jump to navigation

Vestre tårn (Rådhuset) 11. februar 2009

Posted by Oda in Bybilder, Kulturtips, Kunst.
Tags: , , , , , , , , ,
trackback

Vet du at det er atelierer øverst i vestre tårn på Rådhuset, som noen heldige kunstnere får leie? Denne uka har du sjansen til å ta en titt på dem selv. Og samtidig kan du se noen av verkene til de fem billedkunstnerne som har arbeidet her de siste to årene: Per Jonas Lindstrøm, Lars Paalgaard, Niklas Mulari, Kine Lillestrøm og Heidi Marie Wien.

Snow on swan

Den dagen jeg var her snødde det kraftig. Vi kom inn fra snødrevet til den store hallen på bakkeplan, hvor gult lys varmet arbeidermaleriene på veggen og det var helt stille. Så rundet vi en vegg og fant heisene, hvorav én kun går til sjette etasje, de to øvrige helt opp. I ellevte etasje måtte vi klatre videre opp ei smal steintrapp, før tre atelierer åpnet seg med enorm takhøyde og overlys. I det største er det til og med en liten balkong, hvor du kan se utover havna, Akershus festning, Vestbanen og Aker Brygge.

Snow storm

Her oppe skal steinhoggerne ha holdt til under byggingen av Rådhuset. De hugget ut digre skulpturer som seinere ble heist ned og montert på fasaden. Når du kommer inn er det som om takhøyden skriker etter slike enorme figurer også idag, men problemet er at det ikke lenger finnes muligheter til å frakte dem inn eller ut. Eneste atkomst er den smale trappa fra ellevte etasje, derfor er det billedkunstnerne som administrerer atelierene idag.

Lindström & Paalgaard

Lindstrøm & Paalgaard: «DobbelDekker» (2009, installasjoner i atelier).

Noen prøver riktignok å utnytte takhøyden til å lage større installasjoner som kan demonteres relativt enkelt, som her i det største ateliéret hvor Per Jonas Lindstrøm og Lars Paalgaard har holdt til. Det er ikke slik at kunstnere flest begrenser seg til ett materiale eller én teknikk: Malere kan like gjerne lage skulptur, fotografer jobber også tredimensjonalt med installasjon osv. Det var ikke uvanlig før heller, f.eks. Picasso var kjent for å fuske i alles fag, men idag virker det som om vekselbruk er blitt mer regelen enn unntaket.

Lindström & Paalgaard

Lindstrøm & Paalgaard: «DobbelDekker» (2009, installasjoner i atelier).

Lindstrøm og Paalgaard har samarbeidet om flere prosjekter, både utstillinger og utsmykning. De jobber konseptuelt og vanligvis med installasjon, hvor det gjerne er en humoristisk vri, ikke minst i titlene. Lars Paalgaard er også kjent som hovedmannen bak Sound of Mu.

"Black Square/White Square"

Kine Lillestrøm: «Black Square/White Square.»

Kine Lillestrøm har benyttet det minste ateliéret til å lage et stort monokromt verk hvor et svart kvadrat på veggen speiler seg i et hvitt på gulvet, rammet inn av gråmaling omkring. Jeg har tidligere sett langt mer fargerike verker fra henne, på Akershus Kunstsenter ifjor vår. Også da samarbeidet Lilleström med Heidi Marie Wien, som har delt ateliér med henne.

Atelier

Gulvet i Niklas Mularis ateliér.

I det siste ateliéret ser gulvet ut mer slik jeg er vant til hos en maler. Det tilhører Niklas Mulari, en svensk kunstner jeg la merke til første gang på Finsk-norsk kulturinstitutt våren 2008. Jeg liker godt de fargesterke, ofte geometrisk inndelte flatene, som jeg synes bærer en vitaliserende og ikke sjelden humoristisk kraft.

"The last night of the earth poems", detail

Niklas Mulari: "The last night of the earth poems" (Bukowski), detalj.

At Mulari liker å gi bildene sine navn etter sangtekster og poesi tilfører en ekstra dimensjon. Det går an å gå hjem og google titlene, og plutselig finner du en nydelig sang eller en diktsamling det er verdt å sjekke ut.

"Is it my guilt or does it belong to someone else"

Niklas Mulari: "Is it my guilt or does it belong to someone else."

