jump to navigation

Angst og pomponger (Munch) 23. mars 2009

Posted by Oda in Foto/tegninger, Kulturtips, Kunst.
Tags: , , , , , , , ,
trackback

Hvordan lese verden på tvers av brudd i historien? Hvordan gjenkjenne likhet, på tvers av tid? Store endringer som industrialisering, livet etter stoppeklokka, og aller seinest, digitaliseringen og internett. Hvor viktig er alt dette? Og da tenker jeg ikke på livsstil, men selve følelsen av å være menneske. Er angsten blitt annerledes? Sorgen og gleden?

UKS: Art crowd

Fra åpningen av «Trapped in Amber: Angst for a Reenacted Decade» på UKS, Oslo, februar 2009. Foto: Oda Bhar.

UKS (Unge Kunstneres Samfund) har nettopp hatt en utstilling hvor dette var tema. Det ble trukket en linje fra forrige århundreskifte til vårt, med fokus på begge epokenes følelsesstyrke og eksistensiell angst. Tiden fra ca 1890 til 1910 er interessant å sammenlikne med de tilsvarende tjue årene i vår egen tid, fra ca 1990 og fram til nå. Hvorfor?

Berlin 1892: In the Equitable Palast

Oversiktsfoto fra Munchs skandaleutstilling i Equitable Palast, Berlin 1892-93. Originalfoto: Max Marschalk. Gjenfotografering og utsnitt: Oda Bhar.

Bildet over er hentet fra Edvard Munchs første separatutstilling i Berlin 1892, en skandale som ble stengt få dager etter åpningen. Men i likhet med dagens kunstnere visste Munch å utnytte avisskriveriene, og la grunnlaget for den internasjonale berømmelsen sin.

Berlin 1892: Equitable with flag

Fra utstillingen «Munch blir ‘Munch’» i Oslo, oktober 2008. Foto: Oda Bhar.

Den opprinnelige utstillingen ble gjenskapt på Munchmuseet ifjor høst under tittelen «Munch blir ‘Munch’», komplett med puffsofa, originalverker og enorme fotografiske plansjer. Jeg var tilstede på åpningen og likte den godt, men hvilken fantastisk begivenhet det dreide seg om har jeg først skjønt etter at jeg begynte å jobbe ved museet. I kunsthistoriemiljøet snakker mange om en once-in-a-lifetime opplevelse, og jeg kan bare beklage å ikke ha anbefalt den før det ble for sent. Men for interesserte har jeg noen flere bilder på flickr, det finnes ei bok, og museet har en egen omtale her.

Munch: Aften på Karl Johan, detail (1892)

Edvard Munch: «Aften på Karl Johan» (1892, detalj). Foto: Oda Bhar.

Det er ikke unaturlig å gripe til det eksistensielle skrikets maler for å belyse angstens tilstand i vår egen tid. På UKS hadde samtidskunstnerne laget sin versjon av 1800-tallets salongmiljø, i form av to kollektive arbeider laget i fellesskap av alle kunstnerne som deltok. Det ene verket er en oppdatert puffsofa, det andre en diger bildecollage.

UKS: "Pouf Sofa" & "The Frieze of Life"

«Pouf Sofa 1892-2009» og «Livsfriesen», to kollektive arbeider av kunstnerne på utstillingen «Trapped in Amber: Angst for a Reenacted Decade» på UKS, Oslo, februar-mars 2009. Foto: Oda Bhar.

Collagen har fått navnet Livsfrisen, igjen en referanse til Munch. Det visuelle materialet er hentet fra internett: ikoniske malerier, kjendisfotografier, kitsch og filmstills: alt fra en hylende ulv i måneskinn til portrettet av Josef Fritzl. Bildene er trykket på veggen som en slags tapet, ikke ulikt kvaliteten i falmete svart-hvitt-fotografier. De framstår som et skyggebilde av det historiske miljøet, hvor mønsteret etterlikner datidens måte å henge bilder på, helt ulikt galleriene idag. I Berlin hang Munchs bilder tett i hele veggens høyde og bredde, for å få plass til flest mulig.

UKS: "The Frieze of Life" (2009)

«The frieze of life», kollektivt arbeid på UKS 2009 (utsnitt). Foto: Oda Bhar.

Det andre kollektive verket er en puffsofa laget etter modell av den på Munch-utstillingen i Berlin 1892, men hvor samtidskunstnerne har fått utforme stoffet i hver sin seksjon. Inntrykket er oppstykket og samtidig helhetlig, på en måte som passer vår tids summende kor av individualiserte stemmer, slik det kan framstår i bloggverdenen og ellers på internett.

UKS: "Pouf Sofa", detail

«Pouf Sofa 1892-2009», kollektivt arbeid til «Trapped in Amber: Angst for a Reenacted Decade» på UKS. Oslo, februar 2009. Foto: Oda Bhar.

Av elementer fra 1890-tallets Mal du siècle med paralleller i vår tid nevner utstillingsteksten melankoli og undergangsangst, interesse for spiritualitet (nyreligiøsitet), et kulturelt fokus på seksualitet og drifter, samt «kreativ egoisme» (selvrealisering). Enda mer påfallende er kanskje gjenkomsten av bohemenes program om å «skrive sitt liv», at liv og verk skal være to sider av samme sak. Forskjellen er kanskje at idag er vi alle denne typen kunstnere, gjennom blogger og personlige fotosider, mens profesjonelle kunstnere lenge har vært vendt om mer intellektuelle og konseptuelle uttrykk. Skjønt også dette er kanskje i ferd med å forandre seg? Som hint kan jeg nevne at det nyeste buzz-ordet på vernissager i Oslo er emokonseptualisme.

UKS: "Pouf Sofa", detail

«Pouf Sofa 1892-2009», detalj fra kollektivt arbeid på UKS. Oslo, 21. februar 2009. Foto: Oda Bhar.

Dessverre er også UKS-utstillingen tatt av plakaten (flere bilder her). Jeg kan bare skylde på at mye skjer i livet mitt for tida, slik at bloggingen får lide. Jeg vurderer å sette opp en tumblr-konto som notatblokk og minifotoalbum, for kulturarrangementer jeg ikke rekker å skrive ordentlig om her. Ville noen være interessert i noe slikt, eller har erfaring med tumblr? Hører gjerne fra dere i kommentarfeltet. Men foreløpig går det an å følge meg daglig på Twitter, og på Flickr hvor jeg legger ut bilder fra det meste jeg ser.

Kommentarer»

1. difference - 23. mars 2009

Åh! Fint å lese et innlegg av deg igjen!

Var på UKS selv, og fint å lese hva du skriver om den. Det er alltid det. (Jeg tok også bilde av this part of the world might not be the best for you).

Veit ikke helt hva tumblr er, men hvis det er det jeg tror det er, tror jeg det kunne vært fint her på bharfot-bloggen.

2. Hjorthen - 23. mars 2009

Jeg brukte Tumblr en stund, og ble egentlig veldig glad i det. http://hjorthen.tumblr.com Eneste problemet var at ingen leste den, så da ble den nedprioritert og forsvant. Men jeg anbefaler det gjerne, og mener at det er plass til en Bharfot i flere kanaler.

3. Thlom - 23. mars 2009

Tumblr er kjempefint. Jeg hiver inn en del bilder og lenker som jeg finner på nett på en Tumblr-logg. Sikkert ingen som leser det, men det er så enkelt og greit å bruke at det ikke er noe problem.

Ser også at endel kunstnere/andre kreative sjeler bruker Tumblr.

4. Oda - 23. mars 2009

Så Tumblr-blogger blir ikke noe særlig lest? Hm. Da spørs det om jeg gidder. Jeg tenkte meg f.eks korte filmanmeldelser med stikkord, «likte best/likte dårligst/beste sitat». Samme med kunstutstillinger, kanskje, en kort karakteristikk, et par bilder, og lenke videre til Flickr. Litt lenger enn en twitter-melding, men mye kortere enn blogginnlegg.

Og kanskje noen lenker, som du sier, Thlom. Skjønt til å anbefale bloggposter og avisartikler bruker jeg allerede Delicious, og det er jeg godt fornøyd med. Hva om det ligger en Tumblr-feed i margen her på bloggen, hvor det går an å klikke seg videre til Tumblr hvis man vil lese hele posten? Har allerede dette for Delicious, men ingen peiling på om muligheten blir brukt. (Prøver meg fram litt på Tumblr .)

Difference: Jeg tror «this part of the world might not be the best for you» må være det ultimate trøsteord for alle travellers som aldri helt kan legge hjemløsheten fra seg. Og jeg likte at det sto helt nederst på setet, slik at sofaen liksom reiste seg fra det.

5. Hjorthen - 24. mars 2009

Det er ikke noe som tilsier at Tumblr-blogger blir mindre lest enn andre blogger, det blir jo samme greia som med andre blogger, at man må bygge opp en leserskare. For min del kom jeg litt i klemma siden tanken bak Thumblr-bloggen var å ha den som en slags skisseblogg der jeg kvikkblogget korte ting som dumme (eller gode) sitater, kuriosa, YouTube-videoer, og ting jeg kanskje kunne tenkes å komme tilbake til på den «ordentlige» bloggen senere. Men siden jeg da ikke karakteriserte Thumblr-bloggen som en «ordentlig» blogg så syntes jeg ikke jeg kunne drive å pinge den, eller pushe den. Så er jeg bortskjemt med respons på den ordentlige bloggen, og ville jo ha respons på Thumblr også, så jeg kom litt i villrede der.

