jump to navigation

Magnetisk aften (med dasspoesi) 28. april 2009

Posted by Oda in Kulturtips, Kunst, Litteratur, Sitater.
Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , ,
trackback
Magneten: Toilet Poetry

Dassdikt på Magneten, 24. april 2009. Foto: Oda Bhar.

Jeg liker dette diktet noen har skriblet på jentedoen på Magneten, den brune puben i kjelleren på Soria Moria. Det passet jo ekstra bra at jeg var der på poesiarrangement – men dasspoesi er gjerne mer direkte og følelsesrik. Jeg liker ekstra godt at Tore tydeligvis er en homme fatal, og at poeten vil Gud skal advare oss mot sånne.

Jeg elsker Tore!
Han er min drøm.
Hvorfor har ikke Gud sagt ifra?
Advarsel!
Tore! Tore!

Kveldens andre store attraksjon var performancekunstneren Kate Pendry, som gjorde en opptreden inspirert av twitterverset. Hun hadde to mikrofoner, en med mye ekko hvor hun laget en kakofoni av lyder, som illustrasjon på det store bruset av enkeltstemmer, og en vanlig mikrofon hvor enkelte poetiske setninger trådte tydeligere fram. Why do women talk like this? hvisket hun inn i mikrofonen. Det har jeg også lurt på.

Kate Pendry

Kate Pendry opptrer på Magneten, 24. april 2009. Foto: Oda Bhar.

Arrangementet het Magisk Aften og var en såkalt piratopplesning, dvs at en del folk som driver med musikk og poesi var blitt enige om å treffes og gjøre noe sammen. Det ble avholdt et liknende arrangement ifjor, dengang i en privat leilighet (jeg var dessverre ikke der), og håpet er at konseptet vil vokse og gro. Andre som leste på Magneten var (i kortversjon):

Ellen Grimsmo Foros, fra fjorårets diktsamling Jordbok.
Kristin Berget, fra årets diktsamling Der ganze Weg.
Susanne Christensen, To drømmer om John Erik Riley, korte tekster hvor John Erik Riley og Tore Renberg opptrer, fulgt av fotnoter med googlet informasjon om de to forfatterne.
Paal Bjelke Andersen (initivativtaker), med konseptdikt fra en vandring i Oslos gater, bygget rundt klokkeslett og navn på butikkskilt.

Fra venstre: Susanne Christensen, Ellen Grimsmo Foros og Kristin Berget. Tegnet av Streck, aka Tor-Bjørn Adelgren.

Fra venstre: Susanne Christensen, Ellen Grimsmo Foros og Kristin Berget.

Mot slutten av kvelden ble det musikk ved Arild Hammarø (gitar og sang  – samt initiativtaker til arrangementet sammen med Paal Bjelke Andersen) og Hayden Powell (trompet). Noen flere kom etterhvert opp på scenen og bidro til musikalsk improvisasjon.

Gordon Powell og Kate Pendry, tegnet av Streck aka Tor-Bjørn Adelgren.

Hayden Powell og Kate Pendry, tegnet av Streck aka Tor-Bjørn Adelgren.

Tegningene over er laget av Tor-Bjørn Adelgren, og finnes i større og bedre versjon på flickr her (pluss noen flere tegninger fra samme kveld). Tor-Bjørn er i ferd med å opprette en ny blogg for denne typen bilder, kalt Kulturkrokí. I tillegg vil han fortsatt ha den gamle bloggen sin, Streck, som inneholder en tegnefortelling om fuglegutten Emo.

Oppdatering: Tekstene til Susanne Christensen, To drømmer om John Erik Riley, finnes publisert i Signaler 2006 (hvor hun var invitert bidragsyter, ikke debutant), samt i et dansk tidsskrift for poesi og kunst, Hvedekorn (1/07). En kortere og mindre litterær versjon, dvs uten de googlede fotnotene, kan leses på hennes egen blogg Tigerclaws her og her. (Takk for tilleggsinformasjonen, Susanne!)

Kommentarer»

1. Karsten - 28. april 2009

Man kan ikke få nok av Kate Pendry. Fin tegning.

Oda - 28. april 2009

Enig, Pendry er kul. Interesserte kan lese et relativt ferskt intervju med henne her (Natt&Dag, desember 2008).

2. ogjegbare - 28. april 2009

Jeg ELSKER dassdiktet. Så mye at jeg måtte bruke caps lock!

Oda - 28. april 2009

Jeg elsker det også!! Hvis noen (mot formodning) finner ut hvem som har skrevet det tilbyr jeg kortintervju på bloggen!

ogjegbare - 28. april 2009

Nå har jeg lastet det ned fra flickren din, men bare til ikkekommersiell bruk altså. Jeg tror jeg skal henge det opp på min egen do. Kanskje jeg skal fylle badet med dassdikt? Det hadde vært fint det.

3. Susanne Christensen - 28. april 2009

Blot for at præcisere: Teksterne er publiceret i Signaler (05 eller 06, husker faktisk ikke) hvor jeg var inviteret (_ikke_ debutant, Gott im Himmel) og i danske Hvedekorn 1/07. Teksterne på bloggen er _ikke_ de samme som de publicerede, eller rettere: Det er kun den ene halvdel, de googlede fodnoter figurerer ikke på bloggen. Fin rapportage og fin kveld!

Oda - 28. april 2009

Takk, Susanne! Bra med presisering, har lagt inn korrekt informasjon i posten nå.

4. Virrvarr - 28. april 2009

Jeg elsker kulturkroki.
Litt som en eller annen elsker Tore.

Oda - 28. april 2009

Kulturkrokí ruler! Rent bortsett fra at det blir kule tegninger, så er det alltid koselig med tegnerselskap.

5. Oda - 28. april 2009

Jeg som var så fornøyd med de nye trådete kommentarene, men nå ser det ut til at bare 3 svar på rekke er mulig!? Litt for dårlig, WordPress. Men vel, så blir det svar på gamlemåten.

ogjegbare: Badet dekorert med dassdikt er en glimrende idé! Så kan du ha utstilling, og invitere oss på vernissage. Eller hvorfor ikke en bloggstafett? Hele bloggebyen hjelper til med å samle dassdikt? Fra overalt i Norge, og gjerne andre steder også. Det hadde vært noe!

Er forresten sikker på at jeg har lest noen dassdikt på andre blogger allerede (Panama? Hanna?), hvis noen av leserne kjenner seg igjen, rop ut, fortell, lenk og sitér!

ogjegbare - 28. april 2009

Ja, det er en veldig god idé, jeg må skrive den ned i boka mi før den blir blåst ut av hodet av svineinfluensa eller noe Vendela har sagt.

Og jeg likte også veldig godt hvordan kommentarene ble organisert, rart at de har satt en grense på tre?

Oda - 29. april 2009

Ja, her kan jeg svare, men ikke på den siste du skrev. Jeg kunne sikkert også svart meg selv ovenfor og kommet på linje med Hjorthen og deg, det er nok innrykk som kan være bare tre.

Hjorthen - 28. april 2009

Jeg tror det går an å endre på innstillingene slik at du kan få flere enn tre?

Oda - 29. april 2009

Mulig… Jeg prøvde å finne muligheten under innstillinger, men kunne ikke se noenting. Kanskje det ikke går på WP.com?

ogjegbare - 29. april 2009

Jo, det går! Det går bare ikke å svare på den nederste igjen, men litt innimellom, som her!

Oi, så mange utropstegn. Jeg ble visst veldig engasjert.

6. Magisk Aften på Magneten « Kulturkrokí - 29. april 2009

[…] Bharfot har också en post med foto. Kolla in den! […]

7. Susanne Christensen - 30. april 2009

Fint med tillæg, tak. No big deal, jeg er måske lidt arbejdsskadet, m.h.t. præcision. Interessant at «litterært» kan gradbøjes, forresten … den må jeg tygge lidt på …

Oda - 30. april 2009

Tja. Er vel sjelden Vagant-standard på presisjonen her på bloggen, men ingenting i veien for å tilstrebe det…

8. Jorunn Solli - 8. mai 2009

Deilig driekte rytmisk do poesi 😉 På det arrangementet skulle jeg gjerne vært. Kan du ikke si ifra til meg neste gang?

Oda - 9. mai 2009

Hei Jorunn! Neste Magisk Aften er allerede planlagt, så det kan jeg fortelle deg om med en gang: torsdag 18. juni på Magneten, Torshov (altså samme sted som sist). Lenke her. Håper vi ses!

9. Jorunn Solli - 10. mai 2009

Ååå så bra. Det er notert. Gleder meg 😉


Legg igjen en kommentar

