jump to navigation

Gaustayama (Telemark) 22. mars 2008

Posted by Oda in Foto/tegninger, Natur.
Tags: , , , , ,
trackback

Dette landskapet har en spesialitet: Gaustatoppen er synlig nesten overalt. Du klatrer opp på en høyde, nærmer deg kanten av et fjellplatå, kikker ut mellom greinene på et tre, og der ligger den, majestetisk og hvit, med loddrette kløfter og en krateraktig skål, som en død vulkan.

gaustapanorama-fra-slepa.jpg

Turkameraten min er fascinert av Japan, og sier den minner ham om Fujiyama. Seinere kaller han den Gaustayama, Telemarks hellige fjell.

gaustatoppen-busk-close.jpg

Gaustatoppen strekker seg 1883 m.o.h og ligger rett ovenfor industristedet Rjukan i Tinn kommune. Den er Telemarks høyeste fjell, og fra toppen har du kanskje den mest vidstrakte utsikten i landet. Under ideelle forhold ser du et område på 60 000 kvm, dvs en sjettedel av fastlands-Norge.

gaustapanorama-skalnatten.jpg

Ovenfor ser du Tinnsjøen som en dyp trekant til venstre, og Gaustatoppen som en høy kjegle til høyre. Kløfta i forgrunnen heter Tessungdalen, og vi befinner oss helt øst på Hardangervidda, et par snaue mil fra Numedal.

gaustatoppen-m-stabbur.jpg

Dette er mine forfedres land, her representert ved ei løe fra 1700-tallet. Vi sitter på onkels og tantes hytteveranda med tekopp og nistemat, fordi det blåste for mye til å ta seg en rast lenger oppe i fjellet.

flystripe-snow.jpg

Men vi var der, altså. Jeg har bildebevis. Som jeg holdt på å fryse fingrene av meg for å skaffe.

gaustatoppen-foran-skispor.jpg

Og Gaustatoppen ser du like godt fra hytta vår.

gul-gausta-kveld.jpg

Kommentarer»

1. Hjorthen - 22. mars 2008

Gaustatoppen er overalt. Jeg har vokst opp i Telemark, og bodd et års tid i Sauland som jo ikke er så langt unna at det gjør noe. Men aldri har jeg kommet meg til topps på det fjellet. Skammelig!

2. Oda - 22. mars 2008

Sauland er slett ikke langt unna! Men i motsatt retning, så toppen ser kanskje litt annerledes ut fra det perspektivet, mindre vulkanaktig? Selv har jeg bare vært på toppen én eneste gang, som barn. Jeg husker best det overraskende inntrykket av at fjellet besto av løse steiner, ikke en imponerende bergklump slik det så ut på avstand. Min far påsto at vi gikk på en sti, men for meg minnet det mest om ei steinrøys.

3. Ordfront - 22. mars 2008

Himmel og hav, så vakkert! Gaustayama!

Det er nesten sånn at jeg gir opp min drift og lengsel mot det kalde nord 🙂 Og det på samme dag som jeg har aktivert bloggen min om kald kjærlighet, http://enbloggomkulde.blogspot.com/

Jeg tror pinadø jeg blir nødt til å linke til deg igjen, jeg! Fra den kalde bloggen også. Smil.

4. Oda - 22. mars 2008

Det kan være noe arktisk ved Sør-Norge også, visse steder, særlig høyfjellet, og særlig en god vinter. Tross alt ligger hele dette landet langt mot nord, i forhold til det meste av verden, det er som i diktet til Rolf Jacobsen du siterer i margen på den nye bloggen din (takk for tips): «Det er langt dette landet. Det meste er nord.»

Selv er jeg jo vant til dette fjellandskapet, fra alle feriene mens jeg var barn, men det var likevel spesielt å se det nå, fordi det var så mye snø. Der det vanligvis ligger stein overalt, hver topp minner om en rosinbolle, var det nå bare hvitt i hvitt, breaktig. Turkameraten min snudde staven og stakk den i bakken for å sjekke dybden, men jeg tror ikke han kom i nærheten av bunnen. Hvis det blir varmt for fort til våren, og smeltinga går raskt, tror jeg det blir stor flomfare på Østlandet.

