jump to navigation

Namedropping (Øya 2009, dag 3) 29. august 2009

Posted by Oda in Kulturtips, Musikk.
Tags: , , , , , , , , , , , , ,
trackback

Her kommer tredje del av mine tweets fra årets Øyafestival, supplert med en historie om frustrasjonen ved å glemme navnet på et band, og hvor fint det er når du likevel finner navnet with a little help from your friends.

# Bharfot (kl 12.48): 14/8 Dagens bandtips: Johnossi, Frode Fivel, Atomic, Thåström, Hello Saferide, Lily Allen, Jenny Wilson, Doves, Asher Roth, Madness.

JohnOssi

Johnossi er en duo fra Stockholm. Foto: Oda Bhar.

# Bharfot (kl 13.40): Herlig start på dagen med svenske JohnOssi, kun to pers, trommesettet helt framme på scenekanten, dritfeit lyd!

JohnOssi

Johnossi består av John på gitar og vokal… (Foto: Oda Bhar)

# Bharfot (kl 13.59): Prøver å fortelle kompis hvem jeg synes Johnossi minner om, men har jernteppe. Et av yndlingsbandene mine fra 80tallet, hadde en hit om månen, men han sier alle synger om månen.

JohnOssi

… og Ossi (Oskar), som gir alt på trommer. (Foto: Oda Bhar)

Jeg sender en sms til Børre, som var kul musikkjournalist på åttitallet og pleier å kunne gjette band utfra de tynneste forklaringer.
– Børre er du på Øya? Jeg trenger hjelp til å huske et band! Vi sitter ved tattoo-sjappa.
Han svarer etter få minutter.
– Ikke på øya ennå. Hva lurer du på?
– Et band på slutten av åttitallet som hadde en hit med the moon i tittelen, masse trøkk, en lang monolog inni med fireworks og crescent inni osv, jeg elsket det bandet, kunne hele teksten på den låta utenat, og nå har jeg jernteppe og husker ikke bandnavnet engang. 😦
Ti sekunder.
– Waterboys?
Han trengte ikke særlig lang tid på å gjette, nei.

# Bharfot (kl 14.18): Hurra! The Waterboys! Johnossi minner om dem. (fikk sms-hjelp fra musikknerdkompis)

Tjue sekunder seinere får jeg en ny sms fra Børre:
– The whole of the moon.
Han har rett igjen.
– Nå fikk jeg skikkelig lyst til å høre den plata igjen.

# Bharfot (kl 14.23): Kompis skjønner nå hvilken låt jeg mener (The whole of the the moon), men liker ikke Waterboys og blir fornærma over at jeg syns Johnossi likner…

# Synline (kl 14.44) svarer @bharfot Waterboys og World Party er musikk som ligger godt i øret *hjem og finne gammel cd*

Seinere på dagen møter jeg Børre, som sier at han har en overraskelse til meg. Vi setter oss med ryggen mot gjerdet ved Sjøsiden-scenen, mens vi venter på Doves-konserten. Børre tar fram iPoden og jeg får høre ønskelåta mi, som han har rippet fra en gammel LP før han gikk hjemmefra.

# Bharfot (kl 20.00): Snille Børre hadde tatt med Waterboys «Whole of the Moon» til meg på iPoden sin, hører på den og mimrer nå 🙂

Men tilbake til twitterstrømmen tidligere på dagen.

KORK plays Philip Glass

KORK (Kringkastingsorkesteret) spilte Philip Glass’ Heroes-symfoni, basert på David Bowies Heroes-plate fra 1977, på den tida Bowie samarbeidet med Brian Eno. (Foto: Oda Bhar)

# Bharfot (kl 15.03): Hører nå ufrivillig på metalbandet Aura Noir mens spiser is i Vika. KORK/Glass ble litt arty for meg.

Aura Noir audience

Jeg synes publikum på Aura Noir virket ganske skumle. Tror kanskje de syntes det selv også. (Foto: Oda Bhar)

Aura Noir

Bassisten var enda skumlere enn publikum. (Foto: Oda Bhar)

# Bharfot (kl 15.17): økoisen er fantastisk! Og billig. Plomme, sjoko, pære OG sjokobanan i nystekt kjeks for bare kr 40!

Sunshine on toes

Men egentlig var det ikke særlig skummelt i Vika. (Foto: Oda Bhar)

# Bharfot (kl 15.36): Dull ladidapop med søvnvokal fra Beach House. Lei av artister med solbriller. Moving on.

Beach House

Når publikum setter seg ned med ryggen til selv helt foran scenen, er det kanskje et tegn på at showet burde sprites opp. (Foto: Oda Bhar)

# Bharfot (kl 15.55): Den kjekke vakten jeg fotograferte ifjor som fant seg selv på flickr-siden min er her i år også. Han så nettopp på meg.

