jump to navigation

Mamma mia (Per Petterson) 28. november 2008

Posted by Oda in Kulturtips, Litteratur.
Tags: , , , ,
trackback

Minibokmelding:
Jeg forbanner tidens elv av Per Petterson (2008).

Per Petterson har fått Brageprisen igjen, og jeg er ambivalent til at svært etablerte forfattere får slike priser, for trenger de dem egentlig? Dessuten var jeg skuffa over den boka, enda jeg har vært blodfan av Per Petterson i årevis, men denne er da veldig ujevn? Flotte passasjer, men også kjedelige greier jeg bare skumleste, og strukturen funket ikke noe særlig. Sammenfletting av tidsplan og ulike historier kan være bra, men de ulike delene bør vel gi noe til hverandre, ikke bare bli stående separat. Og var det egentlig noen avslutning, annet enn at han plutselig holdt opp å skrive? Bare ei bok før av Petterson har jeg likt like dårlig, og det var Til Sibir, som også handlet om mora hans. Han er tydelig glad i mora si, like glad i henne som ambivalent til faren, men av kjærlighet blir det ikke nødvendigvis god litteratur, og noen ganger får jeg bare følelsen av å se en sånn glattslikka italiensk mafiagutt som sitter med krøllete øyenbryn og roper mot månen: Mama! Mama!

Men skrive om å jobbe, det kan han. Han fanger så godt det jeg selv liker med arbeid «på gølvet», kameratskapet og den spesielle måten å utfylle hverandre på uten ord, legge merke til og ta hensyn til hverandre med kroppen. Som i dette sitatet om gjengen ved samlebåndet: «Det var Elly og jeg som kom best ut av det ved båndet. Vi hadde samme rytme, samme pauser, og vi så på hverandre og lo når vi mer enn ofte fikk til den samme bevegelsen i samme takt som var vi én person med fire armer, og hun sto og løste kryssord, og jeg sto og leste bøker når kammeret var fullt og alt gikk glatt. På nøyaktig samme tidspunkt gikk vi på igjen. Da var Hassan fornøyd og la beina over kjedekassa ved uttaket og leste ukeblader med porøse sider og arabisk skrift. Når jeg løp etter trucken, akte Elly seg fort bort og fylte kammeret mitt så båndet ikke skulle stoppe. Det var det ingen andre som gjorde.» (s66-67)

Vil du lese mer utfyllende anmeldelser av denne boka anbefaler jeg Ingunn Økland i Aftenposten og Fredrik Wandrup i Dagbladet. Et lengre utdrag av boka kan du lese på nettsida til Brageprisen.

Og så må jeg visst plage dere med Tordenblogg igjen, siden jeg allerede er trukket ut til andre rundes cup. Motstanderen er Fullt Hus, en produktiv og hyggelig allroundblogg om familieliv og mye mer, som jeg dog gjerne skulle ha vunnet over. Vil dere bidra så skjer det her. Det finnes en poll hvor navnet mitt kan klikkes på, og i tillegg kan det legges inn kommentarstemme. Og verbal begrunnelse kan gi ekstrapoeng. Det er fire omganger igjen før evt semifinale, såvidt jeg har forstått. Men cup er cup, så taper jeg nå er det slutt. (Men uansett er jeg veldig fornøyd med 8. plass i første runde, da, dere fikk meg til å måpe! Tusen takk for alle stemmer.)

Kommentarer»

1. vibeke - 28. november 2008

Skal lese mer senere i dag. Vil bare kommentere det du sier på slutten om bloggens kandidatur i Tordenbloggen: Vi trenger et alternativ til hummer- og kanaribloggene. Bharfot er en slik blogg.

