jump to navigation

Mitt blikk, min blogg 24. oktober 2007

Posted by Oda in Om å skrive/lese/blogge.
trackback

Jeg leser en setning i kommentarfeltet til Tordenbloggen: «Jeg merker meg at bloggere med variert innhold ikke figurerer her.» Under har noen protestert, på egne og andres vegne. Begge deler virker komisk, og tankevekkende. Det slår meg at alle kanskje synes de selv skriver variert, mens ingen andre gjør det. Omtrent som når alle tror de selv lider mest, grubler mest, er mest alene, eller minst, alt etter hva de foretrekker. Alle synes de betaler mest i spleiselag, gjør mest på jobben (hun på kontoret ved siden, hva driver hun egentlig med, ikke stort såvidt jeg kan se), har best venner (jeg vil heller ha noen få gode, enn mange overflatiske), eller flest (sitter du alltid inne på lørdagskvelden, du?). Den er komisk, denne selvforherligelsen, eller hva den nå er, kanskje det motsatte, et forsøk på å dekke over, eller noe moralsk, en grunnleggende følelse av urettferdighet, at ingen får som fortjent, noe som utvilsomt er riktig, og et forsøk på å rette det opp, ikke gjennom humor, det lavmælte opprøret, men gjennom en pekefinger, hvis effekt er humor god som noen.

Og hva med meg, skriver jeg variert? Jeg synes jo det. Eller kanskje ikke. For alle disse tekstene og bildene, som tilsynelatende handler om bøker og film, musikk og kunst, regn og vekster, fester og kafébesøk, eller folk som gjør inntrykk på meg, de handler kanskje mest om meg selv, mitt eget blikk og min tilværelse. De er jo alle er skrevet med min stemme, og bærer sikkert mer kontinuitet enn variasjon, uansett hva jeg måtte håpe eller innbille meg.

Kommentarer»

1. emelie - 24. oktober 2007

Du skriver bra, i alle fall. Nå begynner jeg jo selv å lure på om jeg skriver variert. Kanskje ikke i skrivemåte eller type tekst (novelle vs. artikkel), men i hva jeg skriver om.. 🙂

2. Oda - 24. oktober 2007

takk emelie!
ja, jeg begynte jo også å tenke etter da jeg leste kommentaren, og det er et godt tegn, tror jeg, at vi tenker etter og søker videre, for da kan bloggen holde seg levende 🙂

3. hvahunsa - 24. oktober 2007

Aj. Det er noen som lider litt mer av det fenomenet enn andre, og det er forskjellige grunner til det. Her kunne jeg skrevet en hel avhandling, men jeg får nøye meg med å nevne at det finnes et begrep innen sosialpsykologien som heter self-serving bias (se wikipedia) – dette fenomenet i kombinasjon med visse karaktertrekk ved personligheten kan fremkalle slike «selvforherligelser» som du beskriver.

4. Aina - 24. oktober 2007

Målet må då snarare vere å finne ei eiga stemme og forsøke å seie noko interessant, enn å forsøke å skrive med alle stemmer. Kor truverdig blir det då?
Eg likar stemma di, eg. Likar stemmene som trer klarare fram dess meir ein les.

5. Oda - 24. oktober 2007

hvahunsa: det kan sikkert forklares psykologisk. men problemet med dette fenomenet er jo, at jo mindre du tror det gjelder deg selv, jo mer gjelder det antakelig. derfor synes jeg det er bedre å gå utfra at også du og jeg, og vi alle, har nytte av å tenke på det.

aina: tusen takk, jeg liker din stemme også 🙂
og helt enig, det beste er det egne, det personlige.
så får det heller være om man ender med en nisjeblogg.

6. Flopsy - 24. oktober 2007

Jeg så også den kommentaren, og ble nesten litt irritert i starten. For etter mitt syn var det da en masse flotte blogger på lista, og hvordan kan man mene at så mange ulike stemmer likevel ikke er variert?

Men så fant jeg ut at jeg sannsynligvis ikke skjønte hva som menes med variert, så jeg lot det stå uimotsagt. Det spiller jo egentlig ingen rolle om noen mener dette. Det viktigste er at man kan nominere den man vil, og synes man ikke det er variert, så får man nominere noen man synes skiller seg ut.

Aina sier det jo ellers veldig godt her over, det viktigste må jo være å finne sin egen stemme. Skrive om det man interesserer seg for. Hver enkelt trenger jo ikke være variert, det er jo derfor vi er flere her inne 😉

7. Oda - 24. oktober 2007

Godt sagt, Flopsy!
Hver person trenger ikke være variert, så lenge vi er det til sammen.
Tror dessuten «variert» kan bety ulikt for ulike mennesker. Jeg surfet innom vedkommendes egen blogg, og den var ikke så veldig variert etter mine begreper. Kanskje mente han rett og slett «bra» da han skrev «variert». Og «bra» er som kjent en subjektiv størrelse…

8. genese - 24. oktober 2007

Det handler selvfølgelig om deg, – også. Fordi det er verden sett gjennom dine øyne.Men det du skriver speiler også oss andre. Så da skriver du vel om oss alle også?

9. Oda - 24. oktober 2007

Det hadde vært fint å speile andre, ikke bare seg selv.
Så det håper jeg på… 🙂

10. Spectatia - 24. oktober 2007

Morsomt! Dette har jeg ikke tenkt på som et problem når jeg leser andres blogger, men det hender jeg tar meg i å reflektere over min egen bloggestil, at jeg synes jeg gjentar meg og at jeg faktisk blir lei av meg selv mens jeg sitter der og blogger.

