jump to navigation

Hemmelig valg (Kjærstad) 30. april 2007

Posted by Oda in Anekdoter, Foto/tegninger, Litteratur, Om å skrive/lese/blogge.
Tags:
trackback

Jeg står i døra til storsalen sammen med D, når Jan Kjærstad med følge kommer mot oss. Kjærstad rekker billettene fram til D, men før D rekker å ta imot ombestemmer han seg, drar hånda tilbake og snur seg mot meg:

– Nei, jeg velger DEG!

Jeg tar forfjamset imot, mens Kjærstad sier til D at man må velge jentene, vet du, ikke guttene, det er helt naturlig. D svarer at det skjønner han godt, og jeg tilføyer at det er hyggelig å bli valgt. Alle ler, mens jeg river billettene og gir dem tilbake til Kjærstad, som forsvinner inn i salen med følget sitt. Straks de er forsvunnet utbryter jeg:

– Han valgte meg! Den Store Forfatteren valgte meg!

Jeg snurrer på gulvet og gjør et lite hopp, før jeg rynker panna:

– Men han sa det bare var fordi jeg var jente!?

Både D og jeg smiler, for dette er ingen uvanlig spøk i døra på en kino.

– Ja, sier D, men det skal du ikke bry deg om. Han valgte deg, men skjønte ikke selv den ekte grunnen. Han bare trodde det var fordi du var jente. Men egentlig merket han alle ordene som flyter i lufta over hodet på deg, slik som på tegningen i bloggen din.

Aha. Ja, slik må det være. Min venn Stiftet har tegnet meg foran laptopen med blikket stivt festet på skjermen, fingrene i fart og en sky av håpefulle bokstaver over hodet: ordordordordordord. Så derfor, alle gode lesere: Velg MEG! Gjør som Jan Kjærstad, velg ordene og meg!

Stiftet tegner D, Kjærstad og meg (uten å ha vært der).

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Legg igjen en kommentar

