jump to navigation

Promotegning (Streck) 5. desember 2008

Posted by Oda in Foto/tegninger, Om å skrive/lese/blogge.
Tags: , , , ,
trackback

Et mirakel har skjedd og jeg har klatret til åttendedelsfinale i Tordenbloggen. Selv jeg som pleier å mislike konkurranser må innrømmet at dette er gøy. Enda bedre er det at jeg blir trukket til cup mot blogger jeg selv liker godt: Den første var Fullt hus (Lin), den andre Spill levende (Tomas), og nå skal jeg ut mot fotobloggen Busters notater. Noen mente etter forrige post at jeg ikke burde drevet så god reklame for motstanderen min, men det gikk jo bra mot Tomas, så da tar jeg sjansen igjen. For Buster er verdt det. Han nøyer seg ikke med å poste fine og originale bilder, men lager alltid en billedtekst som lar deg sitte tenksom igjen. Du smiler, stusser, blir overrasket, vemodig eller glad. Jeg er jo svak for kombinasjonen tekst/bilde, tilstreber den selv, synes hvert av mediene skal gi noe til hverandre når de brukes sammen. Kanskje går det an å si at jeg er prosaversjonen og Buster poesiversjonen av det samme konseptet (eller et liknende). Uansett om du stemmer idag, ta deg tid til å sjekke ut Busters notater. Du vil ikke angre, jeg lover.

Oda Bhar

Mot Buster burde jeg vel hatt noen spektakulære bilder selv, men problemet med å hoppe mot Wirkola har jo lenge vært kjent (det vil si, det var vel hoppe etter Wirkola, og da kan du jo tenke deg hvordan det er å bikke samtidig over hoppkanten). Derfor har jeg istedet fått hjelp av Streck, som var ute og drakk øl med meg etter forrige stemmerunde og fanget mitt lett berusete seiersglis. Så idag får dere en tegning. Farta i denne konkurransen gjør jo dessuten at det er umulig å delta med min vanlige postefrekvens, så dette blir et kort innlegg uten dypere tanker. For bilder og dype tanker, se forrige post. Der er det også noen lenker til tidligere innlegg jeg er fornøyd med, som nye lesere kan sjekke ut (om kunst, litteratur, film, konserter, reiser, natur). Og deretter: Stem på meg i Tordenbloggen! Det blir tøffere for hver runde, så jeg trenger stemmen din mer enn noensinne. Jeg blir minst like glad igjen som jeg er på Strecks tegning. Stemme kan du gjøre her, og det gis separate poeng for poll og kommentarfelt, samt ekstrapoeng for gode begrunnelser.

OBS! Ikke stem i skravleboksen i høyre marg på Tordenbloggen! Du må inn i selve kommentarfeltet til posten og skrive noe, ellers gjelder ikke stemmen. (Og klikke i pollen så klart.)

Kommentarer»

1. Buster - 5. desember 2008

2. Oda - 5. desember 2008

Hei Buster! Koselig at du stakk innom 😛

PS. Du er veldig populær 😯

3. anita thomhave simonsen - 6. desember 2008

hej Oda !

kan jeg stemme igen ? jeg har tidligere stemt på dig ?

4. Oda - 6. desember 2008

Oppdatering: Utrolig nok gikk jeg videre til kvartfinale også! Enda Buster eide kommentarfeltet. Men dere stemte visst på meg i pollen likevel. Hurra for dere! Her er resultatene:

Busters notater – Bharfot 152 – 178

Kvartfinale starter mandag morgen, så vær klar med mentometerknappene da! 😀

5. Oda - 6. desember 2008

Hei Anita! Ja, du kan stemme om igjen for hver runde. Det er cup, så man blir trukket mot en ny motstander hver gang, og den som vinner går videre, mens den andre slås ut. Mandag, altså! Og hvis så mange som mulig stemmer i kommentarfeltet i tillegg til pollen, så ligger jeg enda bedre an. Det holder å skrive: Bharfot! Men hvis dere i tillegg har en verbal begrunnelse kan det gi ekstrapoeng.

6. Erik Boye - 6. desember 2008

Det handler kanskje om å finne den rette balansen:

mellom bilder og tekst
mellom det private og det offentlige
mellom det å poste spontant og det å bli for lang og omstendelig
mellom det å skrive for en bestemt målgruppe og skrive for alle
mellom det egenprodeserte og å være orientert mot andre

men også samspillet mellom kontrastene…

Lykke til… enkelte av innleggene dine er perler…

7. Oda - 7. desember 2008

Tusen takk, Erik! Det kan nok handle om alt det du sier. Men for meg handler det foreløpig mest om ikke å stivne. Bruke bloggen slik jeg sikkert ikke ville fått lov til i en avis eller et tidsskrift: til å lage skisser og vise fram, prøve nye ting jeg ikke behersker. Eller kanskje behersker – det vet jeg ikke ennå.

Og så har det fra starten handlet om å ikke binde seg til hva andre måtte ønske, men å se om det fantes noen som ville lese hvis jeg skrev det jeg ville, på den måten jeg ville. Framfor alt har jeg lært å ikke undervurdere lesere. Når jeg skriver noe for min egen skyld, som en tankeprøve, et avsnitt jeg tror ingen kommer til å fatte, fordi det er ullent, poetisk. Men så kan det være nettopp det avsnittet noen fester seg ved, kommenterer, fanger. Å nå andre så direkte, usensurert, og helt fremmede, det er jo fantastisk. Hurra for blogging 🙂

8. anita thomhave simonsen - 7. desember 2008

hej Oda !
jeg er klar mandag…..hvornår der sidste mulighed for at stemme i kvartfinalen…fredag? tilykke med kvartfinalen….

9. Oda - 7. desember 2008

Nei, det er bare mulig å stemme på den runden én dag, altså mandag. Deretter trekkes semifinalene tirsdag, stemming semifinalene onsdag, og så er det finale allerede torsdag. Men jeg tror nok sant å si at mandag er aller siste mulighet til å stemme på meg i årets Tordenblogg. Er nemlig blitt trukket ut mot den superpopulære og sympatiske Frøken Makeløs i kvartfinalen. (Hun er vel litt av samme kaliber som danskenes Spacemermaid, med bloggromanen.) Men stem gjerne på meg likevel, det er jo hyggelig om hun ikke direkte utklasser meg!

10. anita thomhave simonsen - 7. desember 2008

hej Oda ! har læst din kommentar…jeg kender spacermermaid og kikkede lige ind hos Makeløs, som jeg ikkekendte i forvejen…..fin blog…men stemmer på dig….

11. Oda - 7. desember 2008

Anita: 🙂 Har skrevet morgendagens post nå, men det ble visst en vanlig kunstpost, ikke en promopost. Sikkert like greit. Dere er vel like promolei som meg.


Legg igjen en kommentar

