jump to navigation

Hybridfilm i P2 Kulturhuset (min radiodebut) 13. desember 2014

Posted by Oda in Intervju, Kulturtips, Radio, Rushprint.
Tags: , , , , , , , , ,
trackback

Hei, nå har jeg vært på radio for første gang, og snakket om hybridfilm i P2-programmet Kulturhuset. Det skjedde i forgårs, torsdag 11. desember. Du kan høre innslaget her (fram til 9. juni 2015).

Det er en samtale mellom programleder Siss Vik, filmregissørene Erik Poppe og Karoline Frogner, og meg i egenskap av filmskribent. Jeg forteller hva som er fint med at dokumentar- og fiksjonsfilm påvirker hverandre, blant annet i Hanne Myrens Elsk meg, Anna Odells Återträffen, Joshua Oppenheimers The Act of Killing (og hans nye film The Look of Silence, som får norsk premiere under Tromsø Internasjonale Filmfestival i januar), og ikke minst i Anders Østergaards ferske film 1989 (den kortere TV-versjonen kunne ei stund ses på NRKs nett-tv, men er dessverre ikke lenger tilgjengelig), hvor kjente politikere fra tida rundt Murens fall framstår kryssklipt og dubbet til semi-fiktive samtaler.

Alle disse regissørene har jeg intervjuet for Rushprint. Mitt siste intervju med Joshua Oppenheimer kan du lese i årets julenummer, Anna Odell sto i juni-nummeret og Hanne Myren i februar-nummeret vårt, begge 2014. (Eventuelt kan jeg legge dem ut her senere, hvis noen er interessert i å lese?) De øvrige to intervjuene kan leses under følgende lenker:

Anders Østergaard: – Det vi gjør er da helt normalt! (9. desember 2014)

Østergaard-artikkel 2

Joshua Oppenheimer (om den Oscar-nominerte The Act of Killing): En makaber dans med djevelen (27. november 2013)

Oppenheimer-artikkel

Nylig tilbrakte jeg dessuten to uker på IDFA i Amsterdam, verdens største dokumentarfestival. Oppsummeringen min derfra kan du lese her: Hva vet dokumentarfilmen som vi ikke vet? (7. desember 2014).

IDFA-artikkel

Kommentarer»

1. Anita Thomhave Simonsen - 31. desember 2014

altid spændende at læse med på din blog, Oda…godt nytår til dig

venlige tanker fra

Anita

Oda - 5. januar 2015

Hei Anita, tusen takk, og godt nytt år til deg også!
Beklager sent svar, har hatt en online-juleferie.
Håper alt står bra til med deg 🙂


Legg igjen en kommentar