jump to navigation

Russisk skogsorkester (Alexeev) 18. september 2008

Posted by Oda in Kulturtips, Video.
Tags: , , , , ,
trackback

Det er noe med denne videoen. Jeg har ikke greid å finne ut noe som helst om animatøren, so if you are the artist behind this wonderful film, please leave a comment and tell us who you are! På YouTube står alt på russisk, til og med overskriften… og det russiske semesteremnet mitt ligger åpenbart for langt tilbake i tid. Men google translator er min venn og forteller at videoen heter «skogsorkester». Hun som tipset meg skrev som intro til lenken: «kan. ikke. slutte. må. kikke. en. gang. til.»

kann. nicht. aufhören. muss. noch. einmal. gucken
(@marthadear på twitter, 5. september 2008)

Jeg ble selvfølgelig nysgjerrig… og like etter satt jeg selv der og kikket på klippet om og om igjen. Jeg sendte det videre til venner, og dagen etter ringte en av dem og sa: – Nå hører jeg den trommelyden fra alle kontorene rundt meg samtidig, og sånn har det vært halve morgenen, og innimellom begynner folk å le så de nesten faller av stolene!

Så hva er det med denne filmen? Jeg lar dere bedømme selv.

Oppdatering: Med god hjelp fra en av bloggens lesere har jeg nå funnet en kort biografi om animatøren. (Takk til Senikk.)

Alexei Alexeev er født i Moskva 1965. Han har jobbet med animasjon i 12 år, og laget egne filmer og serier i 8 år. Han er tilknyttet flere animasjonsstudioer (Pilot i Moskva, Varga og Baestarts i Budapest) og internasjonale tv-kanaler (Cartoon Network, TV8, MTV). Han behersker de fleste delene av prosessen (regi, animasjon, AD, layout, storyboard, postproduksjon), og etterhvert har han vunnet en drøss med priser. Også denne filmen, som er laget i Ungarn, har vunnet en festivalpris.

Kommentarer»

1. rullerusk - 18. september 2008

Utrooolig søt!
Hm, kanskje trommelyden har en bestemt hypnotisk besettende effekt som gjør at man må se den om og om igjen? Ellers er jo kombinasjonen av søte dyr, fengende musikk og humor alltid en hit da.

2. Oda - 18. september 2008

Jeg tror på det med hypnosen! Og den andre teorien din, helt klart. Men i tillegg er det liksom noe deilig crazy ved stemninga?

3. Terje Pedersen - 18. september 2008

Ifølge Google Translate er tittelen «Forest Orchestra» med følgende beskrivelse «Like animals in the forest gave a concert»

Animasjonen er visst laget av Alexey Alexeev.

Så søkte jeg litt og fant denne http://www.youtube.com/watch?v=jdAgKWPyttY huff

4. Oda - 18. september 2008

Ja, altså, jeg lot jo google oversette til norsk istedenfor engelsk (why didn’t you?) og da ble det skogsorkester 😉

Den videoen du fant var jo også morsom på en teit måte, som det gjerne blir når animasjonsfilmer gjøres om til vanlig film (jfr Asterix). Men spanjolene legger ganske riktig ut navnet på animatøren (som også står på en plakat sist i den opprinnelige filmen, ser jeg nå): Alexej Alexeev. Så da vet vi mer. Det står også at Alexeev har vunnet en eller annen pris i 2008, men spansken min er for dårlig til å avgjøre om det er ment som en sarkasme. Kanskje sier de at han tar prisen for årets mest dustete animasjon eller noe slikt? Den spanske versjonen virker jo ikke direkte som en hyllest, snarere en nidvise.

5. Terje Pedersen - 18. september 2008

Oda: Fordi jeg tror Google er flinkere med engelsk enn norsk, innbiller meg i alle fall det.

Du har også «Cover No.1» http://www.youtube.com/watch?v=bRTHTsjsh34 som det står er en hyllest

6. Oda - 18. september 2008

Via det spanske nidklippet fant jeg nå ut at Alexeev faktisk har vunnet en pris, og dermed fant jeg også biografien hans. Hurra!
Legger ut en oversatt versjon nederst i posten.

7. zagabå - 18. september 2008

Jeg tror at jeg synes denne var litt morro. Og for meg er det fordi den er forholdsvis surrealistisk, underfundig og ikke aller minst pussig. Men jeg ble ikke hypnotisert akkurat.

Sånne litt rare videoer har en tendens til å få videoresponses som en slags hyllest på youtube. Norske Lasse Gjertsen sin «hyperactive» ( http://www.youtube.com/watch?v=LVCb52iQrfo ) har fått massevis av sånne hyllester på youtube.