2. Oda - 28. november 2008

Tusen takk, Vibeke! Tja, jeg tror nok allround er mest populært blant folk flest, kanskje? Både når det gjelder skrive og lese. Men det er bra noen liker det jeg gjør også 🙂

3. rullerusk - 28. november 2008

Jeg har ikke lest noe av Per Petterson. Har liksom tenkt å lese «Ut og stjæle hester» men kommer meg aldri fram til det. Og er egentlgi fortsatt litt sliten etter all hypen den fikk. jeg har lest og hørt flere positive anmeldelser av denne nye boka, men jeg har ikke fått lyst til å lese den. Tematikken appelerer vel ikke helt. Hva kan du anbefale av Petterson, du som er fan?

Har forresten selvsagt lagt inn et godt ord for deg på Tordenbloggen. jeg satser hardt på at du skal vinne hele greia. 🙂 Jeg regner med å ryke ut i morgen mot fr. Martinsen. Jaja, moro så lenge det varte.
Og hva er forresten greia med at sånne allroundblogger er mest populære? Jeg blir så fort lei dem jeg. Synes det er mye bedre med litt sære, smale blogger som spesialiserer seg til en viss grad.

4. Aina - 28. november 2008

Eg liker det du gjer, Oda, men det tippar eg du har skjønt!
Men eg gidd ikkje drive og kommentere. Så viktig er det vel ikkje å vinne? Men eg stemte sjølvsagt på den i pollen.

Har heller ikkje lese noko Petterson, og har ikkje tenkt å gjere det, heller. Er det ikkje veldig maskulin-romantisk?

Er forøvrig heilt einig med Rullerusk ang. kva som er dei mest interessante bloggane. Eg liker dei som er litt spesialiserte, men dei treng ikkje vere heilt fanatiske, så klart.

5. rullerusk - 28. november 2008

Ah, jeg kjenner meg igjen i det Aina sier om Petterson. Jeg er jo allergisk mot sånne maskulin-romantiske bøker. Muligens dette jeg har merket og derfor holdt meg unna. Men jeg er nysgjerrig på Petterson likevel. Når alle lager så stor ståhei, så vil jeg jo gjerne finne ut av hva som er så fantastisk.

6. Oda - 28. november 2008

Rullerusk: Min favoritt av Per Petterson er I kjølvannet (2000), boka han skrev etter at store deler av familien hans døde i Scandinavian Star-ulykken. Den har all denne bittersøte smertehumoren med personlig farge som jeg synes er så fantastisk med Petterson. Det er greit for meg (1992) er også god. Og for alle som skriver selv er essaysamlingen Måne over porten (2004) et must. Jeg likte også Ut å stjæle hester (2003), men det er sant at den er ganske maskulint vinklet, som Aina spør om.

Aina: Petterson kan vel kalles maskulin, men knapt romantisk synes jeg. Tvert imot skriver han med et knapt, kresent og nydelig språk, det er aldri et overflødig adjektiv å se, og dessuten bruker han en helt egen form for samnorsk (mange a-endinger). Essayet i Måne over porten hvor han redegjør for dette, og ergrer seg over alle som sier «du skriver jo akkurat som du snakker», når det selvfølgelig er tvert om, å velge sin egen variant av språket krever langt større bevissthet og finsliping enn å bare ta imot ferdige skoleregler. Det essayet vil jeg anbefale alle språkinteresserte.

Ad Tordenbloggen: Det med deg og fr.martinsen er jo en typisk kjip cupgreie, Rulle. Det samme skjedde med meg og Undre ifjor, og da visste jeg jo straks hvor det bar. Men som Aina sier, så nøye er det jo heller ikke. Hovedsaken med Tordenbloggen er at ferske folk får presentert seg for et større publikum. Og så er det jo veldig koselig å høre alle fine begrunnelser. Ifjor begrunnet jeg mye, men i år har jeg holdt meg unna kommentarfeltet, ikke av noe prinsipp, men fordi jeg synes det blir vanskelig nå som jeg har mer oversikt, det er jo sterke sider hos de fleste, og så synes jeg det blir mye intern politikk. Så vel… jeg har vært feig. Men jeg angrer jo litt hver gang noen andre skrive noe fint om meg, som jeg blir hoppende glad over 😳

7. rullerusk - 28. november 2008

Takk for boktips. Tror jeg skal sjekke ut noen av de tidligere bøkene før jeg eventuelt nærmer meg «Ut og stjæle hester». Har forresten akkurat fått henta «Jeg skal vise dere frykten» av Frobenius på biblioteket. Vi diskuterte jo den litt etter at han var på Mono, og jeg er veldig spent på hva jeg vil synes.

