jump to navigation

Om jag ändå (Lowden) 7. juli 2007

Posted by Oda in Kulturtips, Litteratur, Sitater.
trackback

Ligger i hengekøya på balkongen med ei ny bok. Noen ganger sovner jeg, men bråvåkner og kjenner tyngden av boka i fanget, blir glad. Jeg har funnet ei bok som er som en blogg, og den gjør meg lykkelig (foreløpig, til side 49). Korte tekster, rennende og springende. Noen av dem gidder jeg ikke å lese, da er det bare å hoppe videre, for dette er ingen sammenhengende historie, men fragmenter av et liv. Paradoks: Enormt tjukk bok, sekshundre sider, men i pocket – med gullkanta sider! En forening av det simple og eldgamle vakre.

lowden-gullsider3.jpg

Boka heter »Allt« og er skrevet av Martina Lowden, fjorårets mest omtalte svenske debutant. Jeg nevner det her, i tilfelle jeg aldri leser boka ut og kan anmelde den.

lowden-allt-rekkverk.jpg

Hvorfor skulle jeg forresten anmelde den, når Susanne Christensen (dansk blogger og litteraturviter bosatt i Bergen) har gjort det så utmerket her? Tror jeg lar det bli med denne late sommerposten. Intervju med Martina kan du lese her (Svenska Dagbladet). Et Lowden-sitat:

»Jag hatar min tendens att fläka ut min bräcklighet. Om jag ändå kunde vara lakonisk, mystisk, sparsmakad, lagom och sval. Sådär nordiskt. Om jag ändå. Men. Ja. Det är som det är.« (s10)

PS. Oppdager at svenske hermetegn »« vender motsatt vei av de norske. Som om alt det viktige skjer utenfor setningen. (Liker det.) I neste øyeblikk skjønner jeg at de må føle det like ens med våre.

PPS. Jeg måtte blogge idag, med denne datoen. Jeg vil ha den i bloggen min, sjuende i sjuende null sju. Ikke før om ett år, én måned og én dag kommer det en like fin dato. Kanskje ikke like fin engang. Det er noe eget med sju.

Kommentarer»

1. askildsen - 11. juli 2007

Sju, hold på det tallet. Kanskje du kan bruke det i andre sammenhenger?

«Seven.»
«Seven Costanza… You’re serious?»
«Yeah. It’s a beautiful name for a boy or a girl. Especially a girl… Or a boy.»
«I don’t think so.»
«What, you don’t like the name?»
«It’s not a name. It’s a number.»
«I know. It’s Mickey Mantle’s number. So not only is it an all-around beautiful name, it is also a living tribute.»
– George and Susan, in «The Seven»

Tror jeg skal fylle dagene med ‘allt’ selv.
Nyt regnet!

2. Oda - 11. juli 2007

Hei, koselig! Lenge siden sist! Tok noen regnværsbilder igår, tenkte på deg 🙂 Bildene kommer snart til en blogg nær deg. (Hvor blir det av dine sommerbilder, forresten? Venter spent på oppdatering!)

Og morsom filmdialog 🙂 Det er virkelig noe med sju…

3. susanne - 15. juli 2007

🙂

4. Oda - 15. juli 2007

Ai ai! Et anmelderforbilde på besøk i bharfot-bloggen! Det var hyggelig, Susanne. Kom gjerne igjen 😉

5. Mellanrum (Lowden) « Bharfot - 8. august 2007

[…] (Jeg har skrevet om Lowdens bok tidligere her.) […]

6. Det som er viktig 3 « panama - 23. september 2008

[…] som er viktig 3 bla bla bla Martina Lowden bla bla bla Martina Lowden bla bla bla Martina Lowden bla bla bla Martina Lowden bla bla bla Martina Lowden bla bla bla Martina Lowden bla bla bla […]


Legg igjen en kommentar

