jump to navigation

Pauser og klang (Film fra Sør) 12. oktober 2008

Posted by Oda in Film, Kulturtips, Musikk.
Tags: , , , , , , ,
trackback

«Bare etter en pause kan en tone klinge fullt ut.» Det er en tangomusiker som sier dette, en gammel mann med furer i ansiktet og stavrende gange, i den argentinske filmen Café de los Maestros som jeg ser på Vika under Film fra Sør. Eller, han sier noe jeg forstår som dette. Hvis noen andre ser filmen, og kommer ut med eksakt sitat, legg det gjerne igjen i kommentarfeltet mitt, og helst på spansk. Men poenget var at å få til den rette pausen, som skaper den rette åndeløsheten – bare slik kan du bringe de neste tonene fullt til uttrykk. Jeg tror dette gjelder for all kunst, et lerret hvor fargene trer ut av hvite felter, litteratur som trenger både lavmælthet og høydepunkter, og kanskje for alle typer av opplevelse: samtaler og fest, vennskap og sex.

Dette er ihvertfall grunnen til at jeg siterer ham her, denne selvhøytidelige fyren fra den middelmådige musikkfilmen, markedsført i katalogen som en argentinsk versjon av Buena Vista Social Club, men i så fall en versjon som skriker av mangel på Ry Cooder, et utenforstående blikk som kan plukke vekk den mimrende nostalgien beregnet på et hjemmepublikum, og hente fram det ekte, rørende, gripende og menneskelige. For meg som har danset tango hadde det musikalske aspektet ved filmen dog en viss interesse, siden jeg endelig fikk se hvordan lydene blir laget: de rare dunkene i milongaen (slag mot fiolinbuen), den ultrahurtige og tette melodilinja (aha, det sitter fem bandoneonister og nispiller på trekkspillene sine). Men forøvrig ble jeg bare minnet om hvor fjollete tangueros kan være, de voldsomme gestene og det hemningsløse selvskrytet, noe helt annet enn den ydmyke, langsomme tonen blant cubanerne i Ry Cooders film, som spilte og sang med tårer i øynene, overveldet over endelig, etter tiår med skopussing og arbeid i fabrikker, helt på slutten av livet å bli respektert som musikere igjen.

Andre filmopplevelser så langt, i kortversjon:

Tokyo Sonata, festivalens høydepunkt for meg så langt. En nydelig japansk film som minnet om American Beauty og Billy Elliot. Den første filmens kritikk av sosiale strukturer: fortreffeligheten ved et «vanlig» liv, karrieresystemer, det brutale arbeidslivet, påvirkningen på en families liv, og den andre filmens hyllest til individualiteten: et barn med uvanlig musikalsk begavelse som ikke blir forstått av foreldrene, nærmere bestemt en autoritær far. Dessverre er Tokyo Sonata vist for siste gang under denne festivalen, men kanskje kan vi håpe på ordinær kinodistribusjon? Regissøren heter Kiyoshi Kurosawa (men skal ikke være i slekt med legendariske Akira Kurosawa).

The Planet, svenskprodusert dokumentar om klodens klimautfordringer, som vises på skolevennlige formiddagsforestillinger (også mandag). Det er bra samspill mellom bildesekvenser og intervjuer, mye nyttig og skremmende informasjon. Men mot slutten sier en psykoterapeut at skremselspropaganda ikke virker, fordi vi reagerer på slikt med forsvarsmekanismer – og dermed venter jeg en avslutning som går i en annen retning. Men den kommer aldri. Så filmen går vel i sin egen felle?

Dunya & Desie, et humoristisk drama om tvangsekteskap fra Holland og Marokko. Noe av det bedre jeg har sett om dette temaet, både på grunn av sjarmerende skuespillere og at humoren faktisk funker – selv om det iblant vipper over mot såpeopera, og den happy enden kanskje er i overkant happy? Passer utmerket for skoleelever.

Déficit, den mexicanske skuespilleren Gael García Bernals regidebut. Et drama fra overklassemiljø i Mexico City som stort sett går ut på at pene ungdommer fester rundt svømmebassenget, tar dop og sutrer over fraværende foreldre. Kortrapport fra visningen igår: Publikum lo hver gang skuespillerne gråt. Ikke minst når regissøren selv fordreide det vakre ansiktet sitt i hulk. Sorry Gael, selv om du har vært pen og flink i mange filmer (Motorsykkeldagbøkene, som også vises under festivalen, Amores Perros, Babel) – dette holder bare ikke. Trekk deg tilbake til skuespilleriet og vær fornøyd med det.