Tordenbloggen ja. Kanskje man burde gjort sånn som i fotballcupen? At man i de to første rundene velger ut lagene slik at store ikke møter små med en gang. Men herregud, du og Aina har selvsagt rett. Det er ikke så farlig. Jeg har fått hyggelige kommentarer og trefftallene har gått overraskende mye opp, så Tordenbloggen har vel allerede gjort det den skal gjøre for meg.

Skjønner godt at du holder deg unna kommentarfeltet. Kan fort bli vanskelig hvis det er to blogger som liker godt som stiller mot hverandre.

8. Oda - 28. november 2008

Streck sa faktisk noe liknende her om dagen: De første rundene burde vært seedet. Men jeg tror det er nok arbeid for Hjorthen fra før, og uansett hva han gjør virker det jo som noen begynner å knurre. Så jeg synes bare vi skal være glad for at han gidder å lage et sted som samler folk en gang i året. Jeg tror det veier opp for konkurranseelementet noen av oss ikke er så glad i.

9. Aina - 28. november 2008

Eg hugsar eg likte Latours katalog, sjølv om den er ganske nært ein rip-off av Parfymen av Süskind… Har høyrt gode ting om Jeg skal vise dere frykten, men ikkje lese sjølv. Er usikker på om eg framleis synest han skriv bra så mange år seinare.

Sjølv er eg ikkje nok inne i bloggeverda til å verken utmerke meg eller bry meg om kåringar. Var igrunnen overraska over å vere med på Tordenbloggen i det heile. Blogging for meg handlar ikkje om å vinne beste blogg-konkurransar eller få frykteleg mange lesarar, men å ha eit forum for å skrive om det eg interesserer meg for og diskutere det med folk som er hipne på det same.

10. Oda - 28. november 2008

Jeg har lest Parfymen, men kom meg ikke gjennom Latours katalog. Er ikke noen groteskleser, må jeg innrømme. Men jeg likte Teori og praksis, så Frobenius kan jo skrive, det er helt åpenbart.

Enig i det med forum for å skrive og diskutere, Aina. Men da gjelder det jo at de gode diskusjonspartnerne finner deg, og de finnes vel blant de gode leserne? Og da blir man jo nødt til å markedsføre seg litt. Men Tordenbloggen er ikke eneste mulighet, det er klart.

11. rullerusk - 28. november 2008

Eneste jeg har lest av Forbenius tidligere er den ganske selvbiografiske «Teori og praksis». Likte den veldig godt. har planer om å lese «latours katalog», selv om jeg også syntes den virket mistenkelig lik Parfymen (som leste for mange år siden).

Jeg er heller ikke så opptatt av å bli superpopulær og vinne konkurranser (da hadde jeg skrevet om noe annnet enn lyrikk og tegneserier). Men det er en fin måte å litt blest om bloggen sin på, slik at man kan få flere lesere og dermed flere som kommenterer, det henger jo gjerne sammen. Jeg innrømmer gjerne at det har vært morsommere å blogge i høst enn det var i våres da jeg var helt fersk, nettopp fordi jeg nå får kommentarer på nesten alt jeg poster. Noen ganger blir det til og med diskusjoner! Kjempegøy!

12. rullerusk - 28. november 2008

Virker som vi alle tre har samme mål med blogging; å formidle ting vi synes er interessante og diskutere dem med andre. Men så må man jo få disse andre til å finne bloggen sin som du sier Oda.