# Bharfot (kl 16.01): (Skal jeg snakke til ham? Nei. Tør ikke.) Atomic jazzer bra.

Atomic

Den internasjonalt baserte svensk-norske jazzgruppa Atomic ble dannet som et opprør mot «fjelljazzen». (Foto: Oda Bhar)

# Jolylle (kl 16.10) svarer @bharfot gjør det! Snakk med vakten 😉

# Mihoe (kl 16.10) svarer @bharfot Ha, ha – jeg kjenner begge vaktkjekkasene du har på flickr! Fine karer 🙂 Hvis du snakker med ham får du hilse 😉

# Teresetj (kl 16.31) svarer @bharfot Kom igjen!

# Tonegu (kl 18.09) svarer @bharfot Klart du skal snakke med vakten – spør om du kan fotografere ham i år også, -da er dere på gli vettu, husk ‘også’.

# Bharfot (kl 00.02) svarer @forteller @tonegu @teresetj @jolylle @Mihoe Synd ikke kunne lese støttetweets på Øya, så hadde kanskje turt å snakke med vakten. Imorgen?

Hands applauding

Seinere viste det seg at jeg hadde tatt bilde av den kjekke vakten i år også, under konserten med Vampire Weekend første dagen. (Foto: Oda Bhar)

# Bharfot (kl 16.19): Thåström synger Långa tog av längtan og bryter desperat med mikrofonen.

Thåström

Joakim Thåström er legendarisk i skandinavist rock. (Foto: Oda Bhar)

# Bharfot (kl 16.39): Thåström gjør en intens teatralsk shaky performance i solsteiken. Faen at Hello Saferide er satt opp samtidig.

Thåström

Han har spilt i 30 år, blant annet i band som Ebba Grön, Imperiet og Peace Love & Pitbulls. (Foto: Oda Bhar)

# Bharfot (kl 16.44): Uten solbriller spiller han også, med sola i ansiktet. Og djuprød gitar.

Thåström

Stilen hans er å veksle mellom fortvila rockepoesi og rebelsk performance. (Foto: Oda Bhar)

# Flaggerkatt (kl 17.24): Hvor ofte får du ekstranummer på festival? Jo, Thåström på #oya gir deg det. Fantastisk konsert!

# Hjorthen (kl 16.22) svarer @bharfot Siste plata til Thåstrynger er veldig bra. Skulle gjerne sett ham live ja.

# Bharfot (kl 00.04) svarer @Hjorthen Thåström var fantastisk live. Jeg gråt og lo. Må skaffe «plate»!

Thåström

Jeg var begeistra, men gutta gikk fra konserten fordi de syntes Thåström var altfor teatralsk. (Foto: Oda Bhar)

# Bharfot (kl 18.09): «Nå er alle fotografene gått, så nå kan jeg ta meg en røyk.» Haha! Men Lily Allen hadde ikke regnet med meg!

Lily Allen

Lily Allen tok seg ikke bare én røyk på scenen, hun røykte stort sett hele tida. (Foto: Oda Bhar)

# Bharfot (kl 18.13): Lily er veldig kokett, med et veldig engelsk white trash antrekk, en slags kroppsstrømpe med indiavest.

# Bharfot (kl 18.40): Faen hun er så fotogen! Vent til dere ser disse bildene 🙂

Lily Allen

Lily Allen kom rett fra ferie på rivieraen med sin nye venninne Kate Moss, som visstnok har inspirert antrekket. (Foto: Oda Bhar)

# (Neste dag) Guros (kl 13.49) svarer @bharfot Kult bilde! Lily så superfresh ut i går, syns jeg. Sceneantrekk: terningkast fem.

# (Neste dag) Bharfot (kl 13.51) svarer @Guros Ja, hun var deilig! Litt trashy antrekk kanskje, men det passer den rampete stilen.

Lily Allen: Fuck you

De fleste har noen de gjerne skulle sagt "Fuck You" til. Lily Allen ga oss sjansen. (Foto: Oda Bhar)

# Bharfot (kl 19.27): Sliten nå. øl og mat i Vika. Hører Jenny Wilson i det fjerne. Burde nok vært der. Slapper av.

# Bharfot (kl 20.16): Vi har posisjonert oss midt foran scenen for å se Doves. Sitter ved gjerdet foreløpig. Plassen fylles sakte opp.

