jump to navigation

Larm i byen 2008 21. februar 2008

Posted by Oda in Kulturtips, Musikk, Video.
Tags: , , , ,
trackback

Da er by:Larm 2008 i gang, så stikk ut på konsert! Du har 3 dager på deg, torsdag til lørdag, hele byen er full av små og store scener. Jeg oppfordrer særlig til å sjekke ut de små, der kan du finne godbiter og kanskje litt mer laidback stemning. Les hele programmet her.

telt-tak-pink.jpg

Igår onsdag var jeg på kickoff for by:Larm i teltet på Youngstorget, det var samtidig en tjuvstart på Pecha Kucha, det japanske foredragskonseptet med korte innlegg à 6 minutter, som har neste hovedarrangement torsdag 28. februar på DogA. Tjuvstarten handlet om musikk, med 13 talere fra musikk- og utelivsbransjen. I pausen spilte det engelske bandet The Kooks, og etterpå var det konsert med bl.a. Lionheart Brothers, Tingsek og Familjen.

pk-bylarm-tjuvstart.jpg

Mannen på bildet er den norske Pecha Kucha-sjefen, Sondre Sommerfelt. Under deler han scene med by:Larm-sjef Runar Eggesvik. Lysbildet til venstre for dem viser hvordan det så ut på DogA under forrige Pecha Kucha.

sommerfelt-eggesvik-max.jpg

Jeg trodde at det skulle være kaldt i teltet, men til tider blåste det nesten for mye varm luft inn. På veggene hang plakater som dels var bandreklame, dels festivalkunst. Utenfor teltet sto lydinnstallasjonen Det Flyvende Huset, laget av duoen Løkbrød, som noen kanskje husker fra høstens Tordenblogg.

festival-art-close.jpg

Talerne på Pecha Kucha Music Special var høyst variable, fra svovelpredikanter mot ulovlig nedlasting og syting i kulturlivet, til informerte ildsjeler med egen virksomhet. Høydepunktet var Jon Gotteberg, bookingansvarlig på Chateau Neuf, som fortalte om en mislykket turné til Island for å promotere norske band, og generelt om norsk musikk som eksportvare. Hovedpoenget hans var at musikk som bør sendes i utlandet vanligvis ikke er den som er stor i Norge, f eks DDE og Postgirobygget. Det er dessuten meningsløst å reise ut bare for å reise, det må bookes interessante konsertscener, ikke ukjente bakscener i Tyskland. Det viktigste er heller ikke langsiktige promostrategier, men kortsiktige turnémidler som kan brukes ad hoc.

ida-maria-jon-gotteberg.jpg

Et lyspunkt var også de to nerdene bak Underskog, nettstedet jeg ikke ville klart meg uten, selv om jeg strengt tatt ikke er medlem, men surfer rundt på brukernavnet til en venn – i likhet med ganske mange andre. Underskog er nemlig et nettverkssted, hvor du må inviteres med av noen som er innenfor, og selv om du kjenner plenty slike hjelper det ikke nødvendigvis, for de færreste får dele ut invitasjoner. Det kan sies mye negativt om slikt, men i dette tilfellet også mye bra, for Underskog drives på dugnad av idealister. Det er fint når de sier: «Målet er tusen små bål folk kan varme seg rundt.» For ordens skyld: Alle kan lese basisinformasjonen på Underskog, men bare medlemmer får legge inn nye arrangementer, samt lese og legge inn kommentarer.

underskog-gutta.jpg

Det ble også plass til en performance av Mariann Thomassen, Idol-dommer og vokalist i Surferosa, og hennes stylist Josefin Johansson, en kinokollega av meg. Mariann snakket om ideologien bak kostymevalgene: surrealisme og humor, mens Josefin løp til og fra med jungelkosedyr, palmeblader og små appelsiner som hun festet til Mariann som pynten på et juletre.

mariann-og-josefin-220.jpg mariann-thomassen-220.jpg

Og til slutt, rosinen i pølsa: De nydelige guttene i The Kooks, bandet som for alvor slo igjennom i 2006 med albumet Inside In/Inside Out. De er oppkalt etter en sang på David Bowies album Hunky Dory fra 1971.

the-kooks.jpg

Jeg kunne gitt deg noen flere bilder fra konserten til The Kooks, men istedet får du musikkvideoen til deres største hit, Naïve.

