jump to navigation

Delt ansikt (Oslo Poesifestival) 9. november 2008

Posted by Oda in Kulturtips, Litteratur, Video.
Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
trackback

På Litteraturhuset får jeg stadig lyst til å riste de teknisk ansvarlige. Som lar poetene fomle med mikrofonstativet, til og med stanse opplesninga og si ut i lufta, «jeg tror noen må hjelpe meg å gjøre noe med dette mikrofonstativet», altså stille det, justere høyden etter forrige altfor høye oppleser, siden stativet nå skjuler mesteparten av den mer kortvokste poetens ansikt, men ingenting skjer, ingen reiser seg og iler til, slik jeg selv ville gjort, om dette foregikk på kino, hvis en innleder foran en film trengte justering av mikk eller lyd, men nei, her på Litteraturhuset (forresten er det ikke bedre på Mono) blir poetene overlatt til seg selv, slik at for eksempel Ingvild Burkey i går måtte lese videre med feiljustert mikrofonstativ i femten minutter, mens publikum så ansiktet hennes tredelt av svarte streker som ei kubistisk maske.

Ingvild Burkey med mikrofonen foran ansiktet på Litteraturhuset.

Ingvild Burkey med mikrofonen foran ansiktet på Litteraturhuset.

Det er Oslo Poesifestival denne helgen, med norske og utenlandske poeter. Innimellom er det korte innledninger og noen få lengre samtaler. Ingvild Burkey er en av fire heldige som har Torgeir Schjerven til å innlede for seg, noe som betyr en presentasjon like lyrisk som diktene selv. Han forteller at hun har bodd i flere krigsherjete land: «Hun har levd som vitne, og prøver å sette ord på det hun har sett, men også på det utenkelige i å være den som ser.» Og Burkey leser: Jeg sitter på terrassen og prøver å høre meg selv tenke, og erfaring med datamaskiner får meg til å tenke på minnet som en harddisk, med lyden av tanken som noe summende, hvinende.

Torgeir Schjerven holder en lyrisk innledning for poetene Hans Petter Blad, Simen Hagerup, Ingvild Burkey og Erlend O. Nødtvedt.

Torgeir Schjerven holder en lyrisk innledning for poetene Hans Petter Blad, Simen Hagerup, Ingvild Burkey og Erlend O. Nødtvedt.

Schjerven innleder også for Hans Petter Blad, som tidligere har utgitt to romaner og har skrevet for teater og film (Erik Poppes Schpaa, Hans Petter Molands Gymnaslærer Pedersen, etter Dag Solstads roman). I høst er han aktuell med diktsamlingen Biblioteket, som handler om ekstremt konkrete ting, sier Schjerven: «Han lar seg distrahere av det absolutt beskrivelige.» Og så leser Blad fra boka om bøkene, materialet de er laget av, og (kanskje) det som står i dem: Les og forestill deg at du leser det leste. Bøkene har merker etter bokorm, og er assossiasjonseksemplarer.

Streck (Tor-Bjørn Adelgren).

Erlend O. Nødtvedt. Foto: Oda Bhar. Tegning: Streck (Tor-Bjørn Adelgren).

Erlend O. Nødtvedt er hordalendingen som skriver og leser som en slått. Det handler dels om vestlandsnatur (rrregn, rrregn, rrrangarokk), dels er teksten tett av referanser til det norrøne og moderne populærkultur (tveittr geirr, suddelidi, volvens sang). Men for meg er diktene utenkelige uten Nødtvedts egen opplesning: rytmisk, musikalsk og intens, med tramp i bakken, bjeller som ringler etc. Du finner en smakebit i den lille videoen jeg har laget fra festivalen, som ligger helt nederst i posten.

Simen Hagerup flørter denne gangen med tysk, som han medgir han ikke behersker, på tross av at han for tida oppholder seg i Berlin. Han snakker om das Schnabeltier, et ord han lenge trodde betydde snabeldyr, men som viste seg å være nebbdyr, fordi Schnabel på tysk ikke betyr det en nordmann først tror, men nebb (og dessuten pikk, om jeg ikke tar helt feil). Hagerup leser en lang ramse assossiasjoner som utarter til en slags samfunnskritisk Gorgon Vaktmester-regle på tulletysk (tolerieren, regulieren, dividieren), men har også metapassasjer: «Å splintre språket viste seg som eneste mulighet.» Torgeir Schjerven sier om Hagerup at «jeg vet ikke om et slikt språk er beregnet på hukommelsen, og jeg vet heller ikke om det er beregnet på øyeblikket – jeg tror det ligger et sted imellom».

Simen Hagerup (no.), Eric Engelbracht (ty.) og Kris Genijn (hol.) presenterer animerte kortfilmer fra årets poesifilmfestival i Berlin.

Simen Hagerup (no.), Eric Engelbracht (ty.) og Kris Genijn (hol.) presenterer animerte kortfilmer fra årets poesifilmfestival i Berlin.

