jump to navigation

Fjellpusen 23. november 2007

Posted by Oda in Anekdoter, Foto/tegninger, Natur, Om å skrive/lese/blogge.
trackback

Jeg ser bare en mulig løsning på dagens umulige utfordring: katteblogging. Siden dette er en delvis bildeblogg, kan jeg til og med legge inn et kattebilde eller to, som sjarmoffensiv. Og det kan jeg trenge. Når bittelille Bharfot blir trukket ut til tordenduell mot store, kloke, flinke Undre, får jeg en anelse om hva naboens dvergschnauzervalp må ha følt, da den her om dagen møtte en grand danois i bakgården og ga fra seg et høylydt men ynkelig kvink.

Men dette blir hundeblogging. Jeg har mer tro på katter. Hvilken katt skal jeg velge? Naboen som eier valpen har katt, men den har jeg blogget om før. Snusen er søt og nysgjerrig, men lavt på katterangstigen i bakgården. Som matmoren påpekte i kommentarfeltet er den skvetten og blir ofte jaget opp i trær. Dessuten mangler jeg bilde av Snusen. Jeg har heller ikke tatt bilde av de langhårete skogkattene som hersker over bakgården, Satan og Bakgårdens Skrekk. Satan bor hos en ung fyr som liker satanistrock, derav navnet. Han minner om en langhåret hippieversjon av O’Malley i Aristokattene, og er den typen mann som flyter på sjarmen. Bakgårdens Skrekk derimot, er en grovbygd slåsskjempe med gaupeaktige øyenbryn. Han er alltid ute, så jeg vet ikke om noen mennesker bekjenner seg til ham, men han regjerer beinhardt over brostein, fugler, pinnsvin og katter. Han kommer løpende når du går inn porten, mjauer og stryker seg mot beinet ditt, ikke for å kose, langt ifra, kun for å avsette luktstoffer. Det er ren eiendomsmarkering, tøm og røm, han gidder ikke engang late som, gir deg bare det onde øyet over skulderen.

Vel, dette er for tiden kattene i mitt liv. Ikke mye til relasjoner. Så etter nøye overveielser har jeg besluttet å gi hedersplassen til… Fjellpusen!

fjellpus-panorama.jpg

I mange år var dette den viktigste katten i mitt liv. Den var født på et høyloft og ble aldri helt tam, ingen utenfor familien fikk lov til å klappe den, men vi fikk både stryke den på magen og klø den mellom tærne. Da rullet den over på ryggen og ga seg over – før den brått kunne hugge til med tenner og klør. Ofte lå den og hvilte med ei hoggtann ut av munnen, og om natta måtte vi låse den inne, for den kunne åpne dører ved å hoppe opp på dørhåndtaket. En gang så jeg Fjellpusen løfte ei mus etter halen og kikke skjeløyd på offeret som dinglet fram og tilbake fra poten, før den gikk lei og lot musa løpe. Den brakte hjem mus og firfisler for å vise sin hengivenhet, men foretrakk å spise brunost eller slangeagurk. Dens daglige arbeid gikk ut på rive opp ryggen på lenestolene ved å kvesse klørne, klatre i stuegardinene, stjele mat fra kjøkkenbenken, eller sove under badekaret – helt til noen skrudde på dusjen og den fornæmet kom løpende ut. Da jeg hadde vært utenlands ett år kjente den meg likevel igjen, stanset midt på plenen med stive øyne og mjauet høyt, før den kom løpende. Jeg pleide å erte den ved å etterlikne lydene den lagde. Noen ganger satt vi på hver vår side av dodøra og mjauet, og når jeg kom ut måtte den inn for å se etter den andre katten. Hver påske og sommer bar vi pusen opp på fjellet i ei pappeske fastsurret til en meis. Der inne satt den og jamret med øyet mot kikkhullet, men straks vi kom opp var prøvelsene glemt og den ble lykkelig Dronning over fjellheimen.

fjellpus-portrett.jpg

Dessverre er Fjellpusen idag like død som Bharfot om noen timer kommer til å være i Tordenbloggen. Men hvis dere vil gjøre min utgang litt mindre brutal, kan dere stemme på meg her.

PS. Nå oppdaget jeg nettopp at også Streck skal i ilden idag, mot Krematoriet. Stem på ham også!

Kommentarer»

1. Avil - 23. november 2007

Undre tok fantastisk i mot meg då eg var ny, usikker bloggar og eg har henne å takke for alt eg kan om wordpress.

Men bloggen din er så fin, så eg kunne ønske eg kunne stemme på begge.
Kattar som aldri vert tamme er dei beste.

2. Oda - 23. november 2007

Takk Avil, det var hyggelig.
Jeg blir glad hvis jeg overhode får noen stemmer idag, helt enig, Undre er fin, og en ressurs for bloggmiljøet.

3. hvahunsa - 23. november 2007

Du var uheldig her altså. Jeg synes du fortjener å gå videre, jeg skulle ønske jeg slapp å velge. Så jeg stemmer på deg her jeg Oda, i denne bloggen, som tross alt er den viktigste bloggen du kan få stemmer i, fordi den er din.

Lykke til!

4. Oda - 23. november 2007

Takk, HvaHunSa. Du var jo heller ikke direkte heldig med trekningen. Men du har rett, gode ord her i bloggen er minst like mye verdt, for dem kan jeg spare på til senere 🙂

5. Flopsy - 23. november 2007

Veldig enig med de andre her, skulle gjerne sett både deg og Undre videre!

