jump to navigation

Himmel i vann 11. juli 2007

Posted by Oda in Bybilder, Foto/tegninger.
trackback

Himmelen i alle søledammene på veien hjem fra jobb. De som hater regn og vil ha tørre hetebølger – har de øyne?

vanndam-ra.jpg

Kanskje er det lettere for lave folk. Særlig hvis de eier en ballong.

gutt-m-ballong.jpg

Jeg kommer til ei gangbru full av vann, og stanser opp og nøler. Må jeg snu og gå en omvei, i mokkaskoene mine? Nei, noen har lagt ut en rad plankebiter i passe skrittlengde, så nestemann går tørrskodd over.

vanndam-m-pinne2.jpg

Og hjemme i bakgården blir vannet samlet dråpevis av tørste blader.

duggblader6.jpg

Noen dråper er fulle av sølv. Andre har regnbuer i seg.

duggblad2.jpg

Kommentarer»

1. kooperativet - 11. juli 2007

Utrolig flotte bilder. Kan jeg få spørre om hvaslags kamera du bruker, og om du har behandlet bildene i etterkant? I såfall hvilket bildebehandlingsprogram?

Egoisten
– Åtgaumsforvaltar med utdaterte fotokunnskaper

2. Oda - 11. juli 2007

Egoisten: Tusen takk! Jeg har et kompaktkamera, Fujifilm Finepix F30. Det ble anbefalt på DinSide ifjor – jeg setter inn lenke til testen.

Til bildebehandling bruker jeg Photoshop, bare den enkle og billige versjonen (Elements). Gjør stort sett ikke annet enn å beskjære bildene, men noen av regnværsbildene har jeg lysnet litt og økt kontrasten på, spesielt bildet av gutten med ballongen.

3. Miriam - 12. juli 2007

Veldig veldig flotte bilder. Jeg likte spesielt det av gutten med ballongen. Fascinerende!

4. Oda - 12. juli 2007

Takk Miriam! Og velkommen hjem fra ferie! Det er alltid spennende å høre hvilke bilder folk liker best (det er ikke alltid dem man forventer). Men ballonggutten er jeg selv også svak for 🙂

5. Flopsy - 13. juli 2007

Vakkert!

6. Oda - 13. juli 2007

Hei Flopsy, hyggelig å se deg her! Og takk 🙂

7. Rabbagast - 13. juli 2007

Ja, jeg har altså sjokkoppdaget at det er dårlig vær i Norge denne sommeren. Men jeg liker dråpene som samler seg i marikåpene, jeg også.

8. Oda - 13. juli 2007

Rabbagast: Nettopp fikk jeg en gryningsmistanke om at finværet er kommet til Oslo, mens du og jeg altså sitter inne og besøker hverandres blogger. Det gjorde meg distansenysgjerrig på sola (er den varm? er den gul?). Så jeg tror jeg skal gå ut nå, og se om det kan utvikle seg til en nærfascinasjon. Eller i det minste en avstandsforelskelse 😉

9. Minneapolise - 16. juli 2007

Likte veldig godt bildene. Vokste opp paa vestlandet, saa var innmari lei av regn foer. Etter at jeg flytta til toerrere og skitnere USA har jeg laert aa sette pris paa regnet. Det er alltid finest rett etter det har regna, klar rein luft og groent gress 🙂

10. Oda - 17. juli 2007

Minneapolise: Nettopp, det er noe med kontraster. Jeg har jo talt regnets sak i sommer – men egentlig er det vekslingen jeg liker. Sola mellom regnbygene, når landskapet har fått vasket seg…

11. Spectatia - 17. juli 2007

Så flotte bilder! Mine favoritter var de to øverste. Kan ikke bestemme meg for hvilken jeg likte aller best. Fargene og livet i «gutten med ballongen» var veldig flotte, mens det litt forvirrende perspektivet som skapes i og med at speilbildet av huset i det øverste bilder er så klart, er også helt suverent! 🙂

(Det som derimot kanskje ikke var helt suverent her, var mitt forsøk på å forklare hva jeg mente…)

12. Oda - 17. juli 2007

Spectatia: Jeg skjønner godt hva du mener! Jeg tenkte akkurat det samme da jeg så den søledammen, opp blir ned eller omvendt, det er forvirrende og nesten urealistisk. Fint at det kom fram på bildet. Og tusen takk, fotokompliment fra deg er litt ekstra stas 🙂


Legg igjen en kommentar

