jump to navigation

Det lille ekstra (rotte, troll, elg) 3. mai 2008

Posted by Oda in Foto/tegninger, Kulturtips, Kunst, Stemninger.
Tags: , , , , , ,
trackback

Kioskfolkene har ei diger gummirotte som de gjemmer på stadig nye steder for å skremme oss. Den snerrer fra kaffemaskinen, glor ut av brusskapet, sitter på stolen til ei av kassererne når hun kommer fra do. Rotta er stor som en huskatt og ørene ligger flatt bakover hodet, kjeften er åpen med blodig tannkjøtt og helsvarte tenner. Kassereren hyler og Fredrik flirer fra kaffedisken, han har dragning mot både practical jokes og polaroids. I april leide han kjelleren til utstillingsplass, monterte familiens feriebilder, ekte og falske, på søttitallstapet, og stilte dem ut bak glass og ramme til kinopublikums forvirring. Jeg likte de blasse bildene fra nordnorske campingferier, og ikke minst de klønete lappene med tekst, hamret ned på en gammel reiseskrivemaskin med plenty skrivefeil, sannsynligvis både ekte og falske de også.

Aller best likte jeg lappen under to troll i en fornøyelsespark, med vorte på nesa, kjepp i hånda og feite glis i solsteiken. «Dette hadde aldri gått an i virkeligheten. Troll tåler ikke sol.»

Ei av jentene i kinokassa skal snart slutte, og den andre er bekymra for hvem hun får som ny makker. De fleste er greie, men noen liker ikke tøys, og det er slitsomt å sitte i dagevis uten å kunne tøyse. For eksempel pleier hun å muntre seg opp når hun teller vekslekassa, ved å tegne på forseglinga til pengeposen, «klingende mynt» og en liten figur. En gang spurte hun en eldre kollega: Hva tenker du når du ser at jeg har pyntet posen? Kollegaen svarte: Da tenker jeg, hvorfor gidder du det der. Men blir du ikke glad, spurte Linn, når du ser at jeg tegner… en elg? Den eldre ristet hodet: Nei.

Linn forteller meg dette mens hun skifter og skal hjem. Selv har jeg to timer igjen av vakta. Jeg kommenterer inn gjennom den åpne døra til garderoben: Det er dumt med disse menneskene som vil legge en demper på andre.

Polaroidutstillingen Harrycamping er laget av Fredrik Mortensen. Det finnes også en nettside, men ifølge fotografen er den «like ustabil og uforutsigbar som døgnrytmen». For kinofolk vil det ikke si lite. Men prøv gjerne likevel.

Kommentarer»

1. anita thomhave simonsen - 3. mai 2008

Hejsa Oda!

hvor fin en udstilling…den kan jeg lide……og jeg ville blive rigtig glad for en elg tegnet på posen….tænk sig man kunne samle poser med tegninger og lave en lille Kinoposetegningsudstilling…helt ærligt….kreativitet er godt…..jeg vil gerne se en elg eller andre tegninger…….yes

2. Oda - 3. mai 2008

God morgen, Anita! Ja, deilig med sånne overskuddsblaff, bevis på at hver person har et eget liv inne i hodet, tenker og finner på ting, ikke bare går rundt som en robot. Litt synd på folk som ikke gleder seg?

3. Frøken Skavlan - 3. mai 2008

Åh, en utstilling jeg hadde likt å se!
(Og ja, den nettsiden var en smuuule ustabil)

4. Oda - 3. mai 2008

Fredrik sa han skulle kjefte på onkelen sin, så kanskje nettsiden snart funker igjen. Ellers ble jeg nettopp tipset om at trollene på bildet ikke bor i en fornøyelsespark, men er en fornøyelsespark, som ligger på Senja. Inni figurene er det et opplevelsessenter. De er Senjatrollet!

5. L - 4. mai 2008

Jeg så den for noen uker siden. Og jeg likte også lappen under trollene godt. Jeg pekte på den og lo, og vinket fatter’n bort til meg. Se, sa jeg. Tøft, sa han. Så så vi The Things we lost in the fire, og den likte jeg godt, selv om Susannie Biers danske filmer appellerer mer til meg.

6. Oda - 4. mai 2008

Jeg liker også de danske filmene bedre (selv om Benicio del Toro alltid er fin), men kanskje hun bare trenger litt tid for å bli like god på engelsk (mer subtil). Det går nesten alltid bra filmer i Vikakjelleren, tror kanskje jeg så deg der en gang, mens jeg sto i døra og slapp inn. Men det var nok på en annen film. (Hun jeg kanskje tror var deg skulle se Paranoid Park. Hvis det var deg så smilte du fint.)

7. Aina - 6. mai 2008

Så fin!

8. Oda - 6. mai 2008

🙂

9. Trine. - 7. mai 2008

For en vanvittig søt utstilling! Jeg forelsket meg stort i trollbildet.

10. Oda - 7. mai 2008

Hei Trine, hyggelig at du likte den! Jeg håper Fredrik følger med i kommentarfeltet, så han får lese alle de gode reaksjonene 🙂

11. Elin - 7. mai 2008

Åååh! Men kan denne beskues i Oslo nå? Vil se!

12. Oda - 7. mai 2008

Nei, jeg var jo så sløv at jeg ikke anmeldte den før Fredrik tok den ned. Men skulle den komme opp igjen et sted skal jeg twitre det, lover! (Og så håper jeg jo nettsida hans blir mulig å undersøke snart. Den har jeg jo ikke fått sett engang, selv om jeg lenker til den.)

13. lothiane - 7. mai 2008

Dette ville jeg likt å se jeg også, så synd utstillingen er tatt ned! Vika altså? Der har jeg vært noen ganger. En av mine favorittkinoer.

Hils Fredrik og si at han må få igang nettsida. Den er ikke bare ustabil, den virker ikke. 🙂

14. Oda - 7. mai 2008

Hører du, Fredrik!?? Vi vil ha nettside, NÅ!!

Ja, Vika er super, både for å se film og jobbe. Mange fine folk! Og stort sett bra lyd og bilde, den største salen er jo til og med THX-godkjent, og en bedre versjon enn Colosseum 1, etter min mening. Og nå har vi altså begynt med utstillinger i kjelleren innimellom. Det blir vel bra? 🙂

15. Fredrik - 9. mai 2008

Nå er siden litt oppe. 😉

16. Oda - 9. mai 2008

Hei Fredrik! Ai, det var bra. Nå fikk ihvertfall jeg besøkt den. Dermed fant jeg ut at de fine tekstene er laget av Inge Kvivik, opprinnelig fra Kristiansand, og at både Fredrik og Inge er utdannet ved Westerdals , hhv som art director og tekstforfatter.

Men hva med å lage en mer omfattende nettside? Flere eksempelbilder, eller gjøre hele utstillingen digital? Jeg tror den ville egnet seg godt som nettutstilling, både fordi bildene var såpass små (ikke avhengig av stort format), og fordi kombinasjonen bilde/tekst gjorde dem fine å meditere litt over. Uansett, skulle det skje noe slikt, eller hvis utstillingen blir hengt opp et annet sted, så håper vi på info hit til bloggen!


Legg igjen en kommentar

