jump to navigation

Sitte på mønet 15. mai 2007

Posted by Oda in Bybilder, Foto/tegninger, Stemninger.
trackback

To håndverkere i oransje regnklær legger skifertak på nabohuset, en gammel teglsteinsbygning. Det er fint å se på dem der oppe, utenfor vinduet mitt, to fargeklatter i bevegelse, den grå himmelen og det grå taket, ulike sjatteringer fra grønngrått til rødgrått, og jeg mener ikke strigrått, selv om himmelen feller tårer idag.

Det er ekstra fint fordi jeg trodde skifertaket var en tapt glede, jeg har likt det siden vi flyttet inn, men skiferhellene ble fjernet i begynnelsen av mai, og jeg var trist over at det hundre år gamle taket sikkert skulle erstattes med noe nytt billigskrot, betongpanner eller bølgeblikk. Men nei! For en gangs skyld handlet det om en pietetsfull renovering. Nå legger håndverkerne nye skiferheller, riktignok mindre og mer ovale enn de forrige, men fortsatt fiskeskjell, kanskje hentet fra en mer beskjeden fisk.

Ikke bare får jeg skifertak å se på, skolen får tettet lekkasjene, og i mellomtida er håndverkerne dekorative. De sitter og røyker på mønet og det ser så deilig ut, på toppen av verden, sitte på mønet med albuene på knærne og røyke, kikke utover og vite at jobben blir bra, at resultatet vil holde, at kroppen og naturen spiller på lag, og du kan unne deg en pause med god samvittighet, når det er et lite opphold i regnværet.

Fiskeskjelltak

Igår, da jeg skrev denne teksten, tok jeg bilde av taket og håndverkerne. Digitalkameraet var ikke hjemme, så bildene ligger i den gamle speilrefleksen min, og det tar sikkert hundre år før jeg får framkalt bildene, men hvis de blir bra skal jeg legge dem ut senere (jeg lover).

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Legg igjen en kommentar