Simen Hagerup deltar også på et annet interessant arrangement denne lørdagen, når Litteraturhuset får besøk fra en annen festival: Zebra Poetry Film Festival i Berlin. Dette årlige arrangementet har som formål å få poeter og animatører til å samarbeide med hverandre, og gir midler og eksponering til filmskapere som ønsker å sette bilder til et dikt. Simen Hagerup sitter i panelet fordi hans dikt Såkorn ble animert til årets festival av norske Kristian Pedersen. Kristian P. er student ved KHiB og har tidligere gjort seg bemerket ved å lage Norges første boktrailer for Samlaget, noe jeg vet fordi han har vært på besøk her i bloggen (bl.a. i denne kommentaren).

Ifølge Simen Hagerup var Kristian for beskjeden til å be ham om noe som helst, derfor blir diktet lest av en annen i filmen, men nå samarbeider de to om et nytt prosjekt, hvor Simen er aktivt med. «Selv tenkte jeg at Såkorn var et svært abstrakt dikt, og ville ikke selv greid å finne bilder til det. For det neste diktet prøver jeg å tenke i bilder, men jeg er forberedt på at Kristian kan være uenig i hva som er de opplagte bildene. Eller også tenker han: Ja, det er det opplagte, derfor velger jeg noe annet.»

Dessverre har jeg ikke greid å finne Såkorn-animasjonen på nett, men jeg har funnet årets nydelige (og superkorte) vinnerfilm fra Berlin: The Dead av Juan Delcán (USA), basert på et dikt av Billy Collins.

Det er mange andre poeter jeg kunne presentert. Høydepunktene sto i kø, bare på den ene dagen jeg var til stede (lørdag 8. november). Men for at denne posten skal ta slutt en gang vil jeg gjøre resten kort og oppramsende. Du får er en oversikt over poetene jeg hørte, med et par linjer sitater, og kanskje et par ord til. Jeg har satt hermetegn rundt sitatene selv om jeg helt sikkert ikke har husket dem ordrett, forhåpentligvis vil poetene ha meg unnskyldt. Hvis sitatene gir mersmak kan du ser mer i videoen min – og selvfølgelig skaffe deg de aktuelle diktsamlingene.

Poesien åpner dørene på gløtt under festivalen på Litteraturhuset.

Poesien åpner dørene på gløtt under festivalen på Litteraturhuset.

Pia Juul (Danmark), leser med mjuk aggresjon: «Barna leker. Deres leketøy er økenavn, kallenavn, skjellsord.» «Det er et spill av den gode urin å helle den ut i kloakken. Tenk alt den kunne testes for… og alle jeg kunne ha pisset på.»

David Vikgren (Sverige), er en av disse poetene som er mer opptatt av ordenes lyder enn meningen i dem. Opplesningen minner om en performance, virkemidlene er bokstavrim og rytmelek, lydmalende vokaler, blandet med utdrag fra avisnyheter. «Ut i skogen, bortover veien, i skriveretningen.»

Tone Hødnebø, etablert norsk poet og professor ved Litterær Gestaltning i Gøteborg. «For hånden som skriver og skriver forandrer verden seg.» «Hånden skriver ikke fordi jeg vil, men fordi jeg vil det hånden skriver.»

Øyvind Rimbereid tydeliggjør en annen trend i samtidas poesi, som er å blande naturvitenskapelige elementer med de mer tradisjonelt lyriske. Der tidligere tiders poeter lot seg inspirere av det landskapet de så med det blotte øye, er dagens mer opptatt av naturens strukturer, kunnskapen som ligger under, og ikke bare skjønnheten, men brutaliteten. Rimbereid kom i høst med diktsamlingen Herbarium, hvor ikke bare plantenes egenskaper, men deres historie er sentral. «Å kaste alle blomsternavn og gå langs ville enger.» «Bier flagrer forbi… og jeg skriver på pollengult papir.»

Gunnar Wærness oversetter Sigitas Parulskis (Litauen) til norsk.

Gunnar Wærness oversetter Sigitas Parulskis (Litauen) til norsk.

Sigitas Parulskis (Litauen) opptrer sammen med Gunnar Wærness, sin norske oversetter (også en anerkjent poet). De to gjør den beste opplesningen jeg har sett av typen oversetter-etterlikner-forfatter-i-ord-og-ånd: Begge leser sterkt, tonløst og messende, mørke dikt om døden og jorda. De minner om prester i ei dyster dødsmesse, f.eks under det gamle temaet med vegguret som stopper når de gamle dør. Er vi siste generasjon som kan bruke denne metaforen? Når jeg dør vil ingenting slutte å tikke, mobiltelefonen blir utladet, laptopen ikke slått på, men det virker liksom mye mindre kraftfullt enn: «Tida har slutta å slå, sier far med klokka mot øret og jord på leppan. Æ må ha glemt å trækk den opp, den stoppa som et hjerte.» Eller bondemetaforene: «Dyran tålte itj folk som rømte fra båsen.» «Han vart satt i jorda samtidig med potetan.» (Pardon my trøndersk.)

Triztan Vindtorn intervjues av Arild Linneberg på Oslo Poesifestival 2008.

Triztan Vindtorn intervjues av Arild Linneberg på Oslo Poesifestival 2008.

