jump to navigation

Röyksuppe (Øya 2009, dag 4) 31. august 2009

Posted by Oda in Kulturtips, Musikk.
Tags: , , , , , , , , , , , ,
trackback

Siste dag med Øya-tweets. Dette var den store regnværsdagen. Jeg rapporterte live fra Øyafestivalen alle fire dager, og her kan du lese meldingene samlet, nå illustrert med tilhørende foto.

# Bharfot (kl 08.42): Herregud så sliten jeg er. Hadde vurdert å selge billetten min hvis den ikke satt rundt håndleddet.

# Bharfot (kl 13.01): 15/8 Dagens bandtips: Bob Hund, Harrys Gym, Farmers Market, Crystal Castles, Beirut, Tommy Tokyo. Evt Röyksopp, Amanda og Frida.

Bob Hund

Bob Hund på Øya! (Foto: Tor-Bjørn Adelgren)

# FrokenMakelos (kl 12.35): Har forsovet meg og går glipp av Bob Hund på #oya . Oh well.

# Vaarloek (kl 12.59) svarer @FrokenMakelos jeg og, jeg og! i seng halv sju-sjuish og tro at jeg skulle opp kl 11 var litt VEL optimistisk.

# Bharfot (kl 13.32) svarer @FrokenMakelos og @vaarloek Jeg og. Våknet tidlig, spiste skive, sovnet, våknet kvarter før Bob Hund. Lengter litt nå. Men frokost.

# Kubonde (kl 13.59) svarer @bharfot liker festivaltweetene dine, gleder meg til å lese flere.

# Bharfot (kl 14.03) svarer @kubonde Takk! Det er gøy å festivaltweete, og etterpå kan jeg lese dem og huske hva jeg så. Alt går så fort på festival!

# Bharfot (kl 14.07): Åh nei! Fikk nettopp rapport fra kompis på Bob Hund – konsert var fantastisk! Hoppet ned blant publikum, i godt humør, alt. Søren!

Bob Hund

Thomas Öberg klatrer som vanlig. (Foto: Tor-Bjørn Adelgren)

# Vaarloek (kl 14.41) svarer @bharfot ja. det var sikkert fantastisk. skulle vært der. må kjøpe støvler først :/ og kanskje en sydvest i samme slengen. damn.

# FrokenMakelos (kl 14.26) svarer @vaarloek og @bharfot Tipper det er flere av oss. Dessuten er det helt greit med en litt kort dag på #oya i dette været, kjenner jeg.

# Bharfot (kl 14.31) svarer @FrokenMakelos og @vaarloek Men altså, nå var visst Bob Hund helt fantastisk! Som jeg mistenkte. Angrer! Må skynde meg til Harrys Gym.

# Bharfot (kl 14.53): @vaarloek Du får gratis sydvest i Sony Ericsson-brakka! Samme som jeg har på profilbildet mitt. Lilla!

Oda in the rain

Oda på Øya, i lilla sydvest. (Foto: Oda Bhar)

# Savioj (kl 14.52): Klar for Øya: superundertøy, regndress, slagstøvler og sydvest. Vurderer oppvaskhansker.

# Tormb (kl 14.53): Har blitt tilbudt å bli avbildet på VGnetts moteblogg. Visste ikke at gjennomført dassvåt bakgårdskatt var på vei inn.

# Bharfot (kl 15.02): Misset Harrys Gym også. Festivalkompis søkkvåt tross regntøy, drar hjem for å skifte. Dropper forfengelighet og tar på alt vanntett jeg har.

# Bharfot (kl 15.23): Nydelig bloggpost med ferskt foto fra Bob Hund-konsert RT @stiftet FAN-TASTISKT!

Drawing Bob Hund

Streck tegner Bob Hund etter hukommelsen. (Foto: Oda Bhar)

# Bharfot (kl 15.41): Oppdagelse: Hvis du venter lenge nok med å dra hjemmefra må du spise en gang til før du går.

# Bharfot (kl 14.45): Entrer festivalen i full fjellreven outfit. Imponert over hvor mange som ser kule ut tross regn.

Rainy day

Noen er fine under poncho, men det er ikke lett å se. (Foto: Oda Bhar)

# Bharfot (kl 17.00): Syns Farmers Market er litt tøysemusikk, greier ikke ta den alvorlig. Men gubbene er glade, det svinger og folk danser.

