jump to navigation

Kreativt kaos (Høstutstillinga 2008) 7. september 2008

Posted by Oda in Kulturtips, Kunst, Video.
Tags: , , , , , , , , , , , ,
trackback

Høstutstillinga er ei skattekiste. Den er broket, mangfoldig, og har enkeltverk i sentrum, i motsetning til andre (og angivelig mer seriøse) utstillinger, som gjerne prøver å samle seg rundt klare linjer eller temaer. Høstutstillinga har vært forsøkt temmet, men det ble med ett forsøk (på nittitallet, såvidt jeg husker), allerede året etter var vi tilbake i det viltre kaoset.

Flisespikkeri.

Mona Nordaas: Transformation Games.

Et kreativt kaos, som en av mine lærere ville sagt, og godt er dét. Hvorfor skal alle utstillinger være like? Eller strømlinjeformete? Nei, gi meg dette frodige, kanskje folkelige, én gang i året. Hit kommer massene, og noen finner kanskje en inngang, som gjør at de siden våger seg på andre utstillinger.

Transformation Games, detalj

Mona Nordaas: Transformation Games, detalj

Nina Marie Haugen Holmefjord i Dagsavisen har en god beskrivelse av utvalget, slik det arter seg mer eller mindre hvert år: «En salig samling av yngre kunstnere på vei inn i, eller nyutdannet fra, landets kunstinstitusjoner, rariteter fra hobbykunstnere som har hatt et gyllent øyeblikk, og enkelte bidrag fra etablerte kunstnere som av en eller annen grunn har sendt inn til juryering.» Hun prøver også å si noe om tendensene i år: Mindre politisk enn ifjor (men ikke upolitisk), lite ironi (men nok av andre typer humor), mindre konseptualisme (og mer sanselighet), mer tegning og maleri, og ikke minst (domestisert) graffiti, samt mange sterke videoverk. Okei, parantesene var mine. Og jeg vil føye til for egen del:

«Fanget fri.» Akryl/kull på trefiberplate.

Mette Schau: Fanget fri (akryl/kull på trefiberplate)

(1) Fantasyinspirasjon: Myteromantikk og dyrefigurer, mørke malerier og tegninger i naturalistisk stil, ofte med new age-elementer og/eller vakre naturlandskaper. Det er gjerne et harmonisk samspill med materialet, som i bildet ovenfor hvor finérens mønstre danner landskapsformer.

The Route.

Juan Andres Milanes (Cuba): The Route.

(2) Materialkaotisk skulptur: Store, ofte monumentale verker bestående av mindre elementer i uensartet materiale, gjerne readymades og regelrett søppel. Enkelte objekter minner om bygningskonstruksjoner. Eksempler: En gulvmandala av knapper og glansbilder (øverst i posten). En finérfigur surret med frottéhåndklær. Gamle sko festet sammen til en bil med polyuretanskum (ovenfor). Et klatrestativ med stiger og utsiktsplattformer, malt med graffiti og befolket av gigantiske legomenn (åpent for publikum «på eget ansvar»).

The Route, detalj.

Juan Andres Milanes (Cuba): The Route, detalj.

(3) Ornamental bevegelighet: Videoer og mekaniske innretninger som gir oss geometriske mønstre i bevegelse, mer og mindre figurative. Bier kravler i en bikube, fargesirkler flyter på veggen som bobler i ei lavalampe, en karusell av messing kaster sirkelskygger på veggene, røyk fra ei pipe stiger sakte over pastellfarget by, krigsmaskineri danner formasjoner sett ovenfra.

Uten tittel (metallkarusell i bevegelse)

Jannicke Lie: Uten tittel (metallkarusell i bevegelse)

(4) Estetisk ambivalens: Objekter som virker vakre ved første øyekast, men har noe grusomt ved seg når du ser nærmere på dem. Messingkarusellen viser seg å bestå av krigerste figurer med våpen, fra palmen som kaster de vakre flikete skyggene er to figurer hengt etter halsen. Når kaleidoskopvideoen zoomer inn på strekmennene snurrer de blødende mot oss, med avkuttede lemmer, som krigsofre i et dataspill.

Stillbilde fra video.

Jørgen Evil Ekvoll & Can Sayinli: Stillbilde fra video.

Mye av dette slo meg som inspirert av Pushwagner, noe jeg kanskje ikke ville tenkt hvis ikke han selv hadde vært tilstede, både i egen person og med flere verk: 3 store malerier, og en animasjon over tegneserien Soft City. En snutt av animasjonen kan du se i videoen min fra vernissagen (nederst i denne posten). Soft City har jeg skrevet om tidligere her.

Anne Gry Løland fikk KEMs debutantpris 2008 for Pastell (etset tekstil).

Anne Gry Løland fikk KEMs debutantpris 2008 for Pastell (etset tekstil).