Triztan Vindtorn opptrer i samtale med professor Arild Linneberg (UiB). Også Vindtorn har kommet med ny diktsamling i høst, Sirkus for usynlige elefanter, og Linneberg sier: «Du pleier jo alltid å kle deg ut, med tanke på tittelen trodde jeg du ville komme som elefant idag? Men jeg ser jo at det handler om usynlige elefanter, så dette er kanskje et usynlig elefantkostyme?» Dermed er tonen satt, dette er lun og burlesk gammelmannshumor, men jeg har likevel sans for Vindtorns absurde og assossierende bilder, han er flink til å få tankerekken til å snu, gjerne med et ordspill, dessuten er han uhøytidelig, og gjør seg ikke mystisk når det gjelder tolkning. «Usynlige elefanter? Nei, det er helt konkret. Jeg har jobbet i 13 år bak kulissene på et teater, og slikt setter spor, jeg fikk interesse for dem som står bak showet og trekker i trådene, men er like viktige for forestillingen som klovnene, trapeskunstnerne og de andre synlige elefantene.» Andre sitater: «Jeg liker alle rytmer, særlig de som ikke kan telles.» «Frykten for å bli gal skal aldri få oss til å la fantasien flagre på halv stang.»

Hm. Det ble visst ikke så kort likevel. Jeg var proppfull av opplevelser. Og her er altså videoen min: 6 minutter er litt langt, men det var vanskelig å klippe mer, poeter bruker lenger tid på å komme til poenget enn jeg trodde. Husk at det er lov å spole, men få med deg den animerte edderkoppen mot slutten. Og fortvil ikke om du har vansker med å høre alt som blir sagt: Jeg har lagt inn noen tekstlinjer du kan lese underveis. Ellers har Streck laget flere tegninger av poetene, se dem hos ham på flickr her.

PS. Forresten er det snart siste sjanse til å sikre seg første utgave av fanzinen Jeg!, hvor jeg har med en tekst. Kanskje skriver jeg mer om dette senere, hvis gutta lar meg få bidra flere ganger. Men blekka kan kjøpes på Tronsmo, Tiger og Torpedo i Oslo – eller bestilles på mail (jegutropstegn@gmail.com). Du kan lese en omtale på Flammebloggen her, og lese noen av artiklene på Jeg!s eget nettsted. Nummer 2 vil være i salg fra 14. november, for kun kr 10. (Jeg er muligens med der også.)

PPS. Og helt til slutt er jeg visst med i kvalifiseringsrunde til Tordenbloggen idag. Forsåvidt har jeg inntrykk av at mange som leser hos meg ikke er så interesserte i resten av bloggmiljøet, og om jeg går videre fra kvalifiseringen blir det sikkert ikke langt (noe som forsåvidt er helt greit). Men har du lyst til å stemme på meg (fram til kl 22-23 søndag) er det altså mulig her.

Oppdatering 15/11: Brageprisens nettsted har nå lagt ut enkeltdikt av nominerte poeter, deriblant Ingvild Burkeys dikt om minnet som en harddisk, som jeg likte så godt og prøvde å gjengi en bit fra hukommelsen ovenfor. Les hele diktet! Og nå kunne jeg strøket ut mine egne feilsitater, men jeg legger heller ut den riktige ordlyden i tillegg, for jeg tenker at et feilsitat også kan ha interesse, som sammenlikningsgrunnlag for hvordan hukommelsen virker. De første linjene lød egentlig slik: «jeg sitter i skyggen på terrassen / og forsøker å høre meg selv tenke / og forestiller meg lyden som en slags summing / kanskje fordi forestillingen om minnet som en harddisk / har konfigurert min evne til å forestille meg ting // som lyden av en tanke idet den tenkes / en slags summing, eller mer som et hvin?» (Hentet fra samlingen Den mest tenkelige av alle verdener, 2008.) Les mer om poetene som er nominert til Brageprisen her på bloggen Poesiportalen.

Kommentarer»

1. rune - 9. november 2008

wow, bra jobba, og bra vidjo, kult for oss som aldri kom oss gjennom regnet bort til littraturhuset!

2. Oda - 9. november 2008

hei rune, og takk! jeg er bare lei meg for at jeg ikke kom meg dit idag også, det var virkelig et bra program. … og trøndersken din er nok litt bedre enn min, ja, slår det meg 😉

3. Aina - 9. november 2008

Takk for nok ein god rapport!
Eg sat i Vikjo og gret fordi eg ikkje fekk vere på Poesifestivalen.
Neidå, eg gjorde ikkje det. Eg overdriv som vanleg. Men det hadde vore kjekt, og eg skulle gjerne ha fått det med meg! Var du der i dag, òg?

Elles: Grattis med tekst i Jeg!
Den må eg prøve å få fatt i.

4. tina - 9. november 2008

strålende rapport, bhar!

5. Hanna - 9. november 2008

«Frykten for å bli gal skal aldri få oss til å la fantasien flagre på halv stang.»
Jeg blir berørt.

