jump to navigation

Mandelas lille storhet (Bille August) 5. september 2007

Posted by Oda in Film, Kulturtips, Sitater.
trackback

Jeg liker dette grepet med å vise historiens begivenheter gjennom små folks øyne. Men det bør ikke være hvilke som helst småfolk. Det bør være en mann eller kvinne som er sentralt plassert, og gjerne får betydning for hendelsene uten å styre dem. I Bille Augusts siste film Goodbye Bafana blir Sør-Afrikas nyere historie fortalt gjennom skjebnen til en av Nelson Mandelas fangevoktere på Robben Island. Ikke en hvilken som helst fangevokter, men en hvit mann som snakker stammespråket Xhosa, og derfor kan sensurere brev, avlytte samtaler, overvåke besøk – og bringe kunnskapen videre til sine overordnede.

goodbye-bafana-mini1.jpg

Etterhvert går det opp for ham hvilke konsekvenser informasjonen kan bringe over dem han overvåker. Da velger han å avsløre for Mandela at han snakker språket, og legger grunnlaget for et slags vennskap mellom dem. Eller rettere sagt, livene deres blir sammenvevd, på overraskende og stort sett ufrivillige måter. Det er et klassisk plott, senest sett i den tyske filmen De andres liv fra 2006 (en av fjorårets beste kinoopplevelser for min del): Spionen får sympati med overvåkningsobjektet, gir seg til kjenne eller hjelper i det skjulte, blir oppdaget og straffet, men får oppreisning til slutt.

Budskapet i filmen blir aldri propaganda, og August styrer unna sentimental dveling ved lidelse og sjelekvaler. Antakelig er det dette som får enkelte kritikere til å kalle filmen uengasjert, men jeg liker denne balanserte og lavmælte tonen. Filmen er opplysende, men foregir ikke å vise hele bildet (noe den lille mann uansett aldri ser). Kunnskapen kommer i mindre porsjoner som aha-opplevelser hos Gregory. Hans oppdagelser blir våre oppdagelser, og selv om historien er velkjent har jeg fortsatt ting å lære. Som at ANCs manifest (frihetserklæringen) var totalforbudt, ikke bare å eie, men å lese og kjenne innholdet i. Dermed kunne myndighetene innbille folk at innholdet var mer skremmende enn det var. Gregory tror at planen er å massakrere de hvite, men blir utfordret av Mandela til å undersøke selv, og finner ut at intensjonen tvert imot er like rettigheter og fredelig sameksistens.

Skuespillerne gjør en respektabel jobb, spesielt Joseph Fiennes, den vakre britiske skuespilleren med de lange og konstant sammenfiltrede øyevippene. Så får det heller være at Mandela spilles av Dennis Haysbert, den velfødde amerikaneren som var verdens mest irriterende president i tv-serien 24 (jeg lengtet hele tida etter at terroristene skulle ta livet av ham). Han et pussig valg som Mandela, den lille skinntørre gubben med den store personligheten, som tynn og herjet etter 27 år i fengselet likevel kunne tiltrekke seg blikk i en folkemengde. Noe Haysbert riktignok også gjør, når han mot slutten lunter ut av fengselsportene som en imposant elefant, men den fysiske størrelsen tatt i betraktning virker det jo som en langt mindre bragd.

bafana-stickfight.jpg

Filmens nøkkelscene kommer når vokter Gregory endelig avslører for Mandela hvilke skyldfølelse han bærer på. Han greier ikke å ta imot den store lederens vennskap ute å innrømme at han har bidratt til å sende ANC-medlemmer i døden. Da rister Mandela på hodet og sier: Vi har alle vår jobb å gjøre i dette livet. Ikke la deg stoppe av bitterhet eller skyld. Det vi trenger nå er å tenke framover, og leve sammen.

Kommentarer»

1. genese - 5. september 2007

Må vel prøve å få denne med meg, da. Du frister med din anmeldelse.

2. Frøken Makeløs - 5. september 2007

Jeg har sett filmen og syns ikke den var mer enn ok. Det er en grei historietime men ikke så mye mer – jeg fikk liksom ingen store aha-opplevelser. Men joda, for å få et innblikk i denne delen av Mandelas liv er den vel verdt å se 🙂

3. Spectatia - 5. september 2007

Interessant filmtips. 🙂 Og det Mandela-sitatet er vel noe av det klokeste som noen gang har blitt sagt…

4. Oda - 6. september 2007

Hyggelig, Genese!

Frøken Makeløs: Du er nok på linje med de fleste filmkritikerne. Men selv synes jeg jo at jeg lærte endel av filmen. Jeg likte at den ikke handlet så mye om Mandela, men om det sør-afrikanske samfunnet. Det var ting jeg ikke hadde tenkt på, som at også hvite kunne være fattige og ha lite utdanning, at etnisitet og klasse ikke hang fullstendig sammen. Dermed var de fattige hvite selvfølgelig redde for å bli skjøvet til side om de svarte fikk samme rettigheter. Som når Gregory vil si opp jobben, og sjefen hans svarer: Vel, du kan gjerne si opp, men da havner nok familien din på gata, du vet jo at ingen vil ansette en ex-fangevokter.

Spectatia: Ja, forsoningstanken er helt utrolig. Tenk hvis andre splittede land kunne bruke den, f eks etter en borgerkrig. Mandela har også sagt at hvis folk kan lære å hate, kan de også lære å elske, for kjærlighet ligger mer naturlig for menneskenes hjerter enn det motsatte…

5. Minneapolise - 7. september 2007

Aww, med på lista helt uten å sutre 😀

6. Oda - 8. september 2007

Jada, slutt på smuglesinga, nå er jeg offisiell fan 😉

7. Minneapolise - 9. september 2007

Yay! Autograf for bare 50 kr + porto. Jeg tar vare på mine fans 🙂

8. Minneapolise - 9. september 2007

tilgjengelig for bare eller noe sånt, jeg må lære å lese igjennom før jeg trykker send.

9. Oda - 10. september 2007

Perfeksjon er bare kjedelig, vet du.
Jeg skal tenke over tilbudet ditt, og nøye vurdere det 😉

10. Se film: Goodbye Bafana « *** victoria *** - 16. januar 2008

[…] Anbefaler også Bharfots anmeldelse av samme film. […]

11. petter arnesen - 23. januar 2008

synes du er litt brå nå assa oda. Du mener ikke at Dennys haysbert gjøren dårlig jobb på lerretet..før du kommer med slike uhørte påstander, som krenker folk personelig synes jeg du bør ta en tur bort til tenkekroken!

12. Oda - 23. januar 2008

Jeg står for mine ord. Lettbeinte krenkelser av folk som ikke skjønner norsk skal være min minste kunst.


Legg igjen en kommentar