Denne utstillingen i Rådhuset kan du se fram til 18. februar, dvs ei uke til. I tillegg til atelierene i tårnet stiller kunstnerne ut i Rådhusgalleriet, dvs det store lokalet i fronten av Rådhuset på bakkeplan (inngang fra Sjøsiden) og i garderobene (fortsett innover fra galleriet). Åpningstidene er alle dager kl 11-15.30 og det er gratis inngang. Jeg har flere bilder fra utstillingen på flickr her, og noen flere av utsikten fra tårnet. Bilder fra Finsk-norsk kulturinstitutt våren 2008, hvor Niklas Mulari stilte ut sammen med Christian Kolverud, kan du se her. Og her kan du se litt mer av Kine Lillestrøm og Heidi Marie Wien, fra Akershus kunstsenter våren 2008. (Det er også bilder av kunstnerne.)

PS. Like før vi skulle gå så jeg et dødninghode i takvinduet til Niklas Mulari. Deretter ble vi sittende fast i heisen på vei ned, og folk fikk panikk i det lille rommet. Jeg tenkte: Hva er dette, skulptørenes hevn?

Glass ceiling

Ser du dødninghodet i takvinduet?

Kommentarer»

1. Heidi - 11. februar 2009

Haha. Kanskje det er spøkelset etter Nils Aas, som hadde atelieret mens han lagde statuen av Haakon VII som står utenfor Utenriksdepartementet?

Atelierene ble også brukt av Henrik Sørensen da han malte det store oljemaleriet som nå er på veggen mot sør inne i Rådhushallen.

Det jeg synes er fantastisk er at det ikke er noen annen vei ut av atelierene enn trappa, og at de på et tidspunkt har klart å få opp materialer og ned ferdige kunstverk er et mirakel i seg selv!

2. Oda - 11. februar 2009

Ah, det var det jeg håpet at noen skulle komme innom som hadde mer peiling enn meg på bruken av atelierene! Merkelig lite info som kom opp ved googling, derfor baserte jeg meg kun på sladderhistorier fra suspekte museumsansatte.

For eksempel lurte jeg litt på det der med at billedhuggerne brukte atelierene. Mistenkte nesten at det var noen malere involvert allerede under utsmykningsarbeidene. Men stemmer det ikke at skulpturer i begynnelsen ble heist ut gjennom takvinduene? Skjedde frakten kun gjennom trappa den gangen også!?! Isåfall er det helt utrolig.

3. Heidi - 11. februar 2009

Atelierene ble i hovedsak brukt av kunstmalerne som dekorerte rådhuset innvendig. Det var i utgangspunktet planlagt at de skulle bygges om til galleri etter huset var åpnet, men slik ble det aldri… Da bykassen flyttet ut av rådhuset (på 80-tallet?) ble sjøsiden gjort om til galleri i stedet.
Etter 1950 ble det bestemt at kunstnerne i atelierene måtte arbeide på oppdrag fra kommunen, eller i det minste levere verker til kommunal utsmykning. De fikk aldri spesielt mange oppdrag, så det har blitt en sovende regel. Denne gangen har konkurransen vært hard og det er over 100 søkere som ønsker å bruke atelierene de kommende årene! Jaggu bra det ikke er jeg som står for utvelgelsen. Hvem som får plassene kunngjøres i mars en gang.
Jeg satser på å ha nye og oppdaterte sider om både atelieren og galleriet klar før sommeren, så heeeeng med!

4. Heidi - 11. februar 2009

Hvis du har tid kan du forresten sende en e-post til postmottak@rft.oslo.kommune.no med ønske om utfyllende informasjon om bruk av atelierene, så kanskje jeg får mandat til å bruke ressurser på å skrive utfyllende om det på hjemmesiden 😀

5. Frøken Skavlan - 11. februar 2009

For et absurd sted å ha atelier! I hvert fall praktisk sett, ellers må det være utrolig fint å være oppe i tårnet. Selv i snøstorm hjelper det å komme opp i høyden tror jeg… Takk for at vi fikk bli med på tur!:)

6. Oda - 11. februar 2009

Heidi: Tusen takk for info!! Artig at kunstnerne skulle betale med kunst, men at det ikke har skjedd i praksis. Jeg har hørt noe liknende om kunstnerboligene på Bøler, at folk fikk kjøpe innskudd ved å levere kunst verdt fem tusen kroner eller noe slikt, men senere ble det ikke krevd mer av kunstnerne, slik at det var en utrolig god deal. Men så virket vel ikke boligene etter hensikten, fordi langt fra alle som bodde der fortsatte med kunst. Sånt er jo synd, når intensjonen er god.

Å velge ut fem kunstnere blant hundre søkere – den oppgaven misunner jeg heller ingen. Håper i det minste noen blir valgt som ikke er altfor etablert, og som trenger de store dimensjonene. Har hørt kritikk før av at f.eks fotokunstnere fikk plass, som egentlig bare trengte et mørkerom og en kontorplass. Det er jo nok av folk som jobber i store dimensjoner, håper noen av dem får sjansen.

