jump to navigation

Nordisk filmhelg (Vinterberg) 25. september 2010

Posted by Oda in Film, Kulturtips.
Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,
trackback

Denne helgen er det Nordisk Filmhelg på Gimle, dvs visning av alle de fem filmene som er nominert til Nordisk Råds Filmpris. Det er en mindre kjent pris enn Nordisk Råds Litteraturpris, men dette kan jo endre seg når den blir voksen – litteraturprisen ble opprettet i 1962, filmprisen først i 2002. Ifjor vant Lars von Trier med Antichrist, året før vant Roy Andersson med Du levande. Norge har aldri vunnet prisen. Hvis Sara Johnsen vinner i år med Upperdog, kommer jeg nok til å føle, som hver gang den filmen vinner en pris, at det (til en viss grad) er leiligheten min som vinner…

En sentral scene i Upperdog foregår i sofaen min.

Jeg har fotojobb på Gimle i helgen, for filmdistributøren Arthaus, og skal rusle rundt i foajeen med kameraet mitt. Faktisk har vi allerede tjuvstartet, fordi regissøren bak det danske bidraget gjestet Filmens Hus fredag formiddag (bilder her). Thomas Vinterberg holdt masterclass for et knippe utvalgte filmfolk og studenter. Hans film Submarino vises som første film på Gimle imorgen. Nedenfor har jeg klippet sammen 10 minutters høydepunkter fra den 2 timer lange samtalen mellom Vinterberg og Kalle Løchen.

Thomas Winterberg

Thomas Vinterberg på Filmens Hus i Oslo igår. (Foto: Oda Bhar)

Blant annet kan du høre et råd fra Ingmar Bergman, hvordan Dogmereglene førte til at digitalfilm ble mote, og Vinterberg og Lars von Trier ble uenige om en pistol. På et tidspunkt kan du se Thomas Vinterberg brått stirre rakt i linsa mi, før han reiser seg og tar opp videokameraet (mens filmen går!) som ligger i setet ved siden av meg. Hvorfor? Se og finn ut…

Jeg limer også inn helgens filmprogram på Gimle, i tilfelle du har tid og anledning, og ikke har fått med deg filmene før. Det blir samtaler på scenen med alle regissører. Les mer om filmene hos Oslo Kino her.

Lørdag 25. september

kl 14.30 Submarino, regi: Thomas Vinterberg (Danmark)
kl 17.30 Den nakne mannen, regi: Joonas Berghäll (Finland)

Søndag 26. september

kl 13.00 Upperdog, regi: Sara Johnsen (Norge)
kl 15.30 Metropia, regi: Tarik Saleh (Sverige)
kl 18.00 The Good Heart, regi: Dagur Kári (Island)

Kommentarer»

1. Elin - 25. september 2010

Det skjer alltid så mye i Oslo. :-/ Skulle gjerne hatt med meg både dette og Skeive filmer.

Oda - 26. september 2010

Ja, det skjer mye hele tida, eller gjerne alt på en gang! Tror Skeive filmer-festen fredag var ganske livlig, en jeg kjenner kom drittrøtt til Gimle utpå ettermiddagen idag, med håret på ende som om han nettopp var stått opp.. Han hadde visst vært der 🙂

2. Jakob - 24. oktober 2010

Nå ble det dessverre ikke Upperdog som vant prisen, men jeg fikk heldigvis med meg Sara Johnsen under premieren på norske filmdager her i Stockholm. Vil bare benytte anledningen til å takke for en flott og oppdatert kulturblogg.

Oda - 24. oktober 2010

Tusen takk, Jakob!

Det er jo utgjort at Norge aldri ser ut til å vinne Nordisk Råds Filmpris… Men Upperdog har jo fått en del andre priser da, som plaster på såret. Ikke mindre enn 5 Amandapriser: beste film, regi, klipp (til Zaklina Stojcevska, som jeg intervjuet her), foto og beste kvinnelige skuespiller.

Den har også fått juryens hovedpris i Rouen 2010 (på den årlige nordiske filmfestivalen der), og den norske Filmkritikerprisen 2009, samt hele 4 utgaver av Kanonprisen på Kosmoramafestivalen 2010 (Trondheim): regi, manus, foto og klipp.


Legg igjen en kommentar

