jump to navigation

Manndamp 18. november 2007

Posted by Oda in Anekdoter, Bybilder, Foto/tegninger.
Tags: , , , ,
trackback

Foran Rådhuset står to menn og prøver å temme et spøkelse. Jeg ser dem på avstand når jeg kommer nedover gata, og som de fleste fotografer stilt overfor sensasjon eller fare, sniker jeg meg nærmere med kameraet mitt.

raadhuset-oslo.jpg

Det er et spøkelse av lys, som de prøver å slukke med damp. På nært hold blir jeg skremt av størrelsen. Kan det være pusten til en drage?

menn-og-lysroyk.jpg

Den ene mannen foreslår ei pause, og lener seg mot gjerdet. Den andre kaller ham en latsabb, snur ryggen til og kjemper videre alene.

mann-damp4.jpg

Den tapre mannen retter våpnet mot fienden, og ei dampsky velter opp fra jordas indre. Den skjuler ham helt, og jeg holder pusten.

mann-damp7.jpg

Han dukker fram igjen, men er medtatt, så kameraten må trå til. De omringer fienden, som synker mot jorda. En røyk siver bort mellom beina på dem. Men så fyker spøkelset opp igjen, og angriper bakfra!

menn-damp-lys.jpg

Jeg følger kampen lenge, mens den bølger fram og tilbake.
Men heldigvis. De vinner til slutt. Vi er trygge enda en vinter.

menn-jobber-i-damp.jpg

Kommentarer»

1. Genese - 18. november 2007

Men hva var det egentlig som foregikk?

2. Oda - 18. november 2007

De prøvde å utrydde alle Oslos drager.

Eller… Noen andre teorier?
Hvis dette er en quiz kommer svaret etterhvert 😉

3. Hjorthen - 19. november 2007

Who you gonna call?

GHOSTBUSTERS!

Nydelig post. Det er så fint når folk har øye for alt det fantastiske som skjuler seg i hverdagen vår.

4. Oda - 19. november 2007

Takk, Hjorthen!
Og ja, det er mye som ulmer under overflatene…

5. zagabå - 19. november 2007

Du ser det store i det lille, fantastisk! Var vel en høsterengjøring dette her? 🙂

6. stiftet - 19. november 2007

Ja, etaten ger aldrig upp kampen mot smuts och förfall.

7. Oda - 19. november 2007

Riktig gjettet, zagabå.
Det var høyttrykksspyling av bassengene i Borggården 🙂

stiftet: hehe, regnet med du kjente igjen arbeidsoppgavene, ja
(riktignok fra andre kommunale fontener)

8. Anita - 19. november 2007

Åh, da, så smukke fotografier…og smukke farver i fotografierne…og en dejlig historie du fortæller til dem…..husker selv hvordan jeg kan blive nysgerrig på, hvad der foregår ude på gaden…må hen og se…og også fotografere det…..og så fedt med to mænd, der bruger hele kroppen, deres værktøj, ude i det fri…så fedt bare…..

venlige tanker Anita

9. Oda - 19. november 2007

Hei Anita! Ja ikke sant, det er noe eget med menn som bruker kropp og verktøy? Noen ganger ser man straks hva de gjør, andre ganger må jeg bort og spørre, de fleste synes bare det er hyggelig å forklare. Siste gang jeg spurte var det noen som holdt på å ta ned de flyttbare flaggstengene fra Karl Johan (gata mot Slottet) etter et arrangement, de viste meg hvordan hver stang måtte sklis forsiktig inn i noen lange tøyposer som skulle hindre dem fra å bli ripet opp under oppbevaring. Jeg blir så fornøyd når jeg stjeler kunnskap på den måten 🙂

10. Jorunn Solli - 20. november 2007

Kult 😉 Dette var en fantastisk fortelling fra virkeligheten…en fin godnatta historie….hmmm det er så deilig når eventyr ender bra gjesp :-O

11. Oda - 20. november 2007

Det er fint når krigerne forsvarer oss, så vi kan sove trygt 😉

12. Heidi Fleiss - 20. november 2007

Haha! Ja, det var nok dragen i garasjen som måtte til pers!
Jeg er jo ansatt i rådhusforvaltningen og kan fortelle hva som faktisk foregår, men din teori er mye bedre 😀

13. Oda - 20. november 2007

Aj aj! Kjenner du de tøffe gutta også kanskje? 😉

14. Mads - 20. november 2007

Kommunen har verkeleg sitt å stri med! Likte foto nr. 4 ovanfrå.

15. Oda - 20. november 2007

Takk Mads, og velkommen hit! Kommunearbeiderne har nok et ufortjent dårlig rykte, ja. Ihvertfall noen av dem.

16. Heidi Fleiss - 20. november 2007

Kjenner og kjenner, vi jobber i det minste i samme etat. Jeg kan skaffe nummeret til dem hvis du er hypp liksom 😛 Hihi

17. Oda - 21. november 2007

Tusen takk for tilbudet. Skal si fra hvis jeg ser noen jeg virkelig liker. (Dragedreperne var nok litt out of my league.) 😀

18. leselama - 21. november 2007

«Manndamp» var et…. et…… et…….. akkurat, altså… et… veldig HETT ord. 😉

Du er veldig dyktig – både med ord og bilder – for ikke å snakke om å se. Tror jeg ble litt satt ut her. Det gjorde godt. 🙂

19. Oda - 21. november 2007

Tusen takk, Leselama!
Var nok litt tilsiktet, det der med hett ord. Jeg innrømmer det 😉

20. nissemann - 25. november 2007

Herlig måte å se hverdagen på, genialt at du hadde med kamera! Jeg hørte Ghostbusters-musikken mens jeg leste billedtekstene dine.

21. Oda - 25. november 2007

Takk nissemann, og velkommen hit!
Jeg går og nynner på Ghostbusters-låta selv om dagen, helt siden Hjorthen la igjen kommentaren sin 😉

22. Obstfield - 8. mars 2008

Så bra, så bra! Dette liker jeg! 🙂

23. Oda - 9. mars 2008

Takk, Obstfield!


Legg igjen en kommentar

