jump to navigation

Mørk bass (New Order) 2. november 2007

Posted by Oda in Kulturtips, Musikk, Video.
trackback

Den første kjæresten min var enormt stolt av å ha «kultivert» musikksmaken min, som han sa. Han var den første av en rekke menn med slike ambisjoner, og lyktes altså i den grad at jeg nå, mange år senere, sittet her og skriver ikke mindre enn to bloggposter om yndlingsbandet hans. Det han gjorde var å presentere meg for musikken til Joy Division/New Order. Jeg skrev om dem også i dagens første post, på grunn av filmen Control av Anton Corbijn, som nettopp har hatt premiere. Filmen handler om Ian Curtis, vokalist og frontfigur i Joy Division, som begikk selvmord i 1980. Bandet gjenoppsto som New Order, siden medlemmene hadde en avtale om ikke å fortsette under samme navn dersom av dem ga seg underveis. Låta Blue Monday handler om den mørke mandagen beskjeden om selvmordet kom.

Selv var jeg for ung til å oppdage Joy Division i realtime, men rakk å få med meg storhetstida til New Order. En viktig del av tenårene mine utspilte seg med Blue Monday og de neste platene som soundtrack, men vi hørte også på gamle Joy Division-plater og beslektede band som The Cure og Depeche Mode.

Det viktigste for oss var nok stemninga, den mørke og industrielle urbanismen, som samlet opp det anti-rosa hatet mot åttitallet. Vi avskydde det veltilpassete og pengegriske, de sviskete glamhitsene og fordummende collegefilmene, all den idiotiske happy-overflatiskheten. Det var en vanskelig tid for den som ikke dyrket polyannafilosofi (du er din egen lykkes smed, det blir ikke mer moro enn du lager sjøl), og vi med våre private tenåringsprøvelser, i tillegg til den kalde krigens atomfrykt og hatet mot USA – vi trengte rett og slett noe annet. Vi arrangerte deppefester, lå strødd utover gulvet foran høyttalerne og hatet, på byen gikk vi kledd i nagler og svart, og hang i platebutikkene etter skoletid. Et par av gutta tok saken til upraktiske høyder gjennom såkalt Svarte Dager, hvor de bokstavelig talt lot være å smile til noen, det var deres prosjekt. Selv var jeg mindre konsekvent, men musikken betydde mye, og når jeg tenker etter kan jeg fortsatt kjenne dunkinga i mellomgulvet.

Den djupe bassen, ikke grumsete som i hardrock eller skrikende som i punk, men en ren lyd, gjerne med tjukk vokal som klager, men uten å syte. For oss ble det mørke i musikken en slags skrudd trøst, et bevis på at selv om verden var jævlig, var vi flere som så det, og det lå selvfølgelig et håp i dette, en aktiv energi, foreløpig uten retning, men likevel, så lenge vi hadde musikken gikk det an, den mørke rytmen i magen bandt oss sammen.

Kommentarer»

1. Corbijns Control (Joy Division) « Bharfot - 2. november 2007

[…] Dette innlegget er også publisert på iNorden. Vil du høre låta Blue Monday og lese noen personlige betraktninger omkring mitt forhold til musikken, få med deg neste post her på bloggen: Mørk bass (New Order). […]

2. Lothiane - 17. november 2007

Jeg kan ikke påstå å kjenne New Order, men de spilte inn en av mine all time big favourites: True Faith. Den falt jeg pladask for en gang tilbake på 80-tallet og har aldri kommet over. Det er noe med den dype bassen, ja… godt sagt. Mørke og lys på samme tid. Vanskelig å forklare, men det treffer meg veldig.

Takk for at du minte meg på denne igjen.

3. Oda - 17. november 2007

True Faith, ja. Den fikk jeg også lyst til å høre igjen.
Løper til Piratebay nå… 🙂

4. Corbijns Control (Joy Division) : iNorden - 7. februar 2008

[…] betraktninger omkring mitt eget forhold til musikken, ta turen til Bharfot-bloggen og les posten Mørk bass (New Order). Blog: […]


Legg igjen en kommentar