Teksten til Naïve finner du her. Og nok en gang: Kom deg ut på konsert!

Oppdatering: Forresten, sjekk gjerne ut programmet til by;Alarm også, der spiller enda mindre etablerte band som et alternativ og delvis en protest mot kommersialisering av by:Larm. Mye akustisk, en del støy, mye bra.

Kommentarer»

1. Titta - 21. februar 2008

🙂

2. virrvarr - 21. februar 2008

Nice. Jeg er veldig bitter på at ingen har invitert meg til Underskog ennå. Mannen har en konto han fikk for å kunne studere hvordan forumet er bygget opp, men han må jo skrive innlegg for å kunne innvitere noen til, og vel- han vil bare snoke kode, ikke diskutere ^-^

Ellers synes jeg du skal komme og høre åpningsdebatten idag. Jeg er hvertfall veldig gira, siden Mr. Jackson skal prate (c;

3. Oda - 21. februar 2008

Titta: 😆

Virrvarr: Hvis Mr Jackson har konto er det vel bare å bruke hans, skrive innlegg og diskutere, så får han etterhvert invitasjoner (hvis det altså er slik det foregår), og så kan han/du gi en til deg selv?

Med åpningsdebatten mener du den om fildeling kl 15.45 på Ragnarock (Royal Christiania)? Jeg leste om den borte hos deg, og overveier det, kan egentlig ikke på den tiden, men skal se hva jeg får til. Debattinnlegget til Mr Jackson i Dagbladet anbefales forøvrig alle mine lesere.

4. paul - 21. februar 2008

Det ser i hvert fall veldig postmodern ut…

5. Oda - 21. februar 2008

Postmoderne? Mener du kaotisk? 😉

6. paul - 21. februar 2008

Kanskje det ;-)… Men fargevalget (av lysene) er det jeg assosierer med postmodern kunst…

7. Oda - 21. februar 2008

Aha, rosa og mint! Ja det er ihvertfall åttitalls, et tiår som sto i postmodernismens tegn.

8. Undre - 21. februar 2008

Jeg er så glad for at vi har folk som Mariann Thomassen! (Rett og slett!) 😀

9. Oda - 21. februar 2008

Ja, hun er ihvertfall ikke redd for å eksperimentere! Og det er deilig med humoren, at hun ikke bare kjører penhetsgreie, men bruker kroppen som installasjon, ligger på grensa til performance, alt det der.

10. Undre - 21. februar 2008

Dama har humor og personlighet, og virker jo som en veldig real person. Og jeg kjenner at jeg blir veldig veldig glad for alle som gir faen i «penhetsgreia». Hun er ei sånn dame som «gjør ting» i stedet for å prøve å «være ting». Det hadde vært null problem å lage babe dama, men de går det jammen 15 av på dusinet (oh, nå ble jeg veldig surmaget her). Og nå merket jeg at jeg også gjerne skulle sett Mariann i andre musikksjangre. Antakelig er hun et multitalent som kunne gjort seg som skuespiller også. *undre – i overkant begeistret for Mariann Thomassen*

11. Miriam - 21. februar 2008

Åh! Takk for denne posten, Oda! Den sangen med The Kooks er en av deres aller, aller beste låter. Og nå var det i alle fall ett år siden jeg hadde hørt den.

*mimrer i vei*

12. Oda - 21. februar 2008

Undre: Egentlig rart at Mariann ikke gjør mer solo, selv om rammene av et band kan være gode å eksperimentere innenfor, så lenge man får spillerom fra de andre. Men skuespiller? Tja, hvorfor ikke.

Miriam: Den er fin ja. Gladmelankolsk? 😛

13. Undre - 21. februar 2008

Jeg tenker vi får se Mariann solo i nær framtid. 🙂

Og, ja, jeg ville ikke bli overrasket om hun hadde gjort seg som skuespiller.

*ha veldig stor tro på Mariann 😀 *

14. Oda - 21. februar 2008

Hun kunne blitt den norske Cameron Diaz eller Goldie Hawn…
En vilter comédienne med store blå.