6. Karsten - 10. november 2008

God aften, Oda –

Det Hødnebø-sitatet, «Hånden skriver ikke fordi jeg vil, men fordi jeg vil det hånden skriver.», ga meg innsikt i min egen pågående skrivevegring. La meg bidra med en dystopisk omskrivning: «Hånden skriver ikke når jeg vil det hånden skriver.» Hvorfor, hånd, hvorfor i dette avgjørende øyeblikk?

Uansett; jeg liker poesi, og posten din her minnet meg om det. Takk.

(Henter ned Nazim Hikmet-boken fra hyllen. Altså den lite tilgjengelige med de norske oversettelsene utgitt på Aschehoug i 1990: «Jeg har levd som et menneske på jorden.» Anbefales.)

K

7. Elin - 10. november 2008

Jeg skulle gjerne ha vært der, men helgen var fyllt med andre aktiviteter. Jeg var blant annet på Mozart-galla i går. Det var fint.

8. rullerusk - 10. november 2008

Takk for dette strålende referatet. Fint for oss som var for sløve til å orke å bevege seg så mye ut i regnet denne helga. Spesielt morsomt å bli oppdatert på hva Kristian P. driver med. Han var i mange år en av de markante figurene i Fredrikstads alternativmiljø. Huskes kanskje best som vokalist i punkrockbandet Underdose. Og nå går det altså i poesianimasjon. Kult.

Også har jeg selvsagt stemt på deg i Tordenbloggen 🙂 (jeg er også nominert, men merker at jeg ikke helt klarer å slike bloggkåringer alvorlig. men det er kanskje ikke meningen heller)

9. Oda - 10. november 2008

Hei alle! Utrolig kult å ha en blogg hvor leserne er så interessert i det samme som meg at jeg kan skrive altfor lange poster og lage altfor lange filmer, og dere ser på det likevel. Kudos!

Aina: Nei, var ikke på festivalen søndag, måtte rydde leiligheten min fordi det skal spilles inn en film der denne uka! Har nettopp levert nøklene til filmteamet, spent på hvordan det ser ut hjemme når jeg kommer fra jobb (det skal bygges, rigges og dresses, før filmingen starter i morgen.)

Tina: Takk!

Hanna: Ja, den er fin. Jeg liker når Vindtorn er alvolig, og den siste boka er visst hans alvorligste. Han begynte med tanken om å skrive klovnens andre ansikt, gråten bak smilet, ikke noe nytt, jeg tror det kunne blitt ganske klisjéaktig – men istedet tok stemninga over og han endte med en mye mer alvorlig tekst enn planlagt (ifølge ham selv).

Karsten: Poesi er fint, og særlig sånne kondenserte linjer som den du nevner av Hødnebø, de får en verdi i seg selv, synes jeg, selv tatt ut av kontekst. Og når du finner dem hos andre kan de være akkurat det du trenger i det øyeblikket, det som griper én kan gripe en annen, det er fint å tenke på. (Og takk for tips om (for meg) ny forfatter!)

Elin: Ja, det er mye som skjer i Oslo, wow, festivaler hele tiden har jeg følelsen av, de som bare er interessert i én ting er nesten heldige, hvis du både liker musikk, litteratur, kunst etc blir det et (luksus)problem.

Rullerusk: Så gøy at du kjenner Kristian P, og har bakgrunnsinfo! Virker som en driftig fyr. (Jeg tar heller ikke bloggkåringer særlig tungt. Det er fint hvis de får noen til å sjekke ut nye blogger, men når det gjelder hvem som vinner… vel, demokratiet har skjevheter.)

10. vaarloek - 10. november 2008

vindtorn er en kul fyr. kanskje jeg skal sette opp vindtorn: diktsamling paa oenskelista mi. trenger mer av det i biblioteket mitt.

11. vaarloek - 10. november 2008

vil du forresten hoere noe helt latterlig? jeg bodde RETT overfor Litteraturhuset fra (foer) det aapna og til i juli. jeg tror jeg var pa to arrangement. TO. nei, det er ikke engang latterlig. det er ganske trasig 😛

12. Oda - 10. november 2008

Huffda. Ja, men det blir ofte sånn. Det nærmeste er det vanskeligste å komme seg på. Hvis du må til motsatt ende av byen blir det mer en ekskursjon, da planlegger du og får det til. Og Litteraturhuset er jo ikke akkurat et sted du henger på i nabolaget, liksom (dyrt og voksent). Det er mer når du har et ærend (synes jeg).

13. vaarloek - 10. november 2008

jeg tror jeg var oftere på kafé Oslo enn på litteraturting. eh. men de hadde faktisk ganske billig te der, bare tjuetre kroner for økologisk grønn kjempegod te 🙂

14. Oda - 10. november 2008

sant, den teen er god. men jeg har dårlig samvittighet for all emballasjen den kommer i, liker bedre når det er løsvekt med klype enn de ferdige plastogpapir-greiene.

og før man får tekanne, ikke bare en kopp, synes jeg faktisk 23 kr for te er dritdyrt. hva skjer med at kaffedrikkere får påfyll, mens tedrikkere ikke får kanne engang? en tepose holder jo fint til ei kanne, så da er det vannet det står på? hjemme drikker jeg kannevis med te, en kopp varer ca fem minutter, og så sitter jeg resten av kaféturen og er sur over den tomme koppen. grr.