13. Alter Ego - 28. november 2008

Jeg liker Petterson godt jeg, det er noe storslagent og lavmaelt over ham paa samme tid – men jeg har ikke lest alt du har, Oda. Jeg leste stjele hester-boka og likte den veldig godt, og i motsetning til deg likte jeg ogsaa Sibir-boka. Den syns jeg var nydelig. Kanskje jeg liker ham fordi han gir meg innblikk i en verden eller sfaere som ellers er meg relativt fremmed, samtidig som jeg kjenner folk jeg vet hoerer til der? Jeg vet ikke. Jeg har sansen for ham, og regner med at mamma har oenska seg denne siste boka til jul slik at hun faar den og jeg kan sniklese den i romjula 😉

Og om tordenbloggen: jeg vil stemme paa deg, saaklart! Hvis det en duell der jeg liker begge bloggene gir jeg gjerne en stemme i pollen til den ene, og en verbalstemme i kommentarfeltet til den andre. Da faar begge ‘sitt’, samtidig som det er potensiale for den som faar verbalstemmen til aa faa bonuspoeng dersom jeg orker og klarer aa legge ekstra flid ned i formuleringen av rosen. Jeg valgte aa ikke delta selv om jeg har blitt nominert, men jeg syns uansett det er et supert tiltak! (Og 30 blogger som er ‘nye av aaret’ var seedet, som du etterlyser, og gikk videre til cup uten aa matte gjennom den silingsprosessen som var innledningsvis. Bare for aa forsvare det litt.)

14. Oda - 28. november 2008

Alter: Storslagent og lavmælt er godt sagt. Jeg liker det praktiske tyngdepunktet også, han skriver alltid om aktiviteter, noe det er tydelig at han vet hvordan man gjør, og beskriver så man kjenner det i kroppen. Jeg liker jo folk som skriver om å tenke også, men handling er noe eget, og dessverre sjeldnere tema for litteratur.

Og det stemmer, jeg hadde glemt det, men noen ble jo seedet i år. Men ikke i cuprundene da, der møtes store og små.

15. Britt Åse - 28. november 2008

«Ut å stjele hester» var en veldig fin bok, synes jeg. Språket er helt nydelig , -jeg fikk samme opplevelsen som når jeg leser Fossnes-Hansen (skal det være bindestrek?) – jeg hører en varm mannestemme inni hodet mitt lese høyt for meg – hvis dere skjønner hva jeg mener. Kanskje det var derfor jeg leste boka så sakte, også. Jeg nøt den. Alter har et poeng vedr. det om innblikk i fremmed sfære eller.. Som vestlending, oppvokst i et landskap dominert av fjell og fjord, fortoner beskrivelsene av «de store dype skoger» og kjærligheten til det landskapet, seg som veldig eksotisk og lærerikt på en måte. Hvis dere skjønner hva jeg mener.
For øvrig synes jeg ikke han er spesielt maskulin-romantisk. Men veldig menneskelig.

16. Aina - 28. november 2008

Jaudå, klart ein får fleire lesarar ved å profilere seg litt, men eg blei veldig overraska på lanseringa på Samlaget då fleire av dei unge forfattarane kunne fortelje at dei hadde lese bloggen min i fleire år utan å vite kven eg var. Det var litt rart, eg trudde ikkje det var så mange interesserte. Men det er jo blitt meir etter at boka kom ut, så klart. Det er vel berre naturleg. Og klart det er gøy, men ikkje noko eg gidd spekulere i.

17. Oda - 28. november 2008

Britt Åse: Det lyder litt erotisk når du beskriver det der med den «varme mannestemmen» altså. Du har din egen interne lydbok, du? 😉 Men jeg er enig, det er en veldig fin tone i den boka, og i det meste Petterson skriver, en mjuk og veldig uaffektert melodi.