Uansett et artig fenomen! 🙂

8. Oda - 18. september 2008

Ja nettopp, den har trekk av surrealisme, eller noe absurd!
Favorittøyeblikket mitt er når jegeren tilfeldigvis slår den samme rytmen på stubben, og ulven automatisk fyker opp og uler låta si, og bjørnen trekker ham ned igjen med hånda over munnen 😀

Den human beat box-greia var jo fantastisk! Skjønner godt at folk får lyst til å gjøre sin egen versjon, fikk nesten lyst selv. Men lurer på om det kan stemme at bare originallyden er brukt? Høres litt ut som det er lagt på noe rytmeboks med Garage synes jeg.

9. ogjegbare - 18. september 2008

Ja, hva er det med den? Mitt favorittøyeblikk er når ulven ikke gjør akkurat som den alltid gjør, og bjørnen rister på hodet. «Ikke sånn».

10. Oda - 18. september 2008

Det likte jeg også utrolig godt!

Men la du merke til at ulven så bort akkurat da bjørnen ristet på hodet, så den ikke fikk med seg irettesettelsen? Altså, den skjønte vel omtrent hvordan det lå an etter de strenge blikkene, men hoderistinga gikk den altså glipp av. Jeg veksler mellom å tenke: det den ikke vet har den ikke vondt av, og å synes at bjørnen gikk bak ryggen på den.

11. Frøken Makeløs - 18. september 2008

Åh, så deilig sært, surrealistisk, søtt og morsomt på en gang. Takk Oda!

12. Oda - 18. september 2008

Bare hyggelig, Makeløs 🙂

13. ogjegbare - 19. september 2008

Nei, det så jeg ikke først – jeg ble så opphengt i hoderistinga. Kanskje det er en litt sånn kjærlig hoderisting, slik man kan riste på hodet og være litt oppgitt over noen man er glad i, som familie og nære venner?

I tillegg bygger jo denne lille episoden ut karakterene – bjørnen som den tradisjonelle, «vi gjør som vi alltid har gjort» og den mer eksperimentelle, vågale ulven, leken og sulten på noe nytt, men holdt nede av konvensjonene.

Å, jeg elsker overtolking! 😀

14. ~SerendipityCat~ - 19. september 2008

Jeg vet ikke hva det var med denne videoen, men den fikk meg i alle fall til å smile 🙂

15. Oda - 19. september 2008

ogjegbare: Bjørnen og haren er nok normaliseringsagentene ja, mens ulven er den kreative rebellen. Og som med de fleste rebeller så må de andre passe litt på ham, så han ikke blir tatt av de slemme folkene med makt. Hoderistinga er helt klart kjærlig tukting, for ikke å snakke om kneblinga når jegeren kommer. Definitivt komplekse karakterer. (Hehe, ja overtolkning er vel deilig.)

Cat: Ja, ikke sant? Jeg smiler også. Den har noe godmodig over seg.

16. ORDFRONT - 19. september 2008

Bharfot, du er uforlignelig.

Så godt å komme hjem en fredag og se at du har lagt ut litt smågodt til en sliten filmskaper. Takk og takk :-))

p.s.
Mener jeg har sett noen episoder med disse – husker særlig ulven, med flott jazzmusikk som følge – kanskje i barne-TV en gang? Kan dette stemme? Kanskje 5-6 år sia?

Leter du på bokstaveringen Alexei Alexeev med -i, får du usansynlig mange treff – 134 000 hos Google.
Samme mann, formoder jeg. I hvertfall en deilig start på helga!

17. anita thomhave simonsen - 19. september 2008

Hej Oda ! glæde og grin og sympati for ulven, helt klart….min første tanke var at det var en musikvideo, der startede med at flere og flere lag blev lagt på…men ups ! så stoppede den og her må jeg sige at det også er mit yndlingssted i den lille video, der hvor ulven hyler forkert og bjørnen stopper….
simpelthen en sød video som jeg smiler af..min mand gjorde også….

18. Aina - 19. september 2008

Veldig søt 🙂

19. Oda - 19. september 2008

Sylvi: Han har nok gått over til engelsk skrivemåte av navnet, ja. Jeg ser det av søkene. Det med barne-tv aner jeg ikke, har ikke sett slikt på noen år. Men det er jo slett ikke utenkelig, kanskje er det figurer som var kjente fra før, men får lov til å gjøre noe nytt?

Anita: Hehe, tja, jeg kan forsåvidt forstå bjørnen også, det var kanskje ikke ulvens mest heldige eksperiment 😀

Aina: Yo 8)

20. Surrealistisk nonne « Beates rasteplass - 23. september 2008

[…] andre blogger enn de som ligger der om dagen. Ny for meg er Bharfot. Hun linket i siste post til en russisk animasjonfilm. Og når jeg først har åpnet youtube for dagen er temaet satt for den neste halvtimen, da blir […]

21. maria - 24. september 2008

nå har jeg lært noe nytt idag. Takk!

22. Oda - 24. september 2008

Hyggelig, Maria! Jeg lærte også 🙂


Legg igjen en kommentar

