jump to navigation

Rynkepynt (Kjeldtoft) 25. april 2007

Posted by Oda in Fashion og trend, Kulturtips, Kunst.
trackback

Jeg ser kvinner i forfall og kjemper med meg selv. Den danske designeren Karoline Kjeldtoft har laget en protestkolleksjon med dameklær, hvor hun stiller ut rynkene og forfallet. Eldre kvinner med svarte kjoler og perler rundt halsen, de er vakkert sminket, men det er også alt som følger idealet. Kjolene har strategiske hull der kroppens alder synes best, rynkene tildekkes ikke, men framheves, som om de er en stolthet og et smykke. Gjeddeheng under armene, dype kløfter mellom hengebrystene, en naken rygg med skråstilt rysjemønster, framhevet av et perlenett fra hals til midje. Foldene framtrer som naturlige draperinger, en kroppslig opphengsmetode for vide hudgevanter. Kunstneren sier: ”Jeg bruker kroppen som en del av designet, og hudens folder som del av materialet.”

Jeg kjemper med en blanding av fascinasjon og forskrekkelse. Alle modellene er i 80-årene. Noen av dem liker kjolene, andre ville foretrukket å få gjemme kroppen bort. For meg er det en ukjent type kvinnekropp, som jeg har lært å tenke at er stygg, nesten uanstendig. Men er den gamle kvinnekroppen stygg? Kan det finnes en helt annen estetikk, som åpner for synlige spor? Gammel hud er jo vennlig. Den kan gi vakker berøring, er mild å ta på, mye mjukere enn ung hud. Det veit alle som har blitt klappet av ei bestemorshånd, eller har fått en klem av et løst bestemorskinn. Det er ikke berøringen som skremmer oss, men synet. Det er synet vi ikke er vant til. Det er gjennom blikket skammen setter inn. La oss ta blikket tilbake!

Kolleksjonen til Karoline Kjeldtoft kan ses i Oslo 15. mai 2007.

Postskrift: En annen blogger har lagt ut bilder fra Oslo-visningen her.

Kommentarer»

1. Avil - 25. april 2007

Eg blei så rørt av desse bileta at eg begynte å grine.

2. Oda - 26. april 2007

Ja, damene er fine. Jeg greier ikke å glemme bildene, kommer stadig på dem igjen. Litt som da jeg så «Dei mjuke hendene» av Margreth Olin for noen år siden, med den gamle mannen som kledde av seg og sa: «Hva er det for slags plan du har nå, da? Fotografere en fyr som har skrumpa inn til halvparten av seg sjøl!»

3. Miriam - 27. april 2007

Dette var rørende. Og virkelig en tankevekker til det idealistiske samfunnet. På en så enestående måte, viser bildene oss verdien av de eldre. Samtidig så rokker det ved noe interessant. Er det slik at den eldste generasjonen på liv og død må kle seg om de unge. Er ikke de bærere av andre (og kanskje mer verdifulle) verdier, enn det de yngste viser fram?

4. Oda - 27. april 2007

Akkurat, Miriam, det var noe slikt jeg også tenkte. Dobbelheten: Rynker skal kunne vises fram. Men MÅ de vises fram? Hva bevarer verdigheten best: Å stille ut, eller skjule? Og hva skjer når vi eksponerer kroppen, kommer andre verdier i skyggen? Det bør være lov å dekke seg til, men jeg har sans for protesten, å ikke være blyg for alderen.

5. fr.martinsen - 17. mai 2007

Det er lov å dekke seg til, men bør det være en plikt?
Jeg har sans for tvilen din, som jeg har sans for all tvil tror jeg, når man tviler da tenker man jo.

6. Oda - 17. mai 2007

Fr.Martinsen: Takk for titt på fine bilder fra Oslo-visningen. Jeg la inn lenke til dem ovenfor, håper det var greit 🙂

7. fr.martinsen - 17. mai 2007

Selvsagt.

8. Alderens knockout (Groult) « Bharfot - 16. juni 2007

[…] anmeldt i Bharfots geriatriske serie: 1) Karoline Kjeldtofts kjoler (en kolleksjon som framhever rynker). 2) Sara Polleys film Away From Her (et trekantdrama om […]

9. Lavvo-effekten « Bharfot - 29. juni 2007

[…] søkt på relevante ord, som navnet til folk jeg har skrevet om. De vanligste persontreffene er Karoline Kjeldtoft og Dee Cunningham. Jeg har skrevet om større kjendiser, som Vigdis Hjorth og Lars von Trier, men […]


Legg igjen en kommentar

