jump to navigation

Snodig (Hovland, Kjørsvik) 6. mars 2008

Posted by Oda in Kulturtips, Litteratur.
Tags: , , ,
trackback

Det er noe snodig ved dette arrangementet. De lukkede smilene. Øynene som plirer. Belysningen, snart blå, snart rosa, som bader ansiktene i livløs pastell. Den rare humringen som følger replikkene, et knirkende bakteppe fra salen, også når jeg ikke skjønner spøken. Hadde jeg enda sittet bak eller på siden, med ryggen mot veggen. Men nei, jeg har plassert meg midt i rommet, rett foran scenen, og likevel ser jeg knapt hovedpersonene, blendet av feilstilte lyskastere og overlatt til jungelens lyder.

m-j-r-dark.jpg

Litteratur på Blå, første gang jeg deltar, neste gang vil jeg være klokere. Ikke komme i god tid og henge utenfor døra i kulda, tjue minutters party killer, mens folk tråkker fra side til side, røyker og slår floke, til lyden av skrapende stoler og bord som flyttes rundt inne i lokalet.

backyard-blue2.jpg

Jeg er vant til litteraturkveldene på Mono, øl i baren fra sein ettermiddag og laidback musikk, ingen sitteplass om du kommer seinere enn en halvtime før. Men Blå er annerledes. Tar jeg feil, eller er det noe vestlandsk over dette? Et samfunnshus på landet, med den bedende flokken på dørstokken som endelig stormer inn, kaster fra seg jakkene og løper til baren, stiller seg i kø og bruker resten av kvelden på å drikke seg til mot.

birdgirl.jpg

Samtalen begynner, det eksotiske fortsetter. Den nervøse tonen på scenen, en belest intervjuer, glimrende innledninger, men dårlige spørsmål, som om hun nettopp har forlatt lesesalen.

joakim-o-ragnar.jpg

Forfatternes skjelvende røster, det kunne vært deres første ekspedisjon ut fra skrivestua, men jeg veit at det ikke stemmer: Ragnar Hovland er forfatter på 29ende året og har garantert vært ute ei vinterreise før. Tross nervøsiteten virker han ikke utilpass, snakker med et lurt smil, tar krokveier med tanken slik publikum forventer, og så kommer denne knirkende latteren, som får Tegnestift, den joviale svensken som er med, til å lene seg fram og spørre: Hvorfor humrer de? Det er jo ikke morsomt. Synes du ikke det er litt uhyggelig?

publikum.jpg

Fordelen med Tegnestift er at han kan tegne folk. Det kommer godt med i dette lokalet, som har elendig fotolys. Han fanger forfatterne og publikum, noen ganger som mennesker, andre ganger dyr, og det matcher forfatternes egne prosjekter. De begynner i en dagligdags situasjon, men tipper over i det magiske, absurde, surrealistiske. Ragnar Hovland er på biltur og tar opp en haiker, men forfølges av en bil som blir kjørt av djevelen. Joakim Kjørsvik er sjalu på en ny kollega i bokhandelen, som han mener setter de andre opp mot ham, og vi ler fordi han sikkert overdriver, men så henger kollegene ham opp i fiskekroker i kjelleren og bruker arbeidsdagen på å torturere ham. Hovland karakteriserer seg selv på en måte som også beskriver Kjørsvik: «Eg er ein urealistisk forfattar med realistisk fundament.»

joakim-kjorsvik.jpg

Den mest interessante delen av samtalen handler om humor. Hvordan bli forstått som alvorlig når man bruker humor i tekst? Hovland sier at dette er «story of my life», folk misforstår og tror han bare tøyser, de går glipp av alvorlige toner. Problemet kan også gå motsatt vei, når lesere ikke skjønner at Askildsen og Kafka er morsomme. «Problemet ved meg,» sier Hovland, «kan være at jeg går fra humor til alvor uten å si fra.» Men er folk så enkle? Ender det ikke med platthet, om du alltid er nødt til å si fra? Jeg lytter til de snodige tankesprangene, og ønsker at jeg skjønte humoren bedre. Jeg får lyst til å være en innsider. Men det er jeg ikke.

ragnar-hovland.jpg

Forfatterne ble intervjuet av litteraturviter Marianne Tangen Bråthen. Også Aina fra Flimre-bloggen var til stede, hun var lurere enn meg og satt i et hjørne. Hos henne kan du lese om kvelden fra et innsideperspektiv. Vil du prøve deg på den snodige vestlandshumoren, ta en titt på bloggen Fiskerens venn. Ryktene sier at Ragnar Hovland står bak.

two-couples-blue-wall.jpg

Alle illustrasjonstegningene er laget av Tegnestift, også kalt Streck. Besøk tegnebloggen hans her! Alle foto i reportasjen: Oda Bhar.

lysekrone-backyard-blue.jpg

Kommentarer»