Vel, da stikker jeg til nok en dag med festival. Kanskje legger jeg inn noen filmbilder i denne posten senere, men du får den nå, mens den er ferskvare. Og festivalen varer altså ut neste uke, så det er ikke for seint å få med seg det meste av den. I år må du heller ikke kjøpe festivalkort, så det koster like mye eller lite pr forestilling om du ser én eller mange filmer. Selv vil jeg se mange, men håper også å legge inn de nødvendige pausene, som gjør at hver film får sjansen til å klinge som en tone for seg. Ciao så lenge!

Oppdatering: Jeg glemte å tipse om Miyazaki Hayao-kavalkaden under årets Film fra Sør. Hver dag kl 16.30 kan du se animasjonsfilmene hans i Vika 3, en ny hver gang: Min nabo Totoro, Kikis budservice, Porco Rosso, Chihiro og heksene (som vant Oscar i 2003), Katteprinsen, og Det levende slottet. Hvis du ikke har sett dem før, eller har lyst på et gjensyn, ikke gå glipp av dette! Onsdag 15. oktober kl 18.30 er det dessuten et seminar på Litteraturhuset om Studio Ghibli og japansk animé, hvor gjennombruddsfilmen til Miyazaki blir vist og diskutert: Nausicaä of the Valley of the Wind.

Kommentarer»

1. Virrvarr - 12. oktober 2008

Knall, Oda! Særlig tipset om seminaret om anime, det må jeg få med meg.

2. ogjegbare - 12. oktober 2008

Takk for tips, både på hva man burde få med seg, og hva man ikke trenger å ha dårlig samvittighet for å droppe. Jeg har litt laber FFS-innsats i år, men skal i det minste se Disgrace i dag og få på litt orientalisme på tirsdag.

Men så dumt at det var sayonara for Tokyo Sonata – du solgte den bra inn til meg, vil se!

3. rullerusk - 12. oktober 2008

Flott post. Fint med inspirasjon til hva man bør se. Også bra å få opplyst at man ikke trenger å kjøpe festivalpass, det blir ofte fort en liten sperre for meg..

4. Oda - 12. oktober 2008

Virrvarr: Ja, ikke sant seminaret høres bra ut? Jeg tenkte faktisk på deg, at du sikkert ville like det.

ogjegbare: Nå har jeg også sett Disgrace, pga kommentaren din, og jeg må si den var bra. Men enormt sterk. Bra med filmer/bøker som reiser flere spørsmål enn de gir svar. Og debatten etterpå var god, særlig innspillene fra Tonje Vold som forsket på Coetzees litteratur. (Men jeg skjønner fortsatt ikke hvordan navnet hans skal uttales, alle de tre «ekspertene» sa det jo forskjellig?)

Rullerusk: Det med fesivalpassene er en lettelse for oss på kinoene også, det har vært et voldsomt administrasjonsproblem. I år fikk Film fra Sør beskjed om å selge dem selv, men da valgte de å avskaffe ordningen.

5. ogjegbare - 12. oktober 2008

Så bra, the power of kommentering altså! Men bra, for filmen var absolutt verdt å se! Jeg stusser også på uttalen, har hørt alt fra Coeetsi til Køtse. Jaja.

Men likte du debatten? Jeg skulle gjerne ha hørt mye mer på Tonje Vold, men jeg skjønte ikke hvor Tania Michelet ville? Og jeg tror ikke det var bare fordi hun snakket så sakte, men det virket som hun begynte på spørsmål som så ble til assosiasjonsrekker som så ble umulige å gripe fatt i og begynne å svare på?

6. Oda - 12. oktober 2008

Haha, ja Tania var virkelig fjern! Jeg oppfattet henne som en litt sånn rar forfatterdame som er mest vant til å snakke med tastaturet sitt, og blir helt i villrede når det faktisk sitter levende mennesker og hører på. Flere ganger deklamerte hun liksom ut i lufta: JEG UNDRER! Og så kom det et eller annet spørsmål, som jeg først tenkte hun ville besvare selv, at formuleringen altså var et retorisk grep – men så svarte hun jo ikke, bare sendte mikrofonen videre til en av de andre, som ble sittende helt perpleks og måtte håndtere det. Egentlig tror jeg bare hun var urutinert, men det ga jo en viss komisk effekt 😆

7. ogjegbare - 13. oktober 2008

Hehe, det tenkte jeg også – riktignok har jeg ikke lest boka hennes – men at hun gjør seg best via tastatur.

For eksempel, når hun gikk seg bort i det der «to go bush». Kunne hun ikke heller ha spurt om Lucy brøt både de hvites regler ved å bo alene som kvinne så langt unna «folk» som hun gjorde, og om hun også brøt de svartes regler ved å «go bush»? Kunne det være med på å forklare noe for oss? Hvis det var det hun mente med det bush-uttrykket da. Jeg falt som regel av litt her og der når hun snakket.

