jump to navigation

Utenfor og innestengt (Hjorth) 20. april 2007

Posted by Oda in Kulturtips, Litteratur, Sitater.
trackback

Leser Hjulskift av Vigdis Hjorth, uten helt å vite hvorfor. Suser gjennom boka på en ettermiddag, krysser av én eneste setning jeg har lyst til å huske.

Ifølge anmeldelsene handler romanen om klasseforskjeller, kvinne ovenfra og mann nedenfra, professor møter bilselger, ei klassereise nedover. Det lyder interessant, men når jeg leser virker flere av dilemmaene latterlige. Oppe eller nede, jeg ser ikke den store forskjellen. Begge er streite, ordentlige, gode borgere, samfunnets støtter. Alle problemene deres er streitingers problemer. De vasker gardiner hele tida, jeg kjenner nesten ingen som har gardiner. De spiser middag med venner, og under måltidet snakker de ustanselig om mat, riktignok en anelse forskjellig: hennes venner om gourmetingredienser, hans venner om mengden (er det nok mat, hvor er den kjøpt). Så er hun opptatt av alder, at han virker yngre enn henne, men det dreier seg om ynkelige fire år, jeg blir sittende og måpe, who cares?

Ellers: Hun tenker, han fisker. Hun foreleser, han spøker og ler. Hun drøfter ideer, han forteller om begivenheter. Hun skammer seg over at han «står i butikk», men ser også lydhørheten, som kanskje kommer med servicejobben (hun leser bøker, han leser henne). Det handler om klasse og snobberi, storby og provins. Men kanskje også om personlighetsforskjeller? Den skeptiske og kritiske planleggeren, som ikke tør å gi seg hen, mot det spontane og generøse øyeblikksmennesket, som gir og tar uten hemninger. (En tanke: Er evnen til å gi en forutsetning for evnen til å ta imot?) Et dikt av Bertolt Brecht gir navn til boka, det handler om en lengsel mot øyeblikket:

Jeg sitter i veikanten.
Sjåføren skifter ut et hjul.
Jeg liker meg ikke der jeg var.
Jeg liker meg ikke der jeg skal.
Hvorfor ser jeg på hjulskiftet
med utålmodighet?

Men setningen jeg helst vil huske handler om andres nærvær, om på samme tid å føle seg utenfor og innestengt. «Uten å ville inn i det som utelukker henne, befinner hun seg likevel i det, trengt sammen.» (s41)

Kommentarer»

1. Miriam - 21. april 2007

Denne boka hørtes spennende ut! Veldig aktuelt og viktig tema…

2. Hjorthen - 22. april 2007

Ahh! Sånn var det Brecht-diktet ja. Det har jeg tenkt på og lett sånn halvveis umotivert eter på nett flere ganger de siste årene, men uten å finne det. Takk skal du ha!

Fin bokrapport forøvrig, og et hyggelig nytt bloggebekjentskap. Stå på!

3. Oda - 22. april 2007

Tusen takk! Så hyggelig at noen tør å kommentere her hos meg! Fint å vite at noen stikker innom. 🙂

4. sonitus.org » Nytt på nytt og ny kåring - 25. april 2007

[…] Bharfot: Utenfor og innestengt […]

5. Tysk for dummies (Hoem) « Bharfot - 6. februar 2008

[…] på sin siste bok. Hva!? Hvor pikant er ikke dette!? (Selv jeg har skrevet om Hjulskift, les diktet her.) Og endelig, krigen! Det eneste de fleste nordmenn forbinder med tysk litteratur: 1900-tallets […]


Legg igjen en kommentar