Så når jeg oppdaget den Press This-funksjonen til WordPress så lagde jeg heller en Klipp-kategori og brukte den i stedet for Thumblr. Men jeg likte altså Thumblr veldig godt, og håper du finner en måte å bruke det på som funker!

Oda - 24. mars 2009

Skjønner. Er også i tvil om kommer til å pinge tumblr-innlegg. Får vel heller være en bonus til dere som leser denne bloggen.

Nå har jeg ihvertfall startet en konto, du finner meg her: http://bharfot.tumblr.com

Første linjer av nyeste post vil ligger her oppe i margen, så kan dere klikke videre hvis den lyder interessant. Eller legge Bharfotnoter til som egen feed i RSS-leseren, det går også an. Det finnes kommentarfunksjon, så bare å skravle i vei, akkurat som her! Lover ikke veldig hyppig skriving, men mindre sensurert og kjappere (dvs dårligere og mer sleivete).

6. EgoIST - 24. mars 2009

Hei Oda,

Bare en liten melding fra en som med jevne mellomrom er innom og titter :_)))

Ser du snakker om pinging av blogg … vet ikke om du allerede har en autoping til Bloggarkivet/Bloggrevyen uansett her har du link til et innstikk som gjør jobben for deg http://sparhell.no/knut/?p=843

Så til det jeg egentlig ønsket å si noe om … ref.: «Jeg vurde…. , for kulturarrangementer… Ville noen være interessert i noe slikt,» … ja absolutt meget interessert i å se hva som rører seg.

J:_)))

7. Oda - 25. mars 2009

Hei EgoIST, hyggelig at du gir deg til kjenne!

Dessverre funker nok innstikket til Sparhell bare for dem som har eget domene, altså blogger på wordpress.org. Vi som har gratiskonto på wordpress.com må finne oss i å pinge manuelt – men det er egentlig helt greit for meg, som blogger så sjelden. Synes uansett det er greit å ta en vurdering for hvert innlegg, om det er verdt å pinge eller ikke.

Og ja, andre innlegg på Bharfotnoter er nettopp lagt ut: En kort presentasjon av futuristutstillingen på Vigelandmuseet.

8. Helga-Marie Nordby - 26. mars 2009

Hei. Som kurator for utstillingen Trapped in Amber takker jeg for en kjempefin tekst om utstillingen. Virkelig interessant lesning! Synd den kom så sent.

9. Oda - 26. mars 2009

Ja, du har rett, det er virkelig synd at den kom sent. Hadde blingset på sluttdato, så jeg trodde først leserne mine ville få en uke på seg til å besøke dere, men istedenfor kom teksten altså dagen etter utstillingsstopp. Problemet er at jo jeg ikke akkurat lever av dette, så litt for ofte går prioriteringene i andre retninger.

Uansett hyggelig at du stakk innom, og likte teksten!

10. anita thomhave simonsen - 29. mars 2009

spændende at læse Oda……du er som sædvanlig grundig med gode henvisninger…..lidt anderledes end tidligere.men fint med andre vinkler, her lidt mere kunsthistorisk, på kunsten….

11. Oda - 29. mars 2009

Hei Anita, hyggelig!
Og jeg tror du har rett, denne teksten er kanskje litt annerledes. Mulig den nye jobben min har noe å si: når jeg sitter blant gammel kunst og reflekterer, og lytter til omviserne, så er det mulig fokus skifter av seg selv. Får se hva som skjer framover…

12. Politisk eller bare pen? (Høstutstillinga 2010) « Bharfot - 18. september 2010

[…] fra gulv til tak, slik det var vanlig i gallerier for 100 år siden, sist sett da Munchmuseet rekonstruerte en gammel utstilling i 2008. Som installasjon kan dette være vellykket, for enkeltverkene mindre heldig, når små bilder […]

13. «kreativ egoisme» selvrealisering av individets stemme | Kreasjoner - 10. februar 2013

[…] en blogg på nettet er det allikevel mulig å få en følelse av hvordan det ville ha vært å se «Trapped in Amber: Angst for a Reenacted Decade» […]

14. UKS - 20. februar 2013

Her er den ‘på plakaten’ 🙂

http://www.uks.no/#archive/2009/trapped-in-amber


Legg igjen en kommentar