15. Undre - 21. februar 2008

*håpe Mariann googler seg selv!*

Og takk for musikk forresten, Oda. The Kooks var et navn jeg ikke hadde fått med meg, men nå er de notert. 🙂

16. Oda - 22. februar 2008

Really!? Ikke verst å kunne bidra til ny Undrelyd!

Og alle googler seg selv, altså. Alle. Siste rest av min bloggnaivitet forsvant med forrige post. Jeg godter meg fortsatt over at jeg disset vokalisten i Bloodlights på Øya, da han mobbet kameratene sine, med tanke på hvor mange treff ordet Bloodlights seinere har gitt meg. Og jeg har fra sikre kilder at fiskeplager Flygari har lest denne posten.

17. fr.martinsen - 22. februar 2008

ah! jeg var der også, på musikk-pecha-kucha. og kom akkurat hjem nå fra en lang dag på seminarer og konserter. det er mer igjen der ute, men nå orket ikke beina mine mer..

18. Fred Rune Rahm - 22. februar 2008

Oda: Du er en hel kulturavis på egen hånd. Fantastisk.

19. Oda - 22. februar 2008

fr.martinsen: jeg leste borte hos deg, du er virkelig aktiv! og de rare gamlisene med ungdomspannebånd på musikk-pecha-kucha fikk du altså også med deg. jaja.

frr: du skal ikke se bort fra at jeg har lært litt av deg! 😛

20. Binka - 22. februar 2008

Den som hadde bodd i Oslo…

21. Oda - 22. februar 2008

Akkurat nå er det bra her, ja. Du får ta en tur!

22. Undre - 22. februar 2008

Da satser vi på at Mariann googler seg selv, Oda! 😀

Fiskeplager Flygari håper jeg fikk dårlig samvittighet og lovet seg selv å ikke gjøre noe slikt igjen.

Og jeg er ikke sååå sær i musikksmaken min, er jeg? (c;

23. Oda - 22. februar 2008

Du er ikke sær, du er krem.
Dessverre fikk ikke Flygari dårlig samvittighet, han hadde visst bare ledd av oss, såvidt jeg hørte 😦 Han syntes vel bare vi var dumme søringer som tenkte på fisk som annet enn mat.

24. fr.martinsen - 22. februar 2008

Og så ut i natten igjen etter en liten lur og seminarprogram i dag!

25. Oda - 22. februar 2008

Mens jeg sitter her på jobben og misunner deg.
Håper på referat!

26. Undre - 23. februar 2008

Jeg håper Dyrebeskyttelsen, Noah eller noen er på plass om Flygari prøver seg på fiskepining igjen!

*meg krem :mrgreen: *

😆

Det er mye krem i Blogglandia, men kremen har det med å bli borte i all ulla.

27. Oda - 23. februar 2008

det er litt krem i Blogglandia… og mye ull, ja

en god ting forresten: ledelsen i vigelandsmuseet var langt mer kritiske til flygaris fisker enn han selv. mye tyder på at de ikke vil godta levende dyr på utstilling igjen.

28. Undre - 23. februar 2008

Så bra å høre at Vigelandsmuseet har kommet på bedre tanker! De har jo ansvar for hva de slipper til de også.

«Krem og ull». Det høres veldig norsk ut. 😆

29. Oda - 24. februar 2008

Det ble nok litt mye å gjøre for museumsvaktene. De måtte være dyrepassere også, skifte vann i bollene flere ganger i uka, gjøre det sakte nok til at fiskene fikk akklimatisert seg osv. Det var mye de ikke visste fra før, som de ble nødt til å lære seg. I begynnelsen skiftet de alt vannet på en gang, men det tålte ingen av fiskene. Så lærte de å flytte ut fisken i en pose med vann, skifte vannet og legge fisken tilbake igjen, inne i posen, som de etterhvert åpnet. Først etter en times tid kunne fisken slippes ut i det nye vannet og posen fjernes. Da overlevde de fleste fiskene.

En kuriositet: Publikum visste jo ikke hva som skjedde, så det hendte de prøvde å «hjelpe» fiskene når ingen var i rommet. De oppdaget fisken inne i plastposen, listet seg bort og helte den ut, før de fjernet posen (dette ble siden oppdaget via overvåkningskameraet). Men istedenfor å hjelpe fiskene, drepte de dem.