1. anita thomhave simonsen - 6. mars 2008

Hej Oda !

nu kender jeg ikke disse forfattere…men skægt at læse din oplevelse…for der er mange tanker du gør dig i forbindelse med arrangementet…….jeg hæfter mig specielt ved dine utroligt gode fotografier af udendørsrummet….er der virkelig en lysekrone der ude.?….meget smukke billeder, stemningsfulde med det grønne lys….

venlige tanker Anita

2. frr - 6. mars 2008

Er det dine tegninger også? Dette var en flott reportasje

3. Oda - 6. mars 2008

Anita: Ja! Det er en lysekrone! Den henger i smuget, ganske overdimensjonert og med rare glass og plastbiter, på et slags smidd stativ. Lyset i den veksler forresten, fra grønt til gult til blått og tilbake igjen, så vidt jeg husker. Jeg tror det er et kunstprosjekt, for rundt dette smuget er ikke bare klubben Blå, men Strykejernet maleskole, som er en forberedende kunstskole (før man søker Kunsthøyskolen), og dessuten KEM, som er kunstnernes materialutsalg. Det er altså et kunstorientert område. Og jeg har alltid likt den lysekronen. Men jeg vet dessverre ikke hvem som har laget den, eller i hvilken anledning. Kanskje var det bare en designgreie i anledning at Blå åpnet på 1990-tallet (faktisk for 10 år siden i år). Hvis noen av leserne vet mer, please tell!!

frr: takk! neida, jeg kan dessverre ikke tegne, det er den utmerkede Tegnestift, også kalt Streck, som nok en gang har vært på ferde 🙂

4. Elin - 7. mars 2008

Oi, jeg visste ikke at de hadde begynt med litteraturarrangement på Blå også! Det må jeg forsøke å få med meg! Jeg bor jo rett i nærheten. 🙂

5. Oda - 7. mars 2008

Ja, det er hver tirsdag kl 19. Praktisk med nær kultur!

6. virrvarr - 7. mars 2008

Aww! Streck-illustrasjoner! Han tegner så varme bilder!
Jeg elsker Blå, det er så pent der. Morsomt med blogganbefalinger- jeg sniker meg inn og kikker på dem, jeg.

7. Oda - 7. mars 2008

Hei Virrvarr! Den rare-fine bloggen Fiskerens venn er ihvertfall verdt å kikke på. Jeg så på Underskog at Hovland har vært inne her og lest posten min også (men her kommenterte han ikke, hva er det med folks sperrer mot å kommentere på blogg!?), og siden han ikke avkreftet at han er fiskerbloggeren, regner jeg sladderen for sikrere nå.

Og du har rett, Streck tegner med kjærlighet.

8. Jorunn - 7. mars 2008

Jeg skulle gjerne vøri på Blå, men måtte prioritere Pensum: Gullfruktene. Fint det også. Fransk nyroman er faget. Utrolig gøy!

9. Jorunn - 7. mars 2008

Ja, det var noe gjenkjennelig med tonen i tekstene på Fiskerens venn, ja. Jeg er ikke blodfan, men noe har jeg jo lest av Hovland.

10. Aina - 7. mars 2008

Eg må seie eg er skeptisk til at Fiskerens venn er av Hovland. Men ein veit jo ikkje, sjølvsagt. Synest berre det eg har lese av han på Innsida i Dag og Tid held eit heilt anna nivå enn det i den bloggen.
Men kven veit.

Om eg er på innsida av den potensielt særeigne vestlanske humoren eller ikkje, kan eg ikkje svare på. Men eg koste meg på arrangementet, og har vore Hovland-fan sidan nittitalet.

11. Oda - 7. mars 2008

Han lenker til Fiskerens venn på personsiden sin i Underskogen, under punktet «mer om ragnarh». Det er den sikreste indikasjonen jeg har funnet. Men jeg syntes også det er noe gjenkjennelig ved tonen. Bloggeren kaller seg «Dr H» og dessuten «heimlaus». Det var jo også noe Hovland nevnte på Blå, at han opplevde seg som uten hjem på jorda. Men det er vel en vanlig følelse hos forfattere, og kunstnere generelt. Uansett liker jeg Fiskerens venn, har fulgt den bloggen et års tid. Jeg synes den holder høyt nivå, knapp, poengtert, litt rar.

12. Dr. H - 7. mars 2008

Nei da, ingen sperre mot å kommentere på blogg, snarare tvert om. Er nok litt skeptisk til denne motsetninga Vestland – Alle dei andre, men elles likte eg repostasjen. Og teikningane, sjølvsagt.

13. Dr. H - 7. mars 2008

Ja ja ja: «reportasjen» skal det vere!

