jump to navigation

Fyllefilming (Øyafestivalen) 15. august 2007

Posted by Oda in Bybilder, Fashion og trend, Foto/tegninger, Kulturtips, Musikk, Stemninger.
Tags: , , , , , ,
trackback

På Øya i år oppdaget jeg noe som ga meg mer glede av konsertene enn jeg ellers har hatt. Det gikk an å snike seg helt fram til scenen, og stå pent og rolig og henge på gjerdet foran de tøffe vaktene.

no-crowdsurfing.jpg

Før har jeg trodd at «foran scenen» betydde midt i ei mølje av dansende, hoppende hysterikere, i midtfeltet. Det har jeg prøvd et par ganger, siden jeg ikke er høy nok til å se lenger bak, men jeg er ingen hoppende hysteriker, så det har ikke funket særlig bra. Men i år sto jeg litt på siden av scenen og hang på gjerdet, og der var det fin og mellow stemning.

blomsterkjede1.jpg flette-propp-liten.jpg

De fleste der var veloppdragne jenter med fletter i håret og gjennomsiktig regnponcho. Noen hadde halskjeder og ørepynt som matchet øreproppene. I den grad det foregikk vill hopping var det noen meter lenger bak. Har jeg gått glipp av dette vidunderstedet i så mange år?

machohofter-stor.jpg

Og vaktene var virkelig macho. Det var noe med måten de sto på, det statiske hoftearbeidet.

kinoboden.jpg

I Kinoteltet holdt kollegene mine gratis filmquiz og delte ut promoeffekter for nye filmer. Visste du ikke om denne sjansen? Det er et tips til neste år.

sandal-bakfra-mini.jpg sandal-front-liten.jpg

Utpå dagen får jeg i meg noen øl og blir mer oppfinnsom med kamera. Jeg skrur over fra foto til film, og retter blikket mot føtter som tramper takten, hender som klapper, og ølen som skvulper i plastglasset mitt. W står ved siden av meg og observerer. Han rister oppgitt på hodet: Hvis den filmen din havner som forfilm på kino, da vet jeg at du må ha klint med filmsjefen. Vi ler og jeg svarer: Hva mener du!? Dette blir kunst!

redrubberboots.jpg nettingbein.jpg

Øyafestivalen 2007 hadde økologisk profil. Det betyr at all maten var laget av økologiske råvarer, og søppelet ble kildesortert.

glasstorn-mot-himmel.jpg

På festivalområdet var det nettingtårn hvor du kunne stikke inn plastglasset ditt når det ble tomt. Eller gi det til en småunge som løp glad til panteboden (les gjerne Marens post om å være pantebodjente).

tomglass.jpg

Hele tida gikk det frivillige rundt og plukket søppel.
Blant alle festivalbabes.

festivalbabes-middels.jpg trashplukk-mini.jpg

Til slutt et oversiktsbilde, med byen i bakgrunnen.

oya-mot-byen.jpg

Dette var den tredje og (antakelig) siste Øya-posten min for i år. Les gjerne de to forrige, de handlet om musikk (Timbuktu, Hukla, Torsken, Rakettilhimmelen og Blodlys), og om å vise fingeren (Lady Sovereign).

Tusen takk til Øyafestivalen 2007! Velkommen tilbake neste år.

Kommentarer»

1. Miriam - 15. august 2007

Ok så gikk jeg glipp av denne festivalen i år, men når man har tilgang til en blogg som kombinerer gode bilder og knallbra bildetekst, så får man en følelse av og ha vært tilstede. Det er som jeg kan kjenne på stemningen. 🙂

Veldig bra festivalinnlegg!

2. Oda - 15. august 2007

Takk, Miriam! Det er gøy å skrive billedroman, kanskje en undervurdert sjanger? 😉

3. Miriam - 15. august 2007

Ja tror dette med bilde og tekst er en undervurdert sjanger. På forelesninger lærer vi mye om sammensatte tekster for tiden. Det blir viktigere og viktigere. Spesielt gjennom økende bruk av Internett der en stor prosent av tekstene leses via skjermen. Og der kombinasjonen bilde/tekst er helt vesentlig.

Men dette ble kanskje et sidespor hva gjelder festivaler. 😛

4. Oda - 15. august 2007

Tja, men det er ihvertfall ikke et sidespor når det gjelder blogging. Da jeg begynte å blogge tenkte jeg bare tekst. Men på et tidspunkt la jeg ut bilder, og så fikk jeg blod på tann, og nå fotograferer jeg mer enn før, fordi bildene ikke bare havner i en skuff. Og når jeg skriver andre ting, altså ikke på nett, så klør det i fingrene etter å putte inn illustrasjoner og lenker. Så jeg tror nettbruk kan endre forholdet vårt til tekst/bilde, at det i framtiden kan bli opplevd mer som en helhet, ikke som tilleggsting til hverandre. Kanskje.