Farmers Market

Farmers Market er norske, men spiller balkanjazz. (Foto: Oda Bhar)

# Bharfot (kl 17.45): Dette er faktisk kjipere enn forventet. Selv ikke fjellreven holder helt tett. Spiser varm kanelbolle i VGteltet.

Rainy day

Publikum er våte katter på Enga. (Foto: Oda Bhar)

# Bharfot (kl 17.55): Ser på storskjermen at publikum samles for å se Noora Noor. Ca 35 personer.

# Bharfot (kl 18.05): Noora Noor har et slags gospel ten-sing nummer på gang. Lubne damer i korte frynsekjoler rister voldsomt på seg.

Noora Noor

Kordamene til Noora Noor på VG-tv. (Foto: Oda Bhar)

# Teresetj (kl 18.36) svarer @bharfot jeg tenker på gospelmusikk, litt halleluja dette.

# Bharfot (kl 18.25): Burde være sprelsk festivalbabe som driter i regnet, men det er jeg visst ikke. Har avansert til stol med pute i teltet.

Hipsters

Glade hipsters i VG-teltet. (Foto: Oda Bhar)

# Bharfot (kl 18.37): Studerer folk i teltet. Prøver å gjette hvor i landet de kommer fra. @stiftet tegner dem.

Drawing hipsters

Streck tegner hipsters. Gjenkjennelig fra forrige bilde? (Foto: Oda Bhar)

# Bharfot (kl 19.30): Crystal Castle, vill kompromissløs postpunkaktig, liten tynn jente skriker utenomjordisk og danser spastisk.

Crystal Castles

Alice Glass fra kanadiske Crystal Castles. (Foto: Oda Bhar)

# Bharfot (kl 19.35): Heavy hyperelektronika nå. Glad jeg kom meg ut for dette! Både vokalist og publikum er ekstatiske.

Crystal Castles

Elektropunk er kompromissløs musikk. (Foto: Oda Bhar)

# Bharfot (kl 19.55): Okei da har jeg lært hva elektropunk er. Nå, over til en annen verden: Beirut.

Crystal Castles

Også publikum gir alt til Crystal Castles. (Foto: Oda Bhar)

# Bharfot (kl 20.05): Jeg er surmaget og ber blondinene vsa meg høre på musikken istedenfor å skravle høyt. De ber meg gå lenger fram, men vi står på første rad!

# Bharfot (kl 20.15): Nå snakker de i mobilen sine også. Utrolig. Vi snakker så mye vi vil, sier de til meg.

# KnutOlavAmas (kl 20.21) svarer @bharfot Høres ut som du er omgitt av dannede nordmenn med utstrakt respekt for det felles, delte offentlige rom… Jf Matlarys kritikk.

# GeirAasen (kl 20.29) svarer @bharfot hils de fra hele twitter og be de holde kjeft mens det spilles musikk. Så ender ikke du opp med å klaske til de elns

# Bharfot (kl 20.22): Beirut er sløy sommermusikk egentlig. Men bandet er forkjøla og vi drukner.

Beirut

Beirut var ikke i slag på Øya. (Foto: Oda Bhar)

# Bharfot (kl 20.52): Trått på Beirut synes jeg. Nå Karin Park i helsetrøye og leopardtights. Mer elektromørke.

Karin Park

Lyset til Karin Park matcher sydvestene til publikum. (Foto: Oda Bhar)

# FrokenMakelos (kl 20.55): Litt laber stemning på #oya . Overhørt: det er liksom så press på å ha det gøy på festival. Syns ikke det er så gøy jeg.

# FrokenMakelos (kl 21.03): Crystal castles var kult og energisk, beirut kunne trengt litt sol og karin park var skuff. Nå drar vi hjem.

Karin Park

Karin Park er svensk, men bor i Bergen. (Foto: Oda Bhar)

# Bharfot (kl 21.06): Deilig vitalt fra Karin Park som tydelig er vant til dårlig vær. Besluttsom vokal, selvsikkert kroppslig mot publikum.

# AstridVU (kl 21.13): Merker meg at @bharfot og @frokenmakelos var uenige om Karin Park, lurer på hvem hadde vært enig med. Skulle vært der!

Rubber boots

Gummiser kan også være mote. (Foto: Oda Bhar)

# Bharfot (kl 21.40): Regnet har gitt seg. Vi drikker te i teltet igjen. Alle venter på Røyksopp, vi venter på Tommy Tokyo.