11. Oda - 24. oktober 2007

Åh ja, den kjenner jeg til. Noen ganger tenker jeg: ærlig talt, skal du skrive om en kunstutstilling til? nei, nå får du i det minste skrive om ei bok først. Lill Kristin Syvertsen på Sjelsord hadde en god post om dette for ei tid siden, hun ønsket seg nye spørsmål for å finne nye svar, og avsluttet posten med: «Jeg er sikker på at jeg har tenkt dette før.» 😉

12. Spectatia - 25. oktober 2007

Ja, nettopp! Fin post. 🙂

Jeg opplever også noen ganger at ting blir kjedeligere så fort jeg begynner å skrive om det, og velger ord for å beskrive det, enn det var mens det bare var en følelse og en tanke inne i hodet. (Ønske meg synonymordbok til jul, kanskje?)

For en drøy uke siden testet jeg noe nytt på bloggen. Jeg la ut et bilde som jeg selv føler veldig sterkt for, men som jeg hadde gitt opp å formulere mine egne tanker om. Jeg kalte posten «Uten tekst» og så oppfordret jeg leserne til å skrive akkurat det de selv tenkte på eller ville si om bildet. Det var utrolig artig, for så forskjellige og veldig personlige svar tror jeg aldrig jeg har fått på noen post. (Må nok gjøre det igjen snart, for nå har jeg babla mye på bloggen i det siste.)

13. Oda - 25. oktober 2007

Ja, jeg så det bildet hos deg (her). Interessant.
Selv bruker jeg jo gjerne bilder på en annen måte, i vekselvirkning med tekst. Ofte har jeg ikke planlagt hva jeg skal skrive på forhånd, men når jeg legger inn bildene kommer teksten av seg selv. Det blir nesten motsatt av illustrasjon, at teksten på en måte blir illustrasjonen. Men iblant tar det av, og så blir det en dynamikk, det liker jeg best.

Hvis teksten blir kjedeligere enn tanken og følelsen du hadde i hodet, så er det nok den mest vanlige opplevelsen en kunstner kan ha. Min venn Felix, som jeg skrev om for en måned siden, har laget en sangtekst om dette (sitert i posten Henger i lampene), fritt oversatt: «Det er en melodi dypt inne i meg som jeg ikke kan fange, og den jager meg. Jeg prøver å finne den og jobbe den fram, men bommer hver gang.» Sånn føles det å skrive, tegne, skulptere – you name it. Men det gjelder å ikke gi seg. Å ta sjansen på å mislykkes er forutsetningen for all kunst. Den dagen vi ikke leter etter den indre, perfekte melodien, da står vi stille.

14. stiftet - 25. oktober 2007

Just det, kommenterade just hos Spec om det (innan jag läste vad ni snackade om här),men du säger det mycket bättre! Bilden kommer sällan ut på pappret som jag såg den först. Men jag försöker överse med min eget tillkortakommande. Då kan jag få chanses att försöka en gång till. Tack Oda!

15. Oda - 25. oktober 2007

nettopp, stiftet, det er det beste vi kan gjøre, å være milde i vår kritikk av oss selv. når til og med du er misfornøyd med tegningene dine, da skjønner jeg jo at den indre kritikeren kan være for hard 😉

16. Lill - 26. oktober 2007

Å skrive så veldig variert er vel neppe et mål i seg selv? Jeg selv skriver ikke blogg fordi jeg tror at jeg kan bidra med et grenseprengende mangfold for de som gidder å lese. Enhver ytring fra samme «forfatter» .. må jo nødvendigvis bære preg av den som skriver.

Vi er alle opptatt av ulike ting, og derfor er det fint at mange skriver blogger, så får man mange ulike synspunkter på temaer, og mange ulike temaer. Men jeg hadde stusset litt om en person vinglet veldig frem og tilbake på det han/hun valgte som tema og måte å legge det frem på. Et eneste menneske kan ikke snakke for en hel verden.

Forresten så liker jeg bloggen din veldig godt. Jeg liker den litt lyriske, halvt drømmende måten du har å betrakte verden på. Får meg ofte til å stoppe opp og filosofere selv 🙂

Blogger der folk er seg selv, snarere enn populistisk mangfoldig er definitivt å foretrekke

17. Oda - 26. oktober 2007

En sjelden gang kommer det en kommentar her jeg blir helt blank i øynene av. Dette var en sånn. Tusen takk for gode ord, Lill! Nå skal jeg gå ut i høstsola og sparke litt i løvhaugene og smile og suge på den karamellen 🙂

En annen hyggelig ting med deg, Lill, er jo forresten at du var den aller første som la meg til bloggrullen din. Husker godt da jeg oppdaget det, hvor glad jeg ble.

18. Mona - 26. oktober 2007

Dette fikk meg til å tenke. Bloggen min finnes ikke varierende. Det trenger den da heller ikke være. Jeg skriver den jo bare på vegne av meg selv. 🙂

19. Oda - 26. oktober 2007

Hei Mona, og velkommen hit!
Men man vil jo være variert, kompleks og spennende.
Eller? 😉

20. Mona - 26. oktober 2007

Takk! Jeg vet ikke helt. Det følger forventninger med slikt. Hvis man er spennende og kompleks må man jo prestere. DET er slitsomt det. Jeg har cirka førti bloggposter. De handler om

1) Katten
2) Kneet mitt
3) Mat
4) Om at bloggen ikke handler om noe

Jeg tror de førti neste kommer til å handle om det samme. Kanskje litt mer kne og litt mindre katt. 😉

21. Oda - 27. oktober 2007

Folk har nok helt ulike hensikter og ambisjoner med bloggen.
Det er jo også helt greit. Og styrker mangfoldet.


Legg igjen en kommentar