Aina: Wow, hadde forfatterne smuglest bloggen din!? Så gøy! Jeg tenkte forresten på deg på Blå i forgårs, da Johan Harstad sa han hadde sluttet å google seg selv, for man ville alltid finne en blogger som ikke likte det man skrev, eller også syntes man var stygg på håret. Haha, jeg husker jo han var på besøk hos deg og diskuterte. 😀 (men det var ikke deg som skrev at han var stygg på håret, tror jeg?)

18. Aina - 28. november 2008

Haha. Nei, synest Johan H. er søt og fin, eg. Ingenting i vegen med håret hans. Men eg hadde jo ikkje berre kritisert, heller, hadde berre vore litt … blanda i mottakinga av Buzz Aldrin-boka. Eg synest framleis ho er 300 sider for lang, men det er no så si sak.

Jada, ein av dei hadde endåtil lese bloggen heilt frå den spede starten då det var ein tulle-kjendisblogg. Heilt utruleg. Men det viser at folk kjedar seg ein god del 🙂

19. Oda - 28. november 2008

Nei, Aina. Det viser at du er god til å skrive.

20. rullerusk - 28. november 2008

Åh, nå ble jeg glad Aina. Godt å høre at det ikke bare er jeg som mener Buzz Aldrin burde vært kutta ned til det halve. Men Johan Harstad er en veldig sympatisk fyr da. Spent på det nye dramaprosjektet hans i høst.

21. vibeke - 28. november 2008

«Allround» er nok kanskje mest populært, men de blir veldig like, og jeg er selv med på denne likheten med min blogg, og finner den derfor ikke «verdig» en konkurranse, selv om jeg faktisk synes den er mye bedre enn mange av de andre 🙂 (Veldig objektiv!) Derfor føler jeg det blir alt for mange av disse allround-bloggene, og folk stemmer ikke på Bloggen, men ut fra kjennskap til bloggeren. Om bloggeren er søt og snill og god og grei. Det blir rett og slett ganske internt masse av det. Jeg bryr meg ikke nevneverdig mye om snillheten til folk jeg ikke har noe forhold til – det er liksom ikke det som får meg til å synes om en blogg.

Men: Petterson. Per Petterson ligner min avdøde far i skjegget, men det er ikke derfor jeg har begynt å lese ham. Det har noe med lunheten og den «mannlige» måten å se verden på. Ut å stjæle hester nøt jeg fra begynnelse til slutt, og er enig med Alter Ego her oppe når det gjelder det storslagne samtidig med dette lavmælte. Også disse dype skogene og tømmerhogginga. Her har vi høye fjell og krokete furutrær. Østlandsskauen har disse høye og mørke granene. Og det er skummelt. Det er et grusomt orienteringsterreng. Til å gå seg vill i. Alt ser likt ut. Jeg får denne følelsen inne i boka, og blir eitrande forbanna på denne faren til gutten, på samme tid som jeg kunne falt for ham. Det er rart. Og jeg kunne ha falt for Petterson, ikke bare litterært 🙂
Nå har jeg nettopp sendt biblioteket en mail. Den siste boka skal bli min julelektyre.

22. Hjorthen - 29. november 2008

Jeg liker også veldig godt blogger som klarer å være litt smale og spesialiserte, slik som Bharfot og Rullerusk, eller Fr.Martinsen for den del. Jeg klarer bare ikke å skrive en sånn selv.

ang Tordenbloggen så dukker seeding-tanken opp hvert år, og jeg ser poenget, men jeg tror det er vanskelig. Skal jeg seede etter hvem som jeg antar kommer til å gå langt? Skal jeg seede etter kvalitet? Skal jeg prøve å lage noen objektive kriterier for seedingen, eller skal jeg kun bruke eget skjønn? Jeg tror det blir for komplisert.

23. Hjorthen - 29. november 2008

…og Flopsy mente også Buzz Aldrin burde vært kutta ganske mye ned. Hvilket vel betyr at jeg aldri kommer til å gidde å lese den.

