jump to navigation

Inspired mistakes (Musikkfest Oslo) 7. juni 2007

Posted by Oda in Bybilder, Kulturtips, Musikk, Stemninger.
trackback

Og så kom sola. På Musikkens Dag! Eller Musikkfest Oslo som dagen er omdøpt, i håp om å få festen til å virke mer festlig. Jeg kan ikke huske en eneste gang tidligere hvor det ikke har regnet på Musikkens Dag. Men i år er hele byen full av solbrente band og publikum som spiser is.

Høydepunktet for meg er en konsert på Youngstorget med Johnny Poe, dette bandet som alltid fanger meg med melodier, trøkk og fine tekstlinjer.

I smile when I’m down, and I cry when I’m up.

Jeg har fulgt bandet ei stund fordi Stein, som jeg kjenner, spiller gitar der. Faktisk har jeg fulgt dem så lenge at jeg etter konserten kan stå og prate med bassisten, som jeg ikke kjenner fra før, og si: De siste to konsertene hadde for dårlig lyd, men konserten før var helt fantastisk, jeg ønsket at den aldri skulle slutte, men i dag ble jeg skuffet da dere ikke spilte yndlingssangen min. Mens jeg snakker hører jeg at det er litt groupie talk, men det gjør ingenting, bandet er verdt det. Og bassisten er ikke særlig blasert, han lytter oppmerksomt og spør hva som er yndlingssangen min, og jeg svarer at jeg ikke vet hva den heter, men at den inneholder tekstlinja:

The little mistakes you make when inspired.

Jeg tilføyer litt barnslig: den er så fin! Ja, svarer bassisten mjukt, den er fin. Så snakker vi om at de snart må spille inn låter, for på hver konsert kommer folk og maser om å få kjøpe en cd. Bassisten nikker og sier at ja, det hendte ham nettopp på do, og vi skal spille inn noe, jeg lover, det kommer til å skje veldig snart. (Hvis det skjer kan du antakelig finne låtene her.)

Bilde: Andreas Pedersen og Stein Stølen Bjerkaker i Johnny Poe.

Noen timer seinere på samme scene, et band som er nytt for meg: Harrys Gym. Jeg har hørt om dem på forhånd og gledet meg, og jeg blir ikke skuffet. Særlig imponerer vokalisten, ei tynn jenta med stor stemme og en diger hvit gitar i armene. Hun skriker med hodet på skrå mot mikrofonen, og slenger på det svarte, glatte håret som stadig blir hengende fast i ansiktet på henne. (Harrys Gym kan du høre og laste ned her.)

Under konserten legger jeg merke til ei jente blant publikum som lurer med seg kjæresten, eller han som kanskje kan bli det, på en slags sittende dans. De gynger fra side til side med overdreven energi, vekselvis mot hverandre og parallellt, som en bølge. De vekker oppsikt i folkemengden, som ellers er rolig, folk dunker med hånda mot låret eller tramper i takt, men ingen beveger seg så mye som dette paret. Det ser ut som en flørt, de nikker og smiler til hverandre, han mørk og hun lys, et vakkert par.

Men det er et problem. Jenta gir seg ikke.

Det er tydelig at gutten begynner å gå lei. Han kaster et bedende blikk, men hun merker ingenting, gynger bare videre med ansiktet mot sola og mysende øyne, det samme dumme smilet. Gutten gynger svakere, før han ser på henne igjen, men nei, hun gir ham ikke amnesti. Nå har han ikke annet valg enn å gi seg aleine. Han skjærer en grimase, slik at alle kan se hvor beskjemmet han er, og slutter å gynge. Og når han snur seg og griper ølen sin, og flytter seg en tomme vekk fra den gyngende, smilende, solslikkende jenta, da håper jeg for hans skyld, eller hennes, at det inspirerte øyeblikket ikke får bestemme, at det ikke blir disse to for evig.

Kommentarer»

1. villkatta - 9. juni 2007

Takker for en musikk-inspirerende post, hører nå på Harrys Gym og liker det kjempemye. Høres ut som en knalldag du hadde! 🙂

2. Oda - 9. juni 2007

Så hyggelig! Ja, det var en fin start på sommeren 🙂


Legg igjen en kommentar