Interessant tema ihvertfall. Virker spennende, dette studiet ditt!

5. leselama - 16. august 2007

Artige bilder! Kreativt og morsomt sett og satt sammen. Jeg kjente på festivalstemninga, selv om jeg ikke var der. Og du fikk meg til å føle at jeg hadde gått glipp av noe vesentlig. Ikke dårlig! 😉

Bilderoman er definitivt en undervurdert sjanger. Både når bildet bygger opp under meningen i teksten og når det står i kontrast til den. Bildeanalyse er fantastisk gøy – og det er utrolig hva man kan legge inn og få fram av mening i et bilde.

6. Oda - 16. august 2007

Hei Leselama, og tusen takk! Jeg er nok mer en intuitiv fotograf, men hvis noen vil analysere er det fritt fram 😉

7. Spectatia - 16. august 2007

Ølparadis?! *tindrer med øya* (de i ansiktet altså, ikke Øya-øya)

8. Oda - 16. august 2007

Spectatia: Ja, nå kan du lengte… 😉

9. othilie - 17. august 2007

Så tøff du er som «tør» å fyllefotografere…jeg er for feig, jeg. Redd noen skal se meg der jeg pusler rundt og «kikker» med kameraet. For høflig og dannet, liksom. Øya var genial for å ta bilder, morsomme bilder.

10. Oda - 18. august 2007

Othilie: Du har rett, det er nok ganske udannet. Jeg tenkte ikke så mye på det. Lettere fordi det var så mye folk, tett i tett, de fleste har nok med seg selv i en mengde. Vanskeligere i byen en vanlig dag, hvor folk merker godt hva du driver med.

Og så er det jo noe med de nye digitale kameraene, i forhold til de gamle analoge. De gamle måtte du løfte helt opp foran ansiktet, ingen tvil om hva du holdt på med da. Men et digitalkamera kan du ha i hånda og bare skotte skeivt ned på, late som du ikke tar bilde i det hele tatt, bare fekter og vimser litt rundt, eller kikker hvordan bildet ville blitt. Du kan late som du tar bilde av bandet, men egentlig tar du bilde av sidemannen.

Hm. Nå høres jeg visst ut som en bedrager…

11. Spectatia - 18. august 2007

Ha ha ha! De triksene der kjenner jeg igjen. Prøver liksom å få det til å synes på kroppsspråket at jeg tenker «Lurer på hvordan dette bildet ble…?» Og «Søren, hva er det for noe rart med dette kameraet?» mens man egentlig tar bilder… 😉

12. Oda - 18. august 2007

Haha, ja nettopp! Godt det ikke bare er meg 😉

13. Jensen - 24. april 2008

Hei Oda
Jeg satt og lete etter folk i Norge som synlig støttet opp omkring avaaz kampanjen og fant dine skriblerier – jeg har fått mer leselyst. Her blir man i godt humør og glad. Jeg kjenner forresten til fototrikset du nevner, men bruker ikke selv fotos i bloggen – burde det. Før i tiden kunne man bruke Olympus My2 til slikt – og så klikke med tommelen mens man klødde seg i øret.

14. Oda - 24. april 2008

Hei Jensen, og velkommen hit!

Olympus My2, var det et kompaktkamera av den typen du kunne ha i fanget og se ned gjennom toppen på, istedenfor å holde det opp mot øyet? Forresten, trikset med å klø seg i øret mens du klikker med tommelen tyder vel ikke på det 😆

Uansett, det var et speil inni som gjorde at du kunne se hva som var foran linsa, selv om du kikket ned i 90 graders vinkel. En venn av meg hadde en sånn Yashica (tror modellen het T3), jeg var kjempemisunnelig på ham. Veldig bra spionkamera, ingen trodde jo du tok bilder med et kamera i fanget på den tida. Det var nesten bedre enn dagens digital, ingen problemer med dagslys på displayet heller.

15. Øya 2008: Kino « Bharfot - 25. august 2008

[…] 9. august 2008. Jeg dekket også Øyafestivalen én av dagene ifjor (lørdag): Musikk, attitude og festivalmote. Hvis du vil vite mer om Antony Hegarty har fr.martinsen skrevet flere poster, blant annet her og […]


Legg igjen en kommentar

