jump to navigation

Bloggedagen 2008: Anbefalinger 2. september 2008

Posted by Oda in Kulturtips, Litteratur, Om å skrive/lese/blogge.
Tags: ,
trackback

Det har vært Bloggedagen, og jeg har som vanlig (nåja, det er bare andre året jeg blogger) ikke rukket å skrive noen anbefalingspost. Men andre gjør det jo på etterskudd, så hvorfor ikke? Det er mange blogger jeg skulle ha anbefalt. Å velge ut 5 virker nærmest umulig, så jeg er nødt til å bruke et tilleggsprinsipp: De jeg nevner er enten ganske ferske, eller langt flere burde ha funnet dem, og alle er litt rare på en måte jeg liker. Siden det er vanskelig å beskrive det unike hos hver enkelt har jeg tatt med noen favorittsitater.

1) Rullerusk: Jeg blir alltid glad for nye kulturbloggere, det er jo ikke så mange av oss, og Rullerusk har en dyktig og innsiktsfull penn. Jeg ble litt engstelig da hun fikk seg kjæreste i sommer og det ble langt mellom innleggene (jeg vurderte å stalke dem for å ta et alvorsord med kjæresten), men nå ser hun heldigvis ut til å være tilbake i sin tidligere form.

«Det er noe forførende med melankolien, denne mørke underklangen som henger ved ting. Melankolien lar oss flørte med det dystre, men uten å dra oss under. Melankolien finner vi når vi føler et snev av livslede, av forgjengelighet. Men i stedenfor å dra ut gleden av ting slik depresjonen gjør, gjør melankolien livet enda litt søtere, fordi du vet at det ikke kan vare.» (Rullerusk 31. mars 2008)

2) Vårløk (En løk skreller seg selv): Hanne i Singapore, vår nye Tine i Taiwan? Har nettopp flyttet til Singapore og skriver morsomt og klokt om hverdagen og rare detaljer hun oppdager.

«Kanskje dét er mitt kultursjokk. Kanskje det er dét jeg kommer til å huske som det merkeligste med mitt første møte med Asia; ikke varmen, ikke maten, ikke singlish, ikke venstrekjøringa og søndagsåpne kjøpesenter, men denne enkle lille tingen: det faste handtrykkets uviktighet.» (Vårløk 11. august 2008)

De neste tre anbefalingene kunne vært dagboksblogger, hvis de ikke hadde brukt skjønnlitterære virkemidler for det de er verdt.

3) Difference (Saker du måste komma i håg): Skriver fint, snedig og desperat om å hvordan tankene blander seg i hverdagen og skaper nye sprang i livet. Jeg liker også at hun skriver fra nabolaget mitt.

«Jeg er på hipsterfest. Alle guttene går med hvite skjorter, som lyser opp under lampa. Skjortene lyser blått, og når de åpner munnen, stråler tennene deres gult. Jeg holder munnen min lukket. ‘Det er jo bare homoer her!’, sier en jente til meg, og jeg tenker at det har jeg jeg også tenkt, men jeg prøver å svare hyggelig å si at de er vel gode til sitt bruk. ‘Det spørst jo hva du har lyst å bruke dem til!’, sier hun da.» (Difference 19. februar 2008)

4) Panama (Det du ser): Lun og ofte surrealistisk humor, et skrått blikk på verden. Og så har hun jobbet på kino akkurat som meg (men i en annen by). Nå har hun begynt på forfatterskole også – lykke til!

«Jeg tror på poesi. Jeg tror på melankoli til en viss grad. Jeg tror på at noen ting i livet er lite logiske. Jeg tror mer på bevisst handling enn jeg tror på fortune-cookies. Jeg tror at man noen ganger må si følgende setning til seg selv: ‘hallo, di mus, det buret her har du snekra sjøl’ på delvis nasal nord-norsk.» (Panama i gammel blogg, 26. februar 2008)

«Når de som bor i nord blir gamle, har de en helt spesiell historieformidlingsevne. Kanskje ikke de mest spennende historiene, men de vet godt hvem alle er/var og hvem som hadde pukkelrygg eller manglet en tå.» (Panama i den nye bloggen, 27. juni 2008)

5) Utopia: Hanna Hvattum har et nydelig øre for rare dialoger og andre absurditeter i hverdagen. Hun har også en musikkblogg.