24. rullerusk - 29. november 2008

Hjorten: Skjønner godt at det blir vanskelig å velge kriterier for seeding. Litt lettere i fotballen hvor man har klart definerte divisjoner 🙂

Det går an å lese bare de første 250 sidene av Buzz Aldrin og blåse i resten. Man får med seg alt det viktige og budskapet med boka da. Det går også an å blåse i hele boka.

25. Aina - 29. november 2008

Nei, la oss for all del ikkje disse Harstad. Han er ein viktig ung forfattar.

Elles takk, Oda, for komplimentet. Vi kan sjølvsagt velje sjå det på den måten du seier 🙂

26. Oda - 29. november 2008

Og jeg kom videre til tredje runde! Takk alle! 😀

Vibeke: Den østlandske granskauen er skummel, enig med deg. Har tatt meg en lang busstur innover i den idag (men sitter nå heldigvis og ser utover et vann), selv om det nok er mindre tett her i Telemark enn ved svenskegrensa hvor Ut å stjæle hester foregår. Jeg var også veldig fascinert av den macho tømmerfløtingskulturen, kunne formelig høre de lange støvelskrittene til de skjeggete gutta med kvae i håret. Det er noe tiltrekkende ved det, ja, definitivt. Og Petterson selv utstråler kanskje den stemninga han skriver?

Tror forøvrig du har rett i at bloggerens likeableness får sitt å si for hva man stemmer i konkurranser. Men er det til å unngå? Jeg smugleser blogger til folk jeg ikke liker noe særlig, men ville (sjelden eller) aldri kommentert der, og da er det kanskje ikke så rart om jeg ikke stemmer heller, selv om tekstene er velskrevne? Ihvertfall ikke hvis vedkommende er i cup mot en person jeg syns er mer likeable. Men «søt og snill» er jeg heller ikke glad i, det er bra med folk som har litt sting.

Hjorthen: Jeg tror du har rett, seeding ville bare ført til flere diskusjoner. Problemet er nok at folk har en intuitiv følelse for hvor «stor» eller «liten» en blogg er, men det behøver ikke stemme med verken lesertall eller noe annet, og hvordan da finne «objektive» kriterier? Det kan jo også være en fordel å få sjansen til å bli overrasket innimellom. (Jeg hadde f.eks trodd jeg ville tape mot Lin.)

Rullerusk: Haha, ler litt av alle som vil kutte i boka til Harstad. Begynner å skjønne hvorfor han sluttet å google seg selv. (Har ikke lest romanene, bare novellene hans.) Får forresten litt angst med tanke på egen evne til å fatte meg i korthet. Hva om jeg endelig på et tidspunkt får publisert en 500 siders murstein? Da kommer jeg neimen ikke til å tørre å google meg selv jeg heller. Og alle bokblogger blir tatt av feeden 😆

Aina: Ja, jeg tror vi velger den varianten.

27. arne - 30. november 2008

radio novas anmeldelse av ‘jeg forbanner tidens elv’ tidligere i høst er adaptert til tekst og lagt ut «her»: http://skummakultur.blogspot.com/2008/10/bokrapport-jeg-forbanner-tidens-elv.html

28. arne - 30. november 2008

sorry det over – jeg satsa på at det gikk an å linke elegant, men dere ser uansett url’en.

29. Oda - 30. november 2008

Jeg fikset den linken, Arne – det manglet bare et mellomrom før http. Du likte boka ganske mye bedre enn meg, skjønner jeg? Ser det med tidsproblematikken, men synes Petterson balanserer hårfint på grensa til nostalgi denne gangen.

30. arne - 1. desember 2008

jeg likte boka veldig godt og jeg er ingen stor tilhenger av nostalgi (tror jeg). har ikke så mye å si nå utover det jeg skrev og sa. fint at du tok den opp uansett.

