jump to navigation

Gi meg regn 31. mai 2007

Posted by Oda in Bybilder, Foto/tegninger, Sitater, Stemninger.
trackback

Jeg elsker regn. Det er noe med fargene og lufta. Folk maser om solskinn. Hvorfor? Nei, gi meg regn.

Sola er masete. Den venter ikke, skal nytes her og nå. Sola insisterer og krever, og solfolket krever den inn. Er du ikke ute i det fine været? Hva er galt med deg? Og den voldsomme forventningen: Bare det blir sommer skal alt bli bra. Jeg mistenker at de fleste blir skuffet. Når sola endelig kommer, og de går rundt i byen og misunner alle kjæresteparene. Når folk ringer desperat til venner og bekjente for ikke å være alene den første ekte sommerdagen. Da gjelder det å finne selskap kvikt, et alibi å dele parken og piknikpleddet med. Pass opp! Denne dagen er like om hjørnet.

Så gi meg heller regn. Gi meg bonusdager ingen krever at skal bli perfekte. Gi meg luft å drikke og smake på, som smelter på tunga. Gi meg farger jeg kan se på uten å myse og blunke. Sola er knallfarger, regnet er nyvasket. Fargene blir rikere og synet dypere, du tar inn teksturen, ikke bare overflaten. For ikke å snakke om pusten. Pusten! Hvem trekker lufta dypt ned i lungene i solskinn? Neida, du hiver etter været fordi det er så varmt. Den fuktige varmen, som minner om å drukne. Den tørre varmen, trang hals og raspende pust, som et host. De middels varme soldagene, når du puster automatisk, uten å tenke over det. Så kommer regnet, og du suger lufta til deg. Ah!

«Så lenge du kan stå og puste under et epletre etter regnet, kan du også fortsette å leve.» (Aleksander Solzjenitsyn)

toyen-25-april-2007.jpg

Bildet er fra Tøyen i slutten av april.

Kommentarer»

1. Miriam - 31. mai 2007

Åh så utrolig bra sagt, Bharfot! Det var som å lese mine egne tanker rundt dette sol-presset! Jeg synes det er helt greitt at mai har vært Oslos våtese måned på flere år. Jeg synes dessuten det er greitt å slippe unna forventningspresset idet alle disse sukkersøte kjærestene passerer mot Frognerparken. Og jeg synes det er topp med regn.

Så kan vi heller få sol når vi har lagt noen planer for utendørsaktiviteten.

2. Oda - 31. mai 2007

Det med kjærestene er som en sommerparade hvert år. Noen ganger lurer jeg på: Hvor mange later som? En gang fikk jeg ny kjæreste i rett øyeblikk til starten på sommeren, og han sa: «Hah! Endelig er det min tur til å gå og se forelska ut og ergre andre!»

3. askildsen - 1. juni 2007

Ah, fornuftige tanker om solen!
Det her gjorde dagen.

4. Oda - 1. juni 2007

Hei D! Jeg sitter og hører på regnværsmusikk, fikk visst ønsket mitt oppfylt idag («gi meg regn») 😉 Og jeg la fotosiden din til lenkene mine, håper det var greit? Fortsatt fin regnværsdag til deg!

5. villkatta - 1. juni 2007

Flott å lese, jeg er så hjertens enig. Dessuten elsker jeg regnværsdager jeg kan krølle meg sammen under ett pledd, forann vinduet, tekoppen i hånda, og Tori Amos på stereoen. Mye heller det, enn solpresset! 🙂

6. Oda - 1. juni 2007

Takk, Villkatta! Åh, leserne mine er fine folk. Neste gang noen sier til meg: Men Oda, du er så rar, alle andre liker vel sol, da skal jeg vise dem dette og svare triumferende: neida, her er beviset!

7. Ithil - 1. juni 2007

Skal vi bytte? Du får Oslo-regnet, jeg får sola di? 😀

8. Oda - 1. juni 2007

Tja, nå er jo jeg også i Oslo. Så det ville vel ikke bli noe bytte å snakke om? Sikkert lurere å forhandle med en nordlending 😉

9. Hjorthen - 2. juni 2007

Jeg kan anbefale Høljebyen. Vi har mer enn nok av det derre regnet. Men jeg liker at det regner om sommeren de ukene jeg jobber. Da blir det gjerne mindre drikking, og folk går og legger seg i stedet for å sitte oppe og plage meg.

10. Oda - 2. juni 2007

På kino er det omvendt. Mer slit jo mer regn. Folk blir sure og rebelske, slåss om sitteputene til barn og glemmer tusen paraplyer. Nå må jeg visst tenke meg om. Kanskje bør jeg håpe på sol allikevel. (Du og disse emopostene, Oda. Hva med litt rasjonell gjennomtenkning?)

11. Hjorthen - 3. juni 2007

Hoho, på min kino kommer det ikke folk uansett hvordan været er!

12. Lill - 6. juni 2007

Jeg vet nå ikke… Jeg er glad i regnvær. Sover som en stein når jeg hører det drypper og trommer med regndråper på vinduet. Liker det når tåka sniker seg etter bakken og pakker hele verden inn i et slør, der ikke alt er åpenbart..

Men jeg setter pris på solskinnsdagene også. Langsomme dager, sitte og drikke kald drikke på verandaen. Lese bok under parasoll og la dagen flyte som den selv vil. Og forelska mennesker legger jeg rett og slett ikke merke til, kanskje jeg er treg, vettafaen.

Jeg syntes alle dager har sine fordeler. Tror cluet er å drite i ka andre folk mener man skal benytte dagene til, og heller gjøre det man sjøl har lyst til 🙂

13. Oda - 6. juni 2007

Du har selvfølgelig rett, Lill. Rasjonell tenkning er veien til et harmonisk liv. Men det er ikke så lett når man selv er en hysterisk nevrotiker 😉

Forøvrig har sola kommer hit nå, og jeg må innrømme at balkongliv med hengekøye og laptop ikke er fullt så ille som noen vil ha det til…

14. Spectatia - 12. juni 2007

Flott formulert! Jeg blir glad av en strålende solrik dag, men skjønner også veldig godt følelsen av en ordentlig regndag da man kan puste dypt og tenke bedre.

15. Oda - 17. juni 2007

Takk, Spectatia! Her er det nærmest annenhver dag sol og regn for tiden – kanskje avveksling egentlig er det beste?


Legg igjen en kommentar

