jump to navigation

Krim på sosialkontor 8. april 2007

Posted by Oda in Anekdoter, Om å skrive/lese/blogge.
trackback

Telefonsamtale med gode snille Lennart i Karlstad. Søtti pluss, nysgjerrig og våken, og flittig besøkende på skrivarkurser. Vårens kurs skulle handle om biografisk skriving. Det kunne jo bli nyttig, for som han sa: jeg er kommet i den alderen at oppsummering passer. Men da han møtte opp var tema blitt forandret. Nå handlet kurset om å skrive krimnoveller.

Men hvorfor? spurte jeg. Jo, nå skal du høre, sa Lennart. Læreren fikk vite at markedet er stort for slikt et sted i verden. Ja, ikke bare stort, det er nærmest gigantisk. Og dette stedet, med enormt marked for krimnoveller, det er Norge. Hva!? spurte jeg. Ja, det stemmer vel? sa Lennart. Har du ikke hørt det? Kanskje du bør prøve deg på krim.

Han knegget oppgitt. Lennart liker ikke krim. Han foretrekker anekdoter, dikt og drømmer. Kanskje detektiven din kan være sosialsjef, foreslo jeg. Javisst, hehe, svarte Lennart, det er klart han må være. Så kan du bake inn noen erindringer, sa jeg, med mysteriet som ramme. Hm, svarte Lennart, men nå hørte jeg at han lyttet. Lennart jobbet på sosialkontor i 40 år, og kan et og annet om menneskelig svikt. Men for å skrive krim, innvendte han, må jeg sikkert også lese krim. Og krim er så tråkigt. Du kan lese som en detektiv, mente jeg. Liste ut hvilke triks som blir brukt. Tja, svarte han. Det kunne sikkert funke. Men tror du Norge er klart for svensk sosialkontorkrim?

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Legg igjen en kommentar