15. Karsten - 10. november 2008

Kaffen på Kafé Oslo er overvurdert, bare så det er sagt. Da jeg skulle på det tidsskrifttreffet, hvis navn unnslipper meg, tidligere i høst, fikk jeg en kopp kaffe som både var svak i smak og var ca 34 grader lunken. WTF?

16. Oda - 10. november 2008

Hehe. Jeg håper noen fra Kafé Oslo leser her, helst daglig leder, så de ser at vi bitcher. Isåfall vil jeg gjenta: tekanne! tekanne! dere vil vel ikke være dårligere enn Teaterkaféen?

17. vaarloek - 10. november 2008

altså, ikke at 23 kroner for te er billig i seg selv (en tepose koster hvor mye, liksom), men i forhold til … for eksempel café sør der den ligger på rundt 30 kroner, noe som er ganske vanlig, så er 23 for en liten oasepris å regne.

forøvrig helt enig i emballasjekommentaren. for mye! noen burde starte en anti-emballasjekampanje snart.

hm. tro om man kan få en ny runde med varmt vann om man beholder teposen?

18. Aina - 10. november 2008

Ja til anti-tulleemballasje-kampanje!
Elles, Oda: Så kult med filming! Men kanskje litt kjedeleg å ikkje kunne bu der på ei lita stund? Vi får vel høyre meir om dette, tenker eg?

19. Oda - 10. november 2008

Vårløk: Det hender jeg spør om påfyll vann (men har ikke prøvd på Litteraturhuset ennå). Da får jeg vanligvis mer, men servitøren ser gjerne på meg som om jeg skulle være en slags fattiglus av typen uteligger, bruke teposen to ganger liksom, jeg kan ikke tenke meg at de betrakter kaffe-påfyll-gjestene slik. Og du har rett i at tekopprisene andre steder er enda verre, argh, nå hisser jeg meg opp igjen, det er visst mange kampanjer som behøves her: anti-emballasje, pro-økologisk, ja til rettferdig handel, og nei til diskriminering av tedrikkere.

Aina: Litt pes er det jo med filming, men hittil mest moro. Bortsett fra at de allerede har greid å drepe en av plantene mine (vindu på vidt gap bak blomst i trekken ved minusgrader). Håper på minst mulig knus og knas, og får leiligheten tilbake på torsdag, så det er ikke så lenge. Flytter på hotell i to netter fra imorgen. Og tja, kanskje kommer det etterhvert en bak-filmen-bloggpost? Dessverre får jeg jo ikke se selve filmingen, men kulisse-blogging, kanskje? 😉

20. Aina - 10. november 2008

Kulisse-blogging vil vi ha!
Og så vil vi vite kva film det er snakk om!

21. Jeg! - 11. november 2008

fin dekning av poesifestivalen. oda bhar vil også bidra til det nettopp ferdig redigerte #2 av Jeg! (dette vil jeg bekrefte på en mail til deg om to minutter, oda.) det er til salgs på de samme stedene fom førstkommende fredag for NOK 10,-

22. Oda - 11. november 2008

Aina: Skal se hva jeg kan gjøre 😛

Arne: Takk, og hyggelig!

Til alle andre: Da er det altså bekreftet, Oda Bhar stiller i Jeg! #2 med konseptpoesi (intet mindre) – men siden det nummeret krevde mannlig pseudonym må dere lete litt for å finne ut hvem som er meg (men jeg tror ikke det er så veldig vanskelig).

23. Frøken Skavlan - 11. november 2008

Som alltid; Jeg digger at du lever kulturblogging til oss som aldri kommer oss på sånne ting…Konserter er én ting, men poesi klarer jeg ikke helt å få taket på…Tror jeg, men har jeg egentlig gitt det en sjanse? Det blir med enkeltdikt en gang i blant.

(Men Jeg! skal jeg få med meg!!)

24. Frøken Skavlan - 11. november 2008

(…og møkkafolk som ikke har teknikken på plass! Stakkars poeter med mikrofoner på feil sted.)

25. Oda - 11. november 2008

ja, stakkars mishandlete poeter! og typisk at det går verst ut over småvokste jenter, tenkte jeg (og identifiserte meg litt)

jeg ventet også mange år med å gi poesien en sjanse. men nå flyter det diktbøker overalt i huset. for meg handlet mye om å oppgi kontroll, slutte å kjempe for å «fatte poenget». og det hjelper å bli lest for, som når man er liten, geleidet inn i en verden av tonefall og rytme

26. Aina - 11. november 2008

Einig i siste kommentar!

Mannleg pseudonym, altså? Oddvar Bhar, då, eller? 🙂

27. Elin - 11. november 2008

Oda: Ja, jeg får nyte det mens jeg kan. 😉

28. Oda - 11. november 2008

Aina: Mnei… litt mer kryptisk er det nok. Jeg kan si så mye som at det finnes en populærkulturell referanse, i tillegg til navnelikhet. Den første som gjetter referansen får en epleskrott! (se det! nå må dere alle løpe ut og kjøpe bladet for å være med i gjetteleken.)

