jump to navigation

Oslo Frys 29. mai 2008

Posted by Oda in Kulturtips, Kunst, Video.
Tags: , , ,
trackback

Her kommer videoen fra forrige ukes store begivenhet på Oslo S, kalt Oslo Frys. En Frys-performance går ut på at en stor gruppe mennesker møter opp på et sted og «fryser» på et gitt tidspunkt, blir stående i samme stilling i fem minutter, og går videre som om ingenting har hendt. Jeg har vært fascinert av fenomenet siden jeg så en video fra New York Grand Central Station i februar, og i forrige uke ble en Frys for første gang virkeliggjort i Norge. I underkant av hundre mennesker møtte opp ved Oslo Børs og fikk instruksjoner, før stuntet ble gjennomført i avgangshallen på Oslo S.

I forkant var det mye snakk om hvordan synkroniseringen skulle foregå, om man trengte teknologi som øreplugg, lydsignaler etc. I etterkant viste det seg mindre viktig å fryse på øyeblikket nøyaktig samtidig, det tok uansett litt tid før folk rundt skjønte hva som skjedde. Noen mente derfor at en lengre frys kunne vært en fordel, på den annen side oppdaget deltakerne at det å stå helt stille i fem minutter er fysisk krevende. Flere rapporterte om skjelvende lemmer, særlig de som sto i pussige stillinger. Mest imponerende var kanskje jenta som holdt på å ta av seg genseren, og ble stående tida ut med armene rett opp i lufta og hodet inni genseren!

Jeg legger ved videoen fra New York Grand Central også, til sammenlikning. Her ble frysen organisert av den amerikanske gruppa Improv Everywhere, som ble startet i 2001 for å live opp offentlige steder med viltre påfunn, «to cause scenes of chaos and joy in public places». Osloprosjektet var en pilot, arrangørene gjorde det for første gang og hadde ikke planlagt det hele i like stor detalj, så bær over med dem om filmingen ikke virker like proff. New York-videoen har jo framfor alt bedre lyd, noe som ikke er dumt siden kommentarer fra forbipasserende gjerne er halve moroa. «Agentene» i Oslo fortalte om mange rare situasjoner: folk som viftet foran ansiktene deres, snakket om hva som skjedde etc. Ei jente snudde seg ved billettautomaten og ba agenten bak om vekslepenger, flakket urolig med blikket da hun ikke fikk respons, mumlet «eh, okei» og henvendte seg til nestemann. En ekspeditør i bokhandelen sa til en kunde at han hadde lyst til å fotografere, men det var ingen vits, for det ville jo bare se normalt ut på bildet.

Arrangementet i New York kan du lese mer om her. Jeg vet også at minst én blogger deltok på Oslo S, så hvis han eller andre har førstehånds erfaringer å dele kunne det vært morsomt å høre?

Kommentarer»

1. frikke - 29. mai 2008

ai – visste ikke at det hadde kommet hit til Norge ennå.
Har lest om opplegget utenlands. Utrolig fascinerende.

2. Oda - 29. mai 2008

Ja, det er fascinerende, og nesten litt creepy? Leste nettopp at New York-videoen ble brukt som utgangspunkt for en episode av den amerikanske serien Law & Order: SVU, altså i fiksjonalisert form! Improv Everywhere ble verken spurt eller varslet om dette, de fikk bare mailer fra fansen etter at episoden var sendt. Grunnleggeren Charlie Todd sier at de tar det som en ære, selv om gjengen som frøs i tv-episoden viste seg å være en gjeng gale mordere… Stuntet i New York skal tidligere også ha inspirert en episode av CSI:NY.

3. rullerusk - 29. mai 2008

Åh, sånt er kjempekult! Mener jeg hørte om at det skulle bli arrangert, men var desverre for sløv til å undersøke nærmere. Skulle gjerne vært med. Neste gang! Selv om å stå helt stille i 5 minutter er mye mer anstregnede enn man skulle tro ja.

Annen ting som er kult er silent disco (tror det er et annet navn for det og) hvor folk møter opp på et sted med hver sin musikk i ørepluggene og begynner å danse. For forbipasserende ser det vel mest ut som kollektivt spastisk anfall, hihi.

4. Oda - 29. mai 2008

Åh, jeg tror fr.martinsen har vært med på det! *søker lenke* Ja, her er det. Hun kaller det Mobile Clubbing. Det har visst vært gjennomført i Oslo i 2005, og fr.martinsen deltok i London året før. Les mer her.