Doves

Doves kommer fra Manchester og minner om åttitallsband som The Smiths, Joy Division og The Verve. (Foto: Oda Bhar)

# Bharfot (kl 20.55): Har adoptert en liten kid i svart hatt, vest, slips og hvit skjorte som jeg passer på ved gjerdet mens Doves spiller.

Doves

De var et sympatisk band, men spilte kanskje litt laidback? (Foto: Oda Bhar)

# Bharfot (kl 21.03): Gitaristen ser opp, jeg ser opp, og en plog med gjess passerer over oss.

Gåsetrekk

Gåseflokken som øver på plog fikk jeg fotografert samme sted dagen etter, riktignok mot gråværshimmel. (Foto: Oda Bhar)

# Torostra (kl 23.20): Hvordan var Doves på #oya?

# Bharfot (kl 00.18) svarer @torostra Doves var profft, hyggelig, bra energi… men tok likevel ikke helt av.

# (Neste dag) Torostra (kl 12.31) svarer @bharfot takk skulle gjerne vært der. Doves er et av mine favorittband! Lydverkets anmelder syns det var topp!

Madness

Vi så starten av Madness på avstand, men det varte ikke lenge før vi ble sugd mot scenen. (Foto: Oda Bhar)

# Bharfot (kl 22.03): Ser starten av Madness på storskjerm i VGteltet. Kan herved bekrefte alle rykter om elendige kamerafolk.

Madness

Ja, de ser ut som gubber. Men det merkes ikke! (Foto: Oda Bhar)

# Bharfot (kl 22.36): Foran scenen nå. Madness madness! Fine sangene, fine gubbene!

Madness

De sto knapt stille. Og ikke vi heller. (Foto: Oda Bhar)

# Bharfot (kl 22.45): Frøs littegrann… helt til jeg hoppet opp og ned i en halvtime med armene i været. Folk gikk bananas under Madness!

Madness

Og musikken krever liksom en egen type dansing. (Foto: Oda Bhar)

# Bharfot (kl 23.56) svarer @Flippflopp, som tidligere på dagen hadde foreslått konserter også om kvelden: Definitivt for sliten for #øyanatt, har tross alt vært på #øya 11 timer idag. Det må nok bli en annen gang! 🙂

Madness

Mot slutten av Madness-konserten dukket saxofonisten plutselig fram bak hjørnet på scenen og befant seg rett foran linsa mi! (Foto: Oda Bhar)

# Flaggerkatt (kl 23.41): Konklusjon på dagen er smil, smil, smil. Thåström, Lily Allen, og ikke minst madness sikret dette. Fantastisk dag!

# Bharfot (kl 00.09) svarer @flaggerkatt Er så enig i din #oya oppsummering idag! Beste dagen 🙂

Sunset

Vindstille, vakkert og solfylt - en nydelig Øyadag! (Foto: Oda Bhar)

Flere av bildene mine fra fredag 14. august på Øya finner du her. Noen av Strecks tegninger fra dagen kan du se på Kulturkrokí her.

(Ja, jeg vet at noen av dere sikkert venter på en post om Svalbard. Og den kommer, tror jeg nok – men det tar litt lengre tid…)

Les gjerne også de øvrige postene mine fra Øya i år:
1) Postfestival (Øya 2009, dag 1)
2) Stolheis (Øya 2009, dag 2)
4) Röyksuppe (Øya 2009, dag 4)

Kommentarer»

1. HanneLK - 29. august 2009

Nydelige bilder, liker særlig godt det siste.

Oda - 29. august 2009

Takk Hanne! Ja, vannspeilet i Middelalderparken er utrolig vakkert når det er vindstille og alt reflekteres.

2. Postfestival (Øya 2009, dag 1) « Bharfot - 29. august 2009

[…] gjerne også de øvrige postene mine fra Øya i år: 2) Stolheis (Øya 2009, dag 2) 3) Namedropping (Øya 2009, dag […]

3. Röyksuppe (Øya 2009, dag 4) « Bharfot - 31. august 2009

[…] Namedropping (Øya 2009, dag […]

4. Stolheis (Øya 2009, dag 2) « Bharfot - 31. august 2009

[…] gjerne også de øvrige postene mine fra Øya i år: 1) Postfestival (Øya 2009, dag 1) 3) Namedropping (Øya 2009, dag 3) 4) Röyksuppe (Øya 2009, dag […]


Legg igjen en kommentar