Jeg tror du har rett i at hun var urutinert, og kanskje hadde hun ikke tenkt gjennom hva Vold faktisk kunne svare på – så ble det heller mest løst og litt fast om afrika og svart og hvit og sånn.

8. Oda - 13. oktober 2008

Det hadde vært et bedre spørsmål, ja. Å se Lucy fra begge sider, prøve å ikke gå i stereotypifellene.

En ting jeg lurer på med boka til Tania er om hun også har gått «bush», det er jo et kjent problem i antropologien, go native, identifisere seg i overkant med dem man studerer, miste den kritiske distansen.

Hvis Lucy kjente så stor kollektiv skyld at hun var villig til å godta å bli voldtatt (selv om jeg syntes filmen framstilte det mer komplekst, iblant syntes jeg panelet tolket for bokstavelig), så var vel ikke Tania langt unna når hun kalte de hvite i Sør-Afrika et problem, «hvor skal vi gjøre av dem, skal de få bli i Afrika eller komme til Europa og plage oss», eller hva det var hun sa. Rasisme kan ha mange ansikter, og kollektiv skyld er en risikabel sak. Hvordan skal individet forholde seg til det?

9. vaarloek - 13. oktober 2008

åh, de burde hatt en ghibli-kavalkade så de kunne vist Pom Poko! tanukier (en slags grevling) med transformasjonsevner og magiske baller som tar opp kampen mot mennesker som ødelegger habitatet deres. haha! fantastisk. men det finnes jo alltid et men …

10. Karsten - 13. oktober 2008

Takk for at du minner meg om at jeg går glipp av (nesten hele) Film fra Sør! Tokyo Sonata og Buddha Collapsed out of Shame hadde vært to av mine avmerkede prioriteringer.

11. Oda - 13. oktober 2008

Vårløk: Enig, det er egentlig litt for enkelt å bare lage Miyazaki-kavalkade, men det ble vel billigst, tenker jeg, siden de bare bruker filmer som har hatt norsk distribusjon. Men Pom Poko virker jo kjempekul! Kanskje tanuki er en slags vaskebjørn? Filmen heter The Racoon Dog War på engelsk – vaskebjørnhundenes krig? Hm.

Karsten: Jeg håper virkelig Tokyo Sonata får ordinær distribusjon, det fortjener den virkelig. Den er jo med i konkurranseprogrammet, kanskje vinner den stipendet fra Film&Kino? Buddha Collapsed out of Shame vises første gang onsdag, siste gang fredag kveld, så den rekker du kanskje? Den står på lista mi også. Jeg legger inn lenke, så kan alle som vil sjekke forestillingstidene.

12. Jorunn Solli - 13. oktober 2008

Ååå her sitter jeg og kontorerer mens verden forergår rett utenfor. Jeg skal ta dine tips til etterretning og prøve å komme meg ut av kontorsolen. Moro å lese om tango. Skal begynne på nybegynnerkurs i morgen på st. olavs plass…for jeg traff en tøff og søt tangolærer på rykkinnbussen for et tre uker siden. Jeg har mannefri på fredag. Forslag til film jeg skal se? 😉

13. Oda - 13. oktober 2008

Fredag, la meg se… da er det hele dessverre slutt på de vanlige kinoene, men Filmens Hus, Litteraturhuset, Innvik og Nobels Fredssenter holder koken ut helgen. Fredag tror jeg mest på filmen Karsten nevnte ovenfor: Buddha Collapsed out of Shame, kl 19.45 på Filmens Hus. Eller også den armenske filmen Stone Time Touch på Litteraturhuset kl 19, men den er nok mer krevende eksperimentell (når det gjelder filmspråk) – til gjengjeld er det mulig å høre regissøren snakke etter filmen.

Gøy at du begynner med tango da – og med egen tangolærer kan det jo knapt slå feil 😉

14. vaarloek - 14. oktober 2008

VASKEBJØRN dammit. jeg følte at det var noe galt med «grevling» 😛 men ja, filmen får en anbefaling fra meg jaffal.

15. Hjorthen - 15. oktober 2008

Film fra sør må være en av de beste argumentene for å bo i Oslo-området.

Damn you all!

16. Oda - 15. oktober 2008

Hehe. Kanskje kommer jeg tilbake med flere frustrasjonsvekkende rapporter seinere i uka 😉

17. Frøydis - 16. oktober 2008

Da Mozart ble spurt om hva som er viktigst i musikken svarte han: Pausen.
John Cage tok ham veldig alvorlig og komponerte et stykke med fullstendig stillhet, slik at lyden fra publikum ble det sentrale. Men det visste du vel allerede.
Er enig med deg (og mozart) når det gjelder pauser, det var egentlig bare det jeg ville si.