5. Aina - 29. mai 2008

Så gøy!

6. rullerusk - 29. mai 2008

En venn av meg var med på et forsøk i Vigelandsparken for et år eller to siden. Det var visst litt få som dukket opp så var ikke helt vellykket.

Artig å lese fr. martinsens beskrivelse av sin opplevelse 🙂

7. Oda - 29. mai 2008

Resultatet er nok veldig avhengig av at mange dukker opp. Noen av Frys-folkene fra Oslo S klaget også over at det var litt få vanlige folk i avgangshallen akkurat da, slik at gruppa ble for dominerende. De ønsket seg et enda mer folketett område neste gang.

8. fr.martinsen - 29. mai 2008

Mobile Clubbing i London var gøy ja!

sjekk også denne evt, med min favorittvideo fra Improv Everywhere i New York (når verden forvandler seg til en musikal, hvor ofte har vi ikke tenkt på det..). I samme post er det lenke til en lengre Improv Everywhere-post med fine bilder)

http://froemartinsen.blogspot.com/2008/03/mer-improv-everywhere.html

9. Oda - 29. mai 2008

Ja, den kjøpesentermusikalen er også utrolig morsom! Her er en direktelenke til videoen hos Improv Everywhere også.

10. Randi - 29. mai 2008

Stilig og morsomt! Når kunst blir hverdag og det hverdagslige blir kunst kan det gi en helt ny opplevelse av begge deler!
Forundret over hvor få som så ut til å stå å observere, og hvor få som fotograferte – men klart; bilder ER jo frosset tid! 😉

11. Oda - 29. mai 2008

Ja, det er nettopp det. Løsningen er slike bilder de har i starten av videoen, tatt med lang lukkertid så du ser bevegelsen av dem som går mellom de andre som står. Det ble stilig, synes jeg. De bildene er tatt av fotojournalist Trond Sørås.

12. gamlerik - 29. mai 2008

Takk for oppmerksomheten!

13. Oda - 29. mai 2008

Bare hyggelig! Fint med ekte Frysbesøk 🙂

14. Frøken Skavlan - 29. mai 2008

Genialt, Oda. Søkte faktisk etter videoen på youtube her om dagen, tenkte den snart ble lagt ut. Men trenger jo ikke det når du passer på;)

15. Thomas - 29. mai 2008

Jippi!

Jeg ser ut som et spastisk anfall nesten hver dag, mobile clubbing no biggie, lissom, ass, volla.

16. Oda - 29. mai 2008

Frøken Skavlan: Mine lesere skal være først med det siste! 😉

Thomas: Da er det jo ikke stort å lure på 😀 Men jeg lurer litt på om du så deg selv på videoen?

17. vaarloek - 29. mai 2008

whoa, dette var sannelig en passende post å lese nå, en dag før eksamen i filmteori, der nettopp dette med bildet som noe løsrevet fra kontinuiteten er et brillefint poeng hos flere teoretikere, samt paradokset: levende bilder ER ikke levende bilder; bare bilder tatt med så korte mellomrom og vist i rekkefølge at øyet ikke klarer å oppfatte at det ikke er sammenhengende. kanskje den eneste måten å virkelig fange selve bevegelsen er med lang lukkertid …? zzzzzzoom. jeg har for mye i hodet.

18. Oda - 29. mai 2008

Åj, wow, herlige paradokser. Jeg elsker når tanken slår krøll og knute på seg slik. Levende bilder er ikke levende, men trompe d’oeil, og bevegelsen kan pr def ikke fanges, kanskje ikke sees engang, annet enn når den står igjen som spor…

19. tina - 29. mai 2008

Fantastisk konsept! Men dokumentasjonen er jo helt forferdelig? Hvorfor den dramatiske musikken, spolingen, den hyperaktige kryssklippingen – Det spektakulære ved denne performancen, som nettopp er dens enkle prinsipp, forsvant helt i det virrvarret av effekter.

(passer kanskje bedre til en amerikansk performance-video;)

20. Oda - 29. mai 2008

Hehe, tja. Må innrømme at jeg ikke er helt uenig med deg. De har nok brukt den amerikanske som inspirasjon, de samme lydeffektene fantes jo der, men ispedd flere publikumskommentarer, noe som gjorde dem en anelse mindre dominerende. Tror det meste kan tilskrives dårlig utstyr, egentlig. Det blir nok proffere neste gang.