Også fr.martinsen fikk øye på Pushwagner denne kvelden: «Han har fått pris, alle flokker seg, det er folk som bærer blomstene, tar vare på glassklompen han får. Likevel sitter han alene ved et hjørnebord om kvelden, så tynn og spinkel i kroppen. Jeg får lyst til å si noe til ham, hva skal jeg si. Lille venn? Men det går ikke bra. Når han venter på pris har han ingen å tiske med, bare dokumentarfilmere som er der nesten hele tiden.»

High Society (olje på lerret)

Pushwagner: High Society (olje på lerret)

Men jeg ser Push gå ned trappa med armen til en stor mann rundt skuldrene (jeg filmer dem, andre klipp i videoen). Seinere treffer jeg den samme store mannen i ei annen trapp, og han stanser og spør interessert: Går det bra? Jeg svarer ja. Kanskje er det omsorgsengelen?

Iblant sitter vi alle ved et hjørnebord og venter.

High Society, detalj.

Pushwagner: High Society, detalj.

Høstutstillinga 2008 kan du se på Kunstnernes Hus i Oslo fram til 5. oktober. Deretter flytter alle verkene til Stavanger, hvor de kan ses fra 15. oktober til 2. november. Og nedenfor kan du altså se videoen min, med musikk av Mulatu Astatke (etiopisk jazz fra 1970-tallet, blant annet brukt i Broken Flowers, Jim Jarmusch-filmen fra 2005. Låta heter «Yegelle Tezeta».)

Etterhvert kommer det muligens også flere bilder her.

Kommentarer»

1. Frøken Skavlan - 8. september 2008

Jeg husker jeg ble dratt med på høstutstillingen da jeg var yngre, men av en eller merkelig grunn sluttet jeg å gå da jeg flyttet til Oslo igjen.
Vel, du gir meg et spark til å gå igjen. Jeg liker jo kaoset.

(Og så fin filmen ble! Tøff sang også.)

2. Oda - 8. september 2008

Har ikke vært der på et par år jeg heller. Gikk alltid før, med de samme to venninnene hvert år, men så slutta de, og da slutta jeg også. Men nå ble sjansen til gratis vin for fristende… Og jeg ble skikkelig oppløftet av den utstillinga, likte humoren og energien i år!

Og så var det jo gøy å fyllefilme da 🙂

3. vaarloek - 8. september 2008

årh, jeg fikk skikkelig lyst til å dra på høstutstillinga nå! må finne no funky (hvor kom dét fra?) samtidskunst å supe inn her før jeg kommer hjem. klart, clarke quay kan jo betraktes som et lite/stort samtidskunstverk i seg selv. gleder meg til å få tatt alle bildene jeg har planlagt å ta 😛

4. Oda - 8. september 2008

Jeg kan tenke meg det er mye spennende kunst i Singapore, kunstnerne trekker jo gjerne dit pengene finnes… Du kan f eks starte med denne siden, ser ut som en slags introside over mindre gallerier, med eksempler på kunst som stilles ut. Jeg vil tro det er både kinesisk og indisk kunst i løvebyen, og malaysisk, antakelig?

Jeg gleder meg også til du tar bilder. Kanskje noen av dem havner på bloggen etterhvert?

5. rullerusk - 8. september 2008

Hurra! Flott post. Gleder meg til å gå på Høstutstillingen selv snart. Tommy Olsson hadde i fjor en lang tirade i Morgenbladet om hvor uinteressant og død Høstutstillingen er, men det bryr jeg meg lite om, jeg blir alltid glad av å vimse rundt der og få masse rare inntrykk. Jeg liker det du sier om at dette er åpning inn i kunsten for massene. Jeg velger meg kreativt kaos framfor kunstbedrevitere any day!

6. Oda - 8. september 2008

Det morsomme er at Tommy Olsson visstnok har skrevet en tekst i katalogen i år, om videokunst. Han slakter den også, ifølge Dagsavisen (lenke ovenfor). Jeg har ikke lest katalogen, var for surrete til å få den med meg (koster visst bare en femtilapp). Men Olsson blir sitert på utsagnet ifjor også: «Høstutstillingen – en helt igjennom råtten og motbydelig bagatellisering av kunsten.»

Enten har de selvironi, eller også er tar folk ikke skjellsord alvorlig lenger, ihvertfall ikke fra en så original figur. Tommy Olsson har også sagt at den beste måten å få seg et knull på i kunstverdenen er å skrive en kritikk hvor han slakter en utstilling, så oppmerksomhet med sting i er kanskje det beste en kunstner kan få?

7. Hanna - 8. september 2008

Herlig, jeg gleder meg til å gå og se!

8. Oda - 8. september 2008

Ja, du har jo flyttet til Oslo nå? Praktisk 🙂

9. Titta - 8. september 2008

Dette var kjekt! Videoen er riktig stimulerende – både muskler og sanser ble vekket til liv!