«I dag oppstod det redsel, bare et øyeblikk, men likefullt redsel. Redselen ropte ganske høyt; Hva har du gjort? Kunne du ikke la være med det! Redsel, sa jeg da. Du er en legitim følelse når man føler at man svever i løse luften, men vi har prøvd din måte og det funket ikke. Nå er det på tide å prøve en ny innfallsvinkel. Jeg prøvde å unngå den voksne belærende-stemmen, men det er ganske vanskelig når noen innleder en diskusjon med å rope til deg.» (Hanna Hvattum, 9. april 2008)

I tillegg er det et par krembloggere der ute som skriver skjønnlitterært, og som jeg veldig gjerne skulle anbefalt, men som jeg ikke er sikker på om ønsker den typen oppmerksomhet. Noen av dem har ikke engang feed på bloggen sin, andre truer stadig med å slette den – så jeg tør ikke gjøre noe som kan vippe dem av pinnen. Men hvis du blir veldig nysgjerrig går det an å finne dem via bloggrullen min (ja, den er lang, jeg vet det – men de største skattene kommer sjelden lett).

Kommentarer»

1. rullerusk - 2. september 2008

Takk for fine ord. Jeg lover å ikke la kjæresten komme mellom meg og bloggingen 😉

2. Oda - 2. september 2008

Haha, nei han kan bare våge.
Da kommer jeg og stalker altså. Bare vent 😎

3. virrvarr - 2. september 2008

Squee- så kult du hadde med Difference 😀
Og hvis kjæresten til Rullerusk kommer mellom henne og bloggen, må jeg nok oppsøke ham og snakke noen alvorsord med ham. Han har nemlig vært min svoger før han ble hennes kjærest. Liten verden 😀

4. difference - 2. september 2008

Oj!

Så glad jeg ble av denne posten. Tusen takk bharfot! (Og takk virrvarr:))

5. rullerusk - 2. september 2008

Det var da voldsomt til beskyttende takter ovenfor lille bloggen min. Jaja, det er jo godt å vite at jeg har få, men svært dedikerte lesere. 😀
Takk for å bli påmint bloggen til Difference forresten. Jeg pleide å lese den før, men må innrømme at jeg er dårlig til følge med på blogger som ikke har feeds. De andre du anbefaler ser også lovende ut, gleder meg til å titte nærmere på dem.

6. Oda - 2. september 2008

Virrvarr: Det var ikke vanskelig å ta med Difference, hun har en av de få bloggene jeg klikker meg inn og leser med en gang det er noe nytt, selv om jeg ikke har tid. (Du har en annen slik.) Ad Rulle så satser jeg isåfall på at vårt felles press vil gjøre underverker.

Difference: Bare hyggelig! Og for å si det med en fyr jeg møtte på skrivekurs, som ble irritert når folk takket veldig ydmykt hvis han roste tekstene deres: Takk deg sjæl! 😉

Rullerusk: Det er jo ikke mengden det kommer an på vettu, men kvaliteten. Ad Difference så var hun kanskje en av de hemmelige før? Men nå har hun feed!

7. difference - 2. september 2008

haha. feedsmiid. jeg veit ikke hva dere snakker om en gang. men jeg har sånn cirka femten lesere. så dere er jo her nesten alle sammen. 😉

8. Oda - 2. september 2008

RSS-feed er en funksjon som gjør det mulig å abonnere på bloggen din, gjennom feedlesere som Bloglines, Google Reader etc. Vanlige bloggverter som Blogspot, WordPress (og kanskje Trykker, hvor du skriver?) tilbyr dette automatisk, hvis du ikke reserverer deg mot det. Hvis man leser mange blogger blir det vanskelig å huske på alle hver dag, pluss at man kaster bort mye tid på å surfe innom blogger som ikke har oppdatert. Da kan det være greit å abonnere, så gir feedleseren beskjed straks en favoritt har lagt ut en ny post.