Fjellpusen var kjempesøt, og historien veldig gjenkjennelig. Som kattevennen over alle kattevenner har jeg ikke tall på hvor mange ville katter jeg har forbarmet meg over i tidens løp. De fleste blir som Fjellpusen, venner med noen få utvalgte og ellers skeptiske til det meste. De klarer ikke helt å stole på oss, virker det som.

6. virrvarr - 23. november 2007

Squee. Jeg stemte på deg og Undre fikk i pollen.
Fordi du liker Frøken Askeladd og blogger kultur med stil.

Jeg kan si tusen pene ting om Undre også. Menmen. Nå fikk hun i pollen, og du i kommentarfeltet. Fordi samvittigheten min og magefølelsen har det best sånn.

7. Oda - 23. november 2007

Tusen tusen takk, Virrvarr!
Jeg leste nettopp tordenkommentaren din og ble kjempeglad. Skjønner godt at folk har vanskelig for å velge, eller rettere sagt skjønner jeg godt at de velger Undre. Så ingen hard feelings her uansett. Men jeg blir jo glad over at det ikke er helt unisont…

Flopsy: Jeg tror nesten kattene har rett. Vi er ikke helt til å stole på. Har problemer selv med å stole på folk. Og katter skal man ihvertfall ikke stole på. Men men, kanskje er ikke forutsigbarhet alltid det beste 😉

8. Undre - 23. november 2007

*fnis*

Jeg håper jeg er en hyggelig grand danois da. 🙂

Og ellers takk for hyggelige ord. Dette går jo rett i fletta på meg og jeg har utviklet pussige rykninger rundt det venstre øyet. That’s life.

Jeg tror for øvrig ingenting er avgjort før det er avgjort, så som jeg sa i natt så tror jeg du kan få deg en hyggelig overraskelse, Oda. 🙂

Køpp er køpp!

Og Fjellspusen var alldeles nydelig!

9. Undre - 23. november 2007

Fjellpusen, skal det jo stå! (… selv om kjært barn har mange navn …)

10. Oda - 23. november 2007

Hei Undre, jada, de fleste grand danoiser er nok snille, tror jeg, de lar oss dverghunder kvinke litt og skakker bare mildt på hodet. Her kommer kjempen til og med på besøk, så jeg har ingenting å klage på.

Og det var jo litt gøy med katteblogging, da. Takk for at du skaffet meg en anledning (skjønt egentlig var det vel Hjorthens feil). Som en kompis nettopp sa: Hva blir det neste? Du har prøvd bokblogging, filmblogging, fashionblogging og nå, katteblogging – Oda, du nekter deg ingenting 😉

11. stiftet - 23. november 2007

Fin kattpost, lagom gullig och detaljerad. Men jag har redan röstat, på dig då så klart- 😉

12. Oda - 23. november 2007

Du og jeg, stiftet. Du og jeg 🙂

13. Hjorthen - 23. november 2007

Men Undre…alle vet jo at du er en pitbull?!?

14. Undre - 23. november 2007

Hysj, Hjorthen. Ikke avslør meg nå!

😉

15. Oda - 24. november 2007

Pitbull eller grand danois, eller kanskje en bulldog? Uansett, Undre biter seg fast og slipper ikke. Mens jeg er ute av dansen, som forventet. Men tusen takk til alle som stemte på meg!

Og Streck/Stiftet gikk faktisk videre – veldig hyggelig 🙂

16. Undre - 24. november 2007

Etter å ha konferert med opphavet mitt har jeg fått vite at jeg er en blanding av labrador og pitbull, faktisk. *bjeff*

Og takk for fighten, Oda! Du holdt tritt lenge og du er uten tvil meget dyktig som blogger. I fjor gikk jeg ut på dette stadiet, så jeg tror ansienniteten til Undreverset var avgjørende her. 🙂

17. Oda - 24. november 2007

Grattis Undre, jeg skal heie på deg framover! Og det var hyggelig at jeg fikk noen stemmer – flere enn jeg forventet. Litt deilig å være ute også, så kan jeg gå tilbake til å surre med mitt. Selv om katteblogging hadde sin sjarm, det innrømmer jeg 😎

18. zagabå - 26. november 2007

Veldig glad i innleggene dine Bharfot; som alltid «krydret» med flotte (katte) bilder, men jeg er et hundemenneske….Helt til jeg får meg et hus på landet, DA kommer jeg til å ha bådehund OG katt 😀

19. Oda - 26. november 2007

Takk, zagabå! Hund er også fint. Jeg passet en elghund «på si» da jeg var liten, fordi jeg bare fikk ha katt. Men jeg tenkte katter ville være et bedre publikumsfrieri i disse konkurransetider, katteblogging er jo en kjent sjanger. Nå hjalp det jo ikke, da. Men ingen kan si at jeg ikke prøvde 😉

20. Jorid - 29. november 2007

Jeg kom jo for sent til å stemme, men det var en uhorvelig fin kattepost du skrev – går jo rett inn i hjerterota på en kattevenn 🙂

21. Oda - 29. november 2007

Takk, Jorid! Alltid hyggelig å se deg her inne, om du var for sen til å stemme eller ikke. Tordenbloggen var nok uansett ikke helt min arena, like greit at pinen ble kort 😉


Legg igjen en kommentar

