jump to navigation

Finger i lufta (Øyafestivalen) 14. august 2007

Posted by Oda in Foto/tegninger, Kulturtips, Musikk.
Tags: , , , , ,
trackback

– Gi meg fingeren, alle sammen. Strekk opp armene i lufta og gyng fram og tilbake. Kom igjen, jeg vil se én arm fra hver! That’s it! Gi meg fingeren nå. Og så, den andre armen!

sovereign-m-glass.jpg

Lady Sovereign skriker fra scenen. Jeg er med på den. Det fins et par-tre mennesker i verden jeg skulle vist fingeren til. Det kjennes faen så godt.

sovereign-m-gult-lys.jpg

Hun er mindre enn jeg ventet. Kontrasten mellom energi og størrelse er deilig for en som selv ikke tar mye plass. Tynn, spedbygd, men står ikke stille. En anelse bekymra, for at vi ikke skal skjønne språket i den ordbaserte musikken. Men når hun slår den første spøken mellom låtene, og alle ler, da skyver hun de enorme solbrillene opp i panna (de ramler ned igjen like etter): Aha, dere skjønner hva jeg sier! That’s a start.

sovereign-fram-mikk-liten.jpg sovereign-m-solbrille-liten.jpg

Hun er ikke gammel. Men hva gjør det. Med så mye attitude kommer du hvor langt du vil. Ønsker at jeg hadde det før, eller nå for den saks skyld. Hun disser de britiske jentene som avlyste tidligere i uka: Amy Winehouse og Lily Allen. But I’m here, you’ve gotta give me that! Mot slutten tør hun opp, vinker på de tøffe scenevaktene og fjerner fotoforbudet: If people want to take my picture, I don’t mind! Og de siste ordene fra scenen: Love you to pieces!

sovereign-avslappet-stor.jpg

Så i tilfelle du lurer: Ja! Hun var verdt å vente på.

I neste post kommer jeg tilbake med noen stemningsbilder fra festivalen. Støvler, hårpynt, regnvær og sånt. Stay tuned!

Kommentarer»

1. Elin - 14. august 2007

Hun så definitivt ut som en tøffing. Kanskje det er verdt å sjekke ut musikken hennes også? Men jeg aner ikke noen ting om den… 😉

2. Oda - 14. august 2007

Elin: Ganske tøff hiphop. Verdt å sjekke ut. Jeg har lagt inn lenken til MySpace-siden hennes nå.

3. Elin - 14. august 2007

I don’t really do MySpace, som jeg bruker si. 😉
Og hiphop… Njaaa, skeptisk. Hehe. Det er strengt tatt ikke min kopp te. 😉

4. Oda - 14. august 2007

Fair enough 🙂

Men forresten, hvordan «gjør» man MySpace? Kanskje du tror det er mer hokus pokus enn det er? Egentlig er det bare et sted hvor man kan høre musikken uten å kjøpe den først. Du behøver jo ikke å «melde deg inn» eller noe. Du trenger ingen egen side. Det blir rett å slett som å lese andres blogger uten å ha en egen blogg. (Bare et tips.)

5. Elin - 15. august 2007

Tidligere fungerte ikke MySpace-sider i andre browsere enn Exploder (mulig dette har bedret seg, jeg har gitt opp å sjekke for lenge siden). Og så er det alle de andre prinsippene jeg har (sånn politisk sett). Ligger mer i MySpaces historikk og opprinnelse enn noe annet. 😉

6. Oda - 15. august 2007

Hm? Tja, da vet du mer enn meg. Jeg er datapolitisk naiv.
Men rent praktisk: Jeg bruker Safari og Firefox, og MySpace funker i begge disse.

7. Spectatia - 15. august 2007

Når jeg tenker på det var det veeeeldig lenge siden jeg var på noen konsert eller festival. Men nå har jeg nesten vært der, jo. Ser fram til stemningsbildene. 🙂

8. Oda - 15. august 2007

Tusen takk, Spectatia! Det var hyggelig sagt. Festivalen ut til hjemmesitterne, det er mitt nye motto 😉

9. Øya 2008: Kino « Bharfot - 25. august 2008

[…] og lørdag 9. august 2008. Jeg dekket også Øyafestivalen én av dagene ifjor (lørdag): Musikk, attitude og festivalmote. Hvis du vil vite mer om Antony Hegarty har fr.martinsen skrevet flere poster, […]


Legg igjen en kommentar

