jump to navigation

Ny jobb: Kunstanmelder i Morgenbladet 15. oktober 2014

Posted by Oda in Kulturtips, Kunst, Morgenbladet.
Tags: , , , , , , , , , , , ,
trackback

Hei alle gode lesere! I september fikk jeg ny jobb som hovedanmelder i kunst for Morgenbladet, og har vært hektisk opptatt med å avslutte gamle oppdrag og rulle i gang de nye. Framover er det meningen at jeg skal anmelde kunst i Morgenbladet minst tre ganger i måneden, og hittil har det stort sett skjedd ukentlig, så det er veldig gøy.

Artiklene legges på nett, men bak betalingsmur, så om jeg har noen blodfans der ute er dere velkomne til å abonnere! Er ennå litt usikker på hvordan jeg skal tilgjengeliggjøre artiklene for flere, men inntil videre kan abonnenter besøke følgende lenker:

  1. «Insisterende romantikk» om tegneren Sverre Malling på Galleri Haaken, 13. juni 2014.
  2. «Kunst ved verdens ende» om malernestor Inger Sitter på Galleri Brandstrup, 5. september 2014.
  3. «Maleriets hemmelighet» om An Appetite for Painting. Samtidsmaleri 2000-2014Museet for samtidskunst, 19. september 2014.
  4. «Når kunsten hvisker» om Høstutstillingen, 26. september 2014.
  5. «Fargenes tenker» om Bauhaus-kunstner Josef Albers på Henie Onstad Kunstsenter, 3. oktober 2014.
  6. «Streiftog i Europa» om utstillingen Europe, EuropeAstrup Fearnley Museet, 10. oktober 2014.

Kommende fredag følger en anmeldelse av Bård BreivikVigelandmuseet, så det er bare å følge med!

Skal se om jeg etter hvert får lagt ut noen PDFer til nedlastning, eller også begynner jeg å publisere tekstene i sin helhet her, men da må jeg nok vente til uka etter (siden Morgenbladet er en ukeavis).

Her er forøvrig forfattersiden min hos Morgenbladet, hvor nye artikler skal komme opp automatisk (selv om det ikke alltid skjer).

Håper uansett at dere blir med meg videre!

Kommentarer»

1. trausken - 15. oktober 2014

Gratulerer både til deg og Morgenbladet! Håper du får anledning til å legge ut her, etterskuddsvis, for jeg har sagt opp mitt Morgenbladabonnement. Det ble for akademikerinternt for meg. Din måte å formidle kunst på er antakeligvis også akademisk tipp topp, men for meg er det viktigste at du gir en levende og morsom opplevelse så jeg føler at jeg har vært med på utstillingene du skriver om. Og så har jeg inntrykk av at du ikke er redd for å være kunstpolitisk ukorrekt hvis du føler for det…

Oda - 15. oktober 2014

Tusen takk! Og ja, det er riktig, jeg er jo ikke kunsthistorisk utdannet i noen særlig grad, og føler meg nok derfor friere når det gjelder etablerte sannheter enn enkelte andre. Tekstene mine kommer nok ikke til å være mer akademiske i Morgenbladet, det eneste de har hjulpet meg med hittil er å file litt på argumentasjonen og gjøre den mer presis, og det skader jo aldri.

Synd at du har sagt opp abonnementet, men jeg skjønner også hva du mener. Selv blir jeg iblant irritert over kronglete tekster, men så holder jeg ut litt til, og så kommer det noe glimrende igjen som er midt i min gate. Det er nok slik at fordi Morgenbladet våger å ta tak i nisjene vil det alltid være mye som er utenfor ens egen nisje. Men forhåpentlig også mye som passer.

Akkurat nå synes jeg det er veldig mange gode skribenter som skriver forståelig der, så kanskje det går an å teste med et prøveabonnement igjen? Skal uansett se hva jeg kan legge ut her, i det minste burde en PDF til nedlastning være mulig.

Uansett alltid koselig å se deg her!

trausken - 16. oktober 2014

Der skaffet du Morgenbladet en nettabonnent for et år, det var det korteste alternativet når en ikke vil ha papiravisa…

Så nå har jeg hygget meg med artiklene dine. Veldig bra, men Morgenbladet er gjerrigere enn deg med bilder, så jeg billedgooglet Josef Albert, som vakte min interesse, og dumpet da inn på en nettside som muligens du kan like:

http://www.melking.ca/Favourite-Artists

Albert presenteres med noen bilder laaangt nede på siden, men det var mye spennende før det, syns jeg, da. Den kanadiske kunstneren som har lagt ut bildene virket ikke helt uinteressant, hun heller…

Oda - 16. oktober 2014

Så kult at du kjøpte abo! Hyggelig å tenke på at noen gamle kjente leser meg på det nye stedet også🙂

Enig i at det var en fin side, mange av mine favorittkunstnere der. James Turrell som er øverst har forøvrig en veldig flott paviljong i Ekeberg Skulpturpark, jeg har bare vært der på dagtid men det skal være enda flottere ved soloppgang og solnedgang, da lyses det indre opp fra hullet i taket på en helt utrolig måte, ifølge dem som har sett det. Men det var fint på dagtid også.

2. tina - 20. oktober 2014

gratulerer og hurra, oda! du skriver så fint!

Oda - 20. oktober 2014

Tusen takk, Tina! Og i like måte – gleder meg veldig til å lese den nye boka di.

3. Beate - 10. desember 2014

Så heldige de har vært som har fått deg. Må vurdere å abonnere jeg med.

Oda - 11. desember 2014

Hei Beate! Så hyggelig at du sier det, tusen takk🙂

Merker at det er litt uvant å være bak betalingsmur, får stadig lyst til å legge ut lenkene, men så skjønner jeg jo at ikke så mange klikker når det står (abo). Men liker Morgenbladet veldig godt selv, så synes jo forsåvidt de fortjener pengene også.


Legg igjen en kommentar