Elin: Før interessene forsvinner, mener du? 😉

29. Erik Boye - 11. november 2008

Hei Oda! Takk for en grundig rapport fra festivalen. For oss som bor andre steder i landet og er into poetry…er det kult å få sånne innlegg. Det sjeldent å finne ting som er så grundig og samtidig aktuelt.

Det kom fort både lenke til bloggen din og til videoen: Jeg synes det er litt fascinerende, den lille tida før poetene begynner å lese…

30. Oda - 11. november 2008

Hei Erik, og tusen takk, så hyggelig at du lenket! Jeg oppdaget ikke bloggen din før nå, gleder meg til å følge den, virker midt i blinken for poesiinteresserte. Og når du sier det: jeg liker også det øyeblikket, en overgang fra noe hverdagslig til høytidelig kanskje, poeten først som seg selv, og deretter performer, skuespiller i egen tekst.

31. Elin - 11. november 2008

Oda: Nei, før jeg flytter. Nå bor jeg i Oslo, men i januar flytter jeg til det kalde nord. 😉

32. Oda - 11. november 2008

Aha, du gjør nordlending av deg! Ja, men det har også fordeler, kan jeg tenke meg. Fin natur, tid til å lese, kule folk?

33. Aina - 11. november 2008

Alle i nord er kule.

34. vaarloek - 11. november 2008

Oda: det skal jeg jaggu meg begynne med. stolt fattiglus nå som det er økonomisk krise på gang. da er det lov. dessuten er jeg student som ikke tenker å ta studielån til våren men heller jobbe og studere samtidig. litt gratis varmtvann føler jeg er min rett. VISSTE du forresten at kantinene på blindern tar TO kroner for varmtvann? haha, as if at jeg noen gang betaler to kroner for varmtvann. haha.

aina: du har helt rett, det er nettopp det vi er.

35. Oda - 11. november 2008

Aina: Det sier vel seg selv.

Vårløk: Hva!?? Hm, det ble vel for mange som tok med egen te, pulverkaffe, rett i koppen etc for å spare penger. Men de fleste på små lesesaler har vel egen vannkoker, kanskje? Og det går jo ganske mange tokroner på en øl… Uansett, et hardt studentliv 😉

36. Karsten - 11. november 2008

Støtter utsagnet om at alle i nord er kule.
Mine to år i Kabelvåg var de kuleste jeg noensinne vil få se.

37. vaarloek - 11. november 2008

oda: jeg vet! latterlig prispolitikk av sio, ass. jeg er sneaky snake og går freidig inn og trykker på knappen og vandrer ut igjen. IN YOU FACE, GREEDY BITCH. elns. herregud. neida, klokka er ikke kvart på tre på natta og jeg er aldeles ikke i essaymani. helt sant.

karsten: jeg har drømt om kabelvåg sia jeg var innom der som tolvåring på leirskole. det virker så … jeg vet ikke. idyllisk og alternativt på samme tid. lofoten er bra. jeg har konstant hjemlengsel, jeg.

38. Elin - 12. november 2008

Oda: Og det aller viktigste: å få jobbe med barne- og ungdomslitteratur! 😀

39. c - 14. november 2008

Himla bra at du har med video! Fint med tekstlig formidling av arrangementer, men når det er opplesninger blir jo lyden essensiell. Anbefaler forresten i den forbindelse audiaturs lydarkiv, der finnes det mye bra: http://www.audiatur.no/festival/2007/lyd/

40. Oda - 15. november 2008

Karsten og Vårløk: Jeg er et klart tilfelle av nordnorgeromantiker og burde sikkert tilbringe noen måneder der for å kurere det. Ble angrepet under et Tromsøbesøk, det var til og med i mørketida, som mange advarer mot, men tvert imot, jeg har utviklet meg fra sommertype til vintertype og kan knapt tenke meg noe bedre enn peis, bok, te, gode samtaler, mørkeblått lys utenfor vinduene, og snøknirk under skosålene når jeg våger meg ut. Men samtidig er jeg jo litt urban… så det er godt mulig noen måneder ville kurere meg.

Elin: Aha, jeg forstår. Du er arbeidsmigrant ➡

C: Ja, ikke minst for poesi er lyden enormt viktig, jeg tror de fleste som ikke får grep om lyrikk kunne bli hjulpet av lyd/bilde. Og så er det jo gøy å filme da. Redigere og klippe, finne korte sekvenser som gir mening. Jeg koste meg veldig, og synes det hjelper meg å fordøye inntrykkene. Hvis andre kan ha glede av det er det desto bedre.

Og takk for lenke! Der ligger det jo lengre opplesninger med flere av poetene ovenfor, og andre jeg har omtalt. Bra lyd, anbefaler alle å sjekke det ut. Et annet hett tips er Mono førstkommende onsdag (19/11) kl 19, da leser Tone Hødnebø, Ingvild Burkey, Øyvind Rimbereid og Cecilie Løveid fra egne diktsamlinger, samt at Finn Coren med band lydsetter dikt av Olav H. Hauge. Konferansier er Jon Øystein Flink.

