jump to navigation

Bloggsorg (Hjemås) 25. juli 2007

Posted by Oda in Bybilder, Foto/tegninger, Litteratur, Om å skrive/lese/blogge.
trackback

Jeg har bloggsorg idag. Min yndlingsblogg er slettet. Med et tastetrykk fjernet Rune F. Hjemås 6 års arbeid. Sola går ned over sharingacoke, og jeg kvitterer med et solnedgangsbilde. Her er min skyline i kveld.

skyline-quickfix.jpg

Dette handler om en mann som ikke engang hadde truet med å slutte, slik at leserne kunne protestere i kommentarfeltet. Neida, han mente alvor. Plutselig var hele bloggen borte, og erstattet med et avskjedsbrev.

hersleb-baklys.jpg

I det siste har jeg opplevd sletting av flere blogger jeg liker. Hver gang får jeg lyst til å stille meg i vinduet og skrike: HVORFOR MÅ DERE SLETTE!!? Kan dere ikke bare slutte å skrive, og la bloggen bli liggende på nett som et vennlig og tilbakelagt landskap. Slik at de som er glad i den fortsatt har sjansen til å stikke innom på besøk. Når alt kommer til alt: Hvem sprenger et hus når de flytter? Hvilken forfatter reiser rundt på bibliotekene og brenner bøker han har skrevet ferdig? Nei, ærlig talt. Dette kan ikke være nødvendig.

For dem som ikke allerede kjenner Runes blogg, så er det mulig å lese seks av bloggtekstene hans i antologien Signaler 2006 (Cappelen). Også Jung Forlag har publisert noen av kortprosatekstene hans, dem finner du her.

For meg gjenstår bare å takke ham for gode lesestunder, og håpe at han for alvor blir å finne mellom to permer om ikke lenge. Eller også i en ny blogg? Han var den som inspirerte meg til å blogge, og jeg håper å kunne lese ham snart igjen. Til alle andre: Dette er en forfatter for framtida. Husk, du leste det først hos Bharfot.

Uansett, Rune, hvis du leser dette eller noen tipser deg: Lykke til!

Jeg lar ham selv få siste ord, i en bloggpost fra mai 2007:

Kanskje er det på tide å forklare hva jeg skal. Samtidig virker det idiotisk å forsøke å skrive noe om fremtiden. Dette er en tur, tror jeg, som det er best å skrive om i preteritum. For alle illusjonene vil bare stå igjen som pinlige prognoser dersom de likevel ikke blir noe av. Og kjenner jeg meg selv rett, er det nettopp det som kommer til å skje. Da er det i det minste en trøst at man ikke skrev dem ned. Det gjelder å begrense skadens omfang. Hvis du spør meg om jeg har lært noe etter et 25 år langt liv, er det slik jeg vil svare. Det gjelder å begrense skadens omfang.

(Rune F. Hjemås i bloggen Sharing a coke is kind of like kissing, 24. mai 2007.)

Kommentarer»

1. Oda - 26. juli 2007

Note to self: Det ser ut til at jeg var litt tidlig ute med sorgen. Det ser ut til at dette er Runes nye blogg). Jeg håper den blir like fin som den forrige. Selv om det virker som han velger en annen og lettere linje.

Likevel, jeg lar teksten min stå. Det var jo en ganske fin nekrolog? 😉

2. Lin - 26. juli 2007

Favorittblogger som forsvinner er triste greier. Noen ganger er det kanskje nettopp på grunn av avtaler med forlag og sånt også.

Godt at bloggsorgen ble lindret ganske fort denne gangen, da. 😀

3. Oda - 26. juli 2007

Lin: Ja, det var jo litt vittig at jeg nettopp hadde pinget Bloggrevyen, og så ble jeg sittende og lese andre innlegg som ble pinget, og klikket litt fraværende på ett av dem – og så var det den nye bloggen til Rune.

Men det virker jo som det blir en annen type blogg, mindre litterær, så jeg har ikke helt fått plastret såret mitt ennå. Men man vet jo aldri, så lenge det fins skrift er det håp 🙂

4. Miriam - 26. juli 2007

Er glad for at du postet den posten. Var en stemningspost. Hadde ikke sett den bloggen før, så nå fikk jeg jo sjansen til å følge hans nye. 🙂

5. Oda - 26. juli 2007

Miriam: Faktisk tenke jeg mens jeg skrev, hvorfor anbefalte jeg ikke sharingacoke mens den fortsatt eksisterte? Særlig med tanke på hvor mye den har betydd for meg. Har jo hatt den i bloggrullen min. Men det er gjerne ikke nok til å få folk til å klikke. Jeg anbefaler jo filmer og bøker og utstillinger i egne poster, så hvorfor ikke blogger?

Minneapolise skrev i forrige uke om å anbefale andres poster i sin egen blogg. Vi er jo ikke bare bloggere, men også blogglesere, de fleste av oss. Hun anbefaler poster i margen, og synes det er hyggelig å kunne løfte fram andre som fortjener det. Lurer på om jeg skal prøve å gjøre noe liknende etterhvert.

6. Charlotte - 26. juli 2007

Fin post 🙂 Nå får også andre muligheten til å lese hans nye blogg 😉

7. Oda - 26. juli 2007

Charlotte: Ja, jeg håper den nye bloggen hans blir bra, nå som jeg har reklamert for den – uten å vite hva han planlegger. Må nesten le av dette, jeg ser han får mange klikk fra meg idag. Skulle nesten tro vi lagde et reklamestunt 🙂

8. HvaHunSa - 29. juli 2007

Himmel! Da er det sant, han finnes ikke lenger i sin originale bloggversjon. Jeg håpte at det bare skulle være en teknisk feil når jeg forsøkte meg der i går og bare fikk feilmelding, men innser nå at min favorittblogger ikke blogger lengre i samme form. Jeg likte veldig godt den gamle formen. Så bra at jeg dumpet over denne posten! Jeg visste nemlig ikke om den nye bloggen hans.

9. Oda - 29. juli 2007

Jeg likte også den gamle formen. Men det er mulig han følte seg fanget av den? Kan godt forstå at folk får lyst til å sprenge rammene, og han hadde jo foredlet den formen gjennom mange år. Håper likevel ikke han ender med en vanlig type kommentatorblogg, hvor han syter over samfunnet.

Uansett, HvaHunSa: Velkommen hit! Jeg håper alle som googler sharingacoke havner her, så kan vi sørge sammen.

10. HvaHunSa - 29. juli 2007

Uff, nei, la ham ikke falle i samfunnssyterblogg-fella.

Er det mulig for en ateist å be? For da ber jeg om at den nye bloggen blir minst like bra som den gamle.

Amen.

11. Oda - 29. juli 2007

Ja, hehe, la oss be. Kjære Blogg-guden, la ikke nok en mann med potensiale ramle ut i bitterhetens hav.

*knis*

12. HvaHunSa - 29. juli 2007

Og skulle han ramle uti, så gi ham kraft nok i armene og vett nok i hodet til å svømme i land!

*knisefnis*

13. Fjellrypa (Marthe K. Nordjordet) « Bharfot - 15. september 2010

[…] gang jeg benyttet denne kategorien handlet det om skribenten Rune F. Hjemås, som back in 2007 slettet yndlingsbloggen min Sharing a coke is kind of like kissing. Det viste seg at Rune sto på spranget til å sende inn […]


Legg igjen en kommentar

