jump to navigation

Speil og spenning (Marianne Heske) 1. desember 2010

Posted by Oda in Dagsavisen, Kulturtips, Kunst.
Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
trackback

Jordiske dokkehoder og himmelske speilinger i Marianne Heskes nye utstilling på Stenersenmuseet.

Marianne Heske

Marianne Heske foran sitt verk «Global Groove» (2010). Foto: Oda Bhar

Marianne Heske (f. 1946) er en av våre første konseptkunstnere og videokunstnere, med en karriere som strekker seg over førti år. Et bredere publikum forbinder henne kanskje mest med installasjoner av dokkehoder, noe som også står i sentrum for hennes første separatutstilling i Norge siden 2002, Himmel & Jord på Stenersenmuseet.

Heske: Assemblage

Det surrealistisk inspirerte verket «Assemblage» lagde Heske mens hun bodde i Paris på 1970-tallet. Foto: Oda Bhar

I 1971 fant Heske en eske med gamle dokkehoder på et loppemarked i Paris, noe som innledet en lang utforskning av ulike sider ved menneskelivet: roller, identitet, uniformering, individualisme, makt og avmakt. Hos Heske er dokkehodene alltid en metafor for mennesket, de er skapt i vårt bilde, som hun sier. Den første tida i Paris benyttet hun dem direkte som objets trouvés i surrealistliknende installasjoner, vellykket iscenesatt på Stenersen i et mørkt rom med tivolimusikk som framhever det mystiske og teatrale.

Marianne Heske

«Den gordiske knuten» fra 2006. Foto: Oda Bhar

På 1980- og 1990-tallet ble Heske mer interessert i mennesker som mengde, og brukte det opprinnelige hodet som modell for identiske kopier. I Den gordiske knuten ligger et «perlekjede» av gull- og sølvfargede hoder filtret sammen til en floke på gulvet. I Marionettregimet velter et snøskred av porselenshoder ut fra et hjørne, toppet med biter av speil og et forgylt hode med veltet sokkel. Det hvite porselenet vekker assossiasjoner til Kambodsjas knokkelhauger, mens det oppstår en interaktiv effekt når tilskueren ser seg selv i speilbitene.

Marionettregime, detalj

Marionettregime fra 2010 (detalj). Foto: Oda Bhar

Heske liker å leke med pseudovitenskap, og Stenersenmuseet har valgt ut flere klassikere. Dokkehoder er dekorert med kart fra frenologi (læren om måling av hodeskallen for å finne psykologiske egenskaper), og vi ser alle de fire orgonskapene fra 1996, konstruert etter Wilhelm Reichs prinsipper.

Phrenology

Verket «Frenologi» har autentiske bilder og instrumenter, men bysten er byttet ut med et av Heskes dokkehoder. Foto: Oda Bhar

En annen hovedtrend er videomaleriene, hvor psykedelisk videofilm projiseres mot hjørner i et rom, eller overføres på metall og stoff som stillbilder. Opptakene er gjort med et gammelt videokamera hvor fargene kan justeres opp eller ned under filming, noe som gjør det mulig å «male med lys», en teknikk Heske spøkefullt omtaler som «orgonenergi på film».

Heske: "Orgon House" (1995)

Orgonskapene er isolert med vekselvis organisk og uorganisk materiale, som saueull og stålull. Foto: Oda Bhar

Mellometasjen er viet en serie nyere bomullstrykk med blanke, eteriske overflater, kalt «himmelspeilinger». Dette er himmelen i utstillingens tittel, en effektiv kontrast til de påtrengende jordiske erfaringene i dokkeverkene.

Marianne Heske

Fjell og landskap filmes med ekstreme fargevirkninger, og projiseres mot hjørnene på mørke rom. Foto: Oda Bhar

Utstillingen er ingen dekkende retrospektiv, ikke minst kan fraværet av de berømte land art-prosjektene oppleves som et savn. I Prosjekt Gjerdeløa (1980) flyttet Heske ei gammel norsk løe til Pompidousenteret i Paris, i 2005 ble kåret til ett av de tolv viktigste kunstverkene i etterkrigs-Norge.

Marianne Heske

Himmelbildene er trykket på bomullsstoff, men overflaten er metallisk blank og eterisk. Foto: Oda Bhar

At Heskes grunntematikk virker så frisk etter førti år er imponerende, med tanke på hvor trofast hun har vært mot objektvalg og tematikk. Videomaleriene viser fjell og ras, et tema som har fulgt henne siden oppveksten i Tafjord, hvor bygda levde i stadig frykt for utslettende ras. I bunnen ligger forholdet mellom menneske og natur, utsatthet overfor elementene, noe som i dagens klimadebatt virker stadig mer aktuelt.