Ofte surfer jeg likevel bort og kikker på selve bloggen, både fordi det er bedre å lese med den rette layouten, og fordi jeg lurer på om det finnes kommentarer. Men du skal ikke se bort fra at flere leser bloggen din BARE på feed også, så du kan ha langt flere lesere enn du tror…

9. rullerusk - 2. september 2008

Difference: Jeg lover å bli supertrofast leser hvis du får rss-feed! Jeg følger med på så mange blogger og webcomix at jeg er helt avhengig av rss-leseren min for å holde orden og huske alle, rulleruskete som jeg er.

10. vaarloek - 2. september 2008

oi, så gøy! takk for anbefaling og fine ord 😀

idag spiste jeg forresten den beste indiske vegetarmaten jeg har vært borti her på Raffles Hall. det smakte masse, ikke bare sterkt krydder; søte gresskar og skikkelig gode auberginer … og sterk bønnestuing. og ris, selvfølgelig. jeg er altfor opptatt av mat (men det er så godt!).

11. Oda - 2. september 2008

Men Rullis altså, du må lese kommentarene!!!! DIFF HAR FEED!! *roper usivilisert og filosoferer over at gode skribenter ikke nødvendigvis er like gode lesere*

Vårløk: Jeg er også altfor opptatt av mat. Eller, jeg tror egentlig ikke det er noe som heter «altfor opptatt av mat», ihvertfall ikke når man befinner seg i Asia. Og spesielt med kinesere i nærheten.

12. rullerusk - 2. september 2008

jammen jeg finner den ikke!!! ikke finner jeg noe om rss på bloggen hennes og ikke klarer bloglines å søke den opp for meg.. hjelp!

13. rullerusk - 2. september 2008

Så jeg leste det du skrev altså. Lover. Og begynte på en desperat jakt etter Differences feed. Men forgjeves. Alltid forgjeves… 😦

14. Oda - 2. september 2008

Dumme bloglines. Men heldigvis var min bloglines mindre dum enn din. Her er feedadressen: http://difference.trykker.com/feed/

15. rullerusk - 2. september 2008

Hurra! Takk 🙂

16. Panama - 2. september 2008

Tusen takk, Oda. Jeg er smigret. Varme sensommerhilsener fra Söta bror!

17. Oda - 2. september 2008

Selv takk, Panama! Jeg er veldig imponert over at du går på Biskops-Arnö.

18. Jeg! - 3. september 2008

harevært bloggeda?

19. Oda - 4. september 2008

visst harede! lurte på å anbefale deg, men turte ikke, siden du truer med bloggsletting 🙄

20. Erik - 4. september 2008

Hej! Jag och min prosjektgrupp håller på med en ny stor norsk bloggportal. En sida som liknar lite på http://www.feber.se och http://www.1000apor.se, men vi ska dock ha många fler funktioner, och den ska självklart bli mycket bättre. Vi söker nu därför efter DIG som bloggare. Bloggare som skriver om allt möjligt, du kan skriva om vad du vill. Allt från bilar, pcer till mode och smink. Det här är en utmärkt chans för dig att locka till dig läsare. Låter det spännande? Gå med i vår grupp på Facebook, så får du mer info där om en stund. Enligt kodarna är dom klara 14. september.
http://www.facebook.com/group.php?gid=66927755092

Mvh
Erik Holm

21. Hanna - 4. september 2008

Tusen takk 🙂

22. Oda - 4. september 2008

Hei Hanna. Bare hyggelig 🙂

23. Jeg! - 5. september 2008

Det hadde jo vært hyggelig om det kom noen i begravelsen?

24. Oda - 5. september 2008

For ikke å snakke om den nye fødselen!


Legg igjen en kommentar