5. Ordfront - 22. mars 2008

Ja, jeg vet om det arktiske i sør også, jeg har overnatta på Blefjell i snøhytte i 31 minus en gang i min ungdom. Inne var det selvfølgelig bare noen få minusgrader, men jeg hadde for dårlig (og våt) sovepose, så det glemmes aldri!

Jeg er glad for at interessen for det kalde øker. Det haster med å få opp vår bevissthet om hva vi nå er i ferd med å miste. At ALLE, inkl. fjellhytteeiere og vintersportstedene i sør kommer til å merke klimaendringene, er jo hevet over tvil. I Alpene fortviler de allerede over manglende snø på vinteranleggene. Jeg er jevnlig mismodig, selv om jeg ikke er noen skigåer og ute-fantast! Men SE, bare rent visuellt, hvor vakkert det er, – det du har opplevd disse dagene. Og deler med oss! Takk for praktfulle bilder!

p.s.Glad for at du liker min (nye) klima-blogg!

6. Oda - 22. mars 2008

Ja, det er vakkert. Og framfor alt er det vær. Du kjenner at du fryser, svetter, puster, presser musklene, at du ikke er i vakuum, at det er en verden rundt deg. Jeg er for makelig anlagt til å ønske meg det for ofte, men det er godt å bli minnet på at opplevelsen er mulig.

Og alle kommer å merke endringene. Men hyttefolkene og eierne av vintersportstedene, de bygger jo bare stadig dyrere anlegg, mer luksus, større plass å varme opp, lengre bakker å lyse opp eller dekke med kunstig snø, større biler å kjøre dit med. Det virker ikke engang som om paradokset er synlig for dem. Jeg blir også mismodig. Så klimablogger og miljøbevisste blogger, dem er det plass til flere av.

7. frr - 22. mars 2008

Vel, da gjettet jeg riktig på det forrige innlegget ditt. Gausta er jo Telemarks tak. Og visst er det en sti opp, i alle fall et tråkk. Når jeg var på toppen i høst (jada, har vært der flere ganger), var det helt klart, med en utsikt i alle retninger som bare må oppleves.

PS: For dem som ikke orker å gå opp, finnes det nå en ny mulighet: Heis inne i fjellet…

8. Oda - 22. mars 2008

Jeg hørte om den heisen, men synes det er litt feigt. Unntatt kanskje om vinteren, det er da jeg helst skulle sett utsikten, vet du om heisen er åpen om vinteren også?

Problemet med heis er at opplevelsen blir uvirkelig, som å se på film: plutselig er du bare der og står og ser utover, javel? En gang klatret jeg opp på et buddhistisk hellig fjell i Kina, 3099 meter høyt, turen tok tre dager, vi sov i klostre, ble vekket siste morgenen noe km under toppen, og vandret siste biten i mørke for å rekke soloppgangen. Så sto vi der, en tysker og jeg, og var helt: ååh! men like etter kom ei gruppe vestlige turister vi kjente fra Hong Kong, de hadde tatt bussen og kastet et blikk mens de trakk på skuldrene: fint, men har sett bedre før. Jeg ser ikke bort fra at de sviende musklene våre høynet opplevelsen.

9. frr - 22. mars 2008

Jeg tror neppe heisen går vinterstid. Vet egentlig ikke, fordi den aldri har vært en opsjon for meg. Toppen skal beseires, – til fots. Der tror jeg vi er enige. 🙂

10. Oda - 22. mars 2008

Nå har jeg googlet litt, og funnet ut at det ikke er en heis, men en kabelbane som går inne i fjellet. Ifjor kunne du ihvertfall ta den opp i påsken, se artikkelen her. Det er kanskje meningen at du skal kjøre ned fra toppen på ski? 😯 I tillegg bygger de ihvertfall et utall stolheiser lenger ned, noen av dem er allerede ferdige. Fant også et billedgalleri over utsikten på ulike punkter, for dem som er spesielt interessert.

11. Hjorthen - 23. mars 2008

Kabelbanen er vel. eller var ihvertfall, identisk med fløybanen i Bergen? Eller er det noe jeg bare innbiller meg å ha lest? Ihvertfall var den vel opprinnelig forsvaret sin, men nå er den altså åpen for alle skjønner jeg?

