jump to navigation

En bedrager 17. april 2007

Posted by Oda in Anekdoter.
Tags:
trackback

Vi har nettopp stengt kinoen, og jeg sitter ved inngangsdøra og venter på Tore og Trond. Begge kommer for seint til filmen, kameratene har lagt igjen billetter hos meg. To gutter med hver sin kameratgjeng, jeg har skrevet navnene deres på billettene for å huske hvilken billett som tilhører hvem.

Det banker på døra og en lys gutt står og tripper, han presser seg forbi meg når jeg åpner. Er du Tore eller Trond? spør jeg muntert. Hva? sier han irritert. Jeg gjentar spørsmålet, og han rynker panna. Trond, svarer han mutt. Jeg gir ham billetten, og han løper mot salen. Litt seinere kommer den andre fyren. Er du Tore? spør jeg fornøyd. Nei? sier han, jeg heter da Trond? Kameratene mine skulle legge igjen en billett. Jeg nikker og svarer: Det gjorde de også, men jeg må ha tatt feil, beklager så mye, jeg hadde to billetter, én til Tore, én til Trond, og jeg syntes den forrige fyren sa han het Trond… Jaja, svarer Trond, det ordner seg, jeg finner dem sikkert. Han går mot salen med Tores billett i hånda, og taster hektisk på mobiltelefonen.

Kollegene sitter allerede på vaktrommet og spiser. Huff, sier jeg, nå har jeg gjort noe skikkelig dumt. Tore fikk Tronds billett og Trond fikk Tores, så de må sitte hos hverandres kamerater. Kollegene begynner å le. Pytt, sier A. Det var nok en god gjerning, alle får nye venner, du har bare hjulpet dem. Jeg henter matpakka og vi spiser ei stund. Så banker det på døra igjen, og A går for å åpne. Ute i forhallen hører vi ham snakke med noen: Kameratene dine har lagt igjen billett, og du heter Tore? A stikker hodet inn og ser spørrende på meg. Jeg glir forskrekket ned under bordet. A skjønner tegninga, og følger fyren mot salen. De andre holder på å le seg ihjel, og jeg føler meg dummere enn noensinne. A kommer tilbake og prøver å trøste meg: Men nå er det jo klart. Fatter du ikke? Den første fyren var en bedrager.

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Legg igjen en kommentar