21. Thomas - 29. mai 2008

@Oda: Klart jeg gjorde, med sånne store, fine oversiktsbilder! Hvordan det?

22. Tomas - 29. mai 2008

Moromoromoro!

Her er en ny ide til hva man kan gjøre på Sentralstasjonen, eller et annet sted med stort gulv:

Samle så mange mennesker som mulig. Få dem med deg til et offentlig sted. Begynn å le. Le i fem minutter. Stopp.

Gå derfra. Lat som om ingenting har skjedd.

😉

23. Oda - 29. mai 2008

@Thomas: Hvordan det? Nei, lurte bare. På om du sto i en rar stilling, hvordan det kjentes osv. Syntes selv at bildene var vel kartaktige, kunne ønsket meg flere closeups av deltakerne.

Tomas: (hehe, forvirrende med både Thomas og Tomas i samme tråd) Latterstuntet har allerede vært gjort på Oslo S, sjekk video her.

24. Thomas - 29. mai 2008

@bharfot: Jeg har uttalt meg i skogen:

Adrenalinet kjente jeg også, det første halve minuttet var herlig! Jeg blei dessverre stående og skjelve litt sjøl om jeg sto ganske normalt. Må huske å spise ordentlig før neste stunt.

Jeg frøys mens jeg sto og bladde i moleskinen min og holdt ut noen papirer. Et par unge jenter av den mer høylytte typen kom bort og flytta på papirene jeg holdt i hånda, leste et par ord høyt og la dem tilbake igjen. Det virka som om de syntes det var gøy!

25. Oda - 29. mai 2008

Jeg hadde sett det, men turte ikke sitere deg. Det skal jo være så hemmelig å rope i skogen 😉

Høres skikkelig gøy ut å ha vært med på det stuntet. Jeg sto på Munchmuseet og glodde på Skrik og Madonna (med flekker og hull, det var offisiell avdukning), men etterpå traff jeg noen skogsfolk nede på Mekaniske, og de fortalte meg litt.

Frekke jenter som leste papirene dine!

26. anita thomhave simonsen - 29. mai 2008

hei Oda!

hvor fedt….rigtig sjovt…det kunne da være sjovt at være med i….skørt og rigtigt fedt på samme tid……som om man er med i en film, der står på standby-knappen….grine,grine……

27. Oda - 29. mai 2008

Hei Anita, ja jeg skal virkelig prøve å få blitt med neste gang! Nettopp, lik en film som står på standby, samtidig som en annen film spilles flettet inn i den, og bare ruller videre 😀

28. vibeke - 29. mai 2008

Dette er slikt som kan skje under OiOi-festivalen i Bergen, det, rent bortsett fra at jeg ikke har sett at det skal være noe «frys»-prosjekt. Spontandans og spontansynging foregår det derimot, og helt uventet for publikum. Sånt er gøy!

29. Oda - 29. mai 2008

OiOi, hadde ikke hørt om den! Høres morsomt ut. «Uteprogrammet til Festspillene i Bergen.» Ser at det har vært spontandans ihvertfall, og «lyd i hekken», «lavkultur, kumlokk». Hm. Lurer på hva det siste var? (Årets OiOi-program her.)

30. KinoLinn - 30. mai 2008

Åh! Hvis du skal neste gang må du si ifra til meg og!

31. Thomas - 30. mai 2008

@Oda: Tusen takk, jeg setter pris på respekten.

32. vibeke - 30. mai 2008

Lavkultur? Ta en titt hos meg. Lørdag hadde jeg gleden av å bivåne «lavkulturen»
http://spindellett.wordpress.com/2008/05/24/oioi/

33. Oda - 30. mai 2008

KinoLinn: Ja! Det skal jeg gjøre. Morsommere å gjøre det sammen, kan jeg tenke meg, det er en god plan 😀

@Thomas: 😉

Vibeke: Så gøy! Helt enig i at finkulturen bør være utadvendt, ikke bare surre rundt i egen sfære. Ikke minst for å dra inn yngre publikum, med tanke på framtida, akkurat som du sier: de gamle tantene dør snart ut. «Nært og svært» lyder som et bra motto.