12. Oda - 23. mars 2008

Er den som fløybanen i Bergen? Det visste jeg ikke. Men det stemmer at den tilhørte, og antakelig tilhører, Forsvaret. Så ble det vel mindre viktig med militære installasjoner der oppe, og det lokale næringslivet fikk lyst til å tjene penger. Så banen ble åpnet for alle, men såvidt jeg skjønner bare noen få dager/uker i året. Det har visst også vært stilt spørsmål ved sikkerheten, siden banen jo ikke er laget for så hyppig trafikk som turisme kan medføre, og dessuten befinner seg inne i en tunnell (mulig evakueringsproblem).

13. Hjorthen - 23. mars 2008

Litt kjapp googling bekrefter at jeg ikke hadde drømt det: Maskinene og vognunderstellet er identisk med gamle Fløybanen ja. Og det har visst vært noe snakk om at hele greia skal fredes siden det jo er en rimelig unik sak. Kostet visst en million dollar på femtitallet. I dag hadde den nok aldri blitt bygget.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_telemark/3364048.html

14. Oda - 23. mars 2008

Takk for fin lenke! Morsomt å se en gammeldags blåtrikk dypt inne i fjellet 😀 Så det er altså vanlig (elektrisk) trikk de første 800 metrene, og omstigning til kabelbane de siste tusen. Og hvis den er broren til Fløibanen i Bergen skulle den vel være driftssikker nok. Jeg får utrolig lyst til å prøve den! Kanskje best å skynde seg, i tilfelle den blir fredet? Men fredning betyr kanskje ikke at den blir stengt igjen, men tvert imot at den fortsetter å være i drift.

Morsom den anekdoten om hvordan Forsvarets folk satt på Holbergstuen og kokte ihop idéen over en øl, fordi de hadde lyst på en enkel atkomst til anleggene sine som ikke var avhengig av været. Vedder på at de hoiet og sang Nisser og dverger bygger i berge mens de sjanglet hjem gjennom Bergensgatene med armene rundt skulderen på hverandre. Lurer på hvor mange imponerende prosjekter som har blitt unnfanget i alkoholrus? Det er sikkert flere enn vi tror…

15. bridgehill - 24. mars 2008

Dette var flott og godt, bilder og fortelling. Med dine detaljer og ikke minst tilhørighet til området er Gaustadtoppen for meg blitt mer enn et stilig fjell.

16. Oda - 24. mars 2008

Hei Bridgehill! Jeg var faktisk blitt inspirert av dine fine turinnlegg og fikk lyst til å lage noen selv, mellom all kulturen her i bloggen. Dessuten er jo reiser og vandringer også kultur, på en måte, og som du sier: når man kjenner tilknytningen, folkene og hvordan de lever, hvor andre kommer fra, så blir et fjell ofte langt mer enn et fjell.

17. Vind og vinger (Telemark) « Bharfot - 24. mars 2008

[…] også de forrige påskepostene mine fra Telemark: 1. Fjelltanker (langfredag) 2. Gaustayama […]

18. Kreativa - 9. november 2012

Hei:) Jeg kommer fra Tinn og kom over denne bloggen da jeg søkte p Tinn blogger. Ser jo at dette innlegget er noen år gammelt men tenkte bare jeg skulle informere om at heisen som går inn Gaustatoppen går hele året og er blitt enormt populær! Den går i to omganger: En bane med en togvogn går inn til midten av Gaustatoppen og deretter går man over i en kabelbane som frakter en nesten opp til toppen. Dette er en spektakulær opplevelse og man kan jo velge å ta den kun den ene veien og gå den andre f.eks. Eller om en er dårlig til bens men likevel ønsker å oppleve toppen så tar en den begge veier. Ikke noe galt i det. Det er opplevelsen av det hele som teller og jeg anbefaler sterkt å prøve det!
Med vennlig hilsen

Kreativa

Oda - 11. november 2012

Hei Kreativa,
takk for tipset! Foreldrene mine har flyttet til Tinn nå, så jeg er der oftere enn før. Skal jamen prøve å få tatt den heisen en gang, høres jo både spennende… og litt trykkende ut 🙂


Legg igjen en kommentar