18. Hjorthen - 16. oktober 2008

Jaja, man har jo alltids katakombene…

19. Oda - 16. oktober 2008

Hei Frøydis! Jeg kjente ikke til historien om John Cage og stillheten. Lurer på om publikum visste det på forhånd, eller satt der og ble stadig mer forvirret? Jeg håper det siste. Forvirring er undervurdert, omtrent som pauser. (Til alle andre, sjekk ut Frøydis’ blogg! Den er full av fine, knappe tanker og bilder.)

Hjorthen: Ordet «katakombe» får meg alltid til å tenke på maskinistenes grevlingbo. Er litt lei meg over aldri å ha lært det yrket. Og nå er det vel for sent, snart forsvinner det vel.

20. Hjorthen - 16. oktober 2008

Du tenker på kinomaskinistene? Ja, hva skjer egentlig med dem den dagen digitaliseringen er fullført?

…eller rettere sagt, hva skjer med meg, all den tid jeg har kortere ansiennitet? Grøss og gru, får jeg ikke gratis tilgang til blåkkbøstere lenger da tro?

21. Oda - 17. oktober 2008

Det kan jo hende kinoen beholder deg, siden du er billigere, og hiver ut maskinisten? Den dagen det holder å trykke på en knapp (eller gjøre noen tastetrykk) så kan jo du like gjerne gjøre det.

Foreløpig er vi jo ikke helt der. Alle saler i Oslo som er digitale har en vanlig kinomaskin til backup. Ofte kjøres backupkopien samtidig med den digitale versjonen, slik at det bare er å skru rett over til film hvis noe skjærer seg, og det skjer ganske ofte. (Dvs vanlig film settes i gang noen sekunder i etterkant, slik at publikum ikke mister noe i overgangen). Men etterhvert som det blir mer driftssikkert… Vel.

Men kanskje har både du og jeg funnet oss noe mer lukrativt å gjøre innen da, slik at vi kan betale våre egne kinobilletter uten å forstrekke gjerrigmuskelen? 😉

22. Hjorthen - 17. oktober 2008

Spennende det der med digitaliseringen altså, det blir jo en helt ny verden for oss her ute i provinsen som ofte må vente både en og to måneder på godsakene. Det blir snadder!

Men hvordan vil det bli med eldre filmer, jeg tenker på filmklubber f.eks? Vil man etterhvert gå tilbake og digitalisere gamle klassikere? Ja, det er vel forsåvidt allerede gjort via DVD da, men hvordan vil dette bli for kinoene tro? Hvor lang tid vil det ta før vi kan kjøre kinomaskinen vår på dynga tro?

23. Oda - 17. oktober 2008

Tja, det der diskuteres jo vidt og bredt i bransjen. Tror ingen har noen anelse egentlig. Problemet er vel at digitalisering for dvd er noe helt annet, det trengs mye bedre kvalitet når du skal blåse opp bildet for stort lerret. Iblant har vi prøvd å kjøre dvd på kino fordi filmen ikke fantes på annet (f.eks under Film fra Sør), men det blir aldri bra. Et par ganger har vi måttet avlyse, fordi publikum forventer en viss kvalitet på kino, og det kravet er det ikke lurt å slakke på – hvorfor skal de da gå på kino framfor å bruke hjemmekino?

Mitt tips er at vanlig film og kinomaskiner fortsatt kommer til å brukes i filmklubbene. Men i løpet av et drøyt tiår vil kanskje nye filmer komme utelukkende på dvd. Og du har rett i at det da blir unødvendig å vente på kopier, det blir sikkert premiere samtidig både på store og små kinoer. Men det ligger jo an til ganske store investeringer da, siden utstyret pr sal blir det avgjørende, ikke lenger kvaliteten på filmkopien.

24. Ken Bjerk - 4. januar 2009

Som Tania Michelet sin tidligere forlovede kan jeg ikke utale meg om hennes opptreden da jeg ikke var der. Men at hun snakker langsomt, usammenhengene og kan virke noe fjern og omstendig det støtter jeg fullt ut om. Jeg har selv lest boken «Afrika er ikke for alle» tre ganger og jeg kjenner også til hennes bakgrunn.

Nå har Gyldendal Forlag as (Kolon, men det er ikke et eget rettssubjelt) klippet hele boken til et lite hefte. Den anbefales fra meg på det sterkeste.

Ken Bjerk

25. Oda - 5. januar 2009

Hei Ken! Jeg synes absolutt at man ikke skal skue hunden på hårene, og ble nysgjerrig på Tanias bok etter å ha sett henne på kino. Hadde håpet å få høre henne lese fra den under Debutantkvelden på Litteraturhuset rett før jul, men rakk dessverre ikke hennes lesning. Håper det blir en sjanse senere, og har uansett planer om å lese boka. Takk for innspill!


Legg igjen en kommentar