Orgon House, surface

Også inne i orgonskapene er det videomalerier. Foto: Oda Bhar

Det mest iøynefallende verket på utstillingen er Global Groove, et langbord fylt med rundt 900 dokkehoder. Kunstnere fra Zimbabwe, Kenya, Nepal og Kina har laget sin egen versjon av det aller første dokkehodet, med en enorm variasjon som resultat. Vi finner smale og runde hoder, grove og fine ansiktstrekk, edle treslag, smykkestein og krystallglass.

Heske: Vernissage

På vernissagen svermet publikum rundt bordet med de 900 figurene, kalt «Global Groove» (2010). Foto: Oda Bhar

I enden rager det europeiske hodet fra på et lite podium, som en tvetydig kommentar til globaliseringen. Når sørøstlig mangfold settes opp mot en vestlig sjablong medfører tallmessig overlegenhet ingen dominans. Hvor lander vi i spennet mellom velment kulturutveksling og gammeldags imperialisme? En styrke ved Marianne Heskes kunst er at den ikke svarer åpenlyst på slike spørsmål, men vekker dem som undertekst.

Global Groove

Selv om asiater og afrikanere er flere og mer mangfoldige, står europeerne fortsatt i en opphøyd posisjon. Foto: Oda Bhar

Anmeldelsen sto på trykk i Dagsavisen 11. november 2010 (faksimile her). Utstillingen kan du se i Stenersenmuseet fram til 2. januar 2011. Vil du se flere bilder har jeg noen på Flickr. For mer informasjon om Marianne Heske kan jeg varmt anbefale artikkelen «Power Stations» (1993) av den New York-baserte kunstkritikeren og kuratoren Kim Levin.

Advertisements

Kommentarer»

1. Tweets that mention Speil og spenning (Marianne Heske) « Bharfot -- Topsy.com - 2. desember 2010

[…] This post was mentioned on Twitter by Oda Bhar, Kunsthøgskolen iOslo. Kunsthøgskolen iOslo said: RT @bharfot: Marianne Heskes hoder og himmelbilder, nå på bloggen som fotoreportasje (kunstanmeldelse) http://bit.ly/gKh20h […]

2. anita thomhave simonsen - 17. januar 2011

hej Oda….jeg blev lidt usikker på om der kan kommenteres her….

3. anita thomhave simonsen - 17. januar 2011

okey…nu er jeg sikker..
tak for en dejlig post om Heske, som jeg ikke kendte….og hun lyder spændende og jeg kan godt lide hendes tydelige og visuelle pointer…..og at man jo skal danne sig sin egen mening….
et væsentligt og vigtigt tema hun arbejder omrking….jeg må have læst lidt mere om hende og tak for dine link til anmeldelser mm. og dejlige billeder…som sædvanlig Oda….

Oda - 17. januar 2011

Hei Anita,
klart det kan kommenteres her!!

Det er vel bare at folk har begynt å kommentere mye sjeldnere, det er visst ikke bare hos meg, mange bloggere snakker om det samme.
Men kommentarer er alltid velkomment! 🙂

4. anita thomhave simonsen - 23. januar 2011

Hej Oda…jeg tor bare jeg blev forvirret af følgende:
«Din e-post vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med * »

som står skrevet her ovenover hvor jeg skal skrive kommentaren..det var bare det…
glæder mig over at læse dine poster…og ja, ind imellem så får man læst og ikke kommenteret…ja det kender jeg….og jeg tror også ( det må det vel være ifølge de statistikker både jeg og andre har på deres blog) at mange flere vælger at kikke ind og læse eller bare skimme lidt…tak for en dejlig post om din tur til Egypten..den nød jeg netop at læse men ikke skrevet kommentar…meget smukke billeder og skønne tanker om rejsen og kulturen du har…man mærker helt klart at det er en personlig beretning og oplevelse…noget som bloggen er eminent til at vidergive…
Jeg har også hørt og læst om folk på facebook bliver trætte af det mere overfladiske ved facebook og synes bedre om at blogge og læse blogs….nogen gør selvfølgelig begge dele og hver ting til sin tid og det er jo skønt at folk bruger det, de kan og bedst synes om…..jeg er stødt på Tumblr som jeg ikke har, men her kan jeg godt lide idéen….hvorimod facebook ikke lige er mig….
:O)

Oda - 24. januar 2011

Facebook er ikke for meg heller, selv om det stadig dukker om ting som gjør at jeg tenker jeg burde bruke det profesjonelt. Kanskje gjør jeg det, men foreløpig er det deilig å slippe. Tumblr prøvde jeg ei stund, men gikk tilbake til bloggen likevel. Det ble ikke til at jeg oppdaterte ofte, og da liker jeg bedre å ha alt på ett sted.

Takk for kommentar om Egypt-turen, hyggelig hvis noen kan ha nytte av den! Uansett øker det min egen glede ved turen å ha fanget noe av den i ord/bilder 🙂


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: