jump to navigation

Ikke rør. Stup! (Ernesto Neto) 24. oktober 2010

Posted by Oda in Dagsavisen, Kulturtips, Kunst.
Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
trackback

Organisk fest for sansene i brasilianske Ernesto Netos utstilling på Astrup Fearnley-museet.

Ernesto Neto

Ernesto Neto: "While nothing happens, baby" (2010). Foto: Oda Bhar

Ergrer du deg over skilt med «ikke rør» på museer? Savner du opplevelser for nese og hud? Er pingponghavet på Ikea for signalfarget for deg, eller drømmer du om å stupe og base selv om du er voksen? Alt dette kan bøtes på i høstens utstilling på Astrup Fearnley-museet.

Ernesto Neto

Ernesto Neto, kunstneren selv i pingponghavet: "Eurekinside, poolball" (2010). Foto: Oda Bhar

Ernesto Neto (f. 1964) jobber i forlengelsen av en særegen brasiliansk form for modernisme, ofte fargerik og frodig, inspirert av spansk og fransk surrealisme, russisk konstruktivisme og italiensk arte povera. Den viktigste eksponenten er Lygia Clark (1920-1988), kjent for et subjektivt, organisk og kroppslig orientert kunstsyn som seinere brakte henne over til psykologi og kunstterapi. Neto nevner også inspirasjonskilder blant europeiske klassikere, som Duchamp, Brancusi og Mondrian, samt amerikanere med verker i stor skala av industrielle materialer, som Richard Serras stålplateskulpturer. I Oslo viser Neto en direkte hommage til mobile-kunstneren Alexander Calder, et tekstilnett på edderkoppskjelett av kryssfiner. Andre skulpturer minner om Gaudí, den katalanske kunstnerarkitekten som kombinerte organisk art noveau med ambisiøse balanseprinsipper.

Ernesto Neto

Denne installasjonen er inspirert av Alexander Calders mobiler. Ernesto Neto: "Stone Lips, Pepper Tits, Clove Love, Fog Frog" (2008). Foto: Oda Bhar

Det relasjonelle er viktig for Ernesto Neto, både sosialt og spatialt. Et tomrom er ikke tomt, sier han, men arena for kontakt og intimitet. I et verks indre rom møtes enkeltelementene, som alle står i forhold til hverandre og er underlagt gravitasjon. Noe lite kan balanseres mot noe stort, men da må det fylles av et tyngre materiale.

Ernesto Neto

Ernesto Neto: "Stone Lips, Pepper Tits, Clove Love, Fog Frog" (2008, detalj). Foto: Oda Bhar

Fra taket henger slanke gigantiske soppsporer, balansert mot tre steiner i motsatt hjørne. En vid grønn pose med isoporkuler holder oppe en smalere gul fylt av glasskuler. Brune bønner vektes mot hvite, et stort nett gurkemeiepulver utlikner tre strømper lett skjellsand. Grensene til verket krysses gjennom lukt og berøring. Neseborene fylles med en svak eim av krydder, og ørene plukker opp utforskningslyder: Kneppende hardplast fra pingponghavet, dryss fra putene med isoporkuler, skraping fra erteposene, klirring av klinkekuler.

Ernesto Neto

Ernesto Neto: "La concentración del cuerpo" (2007). Foto: Oda Bhar

Ikke alt skal berøres. Bare 70% av verkene er ment for nærkontakt, resten er skjørt og må beskyttes. Museumsteknikerne sliter med å skilte riktig, derfor tenkte jeg å bidra med en miniguide.

Ernesto Neto

Ernesto Neto: "– Hi, how's it going? – Fine, what about you? – I'm okay, still there? – Yes, we're still here, where should we go? – I don't know! You always think you know everything. – Well, I came from you. – That's what you always believed, but..." (2005). Foto: Oda Bhar

Ligg på den hvite madrassen, stikk armen i strømpehullet og kjenn hva som dekker bunnen. Ta av deg skoene, krabb over knyteteppet, prøvesitt knytestolen. Lukt og gni på frøposene. Stup i det rosa boblehavet – har du ei prinsessejente hjemme er du pålagt å ta henne med. Stikk gjerne hodet inn i ei kroppsmaske av barbatypen, selv om jeg advarer, det finnes veltefare. Gurkemeieposen bør du derimot ikke røre. Da blir du gul på fingrene (det ble jeg).

Ernesto Neto

Ernesto Neto: "While nothing happens, baby" (2010). Foto: Oda Bhar

Dette er første retrospektiv over arbeidene til Ernesto Neto, som ellers bygger installasjoner tilpasset arkitekturen på hvert nytt sted. Utstillingen på Astrup Fearnley er lett å like, med femten enkeltarbeider hentet ut av større tidligere prosjekter. Estetikken er leken, vakker og opplevelsesbasert, og kan nytes uten forkunnskaper. Museet gir oss en unik mulighet til å møte denne typen organisk uttrykk, sjelden i et Norge hvor forenkling har vært betraktet som selve beviset på god smak.

Ernesto Neto

Ernesto Neto: "Simple and light as a dream... the gravity don’t lie... just loves the time" (2006). Foto: Oda Bhar

 

Likevel, på vei gjennom de vante rommene funderer jeg på om en retrospektiv var rett valg. Hva kunne Neto ha utrettet med friere tøyler? Ville vi fått et mer helhetlig og omfattende landskap, som da kunstnerkollektivet Assume vivid astro focus forvandlet Tulinløkka (bilder her) under fjorårets brasilianske besøk? Ifølge Ernesto Neto selv er tendensen til å skille skarpt mellom figur og bakgrunn en svakhet ved europeisk tenkning. I Brasil, påstår han, finnes en hel skog mellom disse ytterpunktene. Er behovet for å skille ut enkeltverker fra kontekst og plassere dem i et nakent rom nettopp tegn på denne svakheten?

Oda Bhar

Og her er jeg i pingponghavet. (Foto: Børre Haugstad)

Utstillingen står i Astrup Fearnley til 2. januar 2011. Anmeldelsen sto på trykk i Dagsavisen 11. september 2010. Hvis du vil se teksten med avisens bilder og oppsett ligger det en faksimile her. Museet har også laget en nettkatalog, med bilder og lydfiler hvor museets kuratorer leser opp en beskrivelse/tolkning av hvert enkelt verk. Fra pressekonferansen har jeg klippet sammen en liten film (15 min lang), hvor Erneste Neto forteller om verkene og kunstsynet sitt. Du kan også få et lite glimt av meg (ved 13 min), et annet sted bader kunstneren selv i pingponghavet, og en av kuratorene blir overfalt av en kroppsmaske!

Jeg kan varmt anbefale utstillingen – for hele familien.

Advertisements

Kommentarer»

1. anita thomhave simonsen - 26. oktober 2010

hejsa Oda…så fint med en udstilling af Ernesto Neto…min søster og jeg var i 2002 i Århus Kunstbygning her i Danmark for at se en udstilling af en anden brasiliansk kunstner Marcia Thompson (tror nok hun bor i england) og hun udstillede sammen med to andre kunstnere og den ene var Ernesto Neto……og han gjorde et stort indtryk på både min søster og jeg…og det var netop inddragelsen af rummet, beskueren, vores sanser på flere niveauer som talte så fint til os…husker specielt hængende store «strømper» med duftende krydderier i…det var himmelsk at gå rundt der…..og vi havde en hyggelig snak med en fyr (personale) som også var ret vild med hans ting….og fortalte at han oplevede de store hængende strømper med krydderier i, som en drøbel i ganen…..og det grinte vi meget af….dejlig kunstner….gode videoer om ham og udstillingen….jeg synes rigtig godt om hans kunst…

Oda - 26. oktober 2010

Haha, en drøvel! Det er et godt bilde, det kan jeg lett se 😀 Kunsten til Neto er jo nettopp veldig kroppslig, sanselig, alt man ser og kjenner minner om former fra levende natur.

Og den er leken. Jeg er litt irritert på flere aviser her i Norge, som har anmeldt utstillingen som en slags fornøyelsespark for barn. Må jo innrømme at jeg var inne på det samme i teksten min, men Neto er jo så mye mer, framfor alt har alder ingen betydning, tvert imot kan verkene åpne og mykne opp stivhet hos voksne. Gøy å høre at han har vært i Århus også! Uka før han åpnet utstillingen i Norge hadde han avsluttet én i Malmö – erobrer hele Skandinavia…

2. kasiopeiia - 1. november 2010

Jøye meg. Hit skulle jeg tatt turen om jeg var i Hovedstaden – men sender min lillesøster i stedet. Hvem vil vel ikke bade i rosa baller!?

Oda - 1. november 2010

Ja, det er som et haaav av såpebobler!! 😀

3. Roger Robberstad - 22. februar 2012

hei!
Så lenge etter utstillinga, og jobber med en oppgave i samtidskunst om E.N. Vil bare takke deg for det du skriver her. Lett og fattelig og bedre en ganske mye som jeg finner på nettet! Takk!!!!

Oda - 22. februar 2012

Hei Roger! Selv takk, så hyggelig!

4. IDENTITET I SAMTIDSKUNSTEN | queerfoto - 12. mai 2012

[…] Bhar, Oda. “Ikke rør. Stup! ( Ernesto Neto)”. Bharfot.wordpress.com. https://bharfot.wordpress.com/2010/10/24/ikke-r%C3%B8r-stup-ernesto-neto/ […]


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: