jump to navigation

Skrive eller filme? (Sara Johnsen) 10. mai 2009

Posted by Oda in Film, Kulturtips, Litteratur.
Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,
trackback

Hva betyr status? Når føler du deg ovenpå, når blir du underdog? Dette er et av temaene i Upperdog, den nye spillefilmen til Sara Johnsen, som nylig ble lansert som årets åpningsfilm i Haugesund.

Jeg er på Hoveddeichman og hører Sara Johnsen intervjues av bibliotekets egen Cecilie Bergh. Hovedfokus er på Johnsens litterære produksjon, men de snakker også om filmene hennes, ikke minst Upperdog. De som kjenner meg fra før vet at jeg har spesiell interesse av denne filmen, fordi jeg i høst leide ut leiligheten min til innspillingen. En del av attraksjonen for meg blir nok å se hva de egentlig drev med her hjemme, de dagene jeg måtte holde meg unna og bo på hotell (jeg har tidligere spekulert over dette i en bloggpost). Men å høre Sara Johnsen fortelle overbeviser meg om at filmen har flere kvaliteter.

Sara Johnsen

Filmregissør og forfatter Sara Johnsen. (Foto: Oda Bhar.)

Sara Johnsen (f. 1970) har studert litteraturvitenskap og tatt mastergrad i medier og kommunikasjon. I tillegg har hun gått regilinjen ved Filmskolen på Lillehammer, på det første kullet som ble uteksaminert (2000). Hun ble positivt lagt merke til allerede med skolefilmene sine, og har siden laget flere kortfilmer, blant annet den glimrende Houdinis hund. Dessuten har hun regissert tv-drama for SVT, og laget én av filmene i Folk flest bor i Kina. Mest kjent er hun for den kritikerroste langfilmen Vinterkyss, som har vunnet flere priser i inn- og utland. På litteratursiden har hun utgitt en novellesamling (Han vet om noe hun kan prøve, 2004) og en roman (White man, 2008), som begge har fått god omtale.

Romanen White Man er interessant bl.a. fordi den har fellestrekk med Coetzees Disgrace (Vanære), som er filmet (med John Malkovitch i en av hovedrollene) og gikk på norske kinoer ifjor. Det handler om hvites nærvær i Afrika, med særlig fokus på hvite kvinner og seksualitet. I White Man reiser et norsk par med et lite barn til et feriested i Afrika, noe som først tegner til å bli hyggelig, men som ender med at mannen kastes i fengsel for drap på en svart mann som bryter seg inn på hotellrommet deres. Sara Johnsen kaller den en uhyggeroman, noe som ikke minst henspiller på siste halvdel av boka, hvor perspektivet endres og gir et nytt syn på det som har skjedd. White Man begynte som utkast til et filmmanus, men så viste hun det til redaktøren sin på Gyldendal, og de ble enige om at det kunne bli en roman. Etter skrivingen var hun for lei av historien til at filmatisering virket aktuelt, men hun lukker ikke døra for en mulig film senere.

Sara Johnsen

Sara Johnsen under Verdens bokdag 2009. (Foto: Oda Bhar.)

Hva med Upperdog? Kunne den like gjerne vært bok som film? Nei, mener Sara Johnsen. Plottet er for karakterdrevet, ikke minst er filmen bygget opp rundt konkrete skuespillere, spesielt én som hun kjenner fra teaterskolen. Hermann Sabado (f. 1982) er trønder med bakgrunn fra Filippinene, og det er morsomt når hun beskriver sitt første inntrykk av ham. Først virket han som en slapp, laidback type, bare én av mange på kullet hvor hun underviste. Men så fikk hun se ham foran kamera, og med et slag endret inntrykket seg. Det er den klassiske historien: En tilsynelatende fargeløs og anonym person stråler plutselig og trekker til seg blikk i lyset fra et kamera.

– Mange skuespillere er slik. I kantina ville du ikke tenkt at det var noe spesielt ved dem, men kamera får fram et kommunikativt nærvær.

Upperdog

Hermann Sabado langfilmdebuterer i Upperdog (bilde fra filmen).

Ifølge Johnsen er det mye humor i Upperdog, mens bøkene hennes er dystrere. Men en fellesnevner ved bøker og film er at hun liker mysterier. Publikum skal drives videre av undring, at de lurer på noe og vil finne ut hvordan det går. Det er ikke nok med fine enkeltøyeblikk, det skal finnes et spennende plott. Både i film og bøker liker hun dessuten å skifte fortellerperspektiv underveis.

– Det skapes en spenning av å se ting fra forskjellige vinkler.

Sara Johnsen jobber ikke endimensjonalt. Hun kaller Upperdog en multiplotthistorie, det vil si at flere handlingstråder flettes sammen. I en av delhistoriene i Upperdog møter vi en norsk Afghanistan-soldat som har skutt en sivil. Øyeblikket ble fotografert og smelt opp på forsida av VG, noe soldaten er forurettet over, kanskje mer enn han er rystet av selve hendelsen. Hva er det med bilder som virker så sterkt? Et bilde blir også sentralt i en annen delhistorie, hvor et søskenpar blir adoptert til Norge som små barn, men vokser opp i hver sin familie, uten kontakt med hverandre. Det de har felles er samme familiebilde på nattbordet, og forviklingene starter når bildet oppdages av en felles bekjent.

– Jeg har egentlig alltid villet bli forfatter. Det henger veldig mye høyere for meg enn å være regissør.

Paradokset er at den første boka hennes ble til i direkte påvirkning fra studiene ved Filmskolen på Lillehammer. Amerikaneren Dick Ross holdt en forelesning omkring minneøvelser, hvor han stilte spørsmål som skulle få studentene i gang med å tenke over fortida. Husker du dine første sko? Når skjønte du for første gang at moren din var et menneske, og ikke bare mor? Ross har reist omkring og holdt liknende kurs for folk i hele verden, ikke minst gamle mennesker. Tanken er at ved å presse deg selv til å huske, finner du kanskje ikke akkurat de minnene du spør etter, men det kan dukke opp andre som setter kreative prosesser i gang. Om du ikke selv er spennende nok til å være karakter i en film eller roman, så kan du skape en annen som er det, basert på dine egne erfaringer.

Cecilie Bergh & Sara Johnsen

Cecilie Bergh (intervjuer) og Sara Johnsen. (Foto: Oda Bhar.)

Sara Johnsen var på biblioteket i anledning Verdens bokdag.
Upperdog får ordinær kinopremiere 28. august.

En versjon av dette innlegget blir også publisert på Montages.

Advertisements

Kommentarer»

1. Erik B - 10. mai 2009

En litt flåseste kommentar… men likevel… en av hovedrolleinnehaverne, Magnus, er naboen min… har sett han vokse opp… og nå gleder jeg meg til å se Nord-Norges nye Joner… starte karrieren sin..

Fint om Sara Johson dette, Oda…

Oda - 10. mai 2009

Her er ingen info for flåsete – dette er jo en blogg! Personlige forbindelser er bare gull 😀

Men jeg lurer på… Magnus… mener du Mads? Det står i en artikkel på Rushprint at Mads Sjøgård Pettersen (25) fra Straumen i Nordland spiller en av hovedrollene. Er det ham? I så fall spilte han visst nylig i filmene Nord og Fritt Vilt 2 også, og de kaller ham «en av årets største nye filmtalenter»!

2. Erik B - 11. mai 2009

Han som spiller lillebroren…til hovedpersonen…

3. Erik B - 11. mai 2009

lillebroren til Per som har vært i afghanistan

Oda - 11. mai 2009

Aha, så Magnus spiller lillebroren til Mads.

Merker at jeg blir stadig mer nysgjerrig på denne filmen. Skjønner ikke hvordan jeg skal greie å vente til august! Kan ikke noen invitere meg til førvisning? Hallo, anyone?

4. Jorunn Solli - 13. mai 2009

Gleder meg til å se filmen til Sara. Litt teit kanskje å kommentere utseende, men hun har en sjarmerende utstrålig på disse bildene. Kanskje hun en gang kunne skuespille selv. Har ikke lest noen av hennes bøker, men jeg har sett vinterkyss. Den likte jeg godt….mest p.g.a. vinteratmosfæren…selv om hun sier hun er plot orientert.
Dic Ross har sikker noe å lære meg…jeg samler også minner. Takk for tips 😉

Oda - 13. mai 2009

Ikke teit å kommentere på Saras utstråling, synes jeg: den er virkelig spesiell. Husker godt da hun kom inn i leiligheten min første gang, da visste jeg ikke hvordan hun så ut, men det var noe ved henne, et sterkt nærvær, og så begynte hun å snakke, og alle lyttet. Hun er ikke en som hever stemmen raskt: virker rolig, lavmælt, ser ut til å tenke mer enn hun snakker, men når hun først gjør det blir alle stille. Den typen nærvær interesserer meg, hva skaper det? Noe helt annet enn den typen karisma som skriker mot deg. Hvis noe av det kommer gjennom på bildene er jeg veldig fornøyd.

Tenkte ikke på det før nå, men ja, minneøvelsene til Ross måtte jo være midt i blinken for skrivekurset ditt? Har prøvd å google ham for å finne litteratur om det, men uten resultat – lurer på om jeg hørte navnet feil? Hvis du finner ut av dette, Jorunn, eller andre har tips – please tell!

Jeg anbefaler også gjerne Jorunns skrivekurs for folk over seksti, les mer om det her. Neste kurs er på Stabekk 12.-13. juni.

5. taxigudrun - 13. mai 2009

Nå ble jeg glad. Har hørt om Sara Johnsen og White Man på radio mens jeg satt og kjørte bil, og da tenkte jeg: Den boka må jeg lese, dette er spennende. Så glemte jeg dessverre både navnet på forfatteren og boka, slik det ofte er når man er på langtur og ikke kan notere.
Men jeg synes hun virker som en spennende forfatter OG filmregissør. Skal følge med og sørge for å få se filmene hennes.

Oda - 14. mai 2009

Nå ble jeg også glad! Så fint å kunne bidra til at du fant Sara igjen. Det er jo noen som tror at hvis man vil huske noe, men glemmer det, så var det ikke meningen. Jeg tror ikke det, jeg blir veldig ergelig når noe glipper ut av hodet på meg, og det skjer altfor ofte, derfor er jeg blitt en tvangsmessig bærer av notatbøker. Har ikke bil, men mitt problem er gåturer, der lengter jeg ofte etter diktafon.

6. Andrea - 31. august 2009

Hei, jeg er selv adoptert , denne filmen var utrolig bra 🙂

Oda - 31. august 2009

Helt enig med deg, filmen er utrolig bra! Jeg fikk se den allerede i sommer, fordi jeg skulle gjøre et intervju med filmklipper Zaklina Stojcevska (trykket i filmtidsskriftet Rushprint denne måneden), men gleder meg til å se den igjen på vanlig kino nå 🙂

7. Julegavetips (Rushprint) « Bharfot - 21. desember 2009

[…] deretter om Sara Johnsens spesielle kombinasjon av å være romanforfatter og filmregissør, fra en samtale på Deichmanske bibliotek i Oslo. Sara Johnsen med søt regissørlue og plakaten til […]

8. Klipperens blikk (Upperdog) « Bharfot - 22. desember 2009

[…] Skrive eller filme? (Sara Johnsen) om en samtale med […]


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: