jump to navigation

Bosnisk ninja eller hipster? (Jasmila Zbanic) 30. august 2010

Posted by Oda in Film, Kulturtips, Montages.
Tags: , , , , , , , , , , , , , , ,
trackback

– Hold deg unna ham! Kona hans ser ut som en ninja. Jeg trodde hun skulle trekke sverdet mot meg!

I den bosniske filmen På vei (Na putu) lever det unge paret Luna (Zrinka Cvitesic) og Amar (Leon Lucev) sorgløse dager i moderne hipster-Sarajevo. Begge er liberale, sekulariserte muslimer som elsker fest og vennemiddager. Luna er flyvertinne, kler seg lekkert og classy, sminker seg som en modell og har ei bestevenninne med eget tv-show. Kjæresten Amar er mer rufsete, men alltid munter og kjærlig. De vil ha barn, men ingenting skjer når de prøver. Legen ber dem leve sunt og unngå røyk og alkohol, noe som får Lunas blikk til å flakke, og i neste scene tar Amar rikelig for seg av begge deler. Når han blir avslørt med karsk i kaffekoppen på flygelederjobben sin i Sarajevo, og dermed suspendert for et halvår, ruller plottet i gang.

– Beklager, jeg håndhilser ikke på kvinner. Det er haram.

Det er Amars soldatkamerat som sier dette, mens han unnskyldende legger håndflaten på hjertet. Luna senker forvirret sin egen framstrakte hånd. Kameraten har muslimsk kalott på hodet og viltvoksende skjegg, og lever tydeligvis et helt annet liv enn Amar siden krigen. Han presenterer sin kone, som sitter taus bak opprullete ruter i bilen og glor på dem gjennom en smal sprekk i den svarte niqaben. Det er henne Luna seinere kaller ninja, når hun ber Amar avslå jobben kameraten tilbyr – mange mil unna på en koranskole i villmarka. Men Amar reiser, og Luna er bekymret. Hva om han liker seg der? Kanskje får han orden på livet, men til hvilken pris? Og hvordan skal det gå med forsøket deres på å få barn? De har nettopp søkt om kunstig befruktning, men hva skjer om den potensielle faren ikke er tilstede? Vil hun fortsatt ha barn med ham? Og vil han det med henne?

Kan jeg stole på deg jeg lever sammen med? Kjenner jeg deg godt nok til å vite hva du vil, ikke bare nå, men resten av livet?

I noen grad bør alle par stille slike spørsmål. Filmens historie foregår på et motsetningsfylt Balkan, men frykten er gjenkjennelig: Hva om livspartneren endrer seg, viser helt nye sider, forråder det felles prosjektet, får verdier du rett og slett ikke greier å dele?

Mye avhenger av hvordan det går. Flere ganger underveis i filmen tenker jeg dette. Det kjennes som om slutten vil avgjøre om jeg liker filmen, og slik tenker jeg sjelden, men jeg gjør det her. Det er så mange fallgruver i plottet, som stadig truer med å vippe over i noe platt, moralistisk, politisk korrekt, selvrettferdig. Iblant tror jeg løpet er kjørt, men hver gang snur det. Historien bølger fram og tilbake mellom det sekulære og religiøse, det moralske og løsslupne, det skumle og gledelige.

Underveis er det poetisk kamera, vakre skuespillere, og en oppfinnsom bruk av show, don’t tell. Regissør Jasmila Zbanic viser det samme skarpe og følsomme blikket for talende enkeltøyeblikk som i den bejublede debutfilmen Grbavica (2006), også den med kvinnerelevant tema fra etterkrigs-Bosnia. Zbanics filmspråk er en nytelse. Traumer og andre alvorlige hendelser fortelles uten store fakter, gjerne i forbifarten, elegant og liketil. Og likevel: Om jeg liker filmen avhenger av hvordan det går. Og hvordan ender historien? Det får du ikke vite før i aller siste scene. Hvor noe kanskje ender, men alt er på vei.

Jasmila Zbanics nyeste er alt i alt en god film som gjør en grundig behandling av et vanskelig tema. Det som trekker opp er en balansert framstilling som unngår å ta for mye parti for én av partene, i tillegg til en viss pageturner-kvalitet. Vi forstår også Amar, og det er godt gjort å få til med dette stoffet, som sikkert bunner i personlig engasjement fra regissørens side. Det som trekker ned er en litt for glossy vinkel, som iblant minner mer om ukebladfortelling enn sosialrealistisk drama. Jeg triller en firer.

Advertisements

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: