jump to navigation

Julemjuk (Bugge, Sufjan) 23. desember 2007

Posted by Oda in Foto/tegninger, Musikk, Stemninger, Video.
trackback

Jeg pynter treet og hører på Bugge, det snør på pianoet mitt, den mjukeste musikken, og som noen skrev i et kommentarfelt nylig, den plata kjennes som å høre snøen falle, bare Bugge på piano, stille snøflak i en folketom by. Jeg pakker inn gaver og hører på Sufjans juleboks, spilt inn for moro skyld til venner over flere år, og du får en smakebit, et julekort fra Sufjan til oss.

Tidligere i uka har jeg gjort som alle andre, innspurt på jobben, julegaver og mas. Jeg har sittet på kontor og lagt inn juleprogrammet, tolv premierefilmer, hundrevis av forestillinger. Jeg har gått rundt i byen og hatet alle andre, dukket ned i skjerfet mitt og knurret mot utkledde nisser. En kveld så jeg en gruppe klokkespillere jeg bare ville myrde, tilgi meg far, for jeg har syndet, men de sto og sperret veien i ei trapp, to klokker i hver hånd, eurytmiske bevegelser, en latterlig ballett, og ansiktsuttrykk hellige som harpespillere.

oslo-radhus-julemarked.jpg

Jeg snublet over julemarkedet på Rådhusplassen, og fant ut at det var like kitsch som ryktene sa, men jeg likte det likevel, siden bodene liknet beduintelt, hver med ei stjerne i toppen, og fargerike tepper ned fra taket.

karusell-oslo.jpg

Det fantes også en karusell med hester og andre kjøretøy, og en glasskiosk med nisseluekolleksjon og polkastenger.

nisseluebod-godis-vindu.jpg

Når du sto i bassenget, hvor det renner vann om sommeren, og kikket mot de stygge blokkene i Vika, ble teltgata til et ørkenens Champs Elysées, med den gigantiske julegrana midt i fleisen.

julegate-mot-juletre.jpg

I trærne hang et sukkerspinn av lys, rett under månen.

moon-stars-tent.jpg

Alt dette har jeg gjort og sett og tenkt før jul. Men jeg har ikke skrevet julekort. Den kvelden det var planlagt gikk jeg heller og drakk øl. Til gjengjeld har jeg skrevet denne posten.

stars-behind-threes-big.jpg

God jul til alle venner av meg og bloggen min, både kjente og ukjente!

Kommentarer»

1. Tomas - 23. desember 2007

Hei gode deg! Bugge er fin og mjuk. Sufjan er morsom og varm. og du er rar og god. God Jul til deg og dine!

2. anita - 23. desember 2007

Hei Oda!

Er fuldstændig vild med de der beduintelte og særligt stjernerne ovenpå…..virker sådan lidt bazaragtigt som lune huler a la orientale i det kolde nord…som stjernen over Bethlehem og krybben i stalden….dejlige julebilleder fra din by….

Glædelig Jul Oda og godt nytår..dejligt at kigge med på dine interessante indlæg på bloggen…..

venlige juletanker Anita

3. HvaHunSa - 23. desember 2007

En aldeles God Jul til deg frøken Bharfot 🙂
Og cd’en til Bugge er min julefavoritt, det hender jeg hører på den om sommeren også, det tåler den.

4. Oda - 23. desember 2007

Tomas: Takk, og en god jul til deg og familien også!

Anita: Ja, er det ikke fint når tivoli-kulisser får en mer avansert estetikk, og ikke bare er et kaos av oppsiktsvekkende lys og farger? De beste kulissene vekker nettopp slike assossiasjoner, tror jeg, til eventyr og myter, enten de er bibliske eller populærkulturelle.

HvaHunSa: Takk i like måte, og ja, jeg tror også Bugges plate tåler å bli lyttet til om sommeren, særlig i mer melankolske stunder.

5. Aina - 24. desember 2007

God jul, Oda!
Og takk for nok eit godt innlegg, med dine særeigne, flotte bilete og ord.

6. Oda - 24. desember 2007

Tusen takk, Aina! God jul til deg også, håper du greier å kose deg og slappe skikkelig av, før den nye utfordrende jobben venter etter nyttår. Inntil da, lykke på julereisen!

7. Panama - 24. desember 2007

Nå fikk jeg julestemning. Takk. Og god jul.

8. Siri - 24. desember 2007

God jul, Oda! Takk for tips om Bugges juleplate, for den visste jeg ikke om, men Sufjans ble kjøpt i fjor. (Har Sufjan virkelig ikke kommet med ny cd i år? Han er da ellers overproduktiv.)

9. Oda - 24. desember 2007

Hei Panama, og velkommen hit! God jul til deg også, fra én kinoarbeider til en annen 🙂

Siri: God jul tilbake! Rart med Sufjan, ja. Kanskje var det planen hans om å lage ei plate for hver stat i USA (angivelig en spøk, eller også ikke) som tok knekken på kreativiteten? Får ikke håpe det – tror helst det var en spøk. Voldsomme planer kan lett bli som selvskudd i foten, av samme grunn er jeg skeptisk til nyttårsforsetter…

10. Bridgehill - 25. desember 2007

Du forteller som vanlig, med tekst og bilder, i en fargerik blanding der du gjør det trivielle eksotisk og det fremmende gjenkjennelig. Og bildene glitrer.

En riktig god Oda-jul til deg.

11. Oda - 25. desember 2007

Tusen takk, Bridgehill! En fin kompliment som fanger noe som engang ga meg en aha-opplevelse på faget sosialantropologi, et motto for den som møter noe fremmed og skal gi opplevelsen videre til andre, da er målet ikke å være omfattende, formidle alt, men «to make the familiar strange and the strange familiar».

God jul til deg også, der oppe i den nordnorske stormen!


Legg igjen en kommentar