34. Poetikon.no » Frys, stå stille på Oslo S - 30. mai 2008

[…] fra frysingen av Oslo den 22 mai 2008! Mer info finner du på Underskog og på bloggen til bharfot. Filed under Utstillinger, Video […]

35. Tomas - 30. mai 2008

For dere som er litt modige:
http://www.story-games.com/forums/comments.php?DiscussionID=6615&page=1

Et lite spill for venner i parken en sommerdag …

(håper linken funka)

36. Oda - 30. mai 2008

Plutselig ble det lett å huske hvorfor jeg aldri spiller spill…

37. Tomas - 5. juni 2008

Dette er ikke grunnen til at du aldri spiller spill, Oda. Slik har nemlig spill aldri vært, før nå. Så dette spillet er faktisk en av grunnene til at du må begynne å spille spill, Oda! Grunnene? Ja, fordi spill som uttrykksform er i ferd med å vokse opp. De nye spillene henvender seg til voksne, intelligente mennesker, og det kommer stadig flere av dem. Hvert enkelt spill er en ny grunn til å la seg rive med i det interaktive kunstuttrykket!

Go game, Oda!

38. Tomas - 5. juni 2008

(og forresten: ikke alle nye spill tar opp så sårbare temaer som det spillet jeg linker til ovenfor)

39. kort - 5. juni 2008

Jævlig jævlig stilig…

40. Oda - 6. juni 2008

Tomas: Det jeg mente var at mange rollespill har noe kalkulerende ved seg, og at man er prisgitt andre på en måte jeg ikke liker. At det spillet du nevnte hadde en ramme som virket ekstremt hjerterå betyr ikke at jeg tror alle spill er slik, bare at det fikk meg til å huske risken.

Men Oslo Frys oppfatter jeg som noe helt annet enn et spill, framfor alt er det jo en haug med mennesker som samarbeider, ikke individer som spiller mot hverandre. Til sammen danner de en slags diger skulptur, som plutselig står der og overrasker alle.

Så helt enig med Kort, det er jævlig stilig…

41. Tomas - 6. juni 2008

Noe «kalkulerende»? Som i en konkurranse, mener du? Det virker slik, siden du snakker om «individer som spiller mot hverandre» også. I tilfelle har du misforstått, rollespill handler om å spille med hverandre, men det er greit.

42. Oda - 6. juni 2008

Kalkulerende som i «planlegge framover og legge opp strategi», noe som for meg kjennes som å forholde seg til andre som brikker (i et spill). Men du har selvfølgelig rett i at elementer av samarbeid er like viktige, uten at det gir meg mer lyst til å spille selv. La oss bare godta at du liker spill og jeg ikke. Så enkelt.

43. zagabå - 9. juni 2008

Så kult! Mye morsommere enn mobile clubbing, det hele blir litt creepy når alle fryser i 5 min. «Just for laughs» har gjort noe lignende med skjult kamera. Veldig artig å se på, de som blir utsatt for dette blir sååå lange i maska: http://www.youtube.com/watch?v=Binc1WRXwLw

44. Oda - 10. juni 2008

Hehe, morsom video. Lurer på om butikken mister kunder på sikt, eller blir en attraksjon? Tror kanskje jeg ville ha unngått den. Eller også gjemt meg bak et varestativ for å spionere på de andre.

45. zagabå - 10. juni 2008

Jeg tror det var en engangs greie. Men artig, ja! Må forsøke å få med meg neste «Frys Oslo». Vet du om de har en nettside hvor de annonserer neste happening, Oda?

46. Oda - 10. juni 2008

De organiserer det via Underskog. Det fins en tråd hvor de har idémyldring om neste prosjekt. Det er ikke sikkert neste greie blir en «frys», de er inne på flere alternativer. Virker ikke særlig konkret foreløpig, så det blir sikkert ei stund til neste gang. Hvis du er på Underskog kan du søke opp tråden på «Oslo Frys».

47. zagabå - 10. juni 2008

Thanks 🙂

48. Kortklipt, 31/5 - 5. mars 2013

[…] i dag er Oslo Frys, som fant sted i vår hovedstad forrige uke. Hva? Les mer om prosjektet hos den eminente kulturbloggeren Oda Bhar, og se videodokumentasjonen […]

49. Kortklipt, 31/5 « Rushblogg - 5. mars 2013

[…] i dag er Oslo Frys, som fant sted i vår hovedstad forrige uke. Hva? Les mer om prosjektet hos den eminente kulturbloggeren Oda Bhar, og se videodokumentasjonen […]


Legg igjen en kommentar

