jump to navigation

Brillesommerfugl (Pessoa) 14. april 2007

Posted by Oda in Bybilder, Litteratur, Sitater, Stemninger.
trackback

Det er vår og alle glemmer solbrillene på kino. Noen går inn i salen med brillene på, og tar dem av først når filmen blir usynlig. Årets solbriller er enda større enn fjorårets. Vi står på vaktrommet og prøver de gjenglemte brillene mens vi ler av hverandre, tre insekter med enorme fasettøyne, nesa mi blir til en liten knott som såvidt stikker fram.

Neste dag går jeg til jobben i ettermiddagssola. En fotgjengerovergang, mange mennesker som venter på rødt lys. Jeg stanser bak en eldre mann med diger måne, en månemann. Midt oppå månen hviler to mørke vinger, store og utspente, som en nattsommerfugl, en vakker demon. Jeg strekker meg litt, og ser at det er solbriller.

Jeg går videre og tenker på Pessoa og Uroens bok: «Det er kanskje mitt lodd å være bokholderassistent til evig tid, og kanskje er poesien og litteraturen en vakker sommerfugl som hviler på mitt hode og gjør meg latterlig; jo vakrere den er; desto latterligere er jeg.»

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Legg igjen en kommentar