31. rullerusk - 2. desember 2008

Jeg prøver jo ofte å understreke at jeg synes Harstad er en talentfull ung mann da, han er bare ikke så flittig med delete-tasten.

Hvis du skriver en 500 siders bok Oda, så vil jeg tro at du har en god grunn. Er jo mange bra mursteinsbøker og. Men jeg nærer en ekstra beundring for de som klarer å fatte seg i korthet. Som klarer å si mye med få ord. Jeg synes det er en større kunst enn å orke å skrive 600 sider. Men hvis du klarer å skrive en murstein uten at leseren noen gang kjeder seg i løpet av boka, så er du virkelig god .

Men hvis du skriver en kjedelig murstein og jeg blogger om den så lover jeg å putte en disclaimer på toppen av posten slik at du vet at du ikke skal lese videre 😉

32. Oda - 2. desember 2008

Takk Rulle, haha, ja det blir fint med en disclaimer (men jeg er jo litt sånn at jeg ihvertfall får lyst til det jeg ikke burde gjøre, så det hindrer meg vel neppe fra å lese videre).

Ad tjukke og tynne bøker er jeg ambivalent. De tynne kan være poesi, men jeg har også lest tjukke som kjentes passe, eller som jeg ville aldri skulle slutte. Men det er klart at mange kunne lære seg å kutte og skrape bort mer, der er jeg ikke uenig.

Kanskje passer noen temaer best i tjukke og andre i tynne bøker. Hvor mange temaer og personer skal flettes sammen? Hvor klar og lineær er historien? Hvor mange hendelser og mennesker skal påvirke hverandre? Hvis det handler om et enkelt kjærlighetsforhold vil jeg tro ei tynn bok passer best. Hvis det handler mer om et miljø, ulike aspekter og synsvinkler på dét, da trengs det kanskje mer volum?

33. rullerusk - 2. desember 2008

Enig i det du sier angående forskjellig lengde for forskjellig tema. Kanskje jeg bare er blitt en mer utålmodig leser med årene? Jeg merker at jeg er mye mer uvillig til å gi meg i kast med lange bøker med store linjer og stort persongalleri nå enn før. Men for all del, jeg leste nylig «La den rette komme inn» som nettopp er en slik bok. Over 500 sider skildrer den forskjellige karakterer og miljøer i en Stockholmsk forstad og jeg syntes det var en helt fantastisk roman.

34. Oda - 3. desember 2008

Jeg har også hatt en utålmodig fase nå. Har ikke greid å fokusere på lengre ting enn blogger og dikt i månedsvis. Men jeg vet av erfaring at det kan endre seg igjen, plutselig er jeg på et annet spor, leser træsj eller fag, kriminalromaner. Kanskje er jeg allerede på vei mot romaner igjen: Etter Per Petterson har jeg rukket halvveis inn i Gunhild Øyehaugs Vente, blinke som jeg foreløpig liker veldig godt (270 sider). Det med «nå som jeg er eldre» og «med årene» funker dårlig for meg, hver gang jeg tror at nå har jeg utviklet meg, nå er jeg endelig blitt voksen, rutsjer jeg tilbake i barndommen igjen 😯

35. rullerusk - 3. desember 2008

Hehe, ja at noe har kommet med årene betyr jo ikke at det kommer til å forbli sånn. Man bør kanskje heller snakke om faser?
Jeg står på Deichmans venteliste for «Vente, blinke». Gleder meg til å få lest den. Likte novellesamlingen hennes «Knutar» veldig godt. (Kul ting; på baksiden av pocketutgaven står et utdrag fra anmeldelsen jeg gjorde på den).

Jeg har kommet et godt stykke inn i «Jeg skal vise dere frykten» nå. Muligens ikke stor litteratur, men ganske så underholdende. Fin busslektyre.