Jeg synes anekdoten viser litt om økologisk tenkning, hvor komplisert den må være for at du ikke skal gjøre vondt verre. Som når du prøver å spise kortreist mat, men ikke vet at fôret til dyra kommer fra Brasil, og ender med å medvirke til nedbrent regnskog. Det holder ikke bare å ville godt, du må kjenne alle sammenhengene, økosystemet.

30. Undre - 24. februar 2008

At de går på en smell én gang er til å se igjennom fingrene med, men noe slikt som denne gullfiskmassakren skal de ikke gjøre enda en gang.

Noe annet er at Flygari tydeligvis enten ikke har satt seg godt nok inn i hva det vil si å holde fisk eller bare ga blaffen.

Det med soyaen fra regnskogen er jo for ille, men om man velger kortreist norsk økologisk ku og melk så er man i det minste sikret at man spiser og drikker opp mindre regnskog enn om man velger konvensjonell ku og melk. Men du har helt rett, gullfiskmassakren viser hvor sårbart ting er og hvor mye kunnskap som skal til for å ikke ødelegge.

31. Oda - 25. februar 2008

Huff, jeg burde vel ikke fortalt historiene fra museet. Kanskje jeg sletter dem etterhvert. Men jeg fikk sympati for folkene.

Ad økologiske dyr: En venn av meg skrev til Felleskjøpet for å sjekke hva slags fôr som ble gitt til høner som la økoegg, og kuer som ga økomelk. Det var blant annet soya fra Brasil. Så selv om det er andre fordeler med å støtte økologisk landbruk, f eks at hønene har mer plass og kanskje er mer lykkelige, så er jeg ikke sikker på om fôret er betryggende.

32. Undre - 25. februar 2008

Meh… mindre du kan beskyldes for å være illojal og få smekk for det kan vel kommentarene stå (med du har min velsignelse til å redigere det du føler for i mine kommentarer).

Jo, det soya i fôret, men mengden er mindre enn i det konvensjonelle fôret og det jobbes med å gjøre fôr til økodyr 100 % økologisk. Se denne kommentaren jeg fikk i bloggen min.

Problemet er bl.a. manglende tilgang på økofôr, men alt i alt er det i alle fall ikke noen grunn til å droppe økologiske matvarer fordi de også dessverre har noen svin på skogen, men det er jo trist at folk blir lurt til å tro at de gjør et bedre valg enn de gjør kan man vel si.

Jeg greier ikke på stående fot (sittende på en 100 år gammel trestol) finne rett side, men hos http://agropub.no kan du finne regelverket for fôring av økodyr.

33. Oda - 25. februar 2008

Oj sann!? Den kommentaren bidro jo med enda et argument mot soya, ikke bare mot soya fra et bestemt sted. Når dyrene får soyafôr slutter kroppene deres å produsere naturlig protein!? Huff. Og dette gjelder egentlig alt kraftfôr, fordi dyrenes produksjon går langsommere og de dermed vokser seinere enn om de får proteinet kunstig tilført, noe som er mindre lønnsomt. Huff og huff.

Jeg kan ikke selv beskyldes for å være illojal, men de som ga meg informasjonen kan kanskje det. Og det er faktisk mye verre etter min mening, enn om jeg selv tok støyten. Får se hva jeg gjør. Vi er jo i et bortgjemt kommentarfelt, om et helt annet tema. (Psst, trofaste lesere! Føler dere ikke at dere er med på noe subversivt nå?)

34. Undre - 25. februar 2008

Ikke sant! Jeg visste ikke om det med at soya var en så stor bestanddel i dyrefôret og at det ødela for dyret. Men så lenge vi forbrukere ikke vet og vi vil ha billig mat må det bli sånn, med mindre man starter egen avl av kaniner eller noe. :-/

Og jeg skjønner det med informasjonen. Du gjør som du føler er best og riktig. (:

35. stein vercoe - 28. februar 2008

Har vært med å småsponse denne karen… 😉

36. Oda - 28. februar 2008

Fin den 🙂


Legg igjen en kommentar