Skal jamen sende en mail, så du får lov å utfylle hjemmesiden – visste ikke at du jobbet med dem! Og sørg gjerne for en bedre søkefunksjon, da jeg søkte internt på «atelier» kom det ingenting opp, måtte gå ut av kommunens nettsider og google for å finne utstillingen! Sånt er jo ikke uvanlig, men litt dumt (heia google), og kan sikkert forbedres.

Frøken Skavlan: Tanken virket absurd på meg også da jeg hørte om det, tror det er noe med auraen av byråkrati og politikk, og så kunstnere på toppen av det hele… det var noe av det siste jeg ventet meg. Rart med snøstormen også, da jeg så ut av vinduet trodde jeg først det var frostet glass, fordi jeg ikke så noe annet enn hvitt… men så var det himmelen som var hvit!

7. Martin G. - 11. februar 2009

Fint bilde øverst! ser ut som svanen kjemper mot snøværet.

8. Oda - 12. februar 2009

Takk! Jeg tenkte også på det. Snøen gjør bildet litt uklart akkurat der, slik at det ser ut som svanen slår med vingene.

9. Alter Ego - 12. februar 2009

Vil. Til. Oslo. Fluksens.
Menkanikkeogjegvetdetveldiggodt.

Oda, du er et funn. Det er saa godt aa ha deg tilbake. Og det er saa godt aa foele seg litt klokere og litt mer kulturell og litt mer informert hver gang man er innom her 😀

(Og apropost boligene paa Boeler: jeg har bodd i en av dem, var nabo med fru Westly en periode. Verken jeg eller noen andre var kunstnere though; de leide ut huset til oss og hadde ‘bare’ noen schwaere monstersize malerier og lerreter staaende i en krok i stua. De hadde bolig et annet sted og leide atelier et tredje sted.)

10. Heidi Fleiss - 12. februar 2009

Jeg er slik webredaktør hos forvaltningstjenesten. Blodfersk såda, så jeg har ikke hatt ansvar for noe annet enn postjournaler ennå. Satser på å få ut nye og bedre internettsider fortløpende (og ferdig til påske).

Jeg setter stor pris på å få innspill om ønsket innhold 🙂

Skavlan: Bare sommeren kommer, så kan jeg arrangere blogger-tur til taket på rådhustårnet! Så kan dere se på klokkespillet og gode greier 😛

Jeg vil legge til at selve rådhuset er åpent for publikum hver dag kl 09.00 – 18.00, og inneholder en masse kunst som gjør det vel verd et besøk!

11. Rullerusk - 12. februar 2009

Elsker at det finnes et bortgjemt atlier øverst i et tårn. Det appellerer til romantikeren i meg. Digger svaner i snøstormbildet!

12. Alter Ego - 12. februar 2009

Heidi, kan jeg booke en privat tak/taarntur med deg neste gang jeg er i byen? 😉 Hvis jeg er der foer sommeren forsempel?

(Sorry Oda, mente ikke aa gjoere kommentarfeltet ditt om til en kontaktspalte, men det var bare saa fristende… 😉 )

13. Lothiane - 12. februar 2009

Jøss, så kult! Dette var totalt ukjent for meg, så tusen takk for informasjon og virtuell sightseeing. 🙂

Det hadde vært gøy med bloggetur opp i tårnet med Heidi!

…og jeg har visst kanskje muligens vært nesten-nabo med Alter Ego. Hva man finner ut når man besøker Bharfot..! 🙂

14. Oda - 13. februar 2009

Alter Ego: Høres spennende ut å være leieboer på Bøler. Jeg forestiller meg at det må ha vært fint at naboene hadde felles interesser, men det var kanskje med dem som andre naboer, at å bo nært ikke er noen garanti for kontakt.

Heidi: Ser ut som idéen din om bloggertur slo an. Du får holde oss orientert, både om den og andre ting som skjer!

Rullerusk: Ja, tårnkunst har noe romantisk ved seg. (Og takk for igår, det var et flott forfatterintervju ++!!)

Lothiane: Bare hyggelig!

15. Heidi Fleiss - 19. februar 2009

Jeg kan ordne samlet blogger-tur 😉
Spørs om jeg kan ta med alle opp i atelierene, men på taket skal jeg klare å få med en gjeng (hvis det blir under 25 stk vel og merke).
🙂

Neste utstilling i galleriet åpner torsdag 26. februar, for de som har lyst til å ta en titt

16. Oda - 21. februar 2009

Bildende KunstnerINNERs Forbund!!? Wow. Ikke overraskende med et slikt navn i 1931, men idag vil jeg nesten si det krever et visst mot.

Når det gjelder bloggertur til Rådhustak, count me in!


Legg igjen en kommentar