jump to navigation

Tretroll (Tolkien) 18. mai 2007

Posted by Oda in Bybilder, Film, Foto/tegninger, Kulturtips, Litteratur, Natur, Stemninger.
trackback

En gammel bøk i Botanisk hage ser på meg med oppsperret blikk. Det er et enøyd tre, så dybdesynet er dårlig, det blir nok vanskelig å se hvor nær jeg står. Pupillen er loddrett og smal, som hos et kattedyr.

treblikk1.jpg

Treet må være en slektning av entene, de treliknende skapningene i den andre Ringenes Herre-filmen (To tårn). Entene kunne stå helt tilforlatelig i skogen blant de andre trærne, så stille at ingen fattet mistanke til dem. Men hvis du klatret opp i kronen kunne de begynne å gå, med omstendelige bevegelser, særlig hvis det gjaldt å redde seg unna en fare. Entene både tenkte og snakket enormt langsomt, derfor måtte de velge ordene sine med omhu. Oppgaven deres var å beskytte skogen mot mennesker og andre vesener.

Mens jeg tar bilde av treet kommer et par forbi. Jenta utbryter: Se, det treet har et øye! Gutten grynter uinteressert, han gidder ikke engang å se dit hun peker. Jenta gir ham en dytt og får ham til å snu seg. Han kikker på treet, deretter på henne, og smiler overbærende.

Det er trist med folk som ikke tror på enter.

treblikk3.jpg

Hvis du vil lete etter treet står det i parkens nordvestre hjørne, på toppen av bakken som begynner ved statuen av Waldemar C. Brøgger.

Kommentarer»

1. villkatta - 18. mai 2007

Det var det jeg visste, enter eksisterer!! 😀 Kjempeflott å se, he he. Stilige bilder du har tatt!

2. Oda - 18. mai 2007

Tusen takk! Det er noe eget med trær. Bare det at de lever mye lenger enn oss… Det må jo være et og annet de får med seg 😉

3. Ville meta-dyr, gjester som aldri drar, og kuriosa-bosa : Hjorthen uttaler seg om ting han ikke har greie på - 11. juni 2007

[…] kuriosa-bosa: Oda møtte en Ent i Botanisk Hage her forleden. Det er ikke så unikt som man skulle tro. I en forstad til Chicago, Rosemont, […]

4. virrvarr - 17. februar 2008

Nå tror jeg også på enter!

5. Oda - 17. februar 2008

Ja, jeg har vært overbevist helt siden jeg så det treet.
Og så hyggelig at du leser bakover hos meg, virrvarr!

6. Elin - 19. februar 2008

Enter er tøffe. Jeg burde gå og ta bilder av enten i botanisk hage!

7. Oda - 19. februar 2008

Ja, gå og besøk den! Enter liker besøk. Men husk å snakke langsomt, så den rekker å høre hva du sier. Og hvis du ikke finner den med en gang, så er det bare fordi den blunker. Veldig langsomt.


Legg igjen en kommentar