Drawing Bob Hund

Streck tegner og jeg tar bilder i teltet. (Foto: Oda Bhar)

# Bharfot (kl 21.56): Røyksopp er på scenen iført vikinghjelmer av samme type som bjørneskurkene hadde i filmen Den trettende viking med Banderas.

# Bharfot (kl 22.01): Valkyriegjest er på plass, samt en fyr i høy hatt og en i munkekutte. Litt tamt, eller er jeg lei elektronika nå?

# Bharfot (kl 22.05): Haha indianerfjærene på hodet til Anneli Drecker driver og blåser (eller ramler) fram så hun ikke ser en dritt.

Royksuppe-(Streck)_2

«Röyksuppe.» (Tegning av Streck.)

# Bharfot (kl 22.15): Forlater Village People Melodi Grand Tekno showet til Røyksopp og håper Tommy Tokyo er bedre.

# Vaarloek (kl 22.26): Ok, maybe not dancing, but still in the river. But i am! Sjøl om @bharfot ikke er helt fornøyd ;P

Tommy Tokyo

Tommy heter egentlig Ottosen og er fra Fredrikstad. (Foto: Oda Bhar)

# Bharfot (kl 22.25): Fy faen så deilig å se en gittar igjen og høre ei skikkelig stemme som trøkker til! Og mjukt piano. Smil smil Tommy!

# Bharfot (kl 22.40): Men hva er egentlig greia med den gummihøna hengende etter halsen fra mikrofonstativet?

Tommy Tokyo

Det er en eller annen humor knyttet til gule rubber ducks som jeg ikke helt får med meg. Kan noen forklare? (Foto: Oda Bhar)

# Bharfot (kl 00.00): Da var #oya over for i år og jeg går i dusjen. Takk for nå til alle fine folk som har fulgt meg på Twitter!

# Kirsles (kl 22.05) svarer @bharfot Takk for artig og informativ festivalrapportering! 🙂

# Astrid_F (kl 00.01) svarer @bharfot Go dusj! Takk for artig Øya-kvitring

# Valgerd (kl 02.49) svarer @bharfot jeg vil også ha en sony ericson sydvest! har du flere?

# Bharfot (kl 03.01) svarer @valgerd Nei har bare en. Prøv Sony Ericsson! 😉 Eller dra på Øya neste år, da er det sikkert ny farge (ifjor: gul, i år: lilla)

Stakkars Beirut druknet nesten i vann og snue på Øya. Men de kan bedre! Jeg gir dere derfor helt til slutt en video fra solfylte Frankrike, hvor Beirut spiller unplugged i gatene på søppelkasser og trekkspill… ja, nettopp: Nantes!

Flere av bildene mine fra lørdag 15. august finner du her. Strecks tegninger fra dagen ligger her.

Les gjerne også de øvrige postene mine fra Øya i år:

1) Postfestival (Øya 2009, dag 1)

2) Stolheis (Øya 2009, dag 2)

3) Namedropping (Øya 2009, dag 3)

Takk for i år, Øyafestivalen!

Kommentarer»

1. Frøken Makeløs - 31. august 2009

Kjære Oda, takk for strålende Øya-Twitter-blogging. Storveis lesing alt sammen!

Oda - 31. august 2009

Tusen takk selv, kjære deg! Jeg merket meg at vi var enige om det meste, med det lille unntaket Karin Park 🙂

2. Øya 2010: Forhåndstips dag 1 og 2 « Bharfot - 10. august 2010

[…] kommer Østfoldbandet Navigators med en countryrock som kan minne om Tommy Tokyo, et av mine Øya-høydepunkter ifjor, og Ariel Pink’s Haunted Graffiti med amerikansk laidback pop, og helt til slutt kommer noe jeg […]

3. wine-fueled narcissism - 10. august 2010

Nå har jeg lest gjennom alle festivalpostene dine, til min store fornøyelse. Til tross for spådommer om pissregn hele uka, GLEDER jeg meg. Du fikk meg i stemning fra første tweet! TAKK! 😀

Oda - 10. august 2010

Superkoselig å høre! 😀

Satser på at det bare blir regnbyger, jeg. (Krysser fingre.) Ser av bloggen din at du jobber for Stockfleths under Øya i år (?), håper dere har te også, ikke bare kaffe! For ikke å snakke om hvor kult det hadde vært om den fantastiske Stockflethskakaoen dukket opp i teltet på Øya. Men det er vel litt mye å be om kanskje…?

Uansett, god festival!


Legg igjen en kommentar

