jump to navigation

Kunstnerens sjampanje og håndverkerens øl (Sletvold Moe) 24. august 2007

Posted by Oda in Foto/tegninger, Kulturtips, Kunst.
trackback

I et land av notoriske gjør-det-selv-oppussere er det vel ikke til å unngå at folk står på en formalistisk kunstutstilling og sier: Wow, hvordan fikk han til den overflaten? En sånn har jeg lyst på over kjøkkenbenken.

mingle-gad.jpg

Jeg skal ikke påstå at min analyse er mer avansert. Men jeg tok noen bilder.

akryl-sirkel.jpg

Mønsteret ovenfor er laget med akrylfugemasse. Kunstneren heter Anders Sletvold Moe, og har tilføyd ei pølse hver dag i to måneder, til han med god samvittighet kunne kalle bildet «Sixty-one days».

fluoriserende-lang.jpg

En annen effekt publikum får lyst til å prøve selv, er å lage hyller (eller listverk) med fluoriscerende maling på under/oversiden. Det ser ut som om hyllene lyser av seg selv, helt uten downlights og fiberoptikk.

fluoriserende-close.jpg

Utstillingen heter Redefined Space, og det er akkurat hva kunstneren har gjort, omdefinert rommene i Galleri GAD, den frekke toetasjers brakka nedenfor Munchmuseet (for øyeblikket nærmeste nabo til et sirkustelt).

gad-m-sirkus.jpg

Sletvold Moe har bygget opp vegg foran vegger, og tak under tak. Han tar oss med til et rom av vinkler, relieffer, tunneler og hull – så perfekt konstruert at du blir stående foran dem og slite med å fokusere, du blunker og stirrer, mens øynene zoomer innover og utover som ei forvirra autofokuslinse. (Eller du blir hengende og glo på ei kurve mens du skakker på hodet, med inntrykk av at dette er dypere kunst enn det sannsynligvis er.)

lys-passasje1.jpg

Anders Sletvold Moe er født i 1978, vokst opp i Steinkjer og har studert ved Konsthögskolan i Malmö. I denne utstillingen leker han seg med synlige og usynlige (hemmelige) rom. Et sted bygger han inn en malingboks i veggen, sparkler perfekt så ingen forhøyning er synlig, før han borrer et hull gjennom boksen og lar malingen renne nedover veggen i ei tynn stripe, til den flyter utover i en dam på gulvet. (Den har tørket nå.)

malingspann-i-vegg.jpg

Begynner det å holde? Nei, du tåler litt til. Galleriet har digre vinduer som er dekket med en slags frostet film. Denne har kunstneren laget ved å stryke tjukk kefir på glassflatene, siden kefir blir til lim når det tørker (det har alle merket som sølte og glemte å tørke opp).

kefirkunst-hender.jpg

Takk til Anne for lånet av hånd. (Men den nærmeste er min.)

geometribabe-smal.jpg

Bildene er fra vernissagen 23. august. Her ble kunstneren tildelt to gaver, ei vinflaske og en ølboks, som symbol på spenstige ideer og teknisk presisjon. Galleristen: «Du fortjener både håndverkerens øl og kunstnerens sjampanje.»

tre-par-sko.jpg

Nå må du ikke tro at disse bildene yter utstillingen rettferdighet. Kunstneren jobber med rom, og jeg har i beste fall fanget flate. Utforsk den tredje dimensjonen på Galleri GAD fram til 30. september.

Kommentarer»

1. Elin - 24. august 2007

Spennende! 🙂
Artig med noe som er litt «annerledes».

2. Oda - 24. august 2007

Ja, man vet sjelden hva man går til.
Men det kan ofte være lurt å si ja takk til gratis vin…

3. rune - 24. august 2007

Jeg gikk forbi der for noen dager siden, men jeg ble mest distrahert av sirkuset, må jeg innrømme. Nå, etter å ha sett disse bildene, ser det ut som om jeg kanskje må vurdere en ny spasertur til Tøyen en dag. 🙂

4. genese - 24. august 2007

Kanskje jeg også må ta en tur, etter denne markedsføringen.

5. Miriam - 24. august 2007

Virkelig flotte bilder! (…og mange stilige kjoler) 😀

6. Oda - 25. august 2007

Rune: Heisan, koselig besøk! Ja, sirkus er distraherende. Og ikke nødvendigvis på noen god måte…

Genese: Håper ikke det er villedende reklame. Ei annen jente som var der kjente seg knapt igjen, påsto hun (men jeg tror hun tømte flere vinglass enn meg).

Miriam: Takk! Ja, kjolene var definitivt en attraksjon i seg selv 😉

7. Spectatia - 26. august 2007

«Si ja takk til gratis vin» er et fint motto for å utvide perspektivene. Er tilhenger av den.

Søren at jeg bor så langt unna – kunne hatt lyst til å titte mer på dette. Ble inspirert til å redefinere ett eller annet, jeg også…

8. Oda - 26. august 2007

Spectatia: Sletvold Moe er aktiv i Sverige, så det kan jo hende du får sjansen senere. Jeg tror han fortsatt bor i Malmö. Ihvertfall er han innkjøpt flere steder, spesielt i Sør-Sverige.

Muligens finnes han også i Marabouparken i Sundbyberg, det skulle vel være i ditt nabolag? Kikk på denne lenken, det går ikke fram om han faktisk ble innkjøpt, eller om han bare leverte et utsmykningsforslag. Men det er foto av et av hans bilder (som også fantes på GAD, men i en annen farge, forøvrig den overflaten noen hadde lyst på over kjøkkenbenken), og han beskriver noen ideer bak kunsten sin (enda mer i denne presentasjonen fra en utstilling i mai, Galleri 5 i Lund).

