jump to navigation

Symboler på mitt liv (Simpsons) 2. august 2007

Posted by Oda in Anekdoter, Film, Kulturtips.
Tags:
trackback

Det er to scener fra den nye Simpsons-filmen jeg håper ikke blir symboler på mitt liv. Den første handler om dårlige valg (det omstendelige framfor det praktiske, et valg basert på distraksjon), og den andre om angsten for å velge i det hele tatt (bedre å skyte seg i hodet enn å ta en risk).

Dilemma 1: Homer må komme seg til toppen av den digre osteklokka som dekker Springfield, for å fire seg ned gjennom et hull og redde medborgerne. Han prøver å klatre på glassflaten, men den er for glatt, så han løper til et militærlager etter hjelpemidler. Der inne ser vi det Homer ser: Ei hylle fra gulv til tak med utstyr. Midt i bildet lyser ei flygedrakt med jetmotorer, og Homer utstøter et gisp av lettelse. I neste øyeblikk løper han bort og griper en tube superlim. Vi ser ham dra seg oppover kuppelen med limet på hendene, omstendelig og langsomt, mens en bombe tikker inne i kuppelen.

Dilemma 2: Vi befinner oss på bakken inne i Springfield. Det er like før bomben skal sprenges, men mirakuløst får innbyggerne tak i en robot som kan uskadeliggjøre bomber (a bomb disarming robot). Problemet er at roboten er for menneskelig. Han må bestemme seg for hva han skal klippe over: La meg se, hvordan var det nå, den røde eller hvite ledningen? Ved siden av ham står en politimann med pistol i beltet, og med ett skriker roboten: Too much pressure! Han strekker ut hånda, griper pistolen og skyter seg selv i hodet.

simpsons-closeup-diagonal.jpg

Kollegaen min var mest bekymret for den siste scenen i filmen. Vi sto inne i salen med hver vår langkost og ventet på at publikum skulle gå ut. I det samme ble rulleteksten avbrutt av en animasjon. En kinovakt går gjennom salen på lerretet og plukker søppel. Han snur seg mot oss og snakker med jamrende stemme: «Assistent manager isn’t quite what it seemed to be.» Han feier videre med langsomme tak, før han avleverer punchline: «5 years of film school, for this?!» Kollegaen min gir fra seg et halvkvalt stønn. Han er master i filosofi. Til sammen har vi 12 års høyere utdanning.

Kommentarer»

1. Spectatia - 2. august 2007

Men så blir det gode bloggeposter av det da! 🙂

2. Oda - 2. august 2007

Ja, hvem liker mennesker som bare har suksess? 😉

3. genese - 2. august 2007

Må vel få med meg filmen når den har noen pedagogiske poeng. Jeg må desverre velge hele dagen, og ofte fortere enn jeg ønsker. Og kan sjelden velge feil. Det blir stress av sånt.

4. Oda - 2. august 2007

Huffda. Høres nesten ut som du kan sette deg inn i den robotens følelser?

Selv driver jeg stadig med både bestemmelser og ombestemmelser. Men valgene mine går sjelden direkte på livet løs, så det går greit…

5. Walraff - 3. august 2007

Jeg syntes først Homer valgte godt, når han tok superlimet. Men det ga ikke mening i forhold til innledningen, så jeg ble nervøs og leste på nytt. Først da forstod jeg at det var flyvedrakten som var det åpenbare valget!

Men lim er tryggere.

6. Oda - 3. august 2007

For å være helt ærlig oppdaget jeg ikke flygedrakta første gang jeg så scenen. Jeg var like dum som Homer. Eller enda dummere, siden jeg ikke oppdaget superlimet heller. Det var det som gjorde meg betenkt.

Men kanskje du har rett. Lim er tryggere.

7. Rabbagast - 4. august 2007

Jeg vil bare si at jeg velger å ikke lese posten din, ei heller kommentarene, for jeg skal kanskje se filmen i morgen, og etter bare noen få setninger fikk jeg på følelsen av at for mye var i ferd med å røpes for meg. Sorry.

8. Oda - 4. august 2007

Rabbagast: Godt at du holder meg informert om prosessen 😉
Men egentlig var posten ment som en teaser.

9. Snøglaserte epler (en kladd) « Bharfot - 4. desember 2008

[…] blitt til at jeg heller smugler det personlige stoffet inn i bilder og tekst om kunst, litteratur, film, konserter, reiser, natur. (I den forbindelse, på eplet ovenfor: Ser du også skyggen av en […]


Legg igjen en kommentar