36. Oda - 4. desember 2008

Ai, du er sitert!? Det er jo nesten like bra som publisert! Dvs, du er jo publisert, men nå også mellom… eh, PÅ stive permer! 😀

37. rullerusk - 5. desember 2008

Ja, det er jo litt artig å se skriveriene sine i trykt format og. Og en gang skal jeg nok få lurt meg inn MELLOM stive permer og. 🙂

Apropos publisert, jeg tenker hele tida at jeg må få sjekket ut «Jeg», men jeg er så sjeldent i sentrum og steder hvor det går an å få tak i det… 😦

38. Jeg! - 8. desember 2008

Og nå er forøvrig Jeg! #2 utsolgt på Tronsmo, så du må i så fall kjøpe det på Torpedo eller Tiger, evt vente til #3 som kommer 16. des.

39. Oda - 8. desember 2008

Tenk at vi er utsolgt! Juhuu, dette er suksess 😀
Får håpe abonnementsbestillingene også ruller inn etterhvert?

(Legger kanskje ut bidraget mitt fra #2 her på bloggen etterhvert, så snart jeg får bestemt meg for original eller directors cut. Og skal holde dere oppdatert på hvorvidt jeg er med i flere numre.)

40. Oda - 14. desember 2008

Hvis noen fortsatt henger i dette kommentarfeltet, og lurer på utfallet av forrige kommentar, så er jeg altså ikke med i Jeg! #3. Julenummeret (kr 20) vil være i salg fra imorgen på Tronsmo, Tiger og Torpedo, men mitt bidrag ble refusert denne gangen.

41. Jorunn Solli - 24. desember 2008

Hei, moro å lese anmeldelelsen din. Jeg kjøpte nemlig boka med den håpløse tittelen (jeg forbanner tidens elv) i lydbokversjon på Gardermoen på vei til det sagnomsyste SYDEN…for at jeg og Bjørnen min og jeg skulle høre på den i mørke varme kvelder. Men så var det feil på cd-ene. Første cd var nemlig 9-ende cd av en bok av, for meg ukjente, Torill brekkes 9-ende cd. Det minner meg på at jeg må klage til lybokforlaget. Men jeg har litt blandede følelser for PPs litteratur. Noen har sagt at den er litt for sentimental (selvsagt på en tøff måte (min anm.)), og det er jeg litt enig i. Litt sånn cowboyaktig…tøff uttapå, men følsom på bunnen. Jeg leste ut å stjæle… og jeg kan huske at jeg opplevde den som en page turner. Uansett…. jeg kommer tilbake til bloggen din når jeg har fått nye cd-er. Viktig å få med seg starten.
Men en tøff bok om en mann jeg virkelig kan anbefale er:
«Svendsens catering» av Kyrre Andreassen. Bedre en de på Boktilsynet har sammenlignet han med

42. Oda - 24. desember 2008

Men er det ikke sånne menn vi vil ha da, tøffe utapå og mjuke inni? Hehe. Nei, jeg skjønner hva du mener. Men det er likevel noe lavmælt hos Petterson, stort sett, som gjør at jeg synes han skiller seg positivt ut fra de andre machosentimentalistene. Språket er røft og vakkert, og framfor alt blir karakterene aldri parodiske, overdrevne. Jeg mistenkte Kyrre Andreassens bok for å ha nettopp de svakhetene? Men kanskje er han blitt bedre siden nittitallsbøkene.

Er forresten enig i at tittelen er dårlig på Pettersons bok, Mao-sitat eller ikke. Foreldet, oppstyltet og overtydelig, tenkte jeg.

43. Jorunn Solli - 30. desember 2008

I går sendte jeg omsider klage til lydbokforlaget…så jeg kommer tilbake PPs elvebok. Men Kyrres siste bok er fin, fin den: masse deilig humor! noen ganger på en trist måte. Personene er både karakteristiske og nyanserte på samme tid. Fabelaktig rytme og språkføring. gi han en sjans til a 😉


Legg igjen en kommentar