41. Alter Ego - 16. november 2008

Du faar meg til aa glede meg til neste gang jeg skal til Oslo. Ikke bare av de vanlige grunnene, men fordi jeg kanskje leter opp noe som ikke fantes da jeg bodde der og gaar paa tilstelninger jeg ellers ville oversett. Naa teller jeg uker, etterhvert teller jeg dager.

42. Jorunn Solli - 17. november 2008

Endelig i denne natt har jeg fått lest innlegget ditt fra poesifestivalen. Der skulle jeg gjerne ha vært, men blei forhindret av hyggelige, men familiære omstendigheter. Skulle gjerne vært på Mono førstkommende onsdag å hørt Hødnebø, Rimbereid og Burkey, men da er jeg forhindret av et litterært julebord. Jeg har kjøpt Burkeys siste diktsamling på Tronsmo der en entusiastisk ekspidi(trise) sa et det var årets vakreste diktsamling. Jeg har hørt henne lese noen korttekster tidligere og hun skriver ut vakre bilder. Rimbereid har vi lagt opp i bokasylet… du er velkommen den 5. desember 😉 Nå har jeg tatt på meg hodetelefoner for å se & høre dine videosnutter uten å vekke resten av familien. Gleder meg 😉

43. Jorunn Solli - 17. november 2008

Fantastisk moro å se vidoen din. Så mange skjønne og kjente fjes. veldig fin den om døden også.

44. Jorunn Solli - 17. november 2008

jeg lover å ikke blogge mer her i natt 😉 men siden jeg har klaget over alt jeg ikke har fått med meg så kan jeg si at jeg i væffal var på NM i Poesislam
sjekk her: http://boraplurabelle.blogspot.com/2008/10/therese-bakkevold-vant-nm-i-poesislam-i.html

45. vaarloek - 17. november 2008

oda: naa er det mulig alle urbane storbyfolk protesterer litt her, men altsaa, tromsoe er da urban? 🙂 vel, urban nok for meg i alle fall. urban og magisk. jeg tror jeg vil flytte nordover snart, jeg.

46. Oda - 17. november 2008

Alter: Oslo er fin, særlig midt i sesongene høst/vår, mye som skjer, mange i aktivitet, fine kulturhverdagskvelder.

Jorunn: Åh ja, jeg svermer virkelig for Burkey for tida. Rimbereid får jeg ikke grep om, prøver meg på blomsterdiktene i ny og ne, lytter til opplesninger, men han er for intrikat for meg, utpreget mannlig, kanskje, et slags leksikalsk temperament som er meg fremmed, utilgjengelig. Brageprisnettsiden valgte et dikt av ham som jeg hittil har likt best, kan leses her. (Dere velger ofte ordrike, voldsomme tekster i Bokasylet, har jeg inntrykk av? Ole Robert Sunde, Øyvind Rimbereid – imponerende, tidkrevende, overdøvende, litt skremmende.)

Vårløk: Du har helt rett, Tromsø er urbant, supert for meg som er kafémenneske, men samtidig småby, oversiktlig, alt innen gangavstand. Jeg likte byen, men enda mer utfluktene, fikk utrolig lyst til å reise videre, særlig kystover: Lofoten, kanskje enda mer Vesterålen, eller nordover. Men tror nok Tromsø er det beste alternativet om jeg skulle bodd i nord, et mindre sted kunne lett gitt meg «lappsjukan», som svenskene sier, vant til fart og et folketett miljø som jeg er.

47. vaarloek - 17. november 2008

kystover. det var et ord som smakte godt!

48. Jorunn Solli - 17. november 2008

Ja, Ole Robert ble i mektigste laget. Leste bare 1/12 av den dyre boka som jeg kjøpte fordi den hadde en så livlig og fin tittel. Men jeg kommer til å fortsette å friste med Boksayl. Vi skal lage ny vårliste. Gleder meg til Ingvilds dikt. Ja, utrolig rart det med mic og forfattere. Jeg har nesten aldri vært på en opplensning hvor det tekniske har gått knirkefritt. En annen ting jeg også har observert, er at arrangørene ikke tenker på at folk trenger lys for å lese. Lyset er ofte satt sånn at vi ser poeten, men poeten ser ikke teksten…
Og det i en tid vi hvor vi kan reise på ferie til planeten, men gi litt lys & varem til kuntnerne, nei det er for komplisert 😉

49. Oda - 18. november 2008

Vårløk: Jippi, leserne liker når jeg finner på ord!

Jorunn: Ja, jeg hørte Sunde på Mono og fikk helt bakoversveis. Men andre tilstede var begeistra – selv om heller ikke de var fristet til å kaste seg over boka hans. Viktigheten av teknikk burde absolutt oppgraderes: det med lyset har jeg ikke tenkt på engang, høres utrolig frustrerende ut. På kino råder jeg alle innlederne til å komme før publikum og teste utstyret, slik at mikrofonen ikke skal kjennes som et fremmed villdyr i hånda på dem. Et par minutters test i ro og mak gjør nesten alle selvsikre, rart ikke flere tenker på det selv.

