jump to navigation

Skobille 6. juli 2007

Posted by Oda in Stemninger.
trackback

Denne dagen begynner med at du finner en bille i skoen. Klokka er sju, nei, halv åtte, du har ligget og dratt deg en halvtime, fortsatt trøtt, men du setter deg opp, vinglete på sengekanten, og myser fra øyensprekkene. Det er kaldt på gulvet, men sko foran senga, og du strekker fram en fot, ned i skoen, neste fot og neste sko, og du reiser deg og svaier, tar et skritt, men kjenner noe mot huden, i hulrommet under foten (heldigvis er du ikke plattfot), setter deg på sengekanten, tar skoen av og kjenner etter med en finger (hvorfor vender du ikke bare skoen opp ned? men neida, du må putte hånda nedi, kjenne på alt, pirke på alt, typisk deg), så trekker du hurtig til deg hånda, for noe beveget seg, og du løfter opp skoen mot øynene. Så heller du gjesten ut, en kullsvart bille, forbløffende stor, med sprellende bein. Bharfoten i skoen igjen, skosålen hardt ned mot gulvet, og du tråkker på billen, som knaser. Men en dag som begynner med bille i skoen – kan den bli noe bra?

Kommentarer»

1. Megameow - 6. juli 2007

ææsj! ingen god måte å starte dagen på. men heldigvis er ide fleste biller ufarlige, så den bet deg ihvertfall ikke i finger’n da du hadde den nedi skoen!

2. Oda - 6. juli 2007

Kan de bite også!? Godt jeg ikke visste det. Nei, de færreste norske insekter er vel farlige. Men det er litt ekkelt med sånne som knaser. Under skoen er greit, men glad jeg ikke knuste den med bharfoten.

3. Megameow - 7. juli 2007

Nei, jeg tror ikke noen biller biter, jeg ordla meg visst litt krøkkete

4. Oda - 7. juli 2007

Skulle ikke forundre meg om de biter (selv om de kanskje ikke biter mennesker). Jeg ser dem for meg under mikroskop, med spisse skarpe svarte tenner 😉


Legg igjen en kommentar

