jump to navigation

Only just begun (Ingrid Olava) 4. februar 2008

Posted by Oda in Kulturtips, Musikk, Video.
Tags: , , ,
trackback

Konsert på Gimle kino under filmfestivalen, Ingrid Olava på piano i foajéen. Folk sitter og står omkring i lokalet, fra innerst ved baren til ytterst ved kassa, det er fullt, men ikke verre enn at du kan smyge deg rundt.

gimle-konsert-ingrid-olava.jpg

Ingrid Olava er et av årets musikkhåp, en singer/songwriter uten gitar, men med gode pianoferdigheter. Hun spiller en slags melodiøs folk/pop/rock med innslag av blant annet tango og fransk kafétradisjon.

ingrid-olava-close-synger2.jpg

Ingrid Olava omtaler seg selv som sjenert, men det merket vi ikke på Gimle. Hun sang sterkt og klart, med variert og klatrende stemme, og pianoet klang varmt i dette lokalet hvor alle flater er dekket av tre.

ingrid-olava-close-smile.jpg

Legenden går slik: Som seksåring fant Ingrid Olava et piano i naboens kjeller, og begynte å komme så ofte på besøk at naboen måtte be foreldrene skaffe eget piano. Som 20-åring sang hun offentlig for første gang, så ble hun korist for Madrugada, men turnert sommerfestivalene alene i 2006.

ingrid-olava-close-blurry.jpg

I 2007 vakte hun oppsikt på By:larm i Trondheim med låta Only Just Begun, som nettopp er utgitt på single. Og jamen fins ikke videoen på Youtube!

Her kan du lese en reportasje fra Aftenposten om filmopptakene i Maridalen. Under filmingen ble musikken kjørt på høyere hastighet enn normalt, slik at bildene ble litt usynk med musikken på videoen. Tanken var at dette ville føre til en drømmende og vektløs kvalitet. Mer snacks: Låta skal være inspirert av Balladen om Bonnie & Clyde, og Ingrid Olava kaller den et forsøk på å finne sin «indre Jane Birkin». Forøvrig fikk vi vite at hun er Tim Burton-fan, og derfor glad for å få varme opp foran hans nye film Sweeney Todd i går.

carina-og-ingrid-olava.jpg

Jeg fortsetter min nye tradisjon med bilder av flinke bakfolk. Ovenfor går festivalansvarlig Carina Westli Jørgensen av scenen etter å ha introdusert Ingrid Olava, og nedenfor ser du lydtekniker Willie Dynamite, som ellers spiller i rockebandet Tsunami.

willy-lydmann.jpg

Gimle filmfest fortsetter t.o.m 7. februar, med både film og gratiskonserter. Ikveld mandag 4/2 spiller Ila Auto kl 20.30, imorgen tirsdag 5/2 kan du høre Legs 11 kl 20. Torsdag 7/2 kl 20 kommer Sondre Lerche, som har laget filmmusikken til avslutningsfilmen Dan in Real Life.

Alle foto: Oda Bhar. 

Kommentarer»

1. virrvarr - 5. februar 2008

Du er så sykt bra på den kulturbloggingen, Oda! Dette er en fornøyelse å lese. Jeg lurer av og til på om vi faktisk bor i samme by, så mye fint du får med deg. Ah, du beriker dagen min.

2. Oda - 5. februar 2008

Tusen, tusen takk, virrvarr!
For å være ærlig så visste jeg ikke selv hvor mye bra som foregår, før jeg begynte å kulturblogge. Nå har jeg en grunn til å komme meg ut, særlig på sånt som ligger litt i forkant. Og det er da det blir gøy! Hvis jeg ikke kommer meg på premieren går det gjerne år og dag før jeg får sett en film, og samme med kunst og vernissager. Utstillinger forsvinner før jeg «rekker» å se dem. Tror egentlig at mange har det sånn.

3. virrvarr - 6. februar 2008

Hm, det var jammen et godt poeng.
Hvilke steder leser du for å orientere deg?

4. Oda - 6. februar 2008

Jeg er mye på Underskog. Og så melder jeg meg på nyhetsbrev fra museene, kinoene, konsertstedene etc. Leser ikke alt, men kikker gjennom det.


Legg igjen en kommentar

