jump to navigation

Hundre tusen med glasur 8. januar 2010

Posted by Oda in Stemninger.
Tags: , , , , , , , ,
trackback

Den glaserte parken, snøklisjéen: marken som knirker under støvelsålene. En liten traktor passerer, oransje og lettbygd, den kjører opp små gangveier mellom fonnene. Jeg går ut gjennom porten mot Sirkusplassen, krysser hovedgata og klatrer opp på høyden ved Tøyenbadet. Ungene aker på bittesmå blå brett, noen ramler av, men reiser seg igjen, det kommer ingen lyd fra dem. Jeg stanser og husker følelsen av å være så liten, så nær bakken at du like gjerne kunne velte som stå. I kontrast står en diger mann på toppen og løfter det digre akebrettet som et trofé. Brettet er skrikende rødt, og han hviner nedover, mens han brøler, ramler, ruller rundt fem ganger. Føyka står omkring ham som en sandstorm rundt en dinosaur.

Icicles

Jeg vil fotografere, men fingrene vil bli i vottene. Du får heller et bilde fra det iskalde museet mitt, tatt i lunsjpausa sist helg, mens jeg spiste med vottene på og klamret meg til varmeovnen.

Det går visst ville rykter om vinteren på Østlandet. I Nord-Norge hadde noen jeg kjenner hørt at det står forlatte biler i hvert kryss, en slags I am Legend-stemning, og folk orker ikke gå på jobb, det er unntakstilstander. Men så ille er det da ikke? En tur i sola gikk helt fint. Men litt pysete er vi sikkert, og går mindre ut enn ellers. Det er fristende å bli foran peisen, varme kakao og gjøre som de andre larvene, forpuppe seg.

For et par dager siden passerte bloggen min hundre tusen treff. Den har brukt nærmere tre år på det, men jeg er godt fornøyd, selv om det angivelig finnes motebloggere som bruker to dager på samme reise.

Egentlig har jeg ikke mer på hjertet i dag enn at telleren på bloggen denne uka har passert hundre tusen…

… og jeg har debutert i Morgenbladet med en helsides kronikk. Den handler om kvinnerollene i norsk film de siste ti årene, heter «Ti års kjedsomhet» og kan leses her. (Omtrent samme tekst har tidligere vært publisert i Rushprint, hvor den het «Ti år som kjedet kvinnen».)

Kommentarer»

1. Titta - 8. januar 2010

*Kroer meg*. Visuell godtepose. Herlig avlutning på akescenen:

«Føyka står omkring ham som en sandstorm rundt en dinosaur.»

Gratulerer med Morgenblad-debut! Det går veien!

Oda - 8. januar 2010

Tusen takk!
Og ja, 2010 åpner bra, håper det går veien etterhvert!

2. Titta - 8. januar 2010

Jeg har sett for lite norsk film til å kunne bedømme artikkelen i Morgenbladet, men må bare få sagt at jeg elsket åpnings-avsnittet (innholdet stemmer med inntrykket jeg har fått av de trailerne og TV-filmene jeg har sett), og spesielt denne setningen:

«Hun er kanskje en kvinne jeg kunne ha vært, men aldri en jeg ønsker å være. »

Og din versjon av kjedsomhet: Herlig – takk for at du fant språk å uttrykke den opplevelsen med.

Oda - 8. januar 2010

Min versjon av kjedsomhet handler ganske mye om utålmodighet, tror jeg – nå også med trusler om vold! Det var en som sa til meg på Twitter: Ja, kast tomater! Så kanskje det er tingen: Hold tomatgeriljaen parat. 😉

3. obstfield - 8. januar 2010

Grattis med kronikk! Jeg løper ut i morgen og kjøper Morgenbladet! 🙂

Oda - 8. januar 2010

Ja, gjør det! Hurra, jeg er så glad 😀

4. Aina - 9. januar 2010

2010 er nok ditt år! 🙂
Fin kronikk, god tittel! Og gratulerer. Stas med Morgenblad!

Oda - 9. januar 2010

Tusen takk, Aina. Krysser fingrene for at du har rett 🙂
Og ja, kjempestas med Morgenblad!

5. Hanna - 10. januar 2010

Det er så himla viktig, så bra at du skriver om det!

Og det er så himla godt å lese noen som skriver så reflektert og så «tett» om et emne som er så skremmende og farlig at de fleste vil avfeie det hvis de får muligheten. Og den synes jeg ikke du gir dem, og det er godt skrevet. (De skal ikke bare kunne forstå, de skal ikke kunne misforstå, som en eller annen har sagt. Og det er vanskelig å skrive sånn.)

Oda - 10. januar 2010

Takk for super kompliment, Hanna!

Jeg skriver alltid om feministiske emner med hjertet i halsen, for det fører så lett til skyttergraver og at folk tror du hater menn. Men det har ikke skjedd denne gangen, ikke ennå ihvertfall, og det mest oppløftende synes jeg er når menn sier kjæresteopplegget i f.eks Reprise kjentes like ubehagelig for dem, for da tenker jeg at vi er på vei et sted, at begge kjønn begynner å se hvordan sjablongene hemmer alle, ikke bare kvinner.

Og da kanskje filmskapere (og forfattere) skjønner at det er kjedelig å se på (eller lese om) også, at de må utfordre seg selv mer.

6. maria - 11. januar 2010

Hei!
Jeg har linket til deg, håper det er ok.
http://mariamelie.blogspot.com/2010/01/lenkekjrlighet.html

Oda - 11. januar 2010

Det er selvfølgelig bare hyggelig!

7. Erik B - 12. januar 2010

Gratulerer med hardtslående artikkel i Morgenbladet! Håper det blir en debatt… Selv likte jeg Reprise, men jeg skjønner at du savner noen å identifisere deg med. Husk også å nyansere litt i den kule guttegjengen. Han som kommer med utsagnet: Kvinner er ikke kule osv… er jo en usympatisk karakter som til dels blir latterliggjort senere i filmen. Det vil jo bli en del generaliseringer når man skal oppsummere så mye i en kort tekst, men jeg synes du har truffet en nerve. Noe som dukker opp i forbindelse med Knausgård, Eia og andre… men jeg har en mistanke at dette dreier seg mer om motsetninger mellom personlighetstyper enn kjønn uten at jeg klarer å utdype mer nå.

Hører du er i Tromsø . Kanskje vi treffes… jeg er midt i flytting mellom to hus, så jeg har dårlig tid, men har planer om å bruke helga til festival….

Oda - 12. januar 2010

Jeg kommer til Tromsø under TIFF, ja!
Du kan jo sende en DM på Twitter hvis det blir festival på deg…
Selv om helgen nok kan bli hektisk for meg, av ulike grunner.

8. akeleiedamen - 12. januar 2010

har akkurat funnet bloggen din, satt på lærerrommet i dag og leste artikkelen din om «Ti års kjedsomhet». Den satt, og kom i et aktuelt øyeblikk for min del…Har jobbet med naturalistene og Amalie Skram i 10. klasse, der kvinnene definitivt måtte jobbe seg ut av kjedsomhet og trange kår for egen sjel! Jeg er glad jeg fant deg her:)

Oda - 12. januar 2010

Hyggelig å høre, og velkommen skal du være!


Legg igjen en kommentar