50. Calvin - 19. november 2008

Bra at du legger ut video. Det er en skandale at ikke alt av arrangementer legges ut på litteraturhusets websider i videoform.

Poesifestivalen gikk meg hus forbi. Tror ikke jeg så reklame for den noe sted, men de reklamerer kanskje slik at man må lete for å finne den.

51. Oda - 19. november 2008

Hei Calvin! Lenge siden sist 🙂

Jeg har hørt flere klage over dårlig annonsering av Poesifestivalen, så det stemmer nok det du sier. Men Litteraturhuset regner vel med at de fleste interesserte har katalogen? Underskog hadde utførlig program, og jeg så i det minste annonse i Morgenbladet, andre aviser vet jeg ikke. Synes uansett ikke annonsering i vanlige dagsaviser er det de burde bruke mest penger på. Nettsidene er jo alltid oppdaterte, og du kan abonnere på ukentlige nyhetsmail. Og dessuten, det brede publikum kommer vel uansett ikke på samtidspoesiopplesninger.

Når det gjelder video på nettsidene, derimot – ja, der er jeg enig med deg. Om ikke alltid, så kunne de vel gjort det innimellom. Noen ganger overfører de jo på storskjerm i et annet rom hvis det blir fullt, da ville det vel kostet minimalt å legge ut opptaket på nettet i tillegg?

52. rullerusk - 20. november 2008

Aha, det var her jeg hadde lest om Ingvild Burkey før. Så henne på Mono i går og hadde et svakt minne om å ha sett henne nevnt et sted nylig. Virker som om hun fikk en mer ordentlig introduksjon på Poesifestivalen, i motsetning til hva fjasekoppen Jon Øystein Flink klarte å prestere i går kveld på Mono. Hvordan har det seg Forfattersentrum _aldri_ klarer å finne en konferansier som vil gjøre en skikkelig jobb? Kanskje vi bør melde oss frivillig for jobben? Vi kan umulig gjøre det noe dårligere.

53. Aina - 20. november 2008

Då eg las opp sist, på Boknatt i Ivar Aasen-tunet, var dette med lyset eit problem. Eg såg jo teksten, men det var på ingen måte optimalt!

54. Oda - 21. november 2008

Sorry, glemte helt å svare idag, svarte jo utførlig inne i hodet, og dere leser jo tankene mine. Ikke? Hm.

Rullerusk: Jeg tror det vanskelig skal gjøres å få en bedre introduksjon enn av Torgeir Schjerven. Enig i at det ofte er dårlig på Mono, som den gangen vi møttes der, husker du at konfransieren sa: «jeg leser jo aldri dikt, men nå skal jeg prøve å si noe om en poet, ja, disse diktene minner meg litt om… Inger Hagerup, av en eller annen grunn.» Husker at jeg tenkte, ja, jeg vet nok grunnen, det er vel den eneste lyrikeren du husket navnet på. For hallo, de diktene minnet ikke om henne på en flekk. Men den gangen var det vel Jan Chr. Næss og ikke Flink, jeg trodde egentlig Flink var (hm) flinkere. Mener forresten det har vært en kvinne noen ganger som gjør en mye bedre jobb… Kirsti Blom?

Aina: Forfatterrollen byr visst på helt uforutsette hindringer, at folk ikke tenker på leselys er jo nærmest skandaløst!? Men de tenker kanskje at man burde kunne boka utenat, når man tross alt har skrevet den selv, mener jeg 😉

55. Calvin - 22. november 2008

Joda, hvis jeg hadde vært flink til å lese Morgenbladet og Litteraturhusets katalog, så hadde jeg fått med meg at det var festival…

Jeg så Harald Eias intervju med Erlend Loe på storskjerm i et annet rom. Det var supert.

Videoer av arrangementer som finner sted i mellom 07:00 og 17:00 på hverdager bør Litteraturhuset ta seg råd til. Jeg har aldri mulighet til å gå andre steder enn på jobb i det tidsrommet.

56. Oda - 22. november 2008

Jeg tror ikke det skjer så mye på Litteraturhuset før kl 17 på hverdager? Men de burde absolutt begynne med web-tv. Hva med å ta kontakt med Rushprint magasin og få tips om hvordan de legger ut innslagene fra Blått Lerret, Parkteatret? (Dette var ment som et tips, Litteraturhuset, i tilfelle noen av dere leser bloggen min.)

57. Helle Koed - 23. november 2008

Spændende blog… 😀
Tak for kigget og for et meget spændende indlæg! 🙂

58. Oda - 23. november 2008

Hei Helle! Tusen takk, og velkommen hit 😛

59. Calvin - 23. november 2008

Det finnes firmaer som jobber spesielt med hosting av videofiler. Tror det er dyrt, men det bør Litteraturhuset ta seg råd til. Sidene deres kunne vært litt mer som http://www.ted.com . Det hadde vært bra.


Legg igjen en kommentar