14. Oda - 7. mars 2008

Jeg registrerer at alle vestlendingene her stiller seg skeptiske til tanken om en egen vestlandshumor. Det tar jeg selvfølgelig til etterretning. (Selv om jeg aldri har ment at Vestlandet skulle stå i motsetning til «alle andre». Det eksotiske var nok en subjektiv følelse hos meg, og «alle andre» ler vel neppe av det samme.) Tror forøvrig jeg skal greie å få has på denne humoren etterhvert. Jeg trenger nok bare litt tid på meg. Løper straks til dybdestudier av Fiskerens venn.

Og det var veldig hyggelig at du stakk innom igjen, Dr H! 😛

15. Aina - 8. mars 2008

Ok, eg trekk det tilbake. Det er hans blogg. Eg las han nøyare, og fann endåtil biletbevis. Slik går det når ein er for raskt ute med dei potensielle konklusjonane.

16. Oda - 9. mars 2008

Det var jo morsomt at han stakk innom og opplyste oss 🙂

17. Silje - 9. mars 2008

å, det er på tide å flytte til Oslo! en noe aparte tanke, kanskje. men slikt som dette vil man ikke gå glipp av. bra du var der og så, og skrev.

18. Aina - 9. mars 2008

Der er absolutt oppsider ved hovudstaden.
I morgon skal eg på endå ei av dei: Lansering av Paal-Helge Haugens nye bok/bøker på Litteraturhuset. Halleluja og hurra for Oslo!

19. Oda - 10. mars 2008

Silje: Det er mye bra her for tida. Ekstra morsomt når til og med store vestlandshappenings lokaliseres hit til byen. Og med litt jobbsøk kan vel flytting skje før du aner? ( 😉 hører rykter…)

Aina: Jeg så det arrangementet på Underskog, med typisk fotografbilde av Paal-Helge Haugen. Så skriver en fyr: «Hvorfor blir alle forfattere avbildet med en ettertenksom hånd mot ansiktet…» Og Ragnar Hovland svarer: «Så vidt eg veit blir dei gjerne ramma av ettertenksamheit i det dei skal fotograferast. Av ein eller annan grunn.» 😆 Og da kom jeg på: Aina er nettopp blitt forfatterfotografert. Spørsmål: Ble du rammet av ettertenksomhet i det bildet ble tatt? Får vi se deg på forlagets nettsider med ettertenksom hånd mot ansiktet?

20. Jorunn - 10. mars 2008

Morosamt svar av Hovland. Jeg smiler i natten.
Den ukjente Haugenfotografen har kanskje samme bakrunn som meg…nemlig Sogn videregående på begynnelsen av 80-tallet med Krogvold som timelærer:
Jeg kan dokumentere her at det ikke bare er forfattere som blir etterenksomme når de fotograferes ;~)

21. Jorunn - 10. mars 2008

Må bare presisere at det er fotolinjen det her er snakk om…ikke manikyr, mekk eller frisør.

22. Oda - 10. mars 2008

Ha ha, det var glimrende bildebevis, Jorunn! Nelson Mandela med pekefingeren mot kinnet og de andre fingrene som kremmerhus rundt haken er jo en klassiker. Så utdannelsen har skylda, ja, det burde jeg vel ha gjettet. Ha ha, jeg flirer fortsatt 😆

23. Martin G.L. - 10. mars 2008

Hvis vestlandsironien ble for fremmedgjørende kan jeg anbefale Liv Køltzow i morgen! Intervjueren er riktignok bergenser, men vi betaler ham ikke nok til å være ironisk.

24. Oda - 10. mars 2008

Aha, så det er betalingen det kommer an på! Syntes nok jeg hørte Hovland mumle fra scenen om bestikkelser i form av øl.

Programmet imorgen høres forøvrig imponerende ut: først intervju, så diskusjon mellom ikke mindre enn tre lærde hoder. Anbefales gjerne, godt mulig jeg også dukker opp – isåfall kledd i ullundertøy, det var ganske kjølig i lokalene sist. Et forslag: hvorfor ikke lukke døra ut til gangen under foredragene?

25. Martin G.L. - 11. mars 2008

Vi lukker som regel dørene – bortsett fra når vi ikke gjør det. Men Blå er uansett hva man gjør ikke verdens best isolerte lokale, så det beste overlevelsestrikset mht. kulde er å ta med seg så mange mennesker som mulig, slik at vi i fellesskap hever romtemperaturen sammen, med kroppsvarme.

26. Oda - 11. mars 2008

En god plan. Det er jo konsertmetoden.

27. Silje - 13. mars 2008

Oda, ja, til sommeren, og kanskje utover, jeg håper på det, selv om jeg liker å sykle hver morgen i regnet til uib, så frister det med andre byer, bygninger, rom og samtaler, ja.

28. Oda - 13. mars 2008

Helt siden jeg fikk kommentaren din har jeg gått rundt og tenkt: andre byer, bygninger, rom og samtaler. Nettopp det. …ja.


Legg igjen en kommentar