10. Oda - 8. september 2008

Heisan Titta! Og tusen takk 🙂

11. fr.martinsen - 9. september 2008

Jeg likte godt den jule-lys-aktige saken og skyggene som kom på veggene i det rommet (i videoen). Knappe-og-potteskår-saken ble jeg engstelig av, tenk hvis jeg mister kontrollen og går rett inn i det..

12. Lothiane - 9. september 2008

Yay, nå fikk jeg lyst å gå i år og! Husker ikke om jeg var der i fjor, eller om det var året før (og året før der igjen). Det er mye morsomt, mye rart og absolutt nok som fanger øyet. Tror jeg skal ta meg en tur ganske snart, jeg. 🙂

Flott rapport, fikk ikke sett filmen (utgått?) men skal prøve igjen.

13. Oda - 9. september 2008

fr.martinsen: Jeg så faktisk én som sparket borti gulvmandalaen. En av de lange knivbladene (eller hva det heter, ljåblader?) ble skeiv. Men jeg tror det ikke det gjorde noe, leste et sted at kunstneren ser på det som et work-in-progress, at hun fiklet med verket helt fram til åpninga, og det sto fortsatt glass med knapper på gulvet.

Lothiane: Hørte andre som hadde problemer med videoen også. Men jeg får sett den, både på bloggen og youtube, så vet ikke hva som kan være problemet. Du kan gå rett til YouTube her. Eller prøve på iNorden eller Borgeravisen, begge stedene har visst lagt den ut.

14. Oda - 9. september 2008

Hm, kontrabeskjed. YouTube har visst oppdaget at jeg la ekstern musikk på videoen. De påstår at de likevel vil tillate den vist, mot at plateselskapet får ha reklame på YouTube-siden min (helt greit). Men videoen er likevel bort når man prøver å se den.

Oppdatering: Da gjør jeg nytt forsøk i Vimeo. Resultatet ble litt mer hakkete musikk, dessverre, ihvertfall hos meg. Men kanskje det fører til at det slemme plateselskapet ikke oppdager meg like fort? Vi får se. Enjoy – så lenge det varer!

15. Inger Gogstad - 11. september 2008

hei Oda, dritbra video! Hvordan får du det til med det lille kameraet? Godt klippet og satt sammen. Musikken til var perfekt – den fikk meg til å hyggeslentre meg gjennom hele – det var virkelig en god illustrasjon på at bilde og lyd kan bli en høyere enhet… Hilsen «hun på nabokontoret»

16. Oda - 11. september 2008

Hei Inger, superkoselig å se deg her!
Det kameraet har forundret meg også, det er rett og slett et lite vidunder, kanskje en stor skapning i en liten kropp, slik enkelte mennesker kan være? Litt uskarpt blir det jo, men likevel.

Oppdaget videofunksjonen ved en feil første gangen, var kommet borti det lille hjulet på toppen og så brukte det merkelig lang tid på å ta bildet. Men musikken var nok helt nødvendig, ja, et fotoapparat er mildt sagt ikke like bra på lyd…

17. anita thomhave simonsen - 13. september 2008

Hej Oda !

blev da så glad i låget og hyggede mig helt vilddt med din video…..øv med det der musikproblem…..men musikken er bare helt vild god og passer så godt til dine billeder….har du taget det i et køre uden at klippe noget sammen eller hvordan ? om jeg må spørge….du er vildt god til at mixe det hele sammen og lave en interessant video…..jeg er vild med mandalen…synes også godt om pixelmennesker der hvirvler rundt på skærmen…og synes faktisk det hele virker ret festligt……ville da gerne gå på høstudstillingen, hvis jeg var tæt på…….tak for en rigtig fin og god skildring af høstudstillingen…jeg kan godt lide lange indlæg…skønt….. og god vekslen mllem den type billeder du har i videoen…og kan også godt lide de ret poetiske skyggebilleder….god vekselvirkning hele tiden…du har sgu evner i den retning Oda Bhar ! fedt!

18. Oda - 13. september 2008

Tusen takk, Anita! Neida, jeg har ikke filmet i ett. Jeg har klippet vilt i flere små opptak og satt bitene sammen i et macprogram som heter iMovie. Det er ganske enkelt å bruke, og så kan man legge på musikk fra biblioteket iTunes, og velge om man samtidig vil høre det opprinnelige lydsporet (fra liveopptaket), eller kun musikken. Har prøvd noen ganger før, men det er første gang jeg syntes det ble bra nok til å legge ut her. Hadde en gammel drøm om å bli tv-produsent, eller hva det heter (du vet en sånn som holder øye med mange tv-skjermer og bestemmer hvilke bilder fra hvilket kamera som til enhver tid skal på lufta), det er vel det som får sitt hobbyuttrykk nå 😉

19. Ikea og høstutstillingen « Under stjernene - 31. desember 2008

[…] Mer om høstutstillingen kan du lese hos Bharfot. […]


Legg igjen en kommentar