Han er også blitt intervjuet av Sydsvenskan og Helsingborgs Dagblad.

9. Spectatia - 26. august 2007

Whop! Her var det ett og annet å utforske. Takk! 🙂

10. HvaHunSa - 26. august 2007

Denne skal jeg jommen dra ned og se. Er det forresten lov å fotografere kunsten på kunstutstillinger?

11. Oda - 27. august 2007

Det pleier å være lov å fotografere på utstillinger, med mindre det er satt opp skilt om det motsatte. Her var det nok lov (ihvertfall på vernissagen), for jeg dinglet med kamera helt åpenlyst.

Ukjente kunstnere pleier bare å bli glade for at man er interessert nok til å fotografere. Kjente navn kan ha større interesse av opphavsrett enn publisitet, og etablerte museer vil gjerne selge postkort, så da kan det bli forbud. Bare spør hvis du er usikker, ingen vil synes det er rart.

12. HvaHunSa - 27. august 2007

Så bra! Jeg har alltid tatt det for gitt at jeg ikke kan fotografere. Etter en tur til Lisboa skjønte jeg at jeg måtte utvide dette til også å gjelde butikker. Der nede har de så mange stilige konseptbutikker at jeg trodde nesten jeg var på kunstutstilling. Bare et fåtall lot meg fotografere 😦

13. Oda - 27. august 2007

Æsj, så kjipt. Butikker som er for kule for sitt eget beste 😦

Kanskje det var veldig eksklusive butikker? Rikingmiljøer pleier jo ikke å være så glade i fremmede kameraer…

14. Elin - 27. august 2007

Jeg har egentlig et mål om å besøke gallerier oftere. Tiden strekker desverre bare ikke til alltid. 😦

15. HvaHunSa - 27. august 2007

Eksklusive i den betydning at mye var design, men ikke sånn D&G og Vuitton-design, men lokal design, en del håndlagde sko, og butikkene var ofte ikke større enn 30 kvm, og veldig stilig innredet. Fikk knipset den ene skobutikken, innehaveren gikk til og med ut av butikken for å ikke stå i veien. Det burde han ikke gjort, for han var veldig kjekk 🙂

16. Oda - 27. august 2007

Elin: Jeg tror det med gallerier handler mye om å ikke ta det så stivt. Folk tror at de må «sette av en lørdag» eller «ta en gallerirunde». Men de fleste gallerier er veldig små. De egner seg til korte besøk, gjerne på impuls. Det behøver ikke ta mer tid enn å gå på butikken.

HvaHunSa: Ha ha, ja det var dumt at kjekkasen gikk ut 😀
Der har du fordelen med smugfotografering…

17. leselama - 28. august 2007

Huff… jeg har det alltid med å henge meg opp i uvesentlige detaljer, og så bli der. De grønne skoene med «slufse» på sporet meg helt av. Jeg har ikke tenkt på annet på en lang, lang stund. 😉

Og så den derre kefir-filmen… :-/ Si meg, luktet den?!

Tror jeg er dårlig til å fokusere rett på kunstutstillinger, men det er morsomt lell. 😀

18. Oda - 28. august 2007

De skoene var virkelig fascinerende, jeg er helt enig. Fikk du lyst på dem, eller var det motsatt? Vi sto og snakket om dem lenge, og om andre jenteklær med sløyfe. «Sløyfer minner meg om jul og bursdag,» sa en mann. «Jeg får lyst til å gå bort og si: Er du en presang til meg?»

Kefirfilmen luktet ikke, såvidt jeg kunne kjenne. Men den var jo bare noen få dager gammel. Jeg kan ikke svare for utviklingen framover.

Jeg tror folk tenker for mye på å fokusere «rett» når det gjelder kunst. Det skal jo være lekent, ikke noe pretensiøst tull. Da må det være lov å oppleve/assossiere. Også om publikum 😉

19. leselama - 28. august 2007

Næh… de var for 80-talls, for prinsessete, for pumpsete, for amerikanske kanskje, tror jeg. I alle fall mye for mye av ikke helt riktige ting. Dessuten er ikke irr-grønt helt min farge. Nei, det var ikke misunnelse som rådet, snarere fasinasjon. Det var selve ideen med så spektakulære sko. Det var stas å se så mye sko i ett par. 😉 Dessuten er det stas at folk går med ting de liker og liker å bli sett, selv om det ikke er helt min stil. Jeg liker folk som våger. Men jeg har altså lett for å fokusere på slike ting, snarere enn de tingene jeg er der for. Som kunsten i dette tilfellet. Rett fokus er ikke alltid like lett. 😉 Men jeg skjønner hva du mener. Opplevelsen er det jo ingen ting å si på.

20. Oda - 29. august 2007

Amerikansk stil, ja. Det er mulig hun var rockabilly-jente.
Mange av dem rundt i gatene nå.

Og enig med deg: Det er gøy med folk som våger.

21. Jorid - 30. august 2007

Dette så da ut til å være en morsom utstilling – som jeg må prøve å få med meg 🙂 Takk for tips!

22. Oda - 30. august 2007

Bare hyggelig, Jorid! Velkommen hit 🙂

23. Politisk eller bare pen? (Høstutstillinga 2010) « Bharfot - 18. september 2010

[…] har Anders Sletvold Moe, utdannet og bosatt i Sverige, hatt flere utstillinger i Norge, ikke minst på Galleri GAD i 2007. Han bygger seg som vanlig inn i arkitekturen, med et verk som overskrider kategorien installasjon: […]


Legg igjen en kommentar